Neamul Românesc, iulie 1912 (Anul 7, nr. 72-84)

1912-07-24 / nr. 82

1293 NEAMUL ROMÂNESC După un moment de eșuare, au început să curgă adesiunile: multe, dică nu prea multe. Și, zi de zi, le-am urmărit. Nume de liberali, — și de ce liberali! Nici cioncanii cei mari nu lipseau la un apel din care se desfăcea pentru ei numai mirosul ațițător al prăzii viitoare ! Ce era dator inițiatorul față de acest caracter, exclusiv de partid, al răsunetului aflat de ideia sa ! Să renunțe la dinsa în forma de intdiu și să ceară partidului in organisația lui recunoscută a începe opera. Dintrun îndoit punct de vedere, așa era logic și așa era corect, în loc de aceasta, c sa și-a constituit Liga — care o fi lucrînd. Cine așteaptă ceva de la liberali s’o ajute! N. Iorga. Petiția și audiența jidovească la Ministerial de Războiu. În ziarul jidovesc legalitatea cu data de 8 Iunie a. c. cetim că o delegație de Jidani s’a presintat d-lui ministru de Razboiu in audiență, inmunind o petiție (In ziua de 11ü Aprilie a. c.), prin care cer, scurt și cuprinzător : 1) Acordarea drepturilor Jidanilor din armată de a fi numiți grade inferioare, ca și Rombil; 2) dreptul Jidanilor de a fi acumnați pentru recrutare ca Rombil; și 3) dreptul Jidanilor cu termin redus de a veni In oaste ca și colegii lor romîni. Prin acea petiție mai revin la o altă petiție, trimeasă Ministeriului la 14 Mart a. c. Care va să zică, Jidanii sunt tare grăbiți să obțină In pripă un răspuns necopt, pe care apoi In urmă știu el să-l cultive spre a-I da forma care li trebuie și li convine intereselor lor și scopului ce urmăresc. Ni impunem un calm extraordinar ca să răspundem câteva cuvinte la pretenția Jidanilor, fără a ieși din cadrul ce m-am impus, cind vedem că aui mers pănă acolo cu obrăznicia Incit să sea de guler pe membrii Guvernului și să-I someze scurt și cuprinzător, că adecă, ori li dau drepturi ori se întimplă... ce... este mai greu de prezis față de Îndrăzneala fără margenl a petiționarilor. Ei cred că, dacă li-am cedat totul, sau mai bine-zis m-au cu-