Neamul Românesc, noiembrie 1925 (Anul 20, nr. 245-268)

1925-11-01 / nr. 245

2 Mișcarea culturală .lg. • ..Q ---Anteproedul da reformă a învățământului secundar Dispozițiile generale In fine, mult trâmbițata reformă a învățământului secundar, la care lucrează de aproape trei ani de zile d. ministru dr. C. Angelescu cu vre-o câteva Comisii, a văzut lumina zilei supt forma unui anteproiect de lege. Ca simplă formalitate democratică s-a trimes anteproiectului direcțiilor de școli secundare, pentru ca profesorii, iu discuții și Conferințe speciale, să facă observațiile lor, care urmează să fie înaintate Ministerului în timpul cel mai scurt, deoarece anteproiectul trebuie să devină proiect cot mai neîntârziat și, dacă va fi cu putință, ceea ce credem că este absolut exclus, chiar lege până’n Crăciun. Ca să facem însă înțelese observațiile critice pe care dorim să le aducem proiectului de reformă a învățământului secundar și ca să înlesnim și acelor dintre cetitorii noștri cărora nu le va cădea în mână anteproiectul observațiilor la care-i îndreptățește experiență și cunoștințele d-lor, vom expune în câteva luni economia acestui anteproiect de lege. DISPOZIȚIILE GENERALE învățământul secundar va fi teoretic și practic, împărțindu-se în două ciclur: unul inferior, cu durata de trei ani, gimnaziul, altul superior, cu durata de patru ani, liceul; va fi același pentru băeți Șea și pentru fete, fără a se îngădui insă școli mixte ; se va preda atât în școlile Statului, cât și în cele particulare sau în familii și i se indică drept menire „să dea absolvenților primilor patru ani de învățământ primar elementele esențiale unei culturi generale, pregătindu-i în același timp fie pentru o profesiune fie pentru a putea urma în învățământul superior. Se prevede ca programele de învățământ ale școalelor secundare teoretice și aplicate să cuprindă religia și morala creștină ca materie de studiu, iar pentru educația fizică, atât la școlile de băeți cât și la cele de fete, să se rezerve câte patru ore pe săptămână la fiecare clasă de învățământ teoretic, și cel puțin două ore pe săptămână în școlile de învățământ aplicat. îndrumarea și supravegherea generală a învățământului secundar cade în sarcina Statului, care se va exercita prin Ministerul de Instrucție. Manualele didactice trebuie să fie aprobate de Minister. INFIINȚAREA DE ȘCOLI SECUNDARE Nici o școală secundară și nici o clasa divizionară nu se va putea înființa fără aprobarea Ministerului, și cu avizul Consiliului permanent. Comitetele școlare vor putea întreține și înființa clase divizionare și școli secundare, după cum județele, comunele, Camerele de Comerț și Industrie, de agricultură și de muncă vor putea înființa școli secundare de învățământ aplicat dacă vor obținea autorizata Ministerului de Instrucție și se obligă a respecta legile, regulamentele și programele în vigoare. Deasemenea particularii pot înființa școli particulare. LIMBA DE PREDARE In școlile secundare de Stat învățământul se va preda în limba română. Ca obiect de studiu, iar nu ca tobă de predare pentru diferite materii, pot figura alte limbi. In școlile cu populație minoritară importantă va putea figura ca obiect de studiu facultativ și limba minoritară respectivă. Pentru regiunile cu populație minoritară în număr precumpănitor proiectul prevede înființarea, pe lângă liceele de Stat, a unor secțiuni în care să fie primiți numai elevi de același naționalitate și a căror tobă maternă este aceiași cu limbă de predare a secțiunei respective. O astfel de secțiune va putea lua ființă numai daca vor fi cel puțin 40 elevi pe clasă și când numărul elevilor ie formează secțiunea va fi suficient pentru constituirea de catedre legale. Oricare ar fi însă limba de predare a secțiunei minoritare vor trebui să se predea în limba română următoarele obiecte : Limba română, istoria Românilor,greografia României și instrucția civică. ÎN SCRIERI, ANUL ȘCOLAR, PROMOȚII, DIPLOME înscrierile se fac de către reprezentanții legali pe baza certificatului de patru clase primare, pentru prima clasă. Efectivul unei clase nu poate trece de 60 elevi pentru,cursul inferior și 50 pentru cursul superior. Când numărul celor înscriși va fi mai mare decât numărul locurilor disponibile se va ținea examen. Copiii străinilor vor fi admiși numai după ce se vor fi înscris toți copiii cetățenilor români. Anul școlar durează dela 1 Septembrie până la 25 Iunie. Promoția dintr’o clasă într’alta a gimnaziului se va face pe baza notărilor anuale, iar din ultima clasă pe baz unui examen, care va da dreptul la un certificat de absolvire. înscrierea la liceu se va face numai pe baza acestui certificat de absolvire și a unui examen special. înscrierea la liceele comerciale și agricole se va face numai pe baza certificatelor de la gimnaziile teoretice și practice, pentru absolvenții învățământului primar complect se cere și un examen. Promoția dintr’o clasă în alta a liceului se va face ținându-se seamă de notările din cursul anului, precum și de rezultatele examenului de sfârșit de an. Simpla promovare a ultimei clase a liceului dă dreptul la un certificat care conferă avantagile prevăzute de legea recrutării, de admitere în funcții publice și exercitării profestanei. Pentru admiterea în Universități și celelalte școli superioare se cere disploma de bacalaureat, care se obține în urma unui examen. Notarea în învățământul secundar se va face cu cifre de la 1 la 10. Pentru cursul inferior se admit doi ani de repetenție în aceiași clasă, pentru cursul superior numai unul cursul unui an câte doi profesori la fiecare din cele trei Facultăți așa încât la fiecare din Facultăți, să apară câte un profesor străin ținând 2—3 prelegeri pe lună. F. Asociația declară că soluția era zei salarizării și a pensionări profesorilor Universitari nu mai poate suferi nici o amânare. Pentru demnitatea lor, pentru demnitatea țarei in către, ei sunt fruntașii culturali, pentru ridicarea nivelului și prestigiului Universității. Profesorii Universitari cer cu insistență salarii îndestulătoare pentru a putea trăi și a-ți consacra întreaga activitate muncii științifice ți educației tehicrimei. Luând în considerație tratamentul pe care îl avea corpul profesoral inainte de război, atât în România veche cât și în provinciile alipite, luând în considerație tratamentul pe către îl are corpul profesoral la Universitățile din toate celelalte țări. Asociația Profesorilor Universitari cere un tratament corespunzător, pentru ca aceștia să poată trăi demn și onorabil în societate. Salarizarea insuperentă a Profesorilor are urmări inevitabile, dezastroase pentru învățământul superior, evadarea din învățământ a elementelor de valoare, îndepărtarea de cariera profesorală a celor cari nu au o situație materială și imprăștierea puterilor care ar trebui consacrate numai învățământului și cercetărilor științifice. De asemenea luând în considerație tratamentul cu totul înjosit ar fi insuficient ce se oferă profesorilor pensionari prin noua lege a pensiilor și nedreptatea ce se face acestora, care o viață întreagă a făcut la Cassa pensiilor depuneri in valută aur si li se oferă o pensie neînsemnată In valută depreciiată. Asociația cere pentru profesorii Universității pensionari ca, după peste patruzeci de ani de serviciu să li se aplice un tratament onorabil si drept acordându-se o parte a pensiunii la care au dreptul, in aur, sau admițându-se pentru ei o urcare a maximului pensiunei de bază. 6. Asociația cere ca profesorii și asistenții Universitari cari au, sau două catedre,una Universitară și alta la o școală superioară) sau un plus de ore, sau o suplinire, să primească în întregime salariul și sporurile corespunzătoare la o a doua catedră, sau la orele suplimentare, inclusiv gradațiile după vechimea profesorului în învățământ, așa după cum se plătește și profesorilor se curulari cu două catedre sau ore suplimentarei nale active, care sunt membrele comitetului, și un organ de legătură efectiv intre Societatea Națiunilor și țara noastră. Metoda sa de lucru este informarea căt mai amănunțită asupra unei chestiuni sociale, ancheta în țară relativ la acea chestiune, apoi cercetarea căilor, oamenilor și împrejurărilor care ar putea duce la realizarea unei organizări EFECTIVE, pe care Societatea Națiunilor să se poată rezima în orice clipă și care să aducă servicii reale țării. Activitatea Uniune, după cum se vede, este o activitate solidă, tăcută și tenace. Metoda sa de lucru nu consistă în izbucniri sgomotoase și manifestări somptuoase. Uniunea e resemnată a nu se vedea apreciată de justa ei vmtoare, pentru că-și simte puterea în ea însăși și știe că atunci când opera sa va fi destul de întraintată ca să poată răspunde nădejdei pe care o punem în ea, răsplata muncei noastre va fi desăvârșită. Desigur, aceasta nu va fi imediat, căci o asemenea operă nu se poate realiza de azi pe mâine, simțem însă mulțumite că opera noastră are dela început caracterul acela de seriozitate calmă, pa care-l au toate operile efective «in apus, ISABELA SADOVEANU Un memoriu al „Asociației Profesorilor Universitari“ Buroul permanent al Asociațiunei Profesorilor Universitarii, a înaintat Ministerului de Instrucțiune următoarea moțiune privitoare la deziideratele și nevoile urgente ale învățământului superior, votate în congresul de la Cluj al celor patru universități din țară, din Iunie a. c.: Asociața Profesorilor universitari, întrunită în Adunarea generală armată ordinară la Universitatea din Cluj in Iunie 1923 a votat următoarele moțiuni: A. Asociația declară că școalele superiore speciale nu trebuie deocamdată și în bloc încorporate Universităților. Declară că Cooperarea Universităților cu Școalele speciale superioare este folositoare pentru a întări spiritul științific in școalele superioare speciale aplicate, pentru a îndruma activitatea Universitaßlor și spre rezolvarea marelor probleme practice, pentru a introduce mai multă unitate tn programul unei educații adevărat naționale a poporului nostru. Declară că hotărâtoarele mijloace pentru a creza organismul unitar al educației naționale sunt: 1. Perfecta echivalență a garanțiilor de recrutare a personalului didactic Universitar și al Școalelor Superioare de științe aplicate. 2. Exact aceiași salarizare pentru ambele categorii de școli superioare. 3. Organizarea lor autonomă asemănătoare, prin urmare posibilitatea interschimbului de personal didactic. 4. Pentru studenți posibilitatea de a urma cursuri comune. Toate celelalte mijloace, inclusiv concentrarea tuturor instituțiilor educative la Ministerul de Instrucție, sunt mijloace secundare ce trebuiesc judecate numai din punct de vedere al oportunității , al realizării lor practice. B. Asociața, având in vedere necesitatea de a menține legăturile originale firești și necesare între învățământul superior și cel secundar, cere organizarea unor cursuri speciale la Universități pentru profesorii secundari de știință experimentală. 6. Asociația luând cunoștință de felul cum s-a alcătuit proectele de programă de Fizică și de Chimie pentru școalele normale, si având in vedere întâmpinările făcute la Minister în contra acestor proecte de către societățile de Fizică și de Chimie din București, se asociază la aceste demersuri și însărcinează pe d. profesor dr. Hurmușescu să aducă această moțiune la cunoștința Ministerium. D. Pentru păstrarea indispensabilului contact al Profesorilor Universitari Români cu știința mondială, Asociața Profesorilor Universitari cere: Să se prevadă anual în bugetul ministerului Instrucțiunei Publice un credit suficient pentru acordarea de cheltueli de deplasare și schimb de valută pentru întreținerea: a) Profesorilor cari ar fi delegați sau ar voi să meargă pe cont propriu, la diversele congrese internaționale stiințfice; b) Profesorilor cari ar fi invitați să fie cursuri la Universitățile străine; c) Profesorilor cari ar voi să facă studii și cercetări științifice in specialitatea lor, în străinătate. E. Se recomandă ca mijloc de contact eficace între Facultățile românești, schimbul de profesori, se admite ca mijloc de realizare ca fiecare din Facultăți Să trimeată, în .NEAMUL ROMÂNESCU Ein fi rail li IÉ9 ii la Chișinău Un comunicat al ministerului sănătății publice Ministerul Sănătății, alarmat de oporțiile luate de scarlatină și de ură tifoidă din orașul Chișinău, a însărcinat pe subdirectorul general al Serviciului sanitar, să meargă la fața locului și acolo, împreună cu organele sanitare locale să studieze chestiunea și să propună măsuri pentru întărirea celor deja existente. REZULTATUL CERCETĂRILOR Dăinuirea acestor două boale și întinderea lor este efectul, cel puțin în parte, a condițiunilor de igienă publică cu totul defavorabilă in care se găsește orașul Chișinău. Epidemia de scarlatină și de febră tifoidă din anul acesta, din Chișinău, este o continuare din anii precedenți, deoarece orașul a fost bântuit de scarlatină in toți anii de după războiu, atingând culmea in anul 1920, febra tifoidă de asemenea a bântuit în acest timp. Cele două epidemii au început anul acesta a se înteți din jumătatea lunii Iulie; numărul bolnavilor de scarlatină a mers crescând până în Octombrie, când numărul cazurilor consemnate , până la 25 Octombrie, teste mai mic decât în lunile precedente. Măsurile preventive au fost aplicate la timp de către organele sanitare locale; bolnavii, atât cei de febră tifoidă, cât și cei de scarlatină, a fost izolați la început în pavilioanele de contagioși de pe lângă spitalul central apoi, bolnavii inmulțindu-se au fost izolați și în pavilioanele din spitalul israelit; pentru aplicarea desinfecțiiumii s-a înființat o echipă mobilă cu aparatele și materialul necesar. NUMĂRUL BOLNAVILOR DE SCARLATINA In întreg orașul numărul bolnavilor de scarlatină a fost, până la 25 Octombrie 1925, de 460, iar a celor de febră tifoidă de 310, numărul morților de scarlatină a fost 50 de febră tifoidă 26. Scarlatina se prezintă deci sub o formă ușoară; numărul bolnavilor de scarlatină la data de 25 octombrie, era 174 și 40 de febră tifoidă. Dintre bolnavii de scarlatină 86 erau izolați în spitalul de boale contagioase de pe lângă spitalul central, în spitalul israelit, 78 și 10 la domiciliu; dintre cei de febră tifoidă, majoritatea erau și ei izolați; condițiunile de izolare sunt mulțumitoare. Pentru a întări măsurile preventive, în unire cu Consiliul de igienă, s-a decis ca, ele să fie intensificate. MASURILE LUATE Prezidentul Comisiunii interimare a promis, tot binevoitorul său concurs moral și material pentru îndeplinirea acestor măsuri și anume: mărirea personalului de agenți sanitari; întrebuințarea medicilor serviciului de salvare al orașului pentru cercetarea școalelor, procurarea mijloacelor de transport, în bani sau i imatură, personalului medical comunal; procurarea animalelor de transport a etuvelor; în ceia ce privește apa de băut, pentru înlăturarea contaminării cu apă din puțuri, ele să fie prevăzute, în marginea posibilității, că găleți fixe și să fie acoperite. S-a exprimat și desideratul să se construiască puțuri cu pompă. Pentru apărarea contra febrei tifoide populațiunea să fie îndemnată să bea apă fiartă, profitând, în acest scop, de înclinarea și obiceiul ce are această populațiune de a consuma cantități mari de ceai. In conclusiune, febra tifoidă și scarlatina sunt endemice în Chișinău; pentru a junge la stârpirea lor din localitate, trebuesc înlăturate toate inconvenientele de ordin igienic, de care suferă orașul, iar actualmente, aducerea acestor boale la cota lor normală endemică, depinde de aplicarea măsurilor propuse, cari credem că vor duce la acest rezultat M. ATANASIU De la „Liga Culturală“ și Societatea „V. Ureche“, Galați ȘEZATORILE CULTURALE ȘI CONFERINȚELE REGIONALE Mâine dimineață, 1 Noembrie se vor inaugura șezătorile culturale și ciclul de conferințe religioase la teatrul Central orele 11 dim. cu următorul program: 1. Conferința d-lui profesor N. Iorga președintele Ligii Culturale, despre: 1 Concepța românească a creștinismului 2. Concert solo de violină cu acomp. de pian, dat de d-nii avocați G. Fdntănaru și Al. Paila. 3. Jocuri naționale executate de elevele școalei profesionale Principesa Ileana de sub direcțiunea d-nei Petru Ionescu. 4. Producțiuni corale religioase și naționale executate de corul Ligii Culturale Secția Galați sub conducera d-lui Maestru Ticulescu. Intrarea generală Lei 20 de persoană. Pentru elevi și eleve soldați și muncitori Lei 3. Lojile Lei 10. Biletele se găsesc la farmacia d-lui Aurel Scurtu Str. Domnească colț Str. Foti. A II-a șezătoare culturală va avea loc Duminică 8 Noembrie la teatrul Central cu conferința d-lui N. Batzaria despre: ,Evanghelia și Coranul", Conferința d-lui dr. D. L Moioim Popa ar lor Joile anele 8 și juni. seara a avut loc la Ateneul Popular Obor cu sediul la școala de fete No. 33 din b-dul Elisabeta No. 82 un mare festival artisticic. Pe lângă un variat program compus din muzică instrumentală, cor și cinematograf, d. dr. D. I. Vasiliu, specialist de la Paris un bol și operațiuni de nas gât și urechi, a ținut o foarte interesantă conferință, tratând despre: „Influența vegetațiilor adenoide sau a polipilor în nas asupra organismului copiilor“. D. dr. Vasiliu a arătat că din cauza acestor mici bureți ce se găsesc în fundul nasului și care împiedică respirația, majoritatea copiilor sunt predispuși la tuberculoză și la degenerare, pipernicirea rasei. Prin numeroase proecțiuni de un interes și o curiozitate deosebită, d. dr. Vasiliu și-a ilustrat importanta sa conferință. La urmă d. Lungulescu a mulțumit d-lui doctor Vasiliu arătând însă printr'un colorit foarte variat, în comparații și fraze frumoase, conferențiarul a isbutit să fie încordată timp de o oră atenția întregei asistențe, cum nici poate cea mai interesantă conferință din centru, spune d. Lungulescu, mair fi fost ascultată cu atâta atenție. De asemenea și d. inspector școlar Petru Radu a felicitat pe d-r ul Vosd- Petru Radu a felicitat pe d. dr. Vassiliu pentru importanta sa conferință, mai ales că o mare parte din copii noștri sufăr de vegetații adenoide, boala care după cum a spus conferențiarul contribue la distrugerea și pipernistcirea rasei noastre. De aceia este absolută nevoie să se ia cele mai severe măsuri de împiedecare a unui așa de mare pericol închiderea conferinței Agențiilor Telegrafice Roma, 30. (Rador). — Conferința Agențiilor telegrafice internaționale și-a terminat lucrările. Viitoarea conferință va avea loc la Varșovia. Președintele conferinței d. Cappilette a comunicat delegaților telegrama trimisă de suveran care mulțumește reprezentanților agențiilor pentru omagiile lor. Delegații pleacă astă seara la Neapole, de unde vor vizita ruinele orașului Pompey. Academia de picturi sculptură  deserti de pe a cursurilor Academia liberă de pictură și sculptură, autorizată de stat, sub conducerea d-lor Horia Igiroșeanu, sculptor și Virgil Condoiu, pictor. Academia care timp de 5 ani a funcționat în localul școalei Sf. Voevozi din calea Griviței și care a dat eleeente mult apreciate prin lucrările lor la salonul oficial, a fost gonită, pe vară, din acest local, din ordinul atâtor inconștienți ce conduc destinele artei noastre, sau a celor ce pot influența în toate domeniile culturale prin situația lor politică. Materialele, tot mobiliarul statui și busturi modele după cari desemnau elevii, mese de sculptură și studiile artiștilor, au fost svârlite de autorități în magaziile grajdurilor comunale. Acest izvor curat de artă, acest cuib artistic în care toți lucrau din convingere și cu pasiune pentru artă și unde însăși elevii școalei oficiale de bele-arte, veneau să-și însușească ceva din cunoștințele marilor maeștri: Verona, Steriade, Pătrașciu, etc., ar fi fost nevoit să-și curme activitatea și să oprească din avântul lor, energiile unor tineri artiști entuziaști, dacă colegul său sculptorul I. Iordănescu nu ar fii pus la dispoziție Academiei, în mod gratuit, unul din atelierele sale, din str. Sf. Voevozi 19. Aci cei dornici de cultură în ale artei plastice vor primi ca și mai înainte hrana lor sufletească: studiul pentru frumos. _ Duminică 25 Octombrie, dimineața, s-a făcut deschiderea cursurilor în noul adăpost al Academiei de pictură și sculptură, în prezența atâtor elevi, artiști, public amator și înțelegător al acestor suflete delicate, artiștii. D. deputat de Ilfov D. R.Ionițescu, d-nii: avocat Hamat, avocat Gibescu, Petre Niculae, mare proprietar și alți amici politici ai d-lui I. Iordănescu, au ținut să onoreze deschiderea acestei Academii. Cuvântările d-lor. HORIA IGIROȘEANU și V. CONDOIU au preamărit gestul frumos al d-lui Iordănescu de a pune atelierul său, cu totul desinteresat, în slujba generației tinere. D-hor au declarat deschis al 6-lea an al Academiei de pictură și sculptură D. deputat D. R. IONIȚESCU, înflăcărează pe cei prezenți însetați după frumos, prin discursul său în în care își exprimă încrederea că „mâine“ sub guvernarea altor oameni, mai cu suflet și mai înțelegători ai sufletului de artist, Academia va avea localul ei propriu. Sculptorul I. Iordănescu spune că în tot timpul activității sale artistice nu a avut în vedere altceva decât interesul general al artei și că toată lupta sa în viitor va fi dusă în acest scop. D-sa este convins că partidul național sub al cărui steag slujește, partid condus de un mare artist, Nicu Iorga, îi va da putința să organizeze mișcările artei plastice, așa fel ca ele să ridice țara noastră în ochii lumei întregi pentru ca fiecare artist să aibă putința să câștige nu numai bani pentru existența sa personală ci și glorie pentru existența neamului românesc. t li INFORMAȚII Dineurile de gală ale Societăței .Materia“ vor avea loc de aci înainte la Restaurantul „Cina" Marți seara nu Luni cum au fost până acum. Așadar Societatea .Materia' anunță că viitorul mare dineu de gală va avea loc Marți 3 Noembrie. ..Societatea română de Fizică“ va ține ședința de deschidere Marți 3 Noembrie la ora 18 în Amfiteatrul Bacaloglu, etajul II al Facult. de științe din București. La ordinea zilei. 1. Darea de seamă a Comitetului, asupra activității din anul 1924— 1925. 2. Comunicarea d-lui G. Athanasiu doctor în țtiințe de la Sorbona: „Actinometre electrochimie« (Pile fotovaltaice. Mâine. Duminică T Noembrie, încep examenele de capacitate pentru medicii din serviciul statului. Examenele se vor ține pe specialități și pentru fiecare instituție în parte. Luni 2 Noembrie c., ora 10 a. m., va avea loc solemnitatea deschiderea cursurilor Institutului Național de educație fizică, în prezența tuturor elevilor săi, militari studenți, studente licențiați și doctori ai facultăților. Se studiază de către o comisii dne specială proectul întocmit de ministrul comunicațiilor cu privire la autonomia porturilor. Principiile sunt aceleași ca și la c. f. r. instituindu-se un consiliu de administratie si un comitet de airacție. Se aduce la cunoștința d-lor avocați al baroului Ilfov că astăzi, Sâmbătă, 31 Octombrie a. c. orele 4 p. m. va avea loc in sala de ședințe a Curței cu jubdeschiderea conferințelor de stagiu pentru anul judiciar 1925/1926. La această solemnitate au fost invitați de ministru de justiție și toți d-nli magistrați. Cu această acuziune se vor proclama secretarii conferințelor de stagiu și distribui premii d-lor avocați stagiari care s'au distins prin lucrările și conferințele lor în cursul anului Judiciar 1924—925. Duminică 8 Noembrie 1925, ora 10 dimineața se va Inaugura Sucursala Obor din Calea Moșilor No. 414, a „Creditului Românesc“ Banca Sfatului Negustoresc. Vor lua parte fruntașii comerțului și membrii Sfatului Negustoresc. Inaugurarea era fixată peetru 1 Noembrie 1925 și a fost amânată din cauza serbărilor pentru învestirea Patriarhului Miron. IȘCAREA ® LITERARA DRAMATOCHITISTICA Sirii noul „Alcoolismul cu toate boalele lui corporale“, de dr. Gr. Nicolae /Viața noastră socială are două domenii, în care pericolul e constant și totdeauna acut. Acestea sunt: alcoolismul și boalele venerice. Marele pericol al acestor două rele sociale a fost recunoscut de mult dar combaterea lui în mod eficace nu a fost aplicăită cu destulă energie decât în câteva state din Apus. Răul acesta e însă atât de înrădăcinat încât stârpirea lui cu desăvârșire e aproape impasibilă, dar la o ameliorare simțitoare a lui, s-ar putea ajunge destul de ușor prin concursul conștient al unei administrațiuni energice și severe. Două modalități sunt prin care se pot combate cu efect aceste rele sociale. Cea dintâia ar consta în măsuri preventive, aplicate de către autoritățile publice. Aceasta a fi, fară îndoială, cea mai eficace. E dureros însă să constatăm, că in țara noastră, autoritățile nu-și fac datoria pe deplin în privința aceasta. Controlul băuturilor alcoolice e aproape inexistent, iar acela al prostituției e superficial Mai evidentă e lipsa acestui control în capitala țarei, unde e aproape imposibil să mai găsești băuturi alcoolice nefalsificate și prostituante neînfierate de boli venerice. Lipsa aceasta de la datorie a autorităților nu e cel puțin înlocuită prin o mișcare socială particulară, ca în alte țări, care ar putea să contribuie mult la ameliorarea răului, ce urmează din alcoolism și din boalele venerice. Lipsesc societăție, care să organizeze conferințe și să ia sub scutul lor fetele căzute victimă prostituției, dar care ar mai putea fi întoarse pe calea cea bună. In astfel de împrejurări trebue să ne bucure faptul când vedem că se găsesc cel puțin persoane singuratice care-și pun cunoștințele și experiențele profesionale îndelungate în serviciul unei cauze atât de importante cum e pericolul social și național al alcoolismului cu toate urmările sale nefaste. Cartea d-lui doctor Gr. Nicolau despre ,Alcoolism cu toate boalele lui corporale“, apărută de curând, e binevenită nu numai pentru scopul nobil ce-l urmărește, ci mai cu seamă pentru modul cum știe d-sa să trateze chestiunea. E un lucru cunoscut,“ * teme de propagandă sunt foarte greu de făcut, ele fiind un cutit cu două tăișuri. O eveniiare prea mare a scopului urmărit poate prea ușor să aibă efectul contrar. Cu deosebire se potrivește aceasta sa scrie. ..o prin care se tomb» moooh&aiul și ratitația. Persoanele căzute în aceste violuri vor trage, cetind aceste broșuri, de obiceiu concluzii greșite din ele, dacă autorii lor nu se vor pricepe să-i îndrumeze spre calea cea bună. D. doctor Nicolau a înțeles acest lucru și în cartea sa su ferit de a arăta numai partea nefastă a chestiunilor ce le tratează, ci a căutat să facă pe cetitor, indiferent dacă e sau nu victimă a celor două violuri, să se pătrundă de importanța socială și națională a problemei ce-o tratează. Astfel arată, că alcoolul nu e în orice împrejurări un pericol, ci în anumite condițiuni el poate fi considerat chiar ca un aliment necesar, fără ca să aibă vre-o urmare nefastă. In felul acesta cartea d-sale devine un adevărat sfătuitor pentru cel ce o citește cu atențiune și ar fi de dorit ca ea să fie răspândită, chiar cu concursul autorităților în drept, în cercuri cât mai largi. Mai cu seamă n'ar trebui să lipsească din bibliotecile de la sate, cu atât mai vârtos, cu cât cartea aceasta se poate ceti și înțelege ușor și de țăranii știutori de carte. Merită să fie îndeosebi relevată stăruința autorului asupra faptului, că nutrirea bună a corpului e cel mai bun mijloc de apăăare împotriva efectelor dezastroase ale alcoolului. Și cum țăranul nostru se nutrește în general foarte rău, ar trebui ca mai înainte de a-1 desvăța de băutură să-l învățăm a se nutri bune. Lucrul acesta ar fi și mai ușor și mai ducător la scop. Suntem siguri, că orice țăran, care ar ceti cartea d-lui doctor Gr. Nicolau, ar ajunge singur la convingerea că trebuie să se nutrească mai bine, chiar ajungând la concluzia, obișnuită la țărani, ca să poată bea apoi mai bine“. Astăzi țăranul nostru bea „ca să-și amorțească foamea“. Când va ajunge însă să se nutrească mai bine de sigur că nu va mai bea atât. ION BAILA DE LA TEATRUL POPULAR Piesa „Meșterul Manole“ de d. profesor Nicolae Iorga a cărei premieră va avea loc Vineri 6 Noembrie pe scena Teatrului Popular cu d-na Ana Luca și d. Gr. Galboreanu de la Teatrul Național, în rolurile principale, a fost scrisă acum patru ani pentru congresul Ligei Culturale de la Curtea de Argeș. Piesa a mai fost reprezentată pe scena Teatrului Național din Craiova* * Rolul primului secretar din piesa , Maestrul" de d. Mircea Ștefănescu jucat la premieră de d-nul G. Fraca, de la Teatrul Național va fi dublat în spectacolul de Marți 3 Noembrie de d-nul V. Ronea. * La spectacolul de Luni 2 Noembrie cu „Școala Femeilor" marele succes al Teatrului Popular, rolul ,,Horațiu“ va fi jucat de d. Cristobald. Acelaș rol îl va juca Vineri 6 Noembrie și d. A. Jeles. * REPERTORIUL DE LA 2 NOEMBRIE PANA LA 9 NOEMBRIE 1825 Luni 2 Noembrie „Școala Femeilor“. Marți 3 Noembrie „Maestrul". Miercuri 4 Noembrie „Școala Femeilor". Joi 5 Noembrie (matineu) ,,Sfârlă Năzdrăvanul și Ulciorul fermecat“ (seara) „Maestrul“. Vineri 6 Noembrie „Școala Femeilor“ și „Meșterul Manole“. Sâmbătă 7 Noembrie (matineu) „Sfârlă Năzdrăvanul și Ulciorul fermecat“ (seara) „Maestrul“. Duminică 8 Noembrie (matineu) „Sfârlă Năzdrăvanul și Ulciorul fermecat“ (seara) „Școala Femeilor" și „Meșterul Manole“. Luni 9 Noembrie „Maestrul“, de la teatrul NATIONAL Matineurile de Joi 5 și Sâmbătă 7 Noembrie, vor fi ultimile reprezentații cu prețuri populare ale piesei Cesar și Cleopatra de B. Shaw. Pentru ușurarea repertoriului minunata piesă a celebrului umorist englez, dispare de pe afișul Naționalului după o serie de 25 de reprezentații. Rolul .,Cleopatrei“ va fi jucat tot de d-na Toto Ionescu. * Premiera Nevestele Vesele dela Windsor, admirabila comedia a lui Shakespeare va fi Miercuri 4 Noembrie. Direcția de scenă o are d-nul V. Enescu. * Din cauza nouei piese (Nevestele dela Windsor) care va ocupa afișul Teatrului National, Faust va fi jucat în săptămâna viitoare numai în zilele de Luni 2 Noembrie și Duminică 8 Noembrie când se va reprezenta pentru a 30 oară. Viitoarea premieră a Teatrului Național va fi Anula comedie în 4 acte de d-na Lucreția Petrescu autoarea piesei Păcat jucată anul trecut. Direcția de scenă o are d-nul Paul Gusty. După Anita premiera următoare va fi Căsătoria comedie în 3 acte de Gogol și Prețioasele Ridicole de Moliére. Direcția de scenă o are 1-1 Victor Bumbești. începând de Luni 2 Noembrie toate spectacolele Teatrului Național sunt cu prețuri obișnuite, afară de ultimile matineuri de Joi și Sâmbătă ale piesei Cesar și Cleopatra care se dau cu preturi populare. Face excepție numai premiera de Miercuri 4 Noembrie. Cât privește Faust, din cauza marilor cheltueli de spectacol, va fi jucat în matineuri tot cu preturi de seara. — ORDINEA SPECTACOLELOR Luni 2 Noembrie Faust. Marți 3 Noembrie „Meșterul Manole“. Miercuri 4 Noembrie premieră „Nevestele Vesele dela Windsor“. Joi 5 Noembrie matineu „Cesar și Cleopatra“. Joi 5 Noembrie seara „Nevestele Vesele dela Windsor“. Vineri 6 Noembrie „Meșterul Manole“. Sâmbătă 7 Noembrie matineu „Cesar și Cleopatra“. Sâmbătă 7 Noembrie seara „Nevestele Vesele dela Windsor“. Duminică 8 Noembrie matineu „Faust“. Duminică 8 Noembrie seara „Meșterul Manole". Luni 9 Noembrie „Nevestele Ve-sele dela Windsor“. DELA TEATRUL REGINA MARIA Mâine Duminică în matineu, se reprezintă pentru ultima oară „Amedeu Stânjenel" iar seara, marele succes „Comediana“ cu d-na Lucia Sturdza-Bulandra, d-nii Tony Bulandra și Ion Manolescu •i* Luni 2 Noembrie, echipa de comedie a Campaniei Bulandra-Manolescu Maximilian Storin, în frunte cu d-nul V. Maximilian, pleacă într-un mare turneu, cu „Domnul dela ora 5“ și „Amedeo Stânjenel“. ti. Premiera dramei „Ariei Frânte" trei acte în versuri de d-nul A. de Herz, a fost definitiv fixată la Teatrul Regina Maria, pentru seara de Luni 9 Noembrie a. c. In distribuție figurează d-na Lucia Sturdza-Bulandra, d-nii Tony Bulandra Ion Manolescu, Gh. Storin. Regia o are d-nul Soare Z. Soare. * In cursul viitoarei săptămâni, la Teatrul Regina Maria se va reprezenta în fiecare seară „Comediana“ piesă în trei acte de Armont și Bousquet, care face o serie strălucită. Rolul titular este creat dfi d-na Lucia Sturdza-Bulandra. In celelalte roiluri principale apar d-nii Tony Buladra, Ion Manolescu, Ionel Țăranu, A. Finti, d-neli Leny Caller, Jeni Irignescu Sofica Ionescu etc. EXPOZIȚII Mâine Dimitincă 1 Noembrie. se deschide Expoziția de pictură și desen, a d-nei Maria Ciurdea Steurer. Lucrările artistei sunt așteptate cu multă curiozitate. Două săli sunt ocupate în ..Casa Artei“ din strada Câmpineanu 17. BIBLIOGRAFIE Au apărut Povestirile lui Gemu Costalhi Stupcan“ de d. Ion Domgprozi, prozator de talent și colaborator la numeroase reviste literare.