Observator de Jimbolia, 1995 (Anul 1, nr. 1-48)

1995-02-02 / nr. 1

CONSILIUL LOCAL Joi 26.01.1995 s-au desfășurat lucrările primei ședințe ordinare din acest an a Consiliului local cu o ordine de zi destul de încărcată: 1. Proiect de hotărâre privind reorganizarea Comisiei tehnice de prevenire și stingerea incendiilor. 2. Proiect de hotărâre privind reorganizarea Formației civile de pompieri Jimbolia. 3. Proiect de hotărâre privind atribuirea fără licitație a unei suprafețe de teren pentru Biserica Creștin-Adventistă de ziua a șaptea pentru construirea unei biserici. 4. Proiect de hotărâre privind atribuirea fără licitație a unor spații pentru sediul Corpului Gardienilor Publici. 5. Proiect de hotărâre privind darea în folosință a unei suprafețe de teren Oficiului pentru studii pedologice și agrochimice Timișoara pentru cercetare. 6. Proiect de hotărâre privind închirierea fără licitație a unor spații în cadrul Casei de cultură orășenești pentru „Euromedia” București. 7. Probleme ale comisiilor de specialitate al Consiliului local. 8. Probleme curente ale serviciului public al Consiliului local. Ordinea de zi a fost completată la propunerea viceprimarului cu încă 2 puncte: 1. Proiect de hotărâre privind aprobarea indicilor tehnico-economici, studiul de fezabilitate privind evacuarea apelor pluviale din intravilanul Jimbolia, sector IV, jud. Timiș. 2. Proiect de hotărâre privind trecerea imobilului din Jimbolia, str. T. Vladimirescu nr. 102 - Muzeu Jäger din administrația operativă a RAGO Jimbolia în administrarea directă a Consiliului local. Au fost adoptate astfel un număr de 7 hotărâri iar proiectul de hotărâre privind darea în folosință a unei suprafețe de teren Oficiului pentru studii pedologice și agrochimice Timișoara, a fost modificat, la propunerea unor consilieri, în sensul ca suprafața de 6 ha teren agricol să fie concesionat gratuit pentru o perioadă de 5 ani unității solicitante. Gratuitatea a fost determinată de argumentele aduse de d-l Dr. ing. Kiss S. cercetător, în sensul greutăților financiare prin care trece unitatea în această perioadă, precum și a importanței continuării activității de cercetare în acest domeniu. S-a hotărât, de asemenea, de comun acord, ca rezultatele cercetării să fie puse gratuit la dispoziția Consiliului local, care se va îngriji să le aducă la cunoștință producătorilor agricoli interesați din localitate. Celelalte proiecte de hotărâri nu au suferit modificări fiind adoptate în forma propusă de serviciul public al Consiliului local. Fiind la început de an, putem prezenta pe scurt un bilanț al anului 1994. Astfel, în anul care a trecut Consiliul local a adoptat un număr de 52 hotărâri iar primarul localității a emis în exercitarea atribuțiilor prevăzute de lege, un număr de 63 dispoziții. Menționăm că nu a fost atacată în instanță judecătorească de către, compartimentul de contencios administrativ al Prefecturii județului Timiș, nici o hotărâre ori dispoziție, ceea ce prezumă că aceastea au fost luate cu respectarea reglementărilor legale în vigoare. La registratura generală a Serviciului public al Consiliul local au fost înregistrate un număr de 4426 acte. Starea civilă al Consiliul local Jimbolia a înregistrat în anul 1994: Nașteri 259 - căsătorii 85 - decese . 152 Au fost completate toate certificatele de proprietate asupra pământului conform Legii 18/1991 privind fondul funciar, dar din totalul de 1407 certificate au fost înmânate proprietarilor doar 1152, rămânând de înmânat încă 2255 certificate de proprietate. Așteptăm și pe acești „restanțieri” să-și ridice titlurile de proprietate de la sediul Consiliul local, et. I, biroul 10. Au fost emise de către Compartimentul 1 urbanism un număr de 153 autorizații de construcții — reparații imobile din care 15 locuințe noi, restul fiind pentru garaje ori reparații capitale. Compartimentul autoritate tutelară a întocmit un număr de 111 anchete sociale necesare pentru stabilirea situației juridice a minorilor, 20 anchete sociale pentru ajutoare bănești ocazionale și internări în unități de ocrotire. S-au încheiat un număr de 1872 acte notariale din care 690 acte autentificate și 1182 legalizări. Prin caseria unității a circulat în anul 1994 suma de 156.158.289 lei. Același compartiment a plătit trimestrial un număr de 404 mame cu mai mulți copii. Funcționarul de la Compartimentul spațiu locativ a participat la ședința Comisiei pentru administrație publică locală, juridică, apararea ordinii publice, respectarea drepturilor și libertăților cetățenilor la care au fost audiați un număr de cca 400 persoane. S-au întocmit acte pentru repartizarea unui număr de 32 locuințe la tot atâtea familii. Șeful Statului major de apărare civilă a participat lunar la convocările de pregătire desfășurate la Statul major județean de apărare civilă întocmind periodic documentele operative corespunzătoare și organizând 2 antrenamente de stat major de apărare civilă cu personalul din Statul major al orașului. Ionel Nițoi, secretar - Consiliul Local Jimbolia ............................................. ........._______________. RAGO La începutul colaborării noastre dorim să aducem la cunoștiință beneficiarilor serviciilor prestate de unitatea noastră câteva acte normative, acte care sperăm vor avea darul să lămurească, o parte din întrebările care încă pentru mulți nu și-au găsit răspunsul. Multă lume întreabă de ce R.A.G.O. percepe plata canalului, dar ei nu sunt racordați la acesta. Articolul 60 din Legea nr. 4/1 iulie 1991, Legea Gospodăririi Comunale, lege în vigoare încă, menționează următoarele: Titularii dreptului de folosință asupra immobilelor care nu au instalație de alimentare cu apă și canalizare, dar care sunt situate în zona străzilor dotate cu cișmele publice și rețele de canalizare sunt considerați abonați de drept pentru aceste servicii și obligați la plata lor. Titularii dreptului de folosință asupra imobilelor pentru care efectuează serviciile de ridicare a rezidurilor menajere stradale și a celor de aceeași categorie sunt considerați abonați de drept pentru acest serviciu și obligați la plată. O altă problema care ridică multe întrebări și nedumeriri este problema modului cum se stabilește cantitatea de apă potabilă ce se facturează pe număr de persoane. Această problemă poate fi eliminată prin montarea unui contor, doritorii putându-se adresa în acest sens unității noastre. Prezentăm în continuare câteva extrase din normativul cadru 29/N/1993 referitor la stabilirea cotelor pentru consumatorii de apă, normativ publicat în Monitorul Oficial nr. 3/27 ianuarie 1994. 1) . - pentru imobilele care se alimentează cu apă din cișmele publice amplasate la o distanță de până la 500 m - 1,2 m3/persoană/lună. 2) . - pentru imobilele branșate și racordate la rețeaua de apă, cu cișmele amplasate în curți -2,4 m3/persoană/ lună. 3) . - pentru imobilele cu instalații interioare de apă, cu prepararea locală a apei calde menajere 6,2 m [UNK]/persoana/ lună. 4) . - pentru imobilele cu instalații centrale de încălzire a apei (puncte și centrale termice) în care este inclus și consumul de apă caldă - 8,4 m3/ persoană/lună. 5) . - pentru posesorii de autovehicule, în vederea întreținerii acestora (când această hotărâre nu este interzisă prin hotărâri ale Consiliul local) - 7,5 m3/ vehicule/lună. Pentru alte probleme care-și așteaptă răspunsul că rugăm să vă adresați în continuare ziarului local. Dumitru Butdovan înțelegerea necesității achitării la timp a obligațiilor fiscale față de bugetul local constituie și un act de civilizație și cultură, de democrație liberă, conștientă, pentru că, nu în ultimă instanță, asigurarea unei încasări ritmice și optime a surselor de venit aferente bugetului local operează baza necesară unei acțiuni eficiente pentru buna noastră gospodărire pe plan local. Poate că in momentul de față nu sunt create pârghiile prin care întreaga obște să participe la o mai bună și mai eficientă utilizare a fondurilor bugetului local - asta ca o mică paranteză și părere proprie - facă-mi este permisă, deoarece nu întotdeauna s-au ales soluțiile optime pentru urbe. I. VENITURI ALE BUGETELOR LOCALE I.Taxe pentru folosirea terenurilor proprietate de stat a) Termen de plată, temei legal - se plătește trimestrial până pe 15 ale ultimei luni din trimestru, reglementată inițial prin Legea nr. 59/1974 cap. V., ulterior prin HGR nr. 251/1991, anexa și Cap. IV și Legea 69/1993, anexa, cap. IV.; b) Cota de majorări, temei legal. -în perioada 01.01.1975-31.08.1992 s-a aplicat o cotă de majorări de 0,05% conform prevederilor Legii nr. 59/1974 și HGR 251/1991, anexa, cap. IV.; -după 01.09.1992 s-a aplicat și se aplică o cotă de majorări de 0,3%- 0,45% conf. Legii nr. 69/1993 anexa, cap. IV., ORDONANȚA GUVERNULUI 14/1992 art. 1 și ORD. GUV 15/92 art. 2 și anexa, cap. 1, pct. 2 și pct. 8 și a ha Hotărârilor Consililor locale Județene. (Va urma) Dorel Nedelcu-Pascariu UTIL FRET Programul întrerupeilor de energie electrica, 02.03.1995 zona centrala și abator, 03.02. locul târgului. Cauza scurtelor pene de curent de la orele 07 și 22 din ultimele zile o constituie importul de energie electrică din Ungaria și îndeosebi ordinul de a nu se amesteca cel autohton cu cel din import ca nu cumva să rezulte un scurtcircuit. Că nu se scurtcircuitează nouă astfel aparatele electrice casnice și nervii, asta are mai puțină importanță.___________ ___  CIRCUMSCRIPȚIA FISCALĂ IMPOZITELE ȘI TAXELE LOCALE - SURSA DE VENIT PENTRU BUGETUL LOCAL Cunoașterea deplină și interpretarea corectă a actelor normative care reglementează impozitele și taxele locale constituie o necesitate atât pentru contribuabili (plătitori) cât și pentru cei care lucrează în aparatul fiscal sau în domeniul financiar-contabil de pe lângă agenții economici. Totodată, achitarea la timp a obligațiilor de plată creează posibilitatea ca organele împuternicite prin lege să dispună de veniturile bugetului local să acționeze oportun pentru materializarea planului bugetar anual întocmit și aprobat. fil iw. POLIȚIA SANITARĂ Conform Legii 98/1994 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor la normele de sănătate publică și a normelor igienico-sanitare, atenționăm agenții economici (SRL, Asociații familiale, persoane fizice, Instituții bugetare, Societății Comerciale pe acțiuni etc) că au obligația de a înainta documentația în vederea autorizării unităților cu cel puțin 15 zile înainte de deschidere. Autorizațiile sanitare de funcționare eliberate se vizează anual, în luna în care au fost emise, în caz contrar, vor intra sub incidența Legii 98/1994, art 1, lit c și d, care prevede amendă de la 50 000 la 5000 000 lei și art. 2, lit. b, care pevede amendă de la 100 000 la 1 000 000 lei. BISERICA ORTODOXĂ Servicii religioase: 02.11.1995 Joi întâmpinarea Domnului Ora: 09,00 Utrenie, Ora: 10,00 Sf. Liturghie Ora:17,00 Vecenie 04.11.1995 Sâmbătă, 17,00 Vecernie 05.11.1995 Duminecă Ora: 09,00 Utrenia Ora 10,00 Sf. Liturghie Ora 17,00 Vecernie Preot Ioan Budulan BISERICA CATOLICĂ Joi, 2 februarie, sărbătorim Prezentarea Domnului în templu și se binecuvântează lumânările. La ora 9, în Futok se oficiază Sfânta liturghie în limba germană și maghiară. La ora 11, la biserica din centru va avea loc o liturghie solemnă cu procesiune și binecuvântarea lumânărilor. La filiale: Sf. Liturghie la Checea (ora 15), Cenei (ora 16) Liturghiile la biserica romano-catolică Jimbolia: Duminica a V-a - ora 9, în Futok, limba germană -ora 11 —biserica din centru, în limba maghiară. Paroh Ghinari Johann 08SCRVATOR DC JIMBOUR GARA Trenuri care circulă pe relația Jimbolia-Timișoara Nord Nr. tren Plecări din Jimbolia 1582 ora 5,00 1182 ora 8,26 1584 ora 15,33 1586 ora 17,25 1588 ora 20,00 Trenuri nou introduse în program de la data de 01.09.1994. Nr. tren Plecări din Jimbolia 1184 ora 13,09 1186 ora 19,19 CASA DE CULTURĂ Informăm cititorii că pentru luna februarie ne propunem să finalizăm colaborarea cu Societatea de carte EUROMEDIA SRL în vederea deschiderii unor expoziții de carte cu vânzare (Limba română, germană, engleză, franceză-beletristică, tehnică), sa continuăm de două ori pe săptămână repetițiile formațiilor de dansuri populare românești și maghiare și a formației de dans modern și să continuăm tradiția deja îndrăgită de tinerii orașului nostru și din satele și comunele învecinate de a organiza, în fiecare duminică, între orele 19-24 Discoteca tineretului. Problema majoră cu care ne confruntăm, și cu această ocazie o reactualizăm, este aceea a spațiilor neîncălzite în care ne desfășurăm activitatea. Acest fapt se datorează nefinalizării discuțiilor dintre Consiliul Local, Casa de cultură și Școala generală nr.1. Preconizăm să instalăm până în iarna anului viitor o instalație proprie de încălzire. Florea Călin BIBLIOTECA Biblioteca Orășenească Jimbolia își desfășoară activitatea în cele două secții ale sale: secție pentru adulți în str Republicii nr.46 și secția pentru copii în str. L Rebreanu nr. 11, în anul 1994 au apelat la serviciile bibliotecii 1504 cititori, dintre care 683 înscriși la secția pentru adulți și 821 înscriși și la secția pentru copii. Dintre adulți, categoria de vârstă cea mai mare reprezentata este cea cuprinsă între 16- 40 de ani, iar la copii, cei între 10-14 ani. Frecvența medie anuală a fost de 9,2 ori, iar indicele de cuprindere a populației la lectură este de 12,8%. Cei 1504 cititori înscriși anul trecut au împrumutat la domiciliu și la sala de lectură 31527 volume cărți și periodice. Dintre acestea 16724 volume au fost împrumutate de la secția pentru adulți și 14803 volume la secția pentru copii. Indicele de lectură este de 20,9 volume cărți împrumutate pe cititor. Fondului de carte al bibliotecii, structurat pe toate domeniile cunoașterii și în trei limbi: română, maghiară, germană, i s-au mai adăugat (în 1994) 1371 volume în valoare totală de 1.812.428 lei. Dintre acestea 585 volume în valoare de 639.932 lei provin din sponsorizări și donații iar restul de la buget. La finele anului trecut, biblioteca avea un sold de 47.151 volume cărți și periodice, indicele de înzestrare a populației cu documente de bibliotecă fiind de 4 vol/locuitor. în numărul următor al ziarului ne revine plăcuta îndatorire de a dezvălui identitatea generoșilor noștri sponsori și donatori. bibliotecar, Susana Micuț FORȚELE DE MÜNCÄ Situația șomerilor înregistrați Total șomeri aflați în plata ajutorului de șomaj 616 Total șomeri aflați în alocație de sprijin 797, din care cu domiciliu stabil în Jimbolia 872, Comloșu Mare 67, Cărpiniș 154, Grabați 87, Lenauheim 52, Bulgăruș 50, Comloșu Mic 56, alte localități 75. Ionel Patrulea Pagină coordonată de Remus Boca și Kaba Gabor