Observator de Jimbolia, 2000 (Anul 6, nr. 1-41)

2000-01-28 / nr. 4

■ Anul VI Nr. 4 (254) ■ 28 ian.-3 febr. 2000 ■ SĂPTĂMÂNAL DE OPINIE ȘI INFORMAȚII ■ 3000 lei ■ v_|___________________________________________________________________________________________________---------------------------------------------_ O FAPTĂ GREU DE ÎNȚELES  între profanare de morminte și furt de sicriu - Știm că orice lucru ce se poate fura, indiferent cui aparține, se fură. Hoția de buzunar sau cea "instituționalizată" reprezintă o "moștenire" și poate chiar o trăsătură de caracter determinată de "proprietatea de stat", adică cea a tuturor și a nimănui totodată, însă imaginația noastră, a celor de ieri și de azi, s-a dovedit insuficient dezvoltată pentru descoperirea săptămânii. Domnul căpitan de poliție Trișcău Ioan ne povestește că, în calitatea lui de ofițer de cercetări penale nu a mai întâlnit un asemenea caz. Procurorul de zonă a fost la fel de surprins și a declarat că nici el nu a mai întâlnit asemenea faptă. Dar să ne întoarcem la poveste. Numele nu sunt prea importante, așa că nu le voi pomeni. Iată pe scurt ce s-a întâmplat. în 6 decembrie 1999 un bărbat M. S. din Uivar a decedat acasă. Pentru stabilirea cauzei morții și eliberarea certificatului medical a fost adus la Spitalul orășenesc Jimbolia. Neavând aparținători, adică rude, afini, sau în sens larg chiar prieteni, care să-l înmormânteze, a rămas la morga spitalului până în data de 4 ianurie 2000. La 4 ianuarie 2000 Primăria Uivar, la insistențele spitalului, s-a hotărât să suporte cheltuielile ocazionate de înhumare. Astfel, primarul din Uivar a venit la Primăria din Jimbolia pentru a se informa dacă e posibilă o înhumare în cimitirul local pentru că deplasarea mortului nu-și avea rostul. Primarul i-a pus la dispoziție un loc de veci în cimitirul local, i s-a eliberat adeverința de înhumare și i s-a trimis pentru transport o căruță și doi bărbați de la societatea PEISAJ HOSTA S.R.L. din subordinea Primăriei Jimbolia, în ceea ce privește sicriul și celelalte articole necesare pentru înhumare, a fost îndrumat la Societatea de înmormântare de pe str. Republicii, domnul Popovici Elemer - responsabil de pompe funebre i-a încasat suma de 692.000 lei cu titlu de cheltuieli de înmormântare ce includ și sicriul. Ca să nu aștepte până la întocmirea actelor și ridicarea cadavrului de la morgă, primarul de Uivar l-a rugat pe Popovici Elemer să se ocupe el de înhumare. Rugămintea s-a materializat în 108.000 de lei dați fără ciitanță. După plecarea acestuia a urmat transportul sicriului la spital, așezarea mortului în sicriu, punerea capacului și drumul la cimitir unde groapa fusese săpată. Când au ajuns la groapă (conform declarațiilor tuturor celor care au fost de față ca participanți) Popovici - Elemer le-a spus celor care au transportat sicriul, să scoată mortul și să-l arunce în groapă și să ducă sicriul înapoi la sediu cu căruța. Zis și făcut. Inimaginabilul s-a produs. Dar nu era cunoscut. Participanți au început să vorbească. S-a auzit că "se înmormântează morți fără sicriu la Jimbolia". Fiind vorba de cimitirul din administrarea Primăriei, dl. Giulvezan a sesizat Poliția locală pentru a face cercetări. Cercetările Poliției au scos povestea la lumina zilei. Inventarul făcut la societatea de înmormântare a dovedit că un sicriu era pus la inventar și neînregistrat. Prin declarația dată, Popovici Elemer a recunoscut că a deposedat mortul de sicriu. Fapta este de o ciudățenie rar întâlnită. Că vii se fură între ei este normal, sături ce aparține unui mort este anormal cu certitudine. Dacă monumentul funerar este distrus, în diferite feluri, se consideră profanare de mormânt. Oare a lua sicriul mortului poate fi considerat furt. Poți fura de la un mort? Despre bizarerii nu poți gândi decât bizar. ■ Bineînțeles că încadrarea juridică a faptei o va face cine trebuie, corect și legal. Noi doar gândim pe tema dată. Din declarațiile celor care au fost prezenți la înhumare a reieșit că nici un preot nu a fost prezent. Poate dacă ar fi fost chemați și prezenți "împietatea" nu s-ar fi produs. Dar dacă măcar unul dintre participanți ar fi refuzat să facă ce-a făcut, nu cumva finalul poveștii ar fi fost altul. Dacă angajatul Primăriei s-ar fi opus la acoperirea cadavrului cu pământ poate că și atunci finalul era altul. Ce a fost oare, interes sau indiferență? Necredință a fost sigur. Și o lipsă de respect față de tot ce e omenesc pentru că moartea incontestabil e ultimul act al vieții. Peste ani nimeni nu-și va aminti cine și cum a fost pedepsit pentru furtul sicriului, dar probabil ne vom aminti cum a furat și de la cine. D.I. \ Informații diverse Fertilizarea culturilor Societățile de asigurări Generația XXI 9 HUMOROSCOP J Fotbal, handbalig. 3 ,.4 Pescuit sportiv 7 pag. Concurs pe teme de circulație 9 g- 5 pag. 7 Eveniment cultural de excepție Spectacolul ansamblului "Banatul" Ziua de vineri mi s-fi părut nepotrivită pentru un spectacol pe care l-aș fi preferat duminică. Am ezitat înainte de a mă îndrepta spre Casa de Cultură însă acum mă bucur că am participat la acest spectacol de excepție, prezentat în avanpremieră în Jimbolia. Muzica a fost bine interpretată, am ascultat folclor autentic și virtuozi la vioară, fluier, taragot. Ne-a încântat prezentatorul ce și-a făcut intrarea prin sală ca un "dubaș" dintr-un sat bănățean. Graiul bănățean folosit a fost pe înțelesul tuturor. Spectacolul s-a legat, a avut ritm, culoare, umor și dansatori cu adevărat profesioniști. Au început cu "sorocul" și "brâul", au continuat cu o suită de dansuri ale etniilor ce conviețuiesc în Banat, suită ce a debutat cu "călușul de la Sânmihai". Costumele au fost o încântare, ritmurile, de asemenea. Tradițiile ca "înfășuratul miresei" și "măsuratul oilor", cu nota de umor țărănesc ce nu putea lipsi, au completat spectacolul. Solistele vocale au prezentat melodii puțin cunoscute sau deloc, în special din cele "de joc și voie bună". Sala a fost plină, a participat cu aplauze la desfășurarea spectacolului. Atmosfera a fost caldă la propriu datorită sistemului de încălzire, și încinsă datorită artiștilor. Mă opresc aici cu scrierea pentru a păstra măsura laudelor binemeritate. Celor ce nu au fost spectatori le doresc să nu piardă viitoarea întâlnire cu ansamblul folcloric "Banatul". * înaintea spectacolului am ascultat melodii populare și am văzut un ansamblu de dansuri populare format din elevii Școlii generale din Jimbolia. D.I.