Oglinda Lumii, 1923 (Anul 2, nr. 1-52)

1923-10-27 / nr. 43

674 OGLINDA LUMII Cu barca din Europa în America Eroul acestei extraordinare călătorii e un cunoscut sportsman francez Allain Gerbault, unul din campionii tennisului şi care, în timpul războiului, a figurat la loc de cinste printre ,,aşii“ aviaţiunii militare. Cu o barcă cu pânze şi fără nici un tovarăş, Gerbault a pornit din Cannes (Sudul Franţei) şi, timp de aproape 5 luni, a avut de întâmpinat greutăţi nespuse, până să ajungă la liman, New- Yorkul. Distanţa totală străbătută, e de 9.000 kilometri. Până la Gibraltar — povesteşte el — lucrurile au mers strună, dar îndată după părăsirea acestui port, a fost prins de o furtună, în care pierdu o bună parte din pânzele bărcii. A scăpat cu bine şi şi-a putut urma călătoria, când avu de înfruntat noul tempeste. Barca i se umplea cu apă şi, trebui să muncească zi şi noapte spre a o goli cu ajutorul unei găleţi. Se îmbolnăvi de anghină şi, timp de 51 ore, rămase leşinat, iar barca, lipsită de cârmaciu, fu jucăria valurilor şi a vântului. După 94 zile de la plecare, întâlni pe ocean vaporul grecesc „Byron“, care-l reaprovizionă în merinde şi-i procură şi câteva tuburi cu comprimate de chinină, pentru combaterea frigurilor cari îl chinuiau. înainte de a ajunge la New-York, mai avu de suportat, timp de 26 zile în șir, Der französische Tennisspieler Allain Ger bault der mittelst eines Segelbootes die Strecke Cannes-New-York in 142 Tage zurück .egte. furioasele asalturi ale unor furtuni ce se ţineau lanţ. A suferit grozav de sete, pentru că din cei 280 litri de apă dulce ce-şi luase cu dânsul la plecare, a pierdut 180, în timpul vijeliilor. Bea apă de ploaie pe care o strângea într’un vas mare. In drum, afară de proviziunile dăruite de comandantul vaporului „Byron“, a consumat 30 kilograme de conserve de carne, 30 cutii mari de lapte condensat, 30 kilograme de zahăr, 40 litri de ceain şi 20 kilograme de pesmeţi. Allain Gerbault, în loc să fie descurajat, de peripeţiile călătoriei sale extraordinare, de cum a ajuns la New-York, a declarat că-și va cumpără o altă barcă, spre a face, timp de 3 ani, ocolul lumii pe apă. Allain Gerbault, care nu are decât 28 ani, întrebat de reporterii americani, a răspuns: — Am făcut această călătorie, pentru că țineam mult să văd New-Yorkul. Unicul precursor al intrepridului sportsman francez e căpitanul american Thomas Drake care, în 1918, a străbătut Atlanticul, din America în Europa, tot cu o barcă cu pânze, dar care avea avantajul de a poseda şi un mic motor auxiliar. Allain Gerbault Săptămâna Ca dar de Crăciun se vesteşte Bucureştenilor o nouă sporire a tarifului tramvaiului. Justificarea? E nevoie de fonduri pentru electrificarea liniilor cu tracţiune animală, iar direcţiunea societăţii de cointeresare găseşte că nimic nu e mai firesc ca populaţiunea să acopere, din buzunarul ei, cheltuiala de zeci de milioane necesitate de realizarea acestui proiect de electrificare. Admirăm şi curajul direcţiunii, care a enunţat, şi naivitatea ziarului, care a înregistrat această enormitate. Pentru că noi ştiam că întreprinderile comerciale şi industriale, când e să aducă îmbunătăţiri ori să-şi mărească terenul de activitate, bagă mâna în lada proprie, iar nu în buzunarul clientelei. Noua cheltuiala se amortizează din prelevări anuale asupra beneficiului brut. Direcţiunea Serebeului emite însă o teorie nouă: fondurile necesare pentru marirea reţelei elecrificate trebuesc furnizate de acei cari se servesc de tramvai, adică de clientelă, iar nicidecum de acţionari, adică de acei cari vor trage tot folosul material din desvoltarea dată afacerii. Cu alte cuvinte, liniile cu tracţiune animală nu produc destul, ca să putem da acţionarilor un dividend mai mare, e neaparat nevoie de electrificarea acestor linii, — de aceea... să plătească publicul! ——xx o xx-------. Soluţiile jocurilor — Roşiorii de.Vede: Haralambie şi Ilie Tănase, I. Frăţilă. »Salonta Mare : Sub.Lt. Gh. Ganea. — Sf. Gheorghe: Nedescifrabil. — Slatina: Mitică şi Marioara N. Şerbu, Ică Panţurescu. —Slobozia-Ialomiţa : Lucian Vasilescu. — Spirile.Prahova : G. Oprescu. Tg.-Jiu : Ioanovici G. — Tg.-Ocna : M. Beer, A. Comissioner. — Tecuci : Blum Ermanoi. — Titu : Gogu Georgescu. — T.Severin: C. Teodorescu-Codan, C. G. Ungureanu, V. Vecellio, Eug. Rittingher. Au deslegat numai problema de aritmetică : Anadalchioi-Constanța : P. G. Parussi. Botoşani : Zelma Bacoi. — Brăila : Pan. la Gross. — Buzău : Başceanu Ion. Cernăuţi: Dim. Beuţ. — Constanţa : Nicolae Ion. — Craiova: Florian Roşea, Nicolae Ştefan. Focşani : Mişu Lefter, Petrică Focşa, Fany Vasiliu, Margareta Ionescu, Eneşel Vasilaş, Valeria Păun. Orhei : Abr. Reciulschi. Piatra N. : Safirman Marcel. — Piteşti : H. Habeian. R.Vâlcea : Aurel Dumitrescu-Orleşti. Tecuci : Cuţa Georgescu. — T. Severin: Oto Giz. Vaslui : M. Goldstein. Au deslegat numai cuvintele in romb : Bucureşti: Nestorescu Hie, Aristide Filip, Sub-Lt. Costel Katafany, Segall 'Soly, I. Brotman, Cleo şi Lt. G. Seinescu, Irene Calmanovici. Brăila: 1. Vogelmann, Betty Moscovici, Stoica I. Scăraru, Mirny Pelupida. — Buzău: Ghezzo I. G., Brătescu A. Gr. I. Glasman, Rudolf şi Berlina Bernstein. Caransebeş : Tineianu P. — Cernăuţi : Anton Hoidaş. — Constanţa : Zaharia Marcoff, Sofia Weissy. — Craiova: Julieta şi Victoria Mitrany, Berthe Littman. Focşani : Margareta Ionescu, Anuţa Rosental, H. Iliescu, V. Ivanovici, Ionescu Ecaterina, Haralambie Iliescu, Ionel Tudor, * Al. M. Bandrabur, Vişan Bândaru, G. Vasiliu, Ana şi Domnica V. Buzoianu, Elena Vamghele, Maricica Ştefănescu, Elena Pallatos, Elena Stanciu, Emilian Olteanu, Ionel Gheorghiu, Mircea Aneta, Georgescu Aneta, Ada Stănescu, Geta Steriade, Har. Pallatos Nuţi Constantinescu, René Ionescu, Marioara şi Titu Vanghele, Romeo şi Mioara Veronescu, G. Stoinescu, Olimpia Constantinescu, Maricela Chiriţă, Mihalcea Ion, Sely Rubin, Bianca Steiner, Mateescu I. Nicolae. Galaţi: Luiza şi Bubi Feibel, Gogu Pole, Adrian D. Angheluţă. Huşi : Faershain Virgil. Maţifal Prahova : Simona Vramy, Al. Vrany, Aneta Vrany. Piatra N. : Bereu Lupu, Aron Lupu. Roman: Simşa S. Carol. T.Severin : Marius G. Bratoloveanu, Butaru Gogu. Au deslegat numai combinaţia de silabe: T.Măgurele , Viorica Bădescu. Urmează în Pg. 684