Olteanul, 1916 (Anul 8, nr. 1-32)

1916-07-31 / nr. 31

ANUL VIII. Făgăraş, Duminecă 31.Iulie (13 August) 1916. Nr. 31. INSERTION!: se primesc cu preţuri reduse. Scrisori nefrancate se refuză. ABONAMENTUL: pentru Austro-Ungaria: Pe an cor. 5.60 Pe V, an c 2 80 pentru insula şi Strakatate Pe an cor. 12.— Un nr. 10 (III.Manuscopte nu se înapoiază socială, culturală, educativă-instructivă şi adecă pentru trebuinţele economilor, meseriaşilor şi cărturarilor de la sate şi oraşe. Director D« 16AN şenchea. [jj Apare Dumineca. [j] RED?2^jLd“cTMSN,R*T'A: Foaie CONGRESUL național-bisericesc — electoral. Congresul electoral a ţinut 4 şedinţe, una premergătoare Vineri in 4 August la 3 oare în înţelesul lui 157 din Statutui organic, în care P. C. S. Părintele Arhimandrit Filaret Musta, ca comisar numit din partea conzistorului mitropolitan, dispune să se cetească actul Consistorului mitropolitan despre decedarea mitropolitului şi despre convocarea Congresului electoral. Se citeşte de domnul Nicolae Zigre, secretar mitropolitan. Înaltul presidiu comunică domnilor deputaţi, că la oarele 7 seara se va ţinea în catedrală privegherea, după tipicul Rusaliilor şi îi învită să ia cu toţii parte. Serviciul acesta s’a ţinut, şi au luat parte toţi dignitarii înalţi bisericeşti şi aproape toţi deputaţi congresuali. A doua şedinţă, cea de deschidere s’a ţinut Sâmbătă 5 August. Întâi s’a celebrat sf. Liturghie cu chemarea Duhului Sfânt. După serviciul divin deputaţii se adună în sala comitatului tixită de public, dame şi domni. Invitat de o deputaţiune trimeasă de deputaţii congresuali P. C. S. Arhimandritul Filaret Musta, vine aclamat cu căldură. Ocupă loc la masa prezidială şi rosteşte vorbirea de deschidere, care e urmărită cu viu interes. In vorbire P. C. Sa arată, bazat pe epistola apostolului Pavel cătră Tih, episcop în Creta, unele din însuşirile, pe care trebuie să le aibă un mitropolit. Aşa el trebuie să fie fără prihană, să aibă o vieaţă curată, înfrânată şi neîntimată, pentru că mai multă înfluinţă are un exemplu viu, decât alte mijloace. Să fie apoi împodobit cu învăţături, mai ales bisericească, pe care să le propoveduiască cu zel credincioşilor. Totodată arată şi datorinţele pe care trebue să le aibă alegătorii rare a-şi îndeplini cu demnitate chemarea lor de deputaţi congresuali în faţa unui act aşa de însemnat. Să examineze sine ira et studio calităţile persoane de ales. Ca oameni pot fi deputaţii orbiţi de antipatie, faţă de una din persoanele alegânde, ceea ce ar conduce la un pas greşit. La discursul de deschidere răspunde deputatul Arseniu Vlaicu, prin o vorbire mai lungă, în care construieşte figura Marelui Arhipăstor Ioan Meţia-nu, schiţând pe scurt momentele mai însemnate din vieaţa lui, nu cu intenţia de a-i aduce elogii, ci ca să complecteze tabloul ideal din cuvântul de deschidere despre Principele Bisericii noastre. E de părerea ca alegerea şefului suprem al bisericii noastre naţionale româneşti, să se facă într’un glas unanim spre a da nou-alesului mai multă putere prin încrederea unanimă a noastră, în vederea activităţii ce va desfăşura-o pentru înălţarea şi prosperitatea bisericii. Vorbirea a fost primită cu aprobări şi la urmă cu aplauze. Se citeşte apoi lista deputaţilor ad-hoc, răspunzând 29 deputaţi, unul fiind bolnav. Toate credenţionalele se predau comiisiunei verificatoare. In şedinţa a 3-a Sâmbătă după prânz se verifică 29 deputaţi, s’a fost protestat, pe motivul, că alesul nu se află trecut în listele electorale. Se constată presenţi 115 deputaţi congresuali. ALEGEREA S’a făcut în şedinţa a IV-a ţinută Duminecă în 6 August n., care e prezidată de P. S. Arhimandritul Filant Musta, comisar mitropolitan. Notar: Mateiu Voileanu. Se alege o comisiune scrutinătoare, compusă din P. C. Sa Arhimandritul Dr. Ilarion Puşcariu, Sava Raicu, şi Titu Mărgineanţu. Lista deputaţilor congresuali din arhidieceză 57. Lista deputaţilor congresuali din dieceza sufragană 57. Presidiul anunţă că majoritatea absolută e de 58 voturi. Se începe acum votarea. Fiecare deputat îşi depune sedula de votare. Au votat 114 deputaţi. Desfăcându-se buletinele, se constată că: Archimandritul Vasilie Mangra de la Oradea mare a primit 71 voturi P. S. Sa Episcopul Dr. I. Miron Cristea ... 24 P. S. Sa Episcopul Aradului loan I. Papp ... 12 « Bile albe.....................7 « înaltul Presidiu declară de legat ales Arhiepiscop şi Mitropolit pe Arhimandritul Vasilie Mangra, vicar episcopesc în Oradea mare. Enunţarea e primită cu aclămări şi aplauze. Fiind invitat în faţa congresului, presidentul congresului îi comunică, rezultatul alegerii, şi felicitându-l îi doreşte, ca activitatea Sa să fie rodnică şi binecuvântată de Dumnezeu. Preacuvioşia Sa răspunde printr-o vorbire-program, în care declară, că datorinţa de preot şi slujitor al Bisericii, covârşeşte, în momentul alegerii sale, celelalte simţeminte, care frământă internul său, şi astfel se supune votului congresului, primeşte alegerea şi va căuta să se arete vrednic de încrederea pusă în persoana sa. «Ca apostolul păcii evanghelice, va propovedui totdeauna pacea, iubirea şi concordia între fiii bisericii şi cetăţenii patriei, fără deosebire de confesiune şi naţionalitate.* * * * P. C. Sa Arhimandritul Vasilie Mangra, a primit în cursul zilei numeroase telegrame de felicitare. Excelenţa Sa contele Ştefan Tisza, ministrul-preşedinte al ţării i-a telegrefat următoarele: Ilustrităţii Sale Vasilie Mangra în Sibiiu. Cu bucurie patriotică am luat cunoştinţă despre rezultatul alegerii de astăzi şi implor binecuvântarea lui D-zeu asupra activităţii sale ca Arhiepiscop şi Mitropolit, şi asupra bisericii greco-orientale române. Cu ajutorul tău vom dovedi prin fapte, că politica noastră e izvor de binecuvântare şi de putere, atât pentru statul ungar, cât şi pentru romănimea din patrie.» Ştefan Tisza, Copiii.... De A. Melin, III. Sănătatea sufletească. (Urmară Cum vom ........ copiilor noştri calea cătră sfânta biser-'că? Dumineca şi în sărbători, când răsună peste sat sunetul de clopot, chemând pe creştini la casa Domnului, părinţii vor îmbrăca haine curate, alese, şi se vor găti de sfânta biserică. Mama îşi va spăla frumos copilaşii, le va da hăinuţe spălate şi le va spune cu glas sărbătoresc şi cu dragoste: — Dragii măicuţei, astăzi este sfânta Duminecă, ziua Domnului din ceriu! Creştinii cei buni se duc la biserică să se închine lui Dumnezeu, să mulţămească pentru că ne dă pâine, căldură hotarului şi ploi la vreme. Copiii se duc de să roagă, să-i facă Dumnezeu mari, şi să le dea sănătate.