Opinia, ianuarie 1900 (Anul 3, nr. 196-212)

1900-01-15 / nr. 205

Buletin parlamentarUltimele Informaţii ".Primim următoarea scrisoare de la d. student V. Brăescu, cu privire la o informaţie reprodusă de noi după L’Independance. Domnule Director Vă rog să binevoiţî a desminţi în totul informaţia apărută în ziarul L’Independante Roumaine şi reprodusă în Opinia e Vineri lt c. cu privire la ridicola animare a sărbăților Italiano-Romîne pentru luna Mai; sărbările vor avea loc la 1 şi 2 Februarie a. c. şi dacă va eventual vre-o amînare, aceasta nu va decit maximum pentru vreo 4—5 zile, pentru ca şi d. Conte de Gubernatis cu o delegaţie de studenţi Italieni să poată lua parte la serbări conform dorinţe d-sale. Cu stimă (s.s.) Preşedinte Drd. V. Brăescu DC Cu acceleratul de astăzi a sosit venind din Galaţi , la Agatha Birsescu. D. Al. A. Badarabi, primarul Iaşului, a sosit astăzi dimineaţă venind din Capitala. Senatul Universitar al Universităţii din Iaşi va convocat zilele aceste pentru a face ultimele recomandaţiuni la catedrele vacante de la facultăţile de drept şi medicină. Consiliul comunal va ţine şedinţă astăzi la ora 5/a d. a. Sa va continua ca discuţiunea listelor electorale.D. Sub-locotenent Alexandru Vojen va ţinea Duminică în 16 Ianuar, în aula universităţii a şasea conferinţă din seria celor ţinute de societatea universitară. Subiectul : nevoia desvoltării sentimentelor ostăşeşti începutul la două oare. Publicul este rugat a fi precis la acea oară în aulă, deoarece la două şi zece se vor închide uşile. D-nii Dim. A. Greceanu, prefect de judeţ şi Al. A. Bădărău, primarul Iaşului, pleacă în astă seară cu acceleratul de 9 seara la Bucureşti. D-nii Greceanu şi Bădărău se vor reîntoarce probabil Marţi dimineaţă. In curînd la Teatrul Naţional beneficiul artiştilor Atena Georgescu şi M. Popovici junior cu frumoasa piesă Schilodul Se ştie că această piesă este o urmare la mult jucata piesă „Două Orfeline.“ — Afacerea dr. Livescu — Convorbire cu d. Prof. dr. V. Bejan— —Vă cer o mică convorbire asupra unei chestiuni de pură medicină şi care se prezintă pentru prima oară in ţară. fi vorba de afacerea dr. Livescu de la Spitalul Raducăneni din judeţul Hoţi. — Am citit şi eu prin gazete şi mărturisesc că am rămas surprins de procedarea urmată. — Cum credeţi că s’au petrecut lucrurile! — Foarte simplu. Avem a face cu un caz de prezentaţiune transversă neglijată. In cazul acesta uterul se contractă asupra capului fătului şi expulsiunea devine foarte dificilă. Dacă lucrul este astfel, medicul e dator să intervie; dacă fătul e viu să facă ceea ce se chiamă versiunea pedalică, dacă e mort să facă decorațiunea și embriotomia. In ambele căzuii însă medicul e dator să întervie căci de nu femeia moare. — Se cer intr’adevăr instrumente cu totul speciale ? — Sunt instrumente, de pildă cîrliga Brown sau embriotomul lui Tomas sau a lui Parrot. Dar nu se poate atribui felul Instrumentelor cauza morţei. — Cui dar ? — Moartea în asemenea cazuri este datorită rupturei uterusului şi deci hemoragiei prin ruptura vaselor mari sau unul choc. — Şi credeţi că moartea a fost subită? —Aşa cred şi aci e tocmai greutatea chestiunei. Cum se poate dovedi că uterul n’a fost rupt înainte de întervenţiune ? Cine ştie dacă dr. Livescu n’a prescris nenorocitei femei secara cornută, contraindicată de mulţi şi mulţumită căreia se produce o tetanizare a uterusului şi o ruptură ? Moartea să fie datorită faptului că a remas capul fătului în uter e o naivitate. Am avut un caz cînd am transportat o femee în asemenea condiţiuni, de la o comună în apropriere de Bucureşti în capitală, pentru ca aici să întrebuinţez de abia instrumentele necesare pentru sfărîmarea capului şi extracţiunea lui. 1.Autopsia medico-legală nu va putea spune nimic. Dacă ea va constata că uterul a fost rupt transversal atunci nu e datorit intervenţiunei; dacă e longitudinală atunci e datorită intervenţiei. In ambele cazuri însă medicul era dator să intervie şi mal degrabă s’ar fi făcut vinovat de rigorile lege dacă nu intervenea. E de mirat că d.ministru n'a delegat și un specialist în obstercă care să ajute la autopsia medico-legală. Această delegare se impunea. „ In ziua de 20 a lunei curente se va efectua la tribunal secţia III-a vînzarea imobilului situat în Iaşi str. Paladi No. 8 proprietatea moştenitorilor defunctei MariaIermeziu. Tot in acea zi se va vinde şi via situată în dealul Copoului, îndărătul căzărmilor. înaintea Curţea de apel presidată de d.Vrînceanu, preşedinte de secţie, au depus jurămîntul: D. C. Sărăţeanu, numit procuror de Curte şi d. Victor Vrabie, numit grefer la Curtea de apel secţia II-a. La parchetul general a sosit o telegramă prin care ,se vesteşte ca locuitoru Vasile Luca Moraru din Comuna Stălineşti judeţul Roman a lovit cu parul pa locuitorul Vasile Ciobanu din acea comună care a încetat din viaţă după două ore.  ■ O persoană venită din Galaţi ne povesteşte că d-ra Agatha Bîrsescu a obţinut acolo un suces de neînchipuit. Publicul a ţinut să o conducă pe celebra artistă pînă la gară unde i s’a făcut ovaţiunî nesfîrşite. Doi elevi din cursul superior al liceului au pronunţat cuvintări de ocazie la care d-ra Bîrsescu a respins citeva cuvinte deşi era foarte emoţionată. Luni 24 ianuarie a. c., va fi prima representaţie a trupei de operete germane. Repertoriul se anunţă a fi din cel mai atrăgător şi ales. Această trupă a avut succese frumoase în toate oraşele unde a jucat. X Se anunţă că Marţi 18 Ianuarie celebra diva Elena Teodorini va da încă o reprezentaţie cu faimoasa operă Lucreţia Borgia în beneficiul asociaţiei generale a studenţilor. X Peste cîteva zile vom avea ocaziunea să admirăm pe un mare pianist, pe Raoul de Koczalski, care trece drept unul din cei mai mari artişti ai actualităţii. Iată cum vorbeşte despre el marele organ parizian «Figaro“ sub iscălitura lui Paul Bernier. „On est forcé de s’arreter et d’éeouter... «Ces paroles d’Hamlet s’appliquent mieux „que toutes Ies autres au talent du jeune „virtuose Raoul de Koczalski, qui vient „de donner avec un énorme succés trois «séances consacrées ä Chopin, â la sade „Erard. Ce qui est véritablemeut remarqu «able avec cet artiste, en dehors de la ♦ pratique tree développée chez lui, c’est «le sentiment, la grăce et sa faşon artis„tique d’interpréter les oeuvres des mal «tres qui forcent l’admiration des auditoare?. Sous scs doigts le piano acquieri „les mémes sonorités qu’avec Rubinstein, „et personne ne sait mieux que lui émou,,voir, lorsqu’jl interprete Chopin. „Raoul Koczalski affectionné aussi Bach, „Beethoven, Mozart, Haydn, Schubert et „Schumann, et tous les dilettanti qui ont „eu la bonne fortune de l’entendre dans „les precedents concerts interpreter ces „immortels compositeurs sont nnanimes k „aprécier la süteté de son jeu et l’impe„ecable entente du sentiment et du style“ Miine, Sîmbătă, va avea loc un te-deum la biserica catolică pentru ziua naştere! M. S. împăratului Wilhelm al Germaniei. După aceasta o recepţie va avea loc la consulatul Austro-Ungar. Şedinţa de ieri a camerei de comerţ despre care am vorbit la timp, n’a putut avea loc din causă că membrii camerei n’au respuns în număr suficient. In vederea numeroaselor cereri ce sosec la camera de comerţ prin care camera este rugată a da detalii asupra cantităţei şi calităţei cerealelor produse în judeţele care întră în circumscripţia acelei cameri, d. Şerban a înaintat un raport d-lui ministu de interne prin care cere a se dispune ca prefecturele judeţelor Iaşi, Roman Neamţu, Vaslui să adreseze lunar camerei, rapoarte de asemenea natură. M D. I. Patriciu, fost profesor de pedagogie la şcoala normală din Bîrlad, a fost numit inspector al învăţămîntului primar pentru circumscripţia Craiova. „ In baza raportului d-lui Vasile Buţuţureanu, d-nii I. Constantinescu şi I. I Simionescu au fost numiţi azistenţi la laboratorul de chimie în locul d-lui Sevastos şi d-rei Carp. Se dă ca probabil numirea d-lui Victor Munteanu directorul şcoalei primare de băeţi din Tataraşi, ca revizor şcolar al judeţului Botoşani. „ Este întotdeauna penibil a fi siliţi să desminţim informaţii relative la viaţa privată a fruntaşilor noştri politici. Fiindcă însă un ziar, care se pretinde bine informat, repetă şi în numărul de azi că este ceartă personală între d-nui CAMERA Şedinţa de la 13 Ianuarie 1900 Şedinţa de deschide la orele 2,20. Presidează d. C. Olănescu. Prezenţi 115 domni deputaţi. Se fac formalităţile obicinuite. D. ministru de război, general Lahovary depune mai multe proiecte de indigenare. D. Gr. Dumitrescu interpelează pe d. ministru al justiţiei dacă are de gînd să înfiinţeze o a doua secţiune la tribunalul Argeş. Totodată depune un proiect de lege din iniţiativă parlamentară pentru creiarea unei a doua secţiune la tribunalul Argeş. D. R. Delavrancea repetă ca n’a fost ori prezinte cind d. I. Brătianu a cerut dosarele nouei concesiuni a tramvaiului Bucureşti. Protestă in contra acuzărei de neregularităţi aruncate de d. Brăteanu. EL revoltă faptul, că i se aruncă pe nedrept acuzarea de a vrea să facă o afacere din această concesiune, cînd d-sa a avut în vedere numai interesul comunei Bucureşti şi a locuitorilor Capitalei. Nu recunoaşte decit egali în cinste sau interiori, nu superiori. Cere deci o reparaţie de la Cameră. (Aplauze). D. Preşedinte al Camerei în cîteva cuvinte spune d-lui Delavrancea că nimeni din Cameră nu-i suspectează intenţiile, şi că aplauzele Camerei de sigur că -l vor satisface. D. N. Filipescu crede că soluţiunea cerută de d. Delavrancea nu poate avea loc imediat, lipsind d. Brătieanu, însă crede că pe de o parte aplausele Camere, iar apoi retragerea interpelărei de către d. Brăteanu vor fi suficiente ca tot ce s’a adus ca acusaţie d-lui Delavrancea să nu poată rămîne în picioare. Se întră în ordinea zilei: desbaterea legei timbrului şi a înregistrări, d. N. Fio va cere să se suspende şedinţa pentru jumătate de oră, pînă va veni d. Take Ionescu la Cameră. Şedinţa se suspendă. Şedinţa se ridică la orele 4.30. SENATUL Şedinţa de la 13 Ianuarie 1900 Presenţi 82 domni senatori. Şedinţa se deschide la orele 3 şi juni căci Senatul a lucrat în secţii. D. general Manu, ministru de interne depune proiectul de lege prin care comuna Bucureşci e autorizată a face exproprieri, cu sumele rămase disponibile din fondul de 16 milioane. S. S. Episcop de Huşi atrage atenţia guvernului şi în special a d-lui ministru de justiţie, dacă nu se poate lua măsuri în contra unor blasfemii din ziarul Moş Teacă. Eu nu protestez în contra Presei ci în contra unei fracţiuni a Presei. Sunt ziare ca Epoca, Universul, în care se găsesc articole înălţătoare de spirit. S. S. spune că a primit reclamaţii şi proteste de la poporănl în contra acestor blactemii. Terminînd, d-sa cere intervenirea parchetului. D. M. Alexandrescu spune că în această ordine de idei va veni cu acte să dovedescă ce nelegiuiri se fac asupra temeliei noastre sociale. Oratorul adresează d-lui prim ministru o interpelare în această privinţă. D. general Manu, ministru de interne răspund celor spuse de S. S. Episcopii de Huşi, că mai mulţi cetăţeni din Cîmpu- Lung au adresat reclamaţiuni I. P. S. S. mitropolitului primat In contra unei scrieri necuviincioase din Moş Teacă. Această reclamaţie mi-a fost făcută cunoscut. Atunci am crezut că voi putea, in mod omenesc, să pui lucrul acesta pe o cale mai bună și am hotărit să am o convorbire cu redactorul acelui ziar. Cred că il voiu convinge, făcînd apel la judecata d-sale, ca ast-fel de lucruri nu sunt bune. Eu am o opinie bună despre Predă. Dacă nu voiu reuşi, voiu atrage atenţiunea d-nul ministru de justiţiei. D. C. Disescu declară că convingerea d-sale e că presa trebuie să fie liberă în chestiunile politice. Cît despre atacurile aduse religiei acela ce le face va găsi plată pentru fapta sa, în tortura conştiinţii lui. Va da un respuns mei amănunţit în ei priveşte Presa, cind d. Alexandrescu îşi va desvolta interpelarea. 1. P. S. S. Mitropolitul primat mulţumeşte pentru apărarea Religiei. D. M. Alexandrescu spune că îşi va desvolta interpelarea în curînd, şi arată considerantele pentru care o face. Se intră în ordinea de zi. Se pune la vot din nou votul rămas nul în şedinţa trecută, pentru recunoaşterea d-nului Nicolae Nicolici. Senatul votează recunoaşterea. Votul pentru recunoaşterea d-lui Vasile Novian e nul. Se votează recunoașterea d-lui Nicolae G. Dimitriu. La orele 5 fără un sfert Senatul trece în secţiuni. ANUNCIU 21.000 lei sunt de dat cu prima ipotecă. A se adresa la d.l Avocat A. G. Dabija. Strada Golia 67. OPINIA B. „este nevoe să te faci ministru pentru că eşti o forţă“ şi B. să refuze, asta nu poate da loc la ceartă. Dacă opoziţia nu are altă chestie pe care să dărime guvernul decît cearta dintre membrii lui, atunci o prevenim că va aştepta multă vreme. ULTIMA ORA —Serviciul special al Opiniei— Madrid 14 Ianuarie Ia urma unei polemice de presă, o întîlnire cu pistolul a avut loc între d. Blasco Buner, deputat republican şi d. Fernandez Arias, directorul Conrespondenţei militare. Cel dintiiu a fost uşor rănit la picior. Sidney 14 Ianuarie Un lucrător a fost uşor atins de ciumă. Paris 14 Ianuarie. Banca Franţiei a scăzut scomptul la 3x a la sută. Londra 14 Ianuarie Banca Angliei a scăzut scomptul cu l°/0 Bruxelles 14 Ianuarie. Banca Naţională a scăzut scomptul cu 17* la sută. EPITROPIA GENERALA a Casei spitalelor şi ospiciilor sir Spiridon Face cunoscut că în ziua de 17 Februar a. c. ora 2 p. m. se va ţine în camera acestei Epitropii licitaţie publică orală pentru vinzarea diferitelor materiale aflătoare în velniţa de pe moşia Coţofaneşti din jud. Putna proprietatea acestei case şi anume : 1 maşină de aburi 16 cai putere, 1 pompă de fier, 1 moară cu valţuri de fier, 1 moară complectă cu o peatră roate cu dinţi etc, vase de lemn de brad pentru fiert, cu cercuri şi legături de fier, drugi de fier pentru transmisie, ţevi de fier 4—6 c. m. diametru, alămuri compuse din ţevi, Casane etc, alămuri compuse din robinete şi diverse piese fasonate, fontă compusă din diferite obiecte, un cazan vechili de fier, un cilindru etc. Concurenţii sunt invitaţi a se presenta în acea zi însoţiţi de o garanţie provizorie în sumă de 700 lei efecte sau numerar. Condiţiunile şi devisul se pot vide în cancelaria Epitropiei serviciul administrativ. No. 249 13 Ianuarie 1900. PUBLICAŢIE In ziua de 27 Ianuarie 1900 ora 3 p. m. se va ţinea licitaţie publică în camera acestei Primării pentru furnizarea a una sută stălppentru felinare necesari serviciului da ecleraj al Comunei. Garanţiea provizorie este de lei 80. Condiţiunile de licitaţie şi caetul de sarcini se pot vedea în fiecare zi de lucru la Serviciul Administrativ Comunal. Dispoziţiunile art. 68 — 79 din legea Comptabilităţii publice sunt aplicabile acestei licitaţii. No. 287 1900 Ianuariel Dr A. Müller Medicul Societăţei Tip. Gutemberg Strada Păcurari 14 Orele de consultaţie de la 8—10 a. m. ş. de la 2—4 p. mare onoare anunţa că sa stabilit în acest oraş Medic al societăţii „ Fraternau din Păcurar Strada Albă 14— onsultaţiî; 8—10 dim . 4—6 d. a. —Pentru sărăci gratuit— 09 V. Filipescu şi Take Ionescu, anunţămi PRIMĂRIA COMUNEI IAŞI zisului jurnal cătrî: Miercuri seara, don N. Filipescu și Take Ionescu au plân-1 ORDONANŢA zit împreună la d. C. Olănescu şi austatj * * i * j de vorbă pînă la ora 1 și jumătate dini . ^ 11 vet 016 scumpetea pernoapte. Adăogăm, pentru lămurirea celor I Sistentă a că mnei ce se consumă în pe cari asemenea detalii îi pot interesa, I acest Oraș, provocată nu prin vacă această lungă conversaţie s’a întinşiloarea vitelor de tăere ci prin carasupra tuturor subiectelor la ordinea, zi-1 telarea faetorilor de vite si a truniei din ţară şi chiar asupra răsboiului din i_,i___ , ... v Transvaal, afară bine înţeles, dar cearta! 1 ,sali Ulîi^ in s°op de arididespre care fruntaşii noştri nu pot sălta preţul şi a exploata publicul, învorbească fiindcă nu există. tru cît vedem că în comunele limi-In tot cazul, aşa cum se pretinde de trofe preţul cu care se debitează ziarele bine informate că ar fi fost ne- carnea este cu 20 -30 bani mai efmţelegere intre din lake Ionescu si M. » . T . Filipescu, o asemenea neînţelegere ar fi tm* derlt în Ia?15 de aşa natură îneît ar trebui multă imal A vina în videre că în asemenea ginaţe pentru a’şi închipui că se poate I exploatare este foarte dăunătoare transforma in ceartă. I mai ales sârăcimei, ci că admini-Se pretinde că d. Take lenesen ar fi Utraţiei Comunale îi incumbă de a dorit cu insistenţă ca d N. filipescu săi, ,, x ,, , , , fie ministru, că d. N. Filipescu n’a vrut, 1 ’ 81,11 e legale posibele și de aci cearta. I pentru a Înlătura această sepeculă. Am auzit pân’ acum certându-se oa- meni politici pentru că unii doreau să fiel DISPUNEM miniştri şi alţii se opuneau la realizarea acestei dorinţe. Neînţelegeri însă de ces- !)• De astăzi înainte ori-cîne va fai alt fel, şi anume ca A. să-î spună lui avea de tăet una sau mai multe vite pentru consumaţia publică, va fi liber de a o face la Abatorul Comunal fără o prealabilă autorizaţie şi fără a fi obligat a depune vreo garanţie ci numai presentindu-se cu vitele la Abator, învestite cu actele în regulă şi achitînd taxele cuvenite Comunei. 2) . tăerea se va face în toate zilele de lucru fără deosebire, de la răsăritul pănă la apusul soarelui. 3) . Toţi cei ce ar voi a tăia vite după ritul mosaic, şi care nu ar voi să se servească de hahamii Comunali pot se’şi aducă hahamii ce le ar conveni, cu condiţie ca aceştia se fie recomandaţi de rabinii lor şi recunoscuţi de Administraţiea Comunală. 4) . Va fi liber să introducă prin toate barierile Oraşului carne făetă, care va fi însoţită de un certificat de sanatate, sau care se va constata că e sănătoasa de veterinarii Comunei în pieţele hala şi Isft. Spiridon, în toate dimineţele de la 8 pănă la 10 oare. 5) . In cas cînd truncheriî din piaţă sau din Oraş vor fi dovediţi că vînd carne de orice fel cu un jrofit mai mare decît 10 bani de chilogram li se vor ridica autorizaţia şi închide trunchiurile. 6) . Toţi truncheriî din pieţe şi din Oraş sunt obligaţi a afişa preţurile cu care vînd tot felul de cărnuri, căci în caz contrar vor fi daţi în judecată şi li se vor retrage şi autorizaţiile. 7) . Oricine va voi a deschide un trunchiu de carne, va putea obţinea imediat autorizaţiea dacă va face o cerere Adiministraţiei Comunale, obligîndu-se a vinde carnea publicului cu un beneficiu nu mai mare de 10 bani la chilogram 8) . Toţi agenţi poliţiei Administrative şi Comunale sunt însărcinat cu păzirea strictă a acestor dispoziţii, şi darea în judecată a contravenienţilor. No. 361 1900 ianuare 13 Orariul plecarei şi sosirei trenurilor in staţia Iaşi PLECAREA 0. M. 6.05 dimineaţa via Paşcani 9.35 n n 1.45 p. m. n n 5.55 » V 8.45 dimineaţa „ Vaslui 9.05 seara 6.30 dimineaţa laşi-Ungheni 2.20 p. m. »♦ )) 8.25 a. m. laşi-Dorohoî [4 20 p. m. » » SOSIREA 0. M. 11.20 a. m.via Paşcani 2.20 p. m. » M 6.38 p. m.» 11 00 p. m.» » 7.55 a. m. _. Vaslui 8.30 p. m.* » 10.00 a. m.lași-Ungheul 5.15 p. m.» 1.00 a. m.lași-Dorohoi 8.20 p. m. * »