Opinia, iunie 1911 (Anul 8, nr. 1315-1338)

1911-06-11 / nr. 1324

Ultime INFORMAŢII □ Ministerul de Instrucţie a dispus o nouă sesiune de examen de capacitate pentru absolvenţii şcolilor normale de învăţători şi învăţătoare, căzuţi la probele în scris, acum în iunie. In aceasta sunt precedente, şi apoi se va face o mare dreptate, căci, ca niciodată, în sesiunea de iunie au căzut foarte mulţi. Numai la Iaşi din 44 candidaţi au căzut 24, din care 11 seminarişti înscrişi şi pentru diploma de învăţători şi 13 normalişti. Felul cum s’au dat bastii de teza, comisiile rînduite pentru cetirea tezelor în care n’a figurat şi un profesor de matematici, şi altele şi altele, au ridicat proteste unanime, nu numai din partea elevilor, ci şi din partea ministerului. Examenele se vor ţinea in primele zile ale lunii Septembrie, ca să se poată ţinea şi probele de practică pedagogică, şcoala prinare fiind deschise. Se prea poate ca elevii căzuţi să fie concentraţi la anumite şcoli normale, unde să treacă acest examen suplimentar. □ Reprezentanţii societăţii pe acţiuni din Londra, pentru exploatarea morăritului, au fost zilele trecute în Iaşi, vizitînd moara „Raiul“, a d-lor Goldsman şi Texkier, moară care a fost cumpărată de societate. Vor mai fi prefăcute în societăţi pe acţiuni : moara din Botoşani şi acea a fraţilor Beligradeanu din Craiova. □ Examenul de docenţă a tînărului Socor a continuat ori la Facultatea de medicină. Candidatul a citit de pe forţe lecţiunea ce avea de făcut, ceea ce desigur a lăsat în uimire juriul şi asistenţa asupra calităţilor sale profesorale. Singura parte originală a sa, a fost că numele autorilor ce citea de pe foi, le întovărăşea cu aprecierea sa originală : un autor italian, sau francez etc. Cu asemenea calităţi pedagogice, juriul l-a admis.* Privitor la examenul de docenţă pe care tînărul dr. Socor se preface că-l depune înaintea juriului întocmit de tatăl seu, bătrînul Socor, unul din examinatori, d. profesor dr. Manicatide a făcut ieri următoarea declaraţie : — Candidatul nu ştie carte. Dar cit nu ştie, tot ştie mai multă de cit profesorul Bacaloglu. Şi dăcă acesta a fost numit profesor, de ce n’ar fi numit d. Socor—docent. □ Mitropolitul Moldovei a declarat ministrului de interne, că nu va mai tolera de cît anul acesta, ca maicele şi călugăriţele să poată găzdui pe vizitatorii monastirelor din Moldova. Pentru viitor, Mitropolitul a propus, ca sătenii să fie îndrituiţi a cumpăra pămînturi de pe moşiile mănăstireşti, spre a putea clădi case, cari să servească, vara, de gazdă vizitatorilor. — Un proces de vremea alegerilor.— Pe timpul campaniei electorale, poliţia din Iaşi dispuse să se rupă toată afişele de protestare sau de convocări ale opoziţiei, precum şi imprimatele ce se distribuiau de agenţii opoziţiei, precum programe, discursuri etc. Spre a pune sfîrşit acelei fărădelegi, opoziţia hotărî, ca prietenii să se constitue în echipe, puse sub conducerea luptătorilor cunoscuţi—cari să împartă imprimatele. Echipa pentru Tataraşi, pusă sub conducerea d-lui Lascar Antoniu, fu urmărită de agenţi poliţieneşti, din care unul, Popovici, era mai obraznic. Pus la locul seu de d. Antoniu, agentul, îndemnat de prefect, dete în judecată pe excelentul nostru prietin. Afacerea urma să se judece astăzi la judecătoria ocolului I. Pentru a învedera că partidul de la putere ţine cu agentul, acesta s’a prezintat asistat de ilustrul avocat Stoica. Domnul Lascar Antoniu, făcînd istoricul afacerii, a dovedit judecătorului că ea este de domeniu politic-electoral, că s’a petrecut în campanie electorală şi că imprimatele ce s’au distribuit, distribuire pe care Popovici avea ordin s'o împedice, erau cu conţinut politic. Judicata, de acord cu aceste concluzii, şi-a declinat competinţi, hotărînd să trimiată afacerea la juraţi. Q Consiliul facultăţii de medicină va fi convocat zilele acestea, spre a delega un profesor, care s’o reprezinte la congresul de tuberculoză, ce va avea loc in Septembrie, la Roma. □ Domnii profesori Aurel Mănescu, Paul Bujor şi dr. Emil Puşcariu, care au făcut părere osebită la chestia ridicării d-lui Şumuleanu la rangul de profesor, au înaintat memoriul direct ministerului. Q Pentru complectarea comisiei de examinare a învăţătorilor, pentru capacitate, a fost recomandat, în locul d-lui Axente Frunză, d. Sporea. Ministrul însă, a numit pe d. Borcea, care lipsind din oraş, comisia a rămas necomplectă. □ Mercuri 15 c. va avea loc la şcoalele secundare, serbarea de închiderea anului şcolar. In zilele de 16 şi 17 elevii claselor superioare vor face excursiuni. INUNDAŢIILE Ruperea Iazului Corneşti.— In Mahalaua Frumoasa—In ziua Crucii şi mahalaua Sălciilor.— In strada An. Panu. —Pretutindeni ajutoare insuficienţii. Iarăşi Inundaţii ! Mai puţin groaznice de cit In Februarie 1908, dar pustiitoare şi acestea, de astăzi. O parte a populaţiei sărace a laşului a fost din nou şi mai sărăcită. Asupra laşului au căzut ploi torenţiale, nemaipomenite, vreme de 20 de ceasuri continuu. Prin ruperea iazului de la Cerneşti, apele au venit, ieri, furioase şi pe neaşteptate asupra Nicelinei, care a revărsat mahalaua Frumoasa, străzei Crucii şi mahalalei Sălciilor. Sunt cuprinse de ape în mahalaua Frumoasa, casele cu numerile : 27, 31, 33, 34, 35, 37, 38, 39, 68, 72 şi 83 şi o mulţime de cocicab°, ce n’au numere. Pereţii şi acoperişele caselor s’au dărîmat. Avutul oaminilor n’a putut fi salvat decît în mică parte. In casa cu No. 72 a lui Ciobanu, care lipsea de acasă, se ofim trei copii ai acestuia : o fetiţă de 8 ani şi 2 mai mici. Fetiţa mai mare a reuşit să urce pe cei mici în pod şi să i aşeze pe o ladă. Pe cîrd fetiţa mai mare a fost luată de apă şi dusă pînă aproape de linia de fer, unde a fost prinsă şi solidă. Un moşneag de peste 70 ani, Vasile Roman, care n’a putut eşi din casă, a fost dus de apă şi trintit într’un şanţ, de unde a fost scos de oameni. Toţi locatarii caselor din partea inundată, au petrecut noaptea pe coasta dealului pe care se află mănăstirea Frumoasa, aproape de spitalul de boli de ochi. In partea dreaptă a măhălelei Frumoasa—casele descrise mai sus, se afla pe partea stingă—sunt inundate casele : No. 10, a lui N. Grozea, 65, Ferenţ Anton, 98, Roşu Alexi și o casă nenumerotată. * Strada Ziua Crucii şi Mahalaua Sălciilor, au fost inundate la orele patru, lată casele ce au fost cuprinse de apă : No. 81, a lui I. Slupu, dărămînd pereţii şi o şură, 87, a lui C. Pompariu, 79 Maria Lipan, unde apa a venit pînă aproape de plafon, ridicînd toate mobilele în sus. 88. Cojocariu dărimînd şi o şură, în care se aflau 60 pui. Grădinile sunt toate inundate. * Administraţia comunală, perfect Incapabilă, n’a ştiut să dee ajutoare. S’a trimis o singură plută şi aceea defectuoasă pe care urcindu-se femeia lui iilea Saftel, pluta s’a răsturnat, priczind o pe ea. Cu mare rgreutate a fost scoasă. * In oraş, strada An. Panu, apa venind foarte mare şi ne mai puţind sta pe trotuare, a găsit loc la racordarea făcută la casele d-lui D. Alexe, unde a intrat în pivniţă, trecînd apoi la pivniţele proprietatea doamnei Maximovici, apoi la No. 57, unde se află magazinul de ferării Bergher, şi la No. 57, proprietatea spitalului israelit. Toate pivniţele acestea sunt pline de apă, pînă la gurile lor. S’a constatat că la racordarea făcută caselor citate, nu s’a bătut bine pămîntul, care a fost luat acum uşor de apă şi împins d’asupra conductei, care a spart peretele de la pivniţele casei No. 55, de unde s’a comunicat la celelalte. Şi în strada An. Panu, ajutoarele sunt insuficiente. □ Primul dintre candidaţii din Iaşi la concursul de oficianţi inferiori de telegraf, a reuşit d. Teodor Nicolau. □ Vom publica mâine o scrisoare a prietinului nostru St. Georgescu, avocat, privitor la modul cum a fost tratat de celebrul Cosmovici—chestiune despre care am vorbit în numărul de ieri. □ La Podul Iloaiei a avut loc ieri un prînz oferit de votabilităţile acelui tîrguşor d-lui Cesar Partenie Antoni, care a fost înaintat preşedinte al tribunalului Vaslui. (5 Curtea s. I-a a respins astăzi apelul primului procuror contra sentinţei prin care au fost achitaţi de tribunal d. Gh. Secărescu, fost grefier al tribunalului s. I, şi Pocluş, fost funcţionar la portărei. La s. I a tribunalului urmează să se judece astăzi procesul în calomnie pe care d. Em. Socor l’a intentat d lui Abgar Buicliu, care l’a calomniat la o întrunire publică a naţionaliştilor. □ Ne telegrafiază din Slănic d. dr. Brătescu, excelentul medic-director al hidroterapiei, că atît băile calde cît şi hidroterapia funcţionează în frumoasa staţie balneară. Publicăm cu plăcere această ştire. Dar menţinem informaţia noastră anterioară că pînă la 7 Iunie n’au funcţionat băile şi că, după cum a declarat unul din epitropi, funcţionarii Scurtu şi Cozma, vinovaţi de acea nefuncţionare, vor fi înlocuiţi. □ Domnul col. Langa plănueşte să dăruiască o parte a averei sale Spiridoniei pentru crearea unui sanatoriu OPINIA ffiwiki wwna BBWBMi de convalescenţi, care la părăsirea spitalului, să găsească urmare pentru totala lor vindecare. □ Orice anunţuri şi abonamente se primesc la Tipografia E. Goldner singura în drept a încasa orice sumă pentru tot ce priveşte administraţia acestui ziar. Ultima oră Bucureşti 10 Iunie CONFLICTUL BISERICESC Consultaţia dini Oisescu ~~ Şedinţa de azi a Sinodului — Bucureşti.—Şedinţa sinodului, s’a deschis la orele 9 dimineeţa. I. P. S. S. Episcopul de Roman continuă apararea sa. In special se ocupă de acuzarea de răsvrătire ce i s’a adus şi dovedeşte netemeinicia ei, zicînd că el nu rîvneşte decit binele şi prestigiul bisericei. * Mitropolitul Primat prezintă apoi consultaţia d-lui Disescu, adusă a fi cetită de Sinod. D. Disescu răspunde la o sumă de întrebări. Prima întrebare e acea privitoare dacă prin înfiinţarea Consistoriului, s’ar fi calcat dogmele bisericeşti. In primul rînd — spune d. Disescu în consultaţia sa — această lege este anticonstituţională, deoarece constituţia prin articolul 21, aliniatul C, prevede numai o singură organizaţie sinodală şi nu două, după cum există azi. In ceia ce priveşte, dacă este sau nu anticanonică, spune că regretatul Mitropolit Gheorghian a spus că legea nu este anticanonică ; însă mai tîrziu, acelaşi Mitropolit i-a spus, că ar fi bine ca legea să fie înlăturată. Personal declară, că nu posedă destule cunoştinţi în ale dogmei, pentru a se putea pronunţa în conştiinţă, dacă legea este sau nu anticanonică. A doua întrebare de care d. Disescu a fost consultat, este a şi opinia părerea ce o are de Mitropolitul Primat, în timpul cît a funcţionat ca episcop al Rîmnicului. La aceasta, d. Disescu spune, că n’a auzit nimic rău de episcopul Atanasie. Spune că a fost pe vremuri la Govora, cu mai mulţi prieteni, şi aci a întîlnit pe Vasilescu, fostul soţ al d-nei Olimpia Vasilescu, care i s’a plîns că este bolnav şi de aceia a fost primit de episcop la Govora. La sfîrşitul lunei Februarie, tot pe atunci, a întîlnit pe d-na Olimpia, care i s’a plîns că pe nedrept e bîrfită. D. Disescu a mai fost întrebat să-şi dea părerea asupra scrisoarei dată în vileag de d. Chiricescu. Scrisoarea aceasta — răspunde d. Disescu în consultaţia sa — nu lămureşte nimic. Trebue cercetat de ce natură era boala, de care suferea I. P. S. Mitropolitul Primat şi dacă medicamentul Brou este acel cunoscut de farmacopea romînă, sau e vorba de colitul Brou, care se întrebuinţează pentru boalele gastrice, ştiut fiind că sunt mai multe feluri de medicamente Brou. In ceia ce priveşte valoarea juridică a scrisorei d-lui Chiricescu, se poate spune că este un început de dovadă, ce trebue înlăturată, sau complectată. Mult mai gravă este învinuirea adusă, că s’ar fi necinstit biserica. E un atentat la curăţenia sanctuarului, şi ca atare ar trebui ca dovada să fie adusă, prin mărturisirea confesorului, ceia ce nu poate există în cazul de faţă. Or, abaterile secrete, nu pot face obiectul unei judecăţi, cînd nu sunt dovezi şi nici nu există mărturisire făcută prin confesiune. Nu se poate judeca deci aceasta, sub aceiaşi formă, cu care s’ar fi putut judeca, dacă ar fi fost un fapt extern. * Cu privire la învinuirea de plagiat, d. Disescu, prin consultaţia sa, spune : Acuzarea e prea vagă şi nu cuprinde destule elemente. îşi aminteşte că, acum 12 ani, fostul Episcop de Râmnic, i-a prezintat o carte asupra moralei evoluţioniste, în care se combătea această morală, în favoarea fixităţei în morală. Am felicitat pe Episcop pentru această carte, dar dînsul mi a răspuns, că meritul mai mare nu e al său, deoarece a consultat numeroase isvoare. In tot cazul ar trebui ca experţii să se pronunţe, dacă e în adevăr un plagiat.* D. Disescu, termină consultaţia sa zicînd : — „Am convingerea, că dacă Episcopul de Roman, n’ar fi acuzat de învinuiri vechi, pentru care n’a fost dat judecăţei, dacă acum un an Episcopul de Roman n’ar fi fost în mod vag învinuit în raportul unei comisiuni a Sinodului, lupta n’ar fi ajuns astfel cum o vedem. Eu mă plîng că în această judecată pentru teomanie, vede prea multă josnică omenie“.* După ce se termină cu cetirea acestei consultaţii, Mitropolitul Primat», cere recuzarea mărfurilor Băngescu Vardă, care acum un an a scris contra smereniei sale, Sinodul respinge cererea. Cu aceasta şedinţa era terminată, anunţîndu-se cea viitoare pe mîine la orele 5 seara. Situaţia guvernamentalilor din Galaţi Bucureşti.—D. Marghiloman a primit azi pe d. Vulpe, fost prefect de Galaţi. D. Marghiloman a promis dlui Vulpe, că-i va da din nou situaţia la Galaţi. De la serbările Incoronărei Londra.—Străzile capitalei sunt luminate în mod feeric. Londra este în astă noapte oraşul luminei, mii de roze engleze strălucesc în faţa cluburilor, ale marilor instituţiuni de comerţ, ale băncei Angliei pretutindeni se vede litere de foc şi inscripţii cu „God save the King“, coroane de flori şi portretele majestăţilor lor în litere de foc. După amează suveranii apărînd în balcon, li s’a făcut de mulţime mari ovaţii, trupele agitau armele în aer în semn de bucurie, întreaga serbare s’a săvtrșit fără incidente. Catastrofa din Tecuci Tecuci. — Aseară, la 8 iam.e mare nenorocire s’a întîmplat aci, în împrejurările următoare. La acea oră, din cauză încă necunoscută, exploată un butoin cu benzină, aflător în pivnița drogneriei Perlman din strada Mare. Luă imediat foc baratca de scînduri, ce se află deasupra pivniţei. Nu mult după acela, făcu explozie un al doilea butoin cu benzină, şi care dădu naştere la un incendiu Îngrozitor. Opera de salvare începu îndată, insă, din nenorocire avem de înregistrat numeroase victime. Astfel doi pompieri au fost răniţi mortal. Aseminea grav rănit este şi sergentul Vasile Cornilă. Comandantul de pompieri, Constantinescu, vrînd să ajute la salvarea ser- gentului, s’a ales de asemenea cu contuziuni grave. firav răniţi se află de asemenea d. Păcurarie, directorul poliţiei şi sub comisarul Agapi. Se spune, că sub dărâmături, se află un soldat, care probabil a încetat din vlonţă. Panica a fost mare in oraş şi acum întristarea e generală. Derularea de la Făurei Bucureşti.Aseară, la orele 10 jum., în staţia Făurei, dintr’o greşită manevrare, trenul 628 s’a ciocnit cu trenul 659, din care cauză acest din urmă a deraiat. Maşina de la 659 e complect sfărîmată, aseminea şi 3 vagoane. Din fericire nu s’a înregistrat nici un accident de persoane. Noi decoraţi Bucureşti.—„Monitorul Oficial“ de azi, publică o nouă şi lungă listă de decoraţi, Ploaia Bucureşti.După comunicarea serviciului meteorologic, eri a ploat numai în Moldova. Ploaia a fost mai abundentă la Iaşi şi Tg.-Ocna, una din străzile principale, a căzut un arc de triumf, strivind pe o femee care tocmai trecea. In altă parte a exploadat un tun, rănind mortal mai mulţi soldaţi. Regele Bulgariei fluerat Bucureşti.—Ştiri particulare din Sofia arată, că la deschiderea adunărei naţionale constituante din Tîrnova, Regele Bulgariei a ţinut să asiste, a fost fluerat. Manifestaţiunea ostilă a durat multă vreme. Scandalul s’a repetat şi în şedinţa de azi. Un colonel îşi ucide propria-i fiică Sofia.—Colonelul Petrunoff, comandantul regimentului 6 din Sofia, şi-a ucis propria-i fiică, din motive familiare. Pătratele ruseşti, trag focuri de puşcă asupra unui balon german Berlin. — Societatea Aeronautică din Berlin, a primit o telegramă, prin care e anunţată că patrulele de la graniţa rusă, au tras numeroase focuri de puşcă asupra balonului „Berlin“ care trecuse peste graniţă. Un monument în onoarea Sultanului Monastic.—Sultanul a pus prima piatră a monumentului, ce va comemora şederea sa în acest oraş, cu prilejul serbărei în grădină, la care însuşi a luat parte. Sultanul a dat ordin ca mulţimea să fie admisă a intra în grădină, umblînd în jurul lui. Acordarea amnistiei Constantinopole.—In urma amnistiei acordată la Ireskuele, au fost puşi în libertate: 107 musulmani şi 134 creştini. BANI PERDUŢI Eri în cursul zilei, am perdut—sau pe strada Golia, sau în sala tribunalului s. III—un mic pachet liber, cuprinzînd cîteva însemnări de afaceri şi suma de 800 lei, în bilete de bancă. Dacă întîmplarea a făcut ca acel pachet să ajungă în mîni cinstite, ofer cu plăcere o bună recompensă a celui ce-mi va restitui banii perduţi. EUGEN HEROVANU avocat - Str. Golisi 19 — Dr. Sflsana Wexler-Grossi BOLI DE FEMEI—FACERI — Iaşi, str. Anastasie Panu No. 43 — Se închinat ,dt. un apartament de locuință compus din 3 ppăi mari cu bucătărie toate în etaj cu balcon la stradă. Chiria anuală 750 lei. Clinica 6OALELOR DE OCHI Dr. C. MICLESCU OCULIST OPERATOR S’A MUTAT str. Ștefan cel Mare No. 6 Casele magaziei Kahane Succesor — Consult. 3—6 p. m. — Preparator special de franceza, germană, latina, matematici, contabilitate, curs primar, secundar. Metod exersat și succes garantat. V. Emil, profesor, Profesor str. Sf. Theodor No. 36 (în curte). «fin__cnnLel Iansr p°l cotiga WWW WWW într’unmod uşor și comod, acei Agenţi silitori care vor să se ocupe cu vînzarea lecurilor şi hîrtiilor de valoare, notate oficial la Bursa din Viena şi Buda-Pesta. Doritorii vor binevoi a se adresa în limba romînă sau franceză la S. Horvath, Budapest, Băthory-utcza 5. Localele Fabrică de vânzare Local construit în 1910, solid şi după ultimele cerinţi hgienice, în str. Bucşinescu No. 12. A se adresa la d. Moritz Recbler, fabrica de Ciorapi şi Tricotage. Localul a fost construit pentru o fabrică de Uieiu. Primejdia clumei Bucureşti.—Direcţia generală a serviciului sanitar, a fost azi oficial încunoştiinţată de un nou caz de ciumă, ivit la Odesa. In vederea acestei primejdii, direcţia sanitară a luat măsuri mari de prevenire. Printr’o circulară adresată căilor ferate, cere a se lua severe măsuri, pentru a asigura o perfectă curăţenie în restaurantele gărilor, cît şi la acele de la diferitele trenuri. In acelaş timp, direcţia a însărcinat pe inspectorii sanitari, cu inspectarea minuţioasă a restaurantelor. Noi controlori Bucureşti.—La concursul pentru posturile de controlori de Bănci populare au reușit dnii Gh. Popovici, Take Bălăceanu, Alex. Constantinescu, Ion Mazere, Ion Emanuel, D. Ion, C. Hogea, N. Grigorescu și Mihail Mazere. Accidentele din Londra Londra. — La serbările încoronărei, s’au înregistrat numeroase accidente. In Ape minerale naturale STEVIE SI INDIGENE din 1911 au sosit la Farmacia I. WERNER DIN PIATA UNIREI