Opinia, iulie 1913 (Anul 10, nr. 1918-1948)

1913-07-24 / nr. 1941

Un rând pag. III„ b. n » n IV* 40 „ A BANI BANI ABONAMENTE Un an ... 20 lei 6 luni ... 10 lei ZIAR CONSERVATOR-DEMOCRAT ANUNȚURI • ■ ... • .■ ‘ ■ Marii Puteri şi Chestia Cavalei Declaraţiile oficiale ale Conferinţe păcei D. Maiorescu face cunoscut vederile Marilor Puteri în chestia Cavalei Speranţe generale pentru încheierea păcei definitive Bucureşti — Eri a avut loc o consfătuire, la care au participat delegaţiunile romînă, serba, greacă şi muntenegreană. D. Titu Maiorescu, a făcut cunoscut delegaţiunilor, care sunt vederile Marilor Puteri, în ceia ce priveşte pacea definitivă. Primul ministru a arătat că Austria şi Anglia, prin reprezentanţii lor din Bucureşti i-au făcut cunoscut prin o notă verbală, prin care îşi rezervă dreptul de a revizui tratatul de pace. In ceia ce priveşte Cavalla, D. Maiorescu a adăugat, că probabil că şi alte Puteri, îşi vor spune cuvăntul în această chestiune, insă că toate şi-au exprimat încrederea în Romînia şi în stăruinţele ce pune în a se rezolvi în bine şi chestia Cavallei, pentru a asigura o pace trainicii. După părerea unora din Puteri, ar fi ca portul Cavalla să rămîe Greciei, iar interlanderul ei, să fie divizat între greci şi bulgari. D. Maiorescu a terminat cuvîntarea sa, printr’un apel călduros invitînd pe toţi delegaţii de a pune toată bunăvoinţă şi moderaţiunea în cererile lor, pentru ca pacea să poată fi repede adusă la îndeplinire. * * * D. Venizelos, primul delegat grec, a răspuns, că e animat de sentimentele cele mai bune şi doreşte pacea din tot sufietul, dar In chestia Cavaler nu poate da nici un răspuns, înainte de a primi instrucţiunile ce le aşteaptă de la regele Constantin. * 4 * D. Pasid, primul ministru al Serbiei a dat dovadă de multă moderaţiune, dar că din interese strategice nu poate renunţa la Strumniţa şi Ragoviţă, întrucit Strumniţa se află lîngă calea ferată de la Vardare, care fără Strumniţa, ar fi periclitată. D. Pasio a încheiat, mulţumind Romîniei pentru sfaturile şi pentru stăruinţele ce pune în încheiarea unei păci echitabile : „Noi dorim această pace echitabilă, şi nu voim să prăbuşim Bulgaria, care deşi învinsă, tot rămâne cea mai mare dintre statele balcanice. * ★ ★ D. General Vucotici, primul-ministru al Muntenegrului, a zis că dînd ajutor Serbiei în războiul balcanic, are a pretinde compensaţii de la această ţară şi în consecinţă Muntenegrul va sprijini cererile Serbiei. Consfătuirea s’a terminat, cu impresia culeasă de toţi, că pacea definitivă se apropie tot mai mult. Şedinţa plenară de azi Bucureşti ,azi la orele 4 după amează, va avea loc o şedinţă plenară. " La deschiderea şedinţei, d. Titu Maiorescu, va comunica în mod oficial despre intervenţia Puterilor şi va sfătui delegaţia Bulgară să cedeze Cavalla. In protocolul de azi, se va trece că s’a luat cunoştinţă de intervenţia făcută de Marile Puteri. In tratatul de pace însă nu se va trece clauza, că Marile Puteri şi-au rezervat dreptul de a-1 revizui, în ceia ce priveşte punctul Cavalla. , * * * Se poate afirma că pacea este asigurată. Un delegat bulgar, întrebat de un redactor al ziarului Universul a dat răspunsul următor : „— Am speranţa, pot spune chiar siguranţa, că pacea definitivă va fi încheiată curînd“.* ★ ★ In legătură cu aceasta, se afirmă, că Grecia e dispusă să facă noi concesiuni Bulgariei și anume nu va mai cere, ca linia de frontieră să înceapă de la baia Lagos, în aproape de Cavalla. * * ★ ^ Tot aseară, a avut loc o întrevedere, între d-nii Venizelos şi Sebeco, Ministrul Rusiei la Bucureşti, d-lui Maiorescu. D. Venizelos în Iaşi MERSUL HOLEREI Bucureşti.—Ni se aduce la cunoştinţă, că azi a 3-a zi, nici un nou caz de epidemie, nu s’a mai constatat, printre trupele corpul II de armată. Aseminea se desminte în mod categoric svonul înregistrat, că s’ar fi constatat vre un caz de holeră printre trupele trupele cantonate in jurul Capitalei. * * * Din partea direcţiunei generale a Serviciului Sanitar, se face cunoscut următoarele: „In ziua de 21 Iulie, în comuna Ştefăneşti-Ilfov nu s’a constatat nici un caz nou. In ziua de 22■ Iulie, s’a constatat un singur caz la marginea satului. In comuna Virsonia-Teleorman, un căruțaș venind din Bulgaria, a sucombat, prezintînd simptome suspecte. D. dr. Mezincescu, subdirectorul serviciului sanitar, se află în comună, atît pentru analiza bacteriologica necesară, cit și pentru aplicarea măsurilor sanitare. ★ * Bucureşti.—Produce o oarecare îngrijorare ştirea, că două cazuri de holeră, s’ar fi înregistrat la Nicopoli, în faţa oraşului Turnu-Măgurele. D. dr. Mezincescu, a luat şi în această parte imediate măsuri, înfiinţînd de urgenţă trei posturi de pază, la Turnu-Măgurele, la Măgura şi Rahova. ¥* * Pe ziua de eri s’au înregistrat mai multe cazuri suspecte în Capitală. Rezultatul bacteriologic a fost însă negativ. ¥ * * Bucureşti— Ziarul„Dimineaţa“ înregistrează ştirea, că dintre medicii, cari au căzut victime datoriei lor, ar fi doctorul Herman din Bucureşti, care a sucombat, şi derul Tiron din Iaşi, care ar fi grav bolnav. Aseminea grav bolnav, de o dublă pneumonie, s’ar afla d. dr. Staicovici. Reproducem ştirile aceste, sub toată rezerva ce comportă, PRINZ DIPLOMATIC Bucureşti. — Aseară a avut loc un prînz diplomatic oferit de d. Al. Marghiloman, Ministru pe finanţe în onoarea delegaţiunei pentru pace. DISTINCŢIUNIE Bucureşti. — împăratul Germaniei a decorat pe d. Căpităneanu, distinsul secretar general al ministerului de interne, cu ordinul Coroana Prusiei în gradul de Mare Ofiţer. Rusia debarcă trupe la Pera Colonia.—Ziarul „Kölnische Zeitung“ află din Constantinopol, că acolo domneşte o mare activitate pentru închiderea Dardanelelor. In acelaşi timp două încrucişitoare ruseşti ar fi ancorat la intrarea Bosforului, şi că 200 marinari Ruşi ar fi debarcat la Pera. . * ★ ★ Paris.—Ziarul „Le Matin“ află din Constantinopol, că Paland Bey a declarat că toate svonurile că Turcia va renunţa la Adrianopol în schimbul unor compensaţii, sunt neîntemeiate. Turcia nu va renunţa la Adrianopol şi dacă guvernul turcesc ar dori aceasta nu o va permite armata. ÎNTREVEDERE Berlin. —Ziarul „Berliner Tageblatt“ află, că la începutul lunei Septembrie, împăratul Germaniei va vizita pe împăratul Frantz Iosef, la Viena. Retragerea trupelor grecești Sofia.—Comandantul corpului 2 de armată, spune că toate trupele greceşti se îndreptează acuma spre intrarea meridonială a trecătoarei Kresna şi se grăbesc printr’un marş forţat să ajungă la muntele Belasitza, spre a scăpa înainte de sfîrşitul armistiţiului din cercul de fier care a început să le impresureze. In retragerea lor grăbită şi deşi ostilităţile au încetat pentru moment, grecii jefuesc şi incendiază satele bulgare, măcelărind cei din urmă ţărani, cari au mai rămas.