Opinia, iulie 1915 (Anul 12, nr. 2507-2532)

1915-07-24 / nr. 2526

SS Şcolare.—D. Pogor, a fost numit la şcoala din Găneşti de la Rîmnicul-Sărat. — Iată numele învăţătorilor înaintaţi pe Ioc, cari şi-au ales locuri în învăţămint, din judeţul nostru şi cari urmează a fi numiţi, de la 1 Septembrie , Gheorghe Sachelarie de la şcoala din comuna Prisacani-Moreni la şcoala mixtă din Fălticeni—Suceava. Maria Cososchi, dela şcoala din Belceşti la şcoala de fete din Hărlău. Ioan Cososchi, dela Belceşti la şcoala de băeţi din Hărlău şi Nicolae Ripeanu, dela şcoala din Bivolari la şcoala de băeţi din Hărlău. — Ministerul de instrucţie, a transferat după cerere, pe d. Dimitrie Ştefănescu de la şcoala rurală din Darabani, judeţul Dorohoi,la şcoala din comuna Ciurea post I avînd şi dirigenţa. Revizoratul local lucrează la uit tablou prin care să se arate vrîsta institutoarelor care au împlinit vrîsta de 50 de ani şi urmează a fi scoase la pensie anul viitor. Însutit si reclame In chestia fraudelor militare Respuns „EVENIMENTULUI‘ Primim următoarele cu rugămintea de a Ile da publicităţei Aducerea la cunoştinţa publicului a faptelor de care sus citatul ziar spune că s’au făcut vinovaţi un număr de soldaţi evrei ne-ar fi lăsat indiferenţi întru cît suntem de părere că faptele reprobabile trebuesc înfierate şi pedepsite ori cum ar fi persoanele ce le comit. De cît „Evenimentul* nu s’a mărginit numai a redă faptele, ci face şi unele insinuări pe cît de perfide, pe atît de periculoase. Să ne explicăm. Să presupunem—de oarece ziarul „Evenimentul“ citează nume —că într’adevăr cei 8 soldaţi evrei s’au făcut vinovaţi de faptele ce li se impută. Este asta o dovadă că restul de 30—40 mii ostaşi evrei cîţi cred că fac parte din elementul armatei Române sunt şi trebuesc înfieraţi ca trădători de ţară ? „Evenimentul* zice că nu se face operă de antisemism, cînd se spune că evreii din Romîniia sunt un element de prisos, iar noi spunem că „Evenimentul* face mai mult decit operă de antisemism, face operă de huliganism, căci ce însemnează a face într’un ziar o afirmaţie aşa de gravă, ca aceea că evreii în Romînia sunt un element de prisos ? Dar să revenim la faptele celor 8 soldaţi evrei pe care îi acuză „Evenimentul“ şi-i numeşte trădători de ţară. Faptul lor dacă într-adevăr se va stabili că l-au comis — e reprobabil, e nedemn dacă vreţi, dar de aci, pînă a trîmbiţa trădarea de ţară, a Evreilor, veţi admite că e o distanţă, căci de aceleiaşi fapte pare-mi-se au fost acuzaţi cîndva şi Romnni neaoşi, Romtni cu situaţii şi drepturi în oştirea Romtnească, nu nişte pîrliţi de jidani cu situaţii umilitoare în oştire şi vizaţi fiecare in parte ca să nu li se‘ încredinţeze nici cea mai mică misiune ce s’ar putea încredinţa unui oştean inteligent E de mirat deci că intre zecile de mii dintre aceia cărora nu li se recunoaşte nimic omenesc, să se găsească opt, sau chiar o sută de slabi de înger cari să caute să prostească miliţia, ca să ne servim de o expresie curentă în oştire ? Nu, nu ! «Evenimentul n’a fost de bună credinţă, ci din contra a fost de o rea credinţă criminală. Marcu Gălăteanu . Soldat miliţian, mobilizat la regimentul 4 artilerie în campania din 1913. CLARA YOUNG In grădina Tanasacki debutează de cîtva timp in trupa de sub conducerea comicului Askenasy artista americană Clara Young. Reprezentaţiile acestei trupe sunt frequentate în număr foarte mare de către populaţia laşului de toate categoriile şi e demn de relevat că întrun timp atât de s’fic acest teatru face reţetele cele mai mari posibile. Explicaţia o găsim în marele talent, vioiciunea şi drăgălăşenia artistei Young care ştie să farmece publicul prin jocul ei şi mai ales prin repertoriul ei de piese. Acest repertoriu diferenţiază fundamental de acel obişnuit al teatrelor israelite, avind avantajul de a se acomoda cu desăvirşire tuturor straturilor sociale. — Clara Young joacă în operete renumite ca: Puppchen, Alma, Kuzana, etc. traduse sau excelent localizate evidenţiand in fiecare creaţiune realul ei talent. temperamantul ei extraordinar de vioi și o doză suficientă de picanterie o clasează în rîndul celor mai principale subrete. Clara Young e mulţumită de Iaşi.—A fost timpinata cu multă căldură şi entusiasm şi timpul plecarei ei se apropie, publicul ieșan avea prilejul de a asista mîine VINERI 24 IULIE, ORA 9 FIX la o reprezentație ce se dă în onoarea marei CIL Fofa,Puppchent S» cu adăugirea admirabil Sketch «Dansul Vieței». Duetele se iau cu asalt, nu cum arunui S3 Astă seară Joi 23 Iulie, superbul program parizian care se reprezintă pe pînza cinematografului Pathé-Fréres din grădina Traian, cuprinde: Sfirșitul spionului, episod grandios din războiul actual — film de cea mai recentă actualitate. In rolul principal apare d. Joumard de la Comedia franceză. Mai sunt cuprinse în bogatul program: „Nitta-Jo şi Milton“ pe pînza cinematografului, film înregistrat la Bucureşti, scene hazlii şi sportive, executate de admirabilii artişti francezi, care se desfăşoară la Hipodromul român, la şosea, la Capşa, în carea Victoriei şi în grădina Cişmegiu. Iarna în Sviţera, călătorii pitoreşti. Comedii, etc. La reprezentaţia de astă seară Joi 23 iulie, debutul varieteului Les Ador’s, dansuri artistice acrobatice, duet splendid coreografic de la Olympia din Paris.— Artiştii Les Ador’s, apar însăşi ei pe scenele cinematografului în sala Sidoli şi grădina Traian. Vineri 24 şi Sîmbătă 25 Iulie la matineu şi seara, program nou. După insistenţe unanime şi pentru nepreţuitul său meli, filmul Şcoala de eroi, cea mai grandioasă reconstituire şi cel mai măreţ episod din viaţa marelui împarat Napoleon I. S3 In ziua de Sf. Ilie, un grup de amploiaţi şi amploiate telegrafo-postali au făcut o excursiune la şcoala normală Vasile Lupu, primiţi de către d. Mitru, directorul şcoalei, care cu deosebită amabilitate a călăuzit pe oaspeţi în vizitarea instituţiunei. S3 La liceul internat au început distribuirea certificatelor elevilor care au depus examen în particular în Iunie. telefonie ale MPOJITIA Tot mai mult spiritele specialiştilor sunt preocupate de problema dacă ruşii mai au putinţa să efectueze retragerea de la linia Varşovia, aşa cum a anunţat ministrul de războiu înDumă, sau vor fi siliţi să accepte o luptă, care, după părerea majoritaţei criticilor va lua caracterul incontestabil decisiv in ce priveşte frontul de orient. Se vorbeşte mult die tactica retragere a ruşilor, în sensul campaniei din 1813. La aceasta răspunde, după cum relevă «Morning Post» generalul von Bellow, care, în cursul unei convorbiri, a spus că cei ce-şi pun speranţa în acel lucru se înşală amar. Astăzi, a zis generalul în chestiune, cînd soldaţii germani mănîncă pîinea fabricată în ajun la Breslau, cînd drumurile de fier merg pînă la un kilometru tic frontul de luptă, cînd mii de automobile întovărăşesc armata, cînd şosele sunt asfaltate cu o repeziciune neînchipuită, cînd soldaţii germani beau Apolinaris şi mănîncă carne sosită de la Berlin, cînd în trei zile s’a putut construi o şoseală o lungime de 50 kilometri, astăzi nu se mai poate vorbi de o strategie de acum o sută de ani. * La Dardanele a domnit cîteva zile în şir linişte. Trupele aliate prepară un atac general pe uscat şi mure. Generalul Brulard a fost numit comandant şef al trupelor din Dardanele, Vestul Ivangorodului cucerit de germani Bucureşti.— Ziarele apărute In ediţii speciale anunţă următorul comunicat oficial primit de legațiunea germană din Capitală . ,.Partea de vest a cetăței Ivangorod, situată pe țărmul sting al Vistulei este în miinile noastre. In chestia Berna.—„Morning Post“ scrie in articolul său de fond. Nu trebue să ne ascundem că chestia Varşoviei însemnează o pierdere serioasă pentru ruşi şi pentru aliaţi. Ar fi o copilărie să micşorăm importanţa pierderii, cu toate că evacuarea este justificată de motive militare, spre a împiedeca pe germani să dea lupta decisivă pe care o doresc. Germanii ar putea acum ataca cu forţe enorm întărite pe aliaţi în vest. Nu putem garanta ce rezervă viitorul. Este un secret cunoscut că Kitchener a înţeles de mult necesitatea introducerii serviciului militar obligator. Acum a sosit momentul cînd logica faptelor sileşte naţiunea să ia o hotărîre definitivă in această chestie. Varşoviei Iminenta fatastrofa din Răsărit Geneva. Toţi corespondenţii din Petersburg ai ziarelor londoneze se asociază acum la temerea anunţată ori de corespondentul ziarului „Daily Telegraph“. Această temere constă în admiterea că armata Below, care ameninţă de la nord linia de retragere a ruşilor, este cea mai mare primejdie pentru armata rusă. Dacă germanii, care stau acum la Kowno, reuşesc să ia cetatea şi să se fixeze pe malul de est al rîului Niemen, atunci catastrofa este aproape inevitabilă. „Nowoje Wremja“ spune că situația este mai rea ca în războiul japonez. Inpotriva d-lui Marghiloman Bucureşti. Ziarul „Epoca“ anunţa că pe baza celor stabilite de senatul Universitar, se va cere, la deschiderea parlamentului excluderea d-lui Marghiloman din Senat, pe motiv că a făcut operă de corupţiune printre studenţi. OPIKJA Important pentru dii Proprietari La fabrica de uleiuri „Olea“ «in strada Zugravilor IVo. «« s’a pus in vinzine pentru reclamă uleiuri de cinepA crud, garantat curat recunoscut ca cel mai imn pentru văpsit cu preţul de 1 leu »5 bani kilogr. la o cantitate de cel puţin 25 kilor. ’ Doritorii se pot adresa direct la biroul fabricei. Importanţa luptei uriaşe din Est Kopenhaga. Colaboratorul militar al ziarului „Morgenbladet“ din Cristiana scrie că acum se va da cea mai mare din toate bătăliile monstre ale acestui război. De la rezultatul ei va depinde pentru timpuri incalculabile soarta întregei lumi. Această luptă de la Riga pînă în Bucovina este decisivă pentru întregul război mondial. Este evident că marele duce Nicolae s’a decis de astă dată să pună în joc totul pentru tot luînd asupra-şi urmările. Dacă germanii vor reuşi să înfrîngă rezistenţa ruşilor, aceasta ar însemna o adevărată catastrofă pentru cea mai mare parte a armetei ruse. Faţă de aceasta, lupta de la Sedan rămîne numai o imagine palidă. Autorul articolului arată apoi că armatele Puterilor Centrale sunt superioare celor ruse atît din punct de vedere fizic, cît şi cel moral. Faţă de puternicele întăriri ruse, germanii au o sarcină foarte grea, deoarece ruşii sunt ca şi lipiţi cu spatele de un zid şi, conştienţi de ceia ce înseamnă pentru împătrita înţelegere înfrîngerea lor, vor lupta cu curajul desperărei. In jurul declaraţiilor lul Goremykin Viena. — Comentînd declaraţiile d-lui Goremykin, ziarul ceh Klas Naroda din Praga scrie : Vorbe frumoase, dar numai vorbe ce nu se vor îndeplini. Aceasta se înţelege deoarece d. Goremykin amînă pentru după război realizarea promisiunelor. Ruşii obişnuesc să facă făgădueli pe care nu le realizează niciodată. In special polonezii ştiu ce înseamnă declaraţiile ruseşti. Pe de altă parte, aceste declaraţii ale d-lui Goremykin arată că Rusia se prost. Israel Broide Iaşi str. Anastasie Panu 13 MARE DEPOZIT de SACI De închiriattombrie 1915 prăvăliile ocupate de Farmacia „Werner“ şi Ceasornicăria „Engliei“, proprietatea Hotelului Romînia, Piaţa Untrei. Pentru orice informaţiuni a se adresa d-lui Vespasian Pella, proprietar, sau la d. Herman Braunstein, administratorul imobilului, str. Seulescu 2. Se caută de pe acum Un apartament compus din 4 camere, o bucătărie și atenante. A se adresa la Banca Iașilor. Noile succese austrogermane pe frontul de răsărit — Narewui trecut lingă Ostrolenka. — Partea din Ivangorod cucerită — Asediul Varşoviei. — Ruşii in plină retragere spre Nord - Berlin.Urmărirea duşmanului continuă. In sus de Lomza ruşii au părăsit importantele poziţiuni şi s’au retras în liniile înaintate" ale fortăreţei. Regimentele din Prusia răsăriteană şi apusană au luat punctele ultimele de sprijin lingă Ostrolenka,care mai constituiau intăriturile de cîmp. Rezistenţa a fost crîncenâ. Am luat mii de prizonieri ruşi şi 17 mitraliere. In faţa Varşoviei ruşii au părăsit poziţiile de la Blonie, retrăgându se în interiorul fortăreţei. Armata principelui Leopold al Bavăriei atacă forturile externe ale cetăţei. Pe frontul sud-oriental. Luptele întreprinse de părţi din armiata germană sub comanda generalulului Woyrsch au trecut Vistula. Trupele austro-germane de aci stâpînesc partea vestică a cetăței Iwangorod. Si armatele generalului Mackensen au înaintat la sud de Lenezmaja apus de Bug. De astăzidimineață trupele ruse sunt in plină retragere spre nord. Japonejii in Europa Berlin.—Ziarul „National Tidente” anunţă că Japonia va trimete prin Vladivostok în Europa 500.000 soldaţi, cari vor lupta pe frontul rus. Kaizerul şi Sofia. — In autograful pe care prinţul Hohenlohe l-a prezentat Ţarului, acesta îşi exprimă convingerea că de acum încolo legăturile dintre Germania şi Bulgaria vor fi cît se poate de trainice şi regretă că nesocotind valoarea Bulgariei Germania a permis încheierea unei păci ca cea din București, Bulgaria Fiul d-lui Rodzianko rănit Berlin.— «Berliner Zeitung» află din Copenhaga că tînărul Rodzianko, fiul președintelui Dumei, a fost grav rănit la lupta de la Crasnostau. secundar, prepară elevi corigenţi şi pentru examen integral. Adresa la ziar: Profesor Se caută 12.000 lei ipotecă valoare 50.000. Se caută un ucenic în vrîstă fie 14—15 ani pentru a învăţa arta dentistică in cabinetul Dentar al fraţilor «I !! Pekelman strada Lăpuşneanu 6. s . Comunicat rus Petrograd. — In Marea Baltică, un submarin englez a scufundat un mare transport german. La est de Poviecka am continuat a strînge de aproape avangarda inamică şi am mai făcut peste 5000 prizonieri germani, cu 6 ofiţeri, luind 6 mitraliere. Germanii făcînd să înainteze spre aşi susţine acţiunea, grosul forţelor lor, au trecut la ofensivă, astfel că ambele tabere atacă. Pe frontul Narevului, germanii după mai multe zile înverşunate au reuşit să înainteze spre ţărmul drept al Narevului lingă confluenţa cu Pisa. In regiunea Rozani, inamicul a concentrat forţe foarte importante care au contribuit a pronunţa ofensiva de la Ostrolenka pînă la satul Katilan. Aci lupta păstrează acelaş caracter extrem de sîngeros şi crîncen. Pe frontul Vistulei, au continuat angajamente sfirşite în avantajul nostru la nord est de Drone şi la sud de gura Calvaria. Detaşamente inamice care au trecut Vistula lingă Magnnser au fost respinse. In regiunea Madjevice, inamicul se sileşte prin atacuri energice să-şi întindă dislocaţiunea dar în cursul ziei de 19, a dat lupte aproape pe acelaş front, ca cel precedent.