Opinia, decembrie 1921 (Anul 17, nr. 4364-4389)

1921-12-08 / nr. 4369

M IT TIMP ca IMPORMAŢIUHI . Criza financiară şi monetară în Capitală continuă a fi extrem de gravă. Este o lipsă de numerar cam rareori «*4 Simţit la marile noastre institutiuni din Bucureşti. " Cauza principală provine de acolo că statul nu achită nici un mandat si nici un bon de rechiziţie făcută în ultimul timp, Scumpetea capitalului a ajuns la proporţii devisate. Dobânda şi comisionul de 21 la sută a început să fie ceva neobicinuit. Băncile se găsesc în aşa situaţii dificile, încât ele înşile a cerut statului să desfiinţeze sindecsul şi să se restitue suma de 100 milioane transată în acest scop până acum. Se știe, într’adevăr, că intreprindereaaceasta care se chiamă sindex a dat faliment, complect, căci până acum n’a reuşit să exporteze cereale în valoare de 9 milioane lei. Printre unii profesori universitari domneşte părerea că s’a dat anchetei universitare o extindere, pe care faptele nu o legitimează. D. Matei Cantacuzino recunoscând de sigur că faptele sunt de reprobat, şi-a exprimat totuşi credinţa, ca faţă de lipsa de dovezi, extinderea anchetei nu poate aduce decât o jignire universităței ieşene. „ Guvernul a hotărât exportul liber pentru vin, atît a vinului cât şi pentru poloboace şi nu a fixat decât 10 bani de kilogram pentru cheltueli de statistică. După cum am anuntat, Duminică are loc la Teatrul Elisabeta întrunirea publică, convocată de partidul liberal naţional şi la care vor lua parte şi numeroase degaţiuni. Zvonul răspândit că această întrunire a fost contramandată, este neîntemeiată. Astăzi chiar s-au placardat pe ridurile oraşului apelul in vederea intranirei de Duminică. „ Anarhia din gara locală» a atins culmea aseară. La ora 5 urmau să plece trenurile pentru Bucureşti, Paşcani şi Dorohoiu. Ori nici un tren nu se găsea la locul lui, un gară întuneric beznă. Călătorii alergau în toate părţile, pentru a cere lămuriri, în care tren urma să se urce, dar aceste lămuriri nu le puteau căpăta. Trenul pentru Bucureşti, din această cauză, a plecat cu o jumătate de oră întârziere. „ Senatul Universitar în viitoarea sa şedinţă, va lua în discuţie propunerea a mai multor profesori, de a nu se mai semna procese verbale individuale de examene, ci să se înfiinţeze registre, în care să se treacă examenul de fiecare profesor, şi care să rămăie in arhiva Universităţei . După toate posibilităţile băncile vor fi silite să meargă la moratoriu, în imposibilitate de a putea să facă faţă exigenţilor creditorilor străini. Mai cu seamă elveţienii se arată excesivi de dificili. Ei admit prelungirea, dar cer achitarea efectivă a dobânzilor după valuta de astăzi Situaţia ce se creează pe această bază, poate fi pusă în evidenţă prin următorul caz. O bancă din Bucureşti, care datora în 1919 în Elveţia, an milion de franci, a trecut datoria un bilant după valuta de atunci de 6 lei — adică şase miliarde. — Dacă ar fi să plătească astăzi dobânda de 6 la sută la datoria de un milion, adică 60 mii de franci elveţieni, suma aceasta ar reprezenta astăzi 2 milioane şi ceva lei, adică 35 la sută din capital. In condiţiile acestea se înţelege că nici o bancă nu poate plăti . Camera arbitrală a Bursei de Comerţ Iaşi, văzând cererea fabricei de făină „Dacia“, a admis aplicarea de sechestru asigurător pe averea de Ior C. Calăraşanu, I. Trufin, obştilor Sârbi, Avrămeni, Flondora, Manoleasa, Drăguşeni, Săveni şi Hăneşti toţi din Iad. Dorohoi, pănă la concurenţa sumei de 415.914 lei. Cursurile de remitere învederează pentru ziua de astăzi iarăşi o uşoară scădere a leului. Francul francez costă 11 lei, lira engleza 615, Ura italiană 6 lei 37, dolarul 151 lei Marca germană costă 69 pani, coroana austriacă 2 bani 2$, marca, poloneză 4 bani 50. x D. Volanschi, prim Preşedinte al Curtei de Apel, a declinat onoarea de a face parte din comisiunia de anchetă administrativă a universităţella scăderea valutei leului, — Ziarul csernia Post* ocupându-se de coincidenţa între scăderea leuluişi a marcei,1^ explicaţiune foarte curioasă, dar nu lipsite de oare care verosimilitate. * Ziarul englez explică această scădere prin faptul că, Comercianţii români cumpărând mărfuri în Germania şi Austria, au făcut plăţile acestor mărfuri în lei. La rândul său Germania, urmând a face plăţi externe, a plasat odată cu mărcile sale şi leii româneşti. Această afluenţă de monedă germană şi românească a produs de sigur scăderea simultană a acestor două valute. Hx Mai mulţi profesori secundări, au luat iniţiativa, de a provoca o consfătuire generală a membrilor Corpului didactic secundar. Iniţiatorii vor să pne în discuţie chestia maeştrilor de gimnastică, netitraţi, cărora li tăgăduesc dreptul de a avea aceleaş grade cu profesorii secundari.La rândul lor maeştrii de gimnastică se pregătesc să răspundă. Circulaţia trenurilor Bucureşti. Astăzi dimineaţă a fost reluata circulaţia trenurilor de călători şi pe porţiunea liniei care fusese deteriorata cu prilejul deraierei Simplonului la staţia Corbu. Trenul No. 125 pleacă astăzi In mod normal. Transbordarea nu se face decât pe o distanţă de 20 metri. * Trenul de Constanţa suferise ieri o Întârziere de 14 ore, din cauza viscolului. In timpul nopţei, linia fost curăţita intre Ciulniţa şi Feteşti, aşa că circulaţia a fost normalizată. Banca Naţională şi necesităţile pieţei Bucureşti.Faţă de ştirea publicată de un ziar de dimineaţă, cum că Banca Naţională a făcut un aranjament ca guvernul pentru împrumutarea directă a industriilor care deţin ordonanţe de plată de la stat, şi faţă de ştirea că Banca ar fi achitat 46 milioane pentru minele Petrşani şi 5 milioane pentru Reşiţa, Banca Naţională publică un comu- nicat prin care dezminte aceste informaţiuni. Banca se limitează numai la scontul portofoliilor celorlalte bănci şi cu această ocazie, preia asupră-şi ordonanţe de ale industriilor din portofoliile băncilor. Acesta poate fi cazul cuReşiţa şi Petroşani. Pension d’etrangers „Residence“ — ouvert toute l’année — — Grand comfort — Bains Telephone 47 CERNĂUŢI Str. loan 7— lohannesgasse 7 Serviciul AL felesrafic f= $1 telefonic ZIARULUI „OPINIA" CAMERA SE POPULEAZĂ ZILNIC P ,ori tra» pe sfoarS de parlamentarii nil — Bucureşti.— Ceia ce a pitit d Inculeţ cu parlamentarii săi, a pitit «I d- N. lorga Deputaţii lorghişti, reintri zi cu zi in Cameră Pe ziua de erl au mai reintrat deputaţii naţionalişti andrei Dumbraş şi Meteş, acel care a scris o recenţi lucrare despre opera d-lui Iorga. Tot azi a intrat in cameri d. I. Răducanu, fruntaş ter3nist. Reintri şl d Virgil Madgearu care va vorbi joi la mesaj, şi işi va motiva reintrarea prin acela di, oligarhia şi a dat mina s distrugi ţirinismul, şi este o datorie a se dejuca acesta latenţiuni. In fine, meriu a fi subliniat faptul picant ci Si d. Tr. Lolescu, deputat liberal, a reintrat In Cameri. OPINIA. la arma tulburărilor din Viena — Intervenţia aliaţilor. —Despăgubirea celor vatamaţi. —Paza poliţienească.— Cum au decurs tulburările — Bucureşti.—In ce priveşte tulburările din Viena, se anunţă că toate camerile de la hotelurile devastate au fost încredinţate repretintanţilor ţărilor aliate pentru a face ancheta. Reprezintanţii aliaţilor au intervenit la guvernul austriac, cerîndu-i să plătească pagubele pe care le-au suferit supuşii străini. Majoritatea comercianţilor străini nu are intenţia să părăsească Viena, cu toate asigurările date de guvern că ordinea va fi menţinută. Băncile şi instituţiile publice sunt păzite de poliţie. Muncitorii au reluat lucrul. • In def&şur*rea răscoalei din Viena, s’au constatat două mişcări, aceea a muncitorilor grevişti şi una a derbedeilor. Poliţia atât pedestră, cât şi cea călăreaţă, luase toate măsurile de apărare a parlamentului, bursei şi instituţiilor de stat, In vederea mişcării greviştilor. S’a produs încâ din diferite părţi, simultan, o mişcare a păturii rău formate a Vienii, care a pătruns în centru din mai multe părţi Au suferit mai cu seamă Köntnerstrasse, Ring, Taborstrasse Rottentumstrassa, și Graben. Derbedeii au spart toate geamurile de la magazii, aducând pagube, după valoarea de astăzi un miliard coroane , au furat totul din Vitrine, au sfărâmat mobilierul din cafenele. Pe străinii, care-i întărniau, și băteaua, desbrăcându-i de blănuri. Automobilele au fost oprita şi paraoanele din ele desbrăcate şi prădate de bani şi obiecte de valoare. La hotel Bristol, au devastat 30 camere furând totul. Poliţia a făcut peste 400 de arestări. DATA VIITOARELOR ALEGERI Când vor avea loc. In ce condiţiuni. Cine va prezida alegerile Bucureşti ? Convingerea generali este astăzi : factorul suprem este definitiv fixat că actualul arlamant nu va supravetui lunei ianuar, şi că litoarele alegeri generale vor avea loc la sfârş Itul lunei Februarie. Factorul permanent socoteşte necesară aceaşi dată, pentru ca agitaţia electorală să numească producătorilor 6 luni din munca utilă tiei, în perioada de primăvară. * ** Toata combinatiunile, care au ca bază menţinerea acestui parlament lovit de sterilitate, nu vor reuşi. Este foarte praoabil, că alegerile vor avea loc sub un guvern neutru. Iar viitorul guvern parlamentar Ifla găsi obârşia in majoritatea exprimată in vechiul regat mai matur porticesta. In convingerea sigură e cercurilor diriguitoare, nu este nici o îndoială, că majoritatea va fi in favoarea opoziției astăzi retrasă din parlament. Misiunea D-lui Titulescu la Paris Bucureşti. — D. Titulescu soseşte astă seară în Capitală. D-sa a făcut călătoria prin Viena. Presa franceză se ocupă de activitatea d lui Titulescu la Paris şi arată că graţie d sale, numai în citeva săptămîni leul s’a urcat de la 6 centime la 10 şi jum, unde se menţine. Speculaţiunile la bursă au fost oprite. D. Titulescu a rezolvat şi chestia schimbului de valută pentru studenţi. Guvernul francez va avansa fondurile necesare. Demisia guvernului sârb Bucureşti.— Din Belgrad se telegrafiază că d. Păsici a prezintat demisia cabinetului. * S’a publicat un comunicat prin care sa încunoştiinţează că clubul democrat a pretins ministerul internelor. Nu s‘a ajuns Insă la nici un rezultat. Dar acordul între partide se menţine şi criza a rămas deschisă. Demisia d-lui Titulescu Bucureşti.— De astăzi dimineaţă circulă zvonul că faţă de intenţia guvernului de a modifica legea fiăcal, d. Titulescu ar fi demisionat. Ştirea are nevoe de confirmare. Un guvern Take Ionescu? — Ministrul de externe sondează pe ţărănişti şi ardeleni— Bucureşti — După cum am anunţat ieri, cercurile politice sunt preocupate de soluponirea crizei prin alcătuirea unui guvern prezidat de dl Take Ionescu. Un asemenea guvern ar urma să aibi sprijinul majorităţilor actuale, avAnd insă şi caracterul uneicoaliţiuni de partide. In vederea aceasta, d Take Ionescu are consfătuiri cu fruntaşii ţărănişti şi ardeleni. Se crede că majoritatea averescană ar sprijini un guvern de coaliţie prezidat de d. Take Ionescu Nu se poate compta insă pe toţi parlamentarii guvarnamentali şi pe o statornicie a acestora. Aşa d d. Take Ionescu meditează şi asupra putinţei unui vot da blam şi dizolvarea , actualelor Camere Subsistenţa ex regelui Carol — Contribuţiunea statelor moştenitoare ale monarhiei habsburgice— Cartea verde maghiară — Varşovia.— Ia ce priveşte plata rentei anuale pentru întreţinerea ex-regelui Carol, o conferinţă va avea loc în cursul lunei Decembrie, între statele Tnoştenătoare ale fostei monarhii habsburgice, pentru a se pune de acord asupra sumei ce o va plăti fiecare stat.". Un deputat socialist a interpelat în Dietet asupra jafului făcut da Habsburgi în averea poloneză, şi a susţinut că eliberarea Poloniei nu trebue socotită ca o moştenire a monarhiei austro-ungare. * Bucureşti.— Guvernul din Budapesta va publica curînd verde cu privire la lovitura monarhistă şi la rolul diplomaţiei în această chestiune. Se crede că publicaţiunea aceasta va produce senzaţie, întrucât va cuprinde destăinuiri de o mare graviate PAULINE SPINNER HERMAN SILBERMANN Logodiţia Iaşi Decembrie 1921 In locul oricărei alte înştiinţări. SOCIETATEA ANONIMA de locuinţe eftine şi construcţiuni din Iaşi Domnii acţionari ai Societăţii, M'l ou »« efectuat vărtămîntul al 4«lea asupra acţiunilor ce au subscrie, sunt CU |f**litenţă rugat! de a efectua acest wSrsfmâ»! ImpreunS cu «tobânda de tat Ander«—la Carsa Societăţel PANA CEL Mai TÂRZIU LA 20 DECEMBRIE c. cunospând că aceste este ultimul termen ce il se mai acordă, după care se va proceda conform prevederilor art. 170 Codul Comercial. Consuliul de Administrație Casieriţă Se caută la magazinul Perlitz, Finkelstein et Costrada Costache Negri 93. PUBLICAŢIUNE Se aduce la cunoştinţa, generală că Joi 8 Decembrie 1921 ora 11 dimineaţă se va cumpără, prin licitaţie publică, din ordinul Soc. Anon, Moara Păcurari din Iaşi, în contul D-lor OISIE EISENSTEIN şi M. LOEBEL, ambii domiciliaţi în Iaşi str. Sf. Lazăr No. 61, cantitatea de 10 (zece) vagoane ovăz a 10.000 kgr. vagonul recolta anului curent, de bună calitate predat la una din staţiunile de C. F R. in regiunea Iaşului. Licitaţia se va ţine în localul Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi. Al. Şerbănescu Mijlocitor Oficial PROFESOR D-l C. I. Parhon Şi-a reluat consultaţiunile (boli nervoase şi mentale) în toate zilele de lucru 4-5 p. m. Str. Carol 49. Pentru Mobilier! Dormitoare şi scaune noi, ceasornice, precum şi o casă de fier, total sau parţial, in struza Vodă 30, etaj, Iaşi, ocaziune De vânzare 0 casă nouă, in str. Văntu Nr. 26 aproape de Tărgul Cucului, având 3 camere, bucătărie și atenanse. Se poate deschide crășmă sau prăvălie. Adresa str. Eternitatei 41. Primul Atelier de Site pentru făină de porumb şi grâu din IAȘI STRADA NICOLINA 4 oferă site de toate mărimile începând de la lei-3, 25 bucata cât şi ciururi (dârmâie) mari. Mai sftin ca oriunde. Se trimit modele la „cerere.1 Noua fabrică sistematică cu aburi — OSIAS LUSTGARTEN — Boiangerie, Spithtorie şi curăţitorie chimică aţi, Str. Pantelimon 42—Sucursala M. Bachman Str. Mârzescu 30 * , Se aduce la cunoştinţa Onor. Public că s’a deschis o nouă Fabrica de boiangerie $1 curăţîtorie chimica, Înzestrată cu instalaţiunile cele mai moderne şi mai perfecte. Posedând un persaj specializat şi un număr suficient, sunt în măsură de a primi şi efectua orice comenzi pentru curăţit şi vopsit. Haine bărbăteşti, de damă, mătasă, lână, bumbac, marchizeturi, crupe de chine, etc. precum şi orice fel de BLANURI în toate culorile moderne, in timpul cel mai scurt. Rog concursul onor public și asigur că va rămânea pe deplin mulțumit.