Opinia, decembrie 1930 (Anul 26, nr. 7074-7084)

1930-12-02 / nr. 7074

„OPINIA„ LITERARA ŞI ARTISTICA (Continuarea din pagina I-a) l-a făcut vestit în patria filmelor americane, la Hollywood. Maurice Chevalier declară tuturor : „Voiu purta mereu recunoştinţă acestor „trei graţii“. Şi cazul actorului francez, desigur, dovedeşte odată mai mult că izbânda în viaţa vine prin femei... Epigrama zilei Deputatului Mâţă care a adus violente acuzaţii guvernului la discuţia mesajului Ai contrazis proverbul. Şi asta nu-i ruşine . Nu ştiu dacă eşti blândă, Dar ştiu că zgârii bine, Acelaş Diferite ştiri — Un manuscris din memoriile mareşalului Foch, a fost pierdut. Manuscrisul era transportat spre America de Sud, pentru a apărea într’un ziar brazilian. Pe vapor însă, a dispărut în condiţiuni misterioase. Se crede că manuscrisul a fost furat. — Un profesor german traduce în prezent operele lui Lessing în limbile latină și vechea greacă. Criticii se întreabă pe drept cuvânt, la ce ar mai folosi acum aceste traduceri. — Muzică și teatru este titlul unei noui reviste care va apare în curând în Capitală. In criza actuală*. — De ce ești așa trist ? — Am ajuns insolvabil. — Atunci, spune drept, ce casă ai trecut-o pe numele nevestei ? — Nicio casă. — Dar câtă marfă ai pus deoparte ? — Nimic. — Atunci, pentru ce sumă te-ai asigurat ? — Pentru niciun ban. — Dar bine, omule, atunci d-ta nu ești insolvabil ; ești ruinat. Reviste — „ Cronica politică și parlamentară“ (62) a apărut cu interesant material de actualitate. Colaborează d-nii Radu Budişteanu, citit i’fcauixi, rumuci, Viviur Eftimiu, Virgil Kerciu, Ionel Ţăranu, Raul Sinici, Petru Bănescu, Iorgu G. Toma, Paul B. Marian, Mihail Tican-Rumano, P. Mureşanu, Al. D. Dialex, Costel Constant. In rest, răutăţi săptămînale, cronica internă, indiscreţii, aspecte parlamentare. Caricaturi de Dialex. „Adevărul literar şi artistic“ a apărut cu text bogat: schiţe, traduceri, versuri, recenzii, curiozităţi, însemnări, humor, cronici variate. Colaborează: T. Arghezi, Paul Negulescu, L. Leoneanu, D. N. Teodorescu, Spiridon Popescu, D. I. Suchianu, Isabela Sadoveanu, Tudor Teodorescu-Branişte, Al. A. Philippide, etc... „Liniştea de la Verdun“ este o interesantă traducere din Remarque. „ Săpunul de lăcrămioare perfect neutru, face uşor spumă bogată care curăţă şi parfumează pielea. Depozit: Farmacia Dr Beceanu, Piaţa Halei, Iaşi. Cum au evadat excrocii minori din Huşi Huşi 1. Cu toate măsurile luate de autorităţile locale, cei doui abili excroci minori Cişmeleanu şi Iremia care au evadat din arestul preventiv din Huşi, n’au putut fi prinşi şi au luat o direcţie necunoscută. Cert este că nu s’au refugiat în judeţele: Iaşi, Botoşani, Roman şi Tutova unde sunt urmăriţi pentru diverse excrocherii, împrejurările evadării Din cercetările făcute de către autorităţi, rezultă următoarele : La închiderea arestanţilor, în seara de 24 Noembrie a. c. s-a constatat, la apelul nominal, lipsa celor două delicvenţi. S-a constatat că ei au dispărut pe la postul numărul doui rămas fără pază, întrucât santinela părăsise postul înainte de închiderea deţinuţilor. Ce anume l-a determinat pe soldat să comită această gravă abatare de la îndatorirea lui, urmează a fi stabilit de autorităţile care anchetează cazul. După procesul verbal încheiat în seara evadării, rezultă că vinovaţi sunt soldaţii Vicol Mihai şi Bolohan Neculai care făceau de gardă la postul numărul două. Ei vor fi daţi judecăţii pentru scăpare de arestanţi. Leontin  „Universitatea Liberă U. E. R. M. Wachtel" a ţinut aseară o şediţă de doliu în memoria mult regretatului profesor dr. George Bogdan. Dr. Carol Drimov, a ,rijatit , un discurs mişcător, arătând marile merite ale răposatului ca om, profesor şi medic. UN VIS SALVATOR! Cum a aflat un negustor de primejdia vecinilor săi Săveni (Dorohoi). — In noaptea de Sâmbătă spre Duminică s'a comis o spargere îndrăzneaţă, care a provocat enormă senzaţie în orăşel. Hoţi necunoscuţi s'au introdus prin spargerea uşei în locuinţa bătrâului comerciant Al. Rabinovici din localitate, şi au început a răvăşi prin casă. La un moment dat însă au fost simţiţi de comerciant care a început săi ţipe după ajutor Temânduse să nu fie descoperiţi, hoţii au năvălit asupra comerciantului şi bătrânei sale soţii şi au încercat să i sugrume. In casa vecină, a d-lui Rabinovici, locueşte cunoscutul comerciant Carol Holtzman. Acesta visa tocmai, că i-a apărut în vis un prietn de al său mort, care-i poruncea: — Scoală, că hoţii sugrumă sora şi cumnatul meu. Trezindu-se, d. Holtzman a auzit prin părete horcăituile şi strigătele de ajutor ale victimelor. Dând alarma, câţiva trecători au intrat în casa comerciantului Rabinovici. Răufăcătorii văzându-se descoperiţi au dispărut luând cu dânşii 4000 de lei aflaţi într-un sertar. Autorităţile poliţieneşti fac cercetări pentru descoperirea hoţilor. Coresp. IVA INFORMAŢIUNI . Membrii corpului didactic, de toate gradele, se întrunesc din nou joi, la ora 5 seara, în saloanele cercului didactic, sub preşedinţia d-lui profesor I. Borcea. Se vor continua discuţiile şi chestiunele ce privesc dascălimea şi se vor alege delegaţii, pentru congresul ce are loc la Bucureşti, in zilele de 6 şi 7 Decembrie. La Bârlad a încetat din viaţă, în etate de 48 ani, d. Vasile Iean sub-administrator financiar. Cercul „Dr. K. Lippe“ organisează şi anul acesta un grandios ceai-dansant prolongée care va avea loc Duminecă 28 Decembrie în sala Sfatului Negustoresc. Un tren de marfă a surprins ieri dimineaţă în gara Cucuteni pe băiatul Ion Grigore în vârsta de 16 ani, omorândul pe loc. S-a deschis o anchetă. La viitoarea şedinţă a consiliului de higienă din Roman, negustorii vor protesta împotriva taxei impuse, de acest consiliu acelor negustori care dela 1927 încoace s’au mutat în alt local. Comercianţii se vor solidariza în a sabota complect această dispoziţie, chiar cu riscul de a fi sechestraţi şi vânduţi, cu toba. La Piatra Neamţ, provoacă senzaţie un caz deosebit. La ultima şedinţă a consiliului comunal, d. consilier Suma a prezentat o sticlă cu apă din cartierul Ţărăncuţa. Apa era plină cu viernai şi noroi. Primăria a luat măsuri imediate pentru a se pune capăt acestei nemaipomenite stări de lucruri. Un incendiu a distrus depojaul de coliore din com. Lungani- Iași în care se afla o cantitate însemnată de porumb. Pagubele sunt însemnate.   Senzaţional caz de otrăvire la Dorohoi Dorohoi 1. Peri noaptea, un caz impresionant s-a petrecut în oraşul nostru, la hotelul „Muntenia“ din Str. Gării 18, proprietatea d-lui Lupu Tărnăuceanu. Din raportul înaintat Parchetului de către organele poliţienali, reiesă că numitul Lupu Tărnăuceanu trăia în concubinaj cu tânăra Natalia Şoîtuzu, iarfiul său Isac Tărnăuceanu trăia cu concubina Lucia Ceica victima de astăzi. Ieri seara ea a fost găsită moartă, într’o cameră a hotelului şi nu s’a putut stabili, în ce împrejurări s’a petrecut drama. La faţa locului au sosit imediat D-nii I. Radu Directorul și Gh. Pamfil secretarul chesturei locale. Se presupune că victima ar fi fost otrăvită. Parchetul a dispus facerea autopsiei cadavrului și trimiterea organelor la analiză, iar cercetările continuă pentru a se stabili realitatea cazului petrecut. Justus AN DISTRIBUŢIA Societate Anonimă pentru distribuirea produselor Petroleului Iaşi INCUNOŞTIINŢARE Aducem la cunoştinţa onor. noştri clienţi că la depozitul nostru din Iaşi Şoseaua Moara de Foc No. 42 (visa-vis de Manufactura de Tutun R. M. S.) vindem : PETROL rafinat alb „Distribuţia Lei 4.75 lntr. 5.50 kg. PETROL TRACSOSIN „Distribuţia“ 11 4.50 kgr. BENZINA Auto uşoară „Distribuţia“ 11 litrul BENZINA grea denat. „Distribuţia“ 7.50 kgr. MOTORINA denat. „Distribuţia“ 0ef 4.50 „ DISTRIBUFIA de Petrol IASI CABINET DENTAR Dr. Med. H. SIRCHIS In colaborare cu DENTISTA Specializat la Viena CERTMAN-SIRCHIS în Boli de dinţi şi gură Chirurgie dentară Tratamentul conservativ al dinţilor şi rădacinelor după metodele cele nin noi. — Extracţiunea dinţilor absolut nedureroasă. Execută lucrări în car: plombe, inlay, coroane, bridge, richmond etc. cauciuc, proteze bucale cele mai exacte, după metoda Prof. Gysl — Lucrări în platină şi porţelan. Tratează ca raze electrice: Nevralgiile, Stomatitele, dentitio difficilis, Periodontitele, Periostitele şi orice inflamaţie de origină dentară. Consult, zilnic latre orele 9—1 a. m. şi 3—7 p. m. laşi, str. Cuza Vodă 9, vis-a-vis de Prefectura Poliţiei Doriţi să cumpăraţi eftin, orice articol de galanterie, manufactură, hăinărie, gata Vizitaţi magazinul 3 de comandă ? l a Craitovescu str. I. C. Brăteanu 150 Atenţiune IN CURÂND SE VA DESCHIDE Hotel BRISTOL în imediata apropiere a poştei Centrale din Iaşi şi Piaţa Unirii complect transformat şi renovat după ultimele cerinţe moderne, având tot confortul : apă în fiecare cameră, odăi spaţioase şi luminoase, bine încălzite, curăţenie exemplară. Baie şi telefon la dispoziţie. Serviciul prompt. La parter restaurant şi cafenea Terasă în curte cu splendidă privelişte. Se vor închiria odăi şi ca luna. Preţuri modeste. Pentru d-nii funcţionari reducere. Federala „IAŞI“ lichidează Banca Populară „Unirea Tuturor Românilor“ din Iaşi strada Anastasie Panu No. 9 şi invită ca până la 15 Decembrie a. c. să se prezinte toţi debitorii Băncei precum şi creditorii ei inclusiv deponenţii de efecte spre încasare pentru aranjarea situaţiei. De la această dată nu se va mai avea în consideraţie nici o reclamaţie. Crema Crema Crema Crema Crema Mony Mony Mony Mony Mony este cea mai fină cremă pentru înfrumuseţarea fetei este secretul Doamnelor frumoase este preparată din substanţe inalterabile şi nevătămătoare, întinereşte pielea dându-i un aspect proaspăt şi catifelat, se întrebuinţează cu mare succes contra pistruilor, petelor de ficat, sarcini, bubuliţe, coşuri, erupţiuni şi crăpături ale pielei şi a buzelor provenite din vânt sau orice cauze ; asigură în scurt timp efectul dorit Depozit general : Farmacia Curţei Regale FRAŢII Dr. KONYA PIROFEN Antinevralgic, contra durerilor de cap, de măsele, dureri reumatice, migrenă. Farmacia Werner Iaşi. Nu uitaţi că între PREMIILE „OPINIEI" sunt şi Doua aparate de Radio de la WC Iaşi .Romania corpul Portăreilor Tribunalul PUBLICAŢIUNE No. 600 Anul 1930 luna Noembrie ziua Se publică spre cunoştinţa generală că conform adresei No. 36379 1930 a jud.ocol. I Mixt Iaşi se va vinde prin licitaţie blică în OG1NZI pătate se repară ca şi noi, desmontându-le şi montându-le la domiciliu. Adresaţi-vă printr-o cartă poştală la M. SEGALL maestru în comisiunea de examinare a breslei oglindărilor str. Smârdan 57. DENTISTUL D. ARHite-MOLBYAN S’A MUTAT în casele proprii Str. Cuza-Vodă 23 Colţ str. Armeană Consult. 9—1 şi 3—7 Reuniunea Femeilor Izraelite aduce la cunoştinţă foastelor eleve şi publicului amator că a deschis un curs de dactilografie în condiţiunile cele mai avantagioase. Relaţiuni se pot lua în cancelaria şcolii, str. Lozonsky No. 11, infae orele 10- "" ' ~ TEATRUL NATIONAL: ,,Nyu“ ("de Ossip Dymov) | Orele de serviciu la bancă sunt în fiecare zi de lucru, la sediul Bancei în strada Anastsie Panu No. 9. DACA TUSA ITI RUPE PIEPTUL Cereţi în toate farmaciile din România Noi trebue să luăm însă lucrurile, aşa cum ni le prezintă Dymov. Cu atât mai mult, cu cât autorul nu simpatizează cu unul din tipuri mai mult, sau pune altul în lumină mai defavorabilă. De aceia i-a şi fost împutat—pe vrenedrept, un exces de armare . După 9 ani de conjugală mediocră şi seară Jgura întâlneşte un ins care creşte prin atitudinea sa şi ide ea întrevede pe omul cade a umplea golul ce’l poartă atâta vreme în sufletetul,amantul, priveşte însă ită chestiunea ca un capriciu şi un caz nu consimte să se gă şi jertfească libertatea, altă parte bărbatul legisă înțeleagă adevărul , odată ce o femeie kidin mână, s'a teren loc să tragă îcearcă toate sistar nici cu biși mai pusrutalitate („în sunt stăpânul *de la Ngura nivelare a CRONICA DRAMATICA de Wratislavius 0*i4nfiriiM (Comedie într’un act „VaiTelüi!! de N. Cogot) Dimpotrivă. Numai apariţia lui* răscoală toţi nervii femeei exaltate şi fascinate de patima pentru celălalt Când vede însă, că a clădit pe un teren atât de mobil şi de fugitiv, se produce catastrofa. Lui Dymov nu i-a fost însă deajuns atât. A ţinut să sublinieze prin încă o trăsătură de penele inutilă după noi (în special acum, la 1930) figura destul de caracteristică a poetului. După ce depune o coroană pe sicriul alb al moartei, ei pleacă la braţ cu o alta... „Om în loc". Asta o ştiam şi fără tabloul 8. După cum de prisos şi'n tot cazul disonant e ultimul tablou: citirea scrisorilor Nyurei de către bătrânii ei părinţi. Melodramatizare inutilă. Coboară nivelul zguduitor al scenei când bărbatul dispune — în fața amantului strângerea „efectelor" rămase de pe urma moartei d in odaia mobilată. Suprimarea celor două ultime tablouri presupune însă mult curaj... Plus că răpeşti prilejul unei exhibiţii cu catafalc, cor, serviciu religios etc. etc. Foarte reuşită montarea—în întregime luată, cu toată rigiditatea primului tablou — balul in care dansatorii se’nvârteau muţi şi ţepeni, neschimbând măcar o şoaptă unul cu altul. Contactul cu spectatorii s’a intensificat abia în scena conflictului dintre bărbaţi, în casa Nyurei, când se produce învălmăşeală şi se face întunerec în odae. Iar culminarea—în tabloul scenei de dragoste, îndrăgostiţii nu se văd, e întunerec şi numai glasurile se aud. Păcat că se aud, dar nu se distinge tot ce vorbesc. Urechea prinde numai crâmpeie. Interpreţii, la înălţime, toţi trei. D-na Moruzan, d-nii Călin (poetul) şi Ghiţescu (soţul) au conlucrat în perfectă armonie în redarea unei excelente notă de ansamblu, astfel că „Nyu“ a făcut adâncă impresie asupra spectatorilor. Dar muzica —e oare obligator să fie atât de monoton și incolor valsul ? Mai ales , e indispensabilă orchestra, ca acompaniament, la toate finalurile de tablouri și cu acelaș vals ?::* A urmat apoi delicioasa comedie a lui Gogol „Cartoforii“. Necunoscută la noi şi după cât ştim, foarte puţin jucată şi pe aiurea. Aceasta, poate datorită ocolului cam lung al expunerei, până se consumă farsa. Adică până ajunge măsluitorul de cărţi să intre el însuşi în fabrica altor „doctori“ (vorba lui Murnzan) care-i iau toate paralele. Odată introducerea terminată şi asociaţia celor 4 jucători (mai bine zis trişeuri) în plină strategie, interesul publicului merge din ce în ce crescând până la sfârşit, când râd cu toţii şi le pare bine, că a fost curăţat individul care avea specialitatea de a jumuli pe alţii. Hoţul păcălit. Pe acesta l’a jucat excelenul nostru comic Ramadan cu toată bogăţia resurselor sale, iar din expresivul quartet al d-nilor Morcovescu, Damira, Meicu şi Moruzan, s‘a relevat acesta din urmă ca un foarte primejdios cartofor, trecut prin ciur şi sită, cu care n’aş juca un franc, ferească D-zeu. Doar cu cărţile mele şi cu câţiva detectivi incoruptibili, care să-i păzească degetele. Dl. Moruzan a fixat un tip de rang. Să nu uitămcontribuţia episodică a d-lor Boldescu la care ara înţăles, ca niciodată, orice silabă şi aceia a tânărului Stoicescu, al cărui progres îl urmărim cu interes. „Cartoforii“ cu decor simbolic, feloquent şi în costumare de epocă au plăcut mult şi au fost ca o binevenită recreaţie după atmosfera grea şi tragică lăsată de „povestea banală" a sărmanei Nyura... W. ) La Oneşti (jud. Bacaul cumpăraţi „Opinia“ dela „Invalidul L. Weinstok. (Continuarea din pagina I-a)