Opinia, martie 1931 (Anul 27, nr. 7146-7171)

1931-03-01 / nr. 7146

ANUL XXVII NO/7MG V 6 pagini 3 lei DUMINICA I MARTIE 1931 f 3 § T&j TT Aic I se primesc ia toate iași—si s. lăpușneanu 37 ZIAR POLITIC COTIDIAN I Servici*^ noapte 367 ORAȘ SACRIFICAT EXTINDERE NEMĂSURATĂ A MĂHĂLĂLILOR.IMPOSIBILITATE DE GOSPODĂRIRE. Recenta statistică făcută la Iași, a stabilit că orașul nostru se întinde pe o suprafață de circa 3000 hectare (cifră furnizată de organele primăriei). Oraș mare, foarte mare! Insă oraș prost clădit, cu periferii primitive care se prelungesc enorm în noduri presărate cu bordee lacustre. E o greșală de ani și ani de zile a conducătorilor administrației noastre orășenești. S’a îngăduit fără socoteală și fără prevederi de viitor, dezvoltarea diformă a margenilor, în condițiuni cu desăvârșire sărăcăcioase și insalubre. Iar în anii de după război, sistemul acesta nenorocit a luat proporții dezastruoase. Șesul mlăștinos al Bahluiului a fost presărat cu bordee de vălătuci, în care domnesc tuberculoza, rahitismul, reumatismul și sărăcia. Când vii cu trenul dinspre Ciurea spre gară, sau dinspre Cucuteni dealungul Păcurarilor, ai în față un aspect de oraș miniserd și mocirlos. Primul contact vizual al străinului cu capitala Moldovei, dă o impresie de neglijență, umilință și mizerie. Această extindere disproporționată a orașului, a fost și este o adevărată crimă edilitară. S’au format cartiere jalnice, condamnate a zace pentru foarte multă vreme in murdărie și întuneric. Primăria noastră lipsită de fonduri nu va reuși poate niciodată să dea acestor margini sub-rurale, pavaj, apă, canal și celelalte condițiuni de viață omenească. Totodată, prin extinderea nemăsurată a mahalalelor s'a oprit concentrarea în porțiunea clădită și pavată a târgului. S’a oprit înfrumusețarea și creșterea orașului în înălțime. Din acest punct de vedere, lașul a rămas un biet târgușor față de București, și e în mare deficit edilitar față de orașele ardelenești. Intr’o măsuță ceva mai mică greșala edilitară continuă și astăzi, încă se fac parcelări de terenuri comunale și se dau autorizații pentru construcții de căsuțe cu două sau trei odăi. Extinzând astfel târgul, fără măsură, zidind terenurile cu case pitice,—cum ne aflăm intr’un oraș a cărui populație stagnează, și chiar se micșorează,—vom ajunge la situația că nu va mai avea cine să locuească centrul; nu va mai avea cine să închirieze clădirile din raza pavată a orașului (fiindcă toată lumea va fi proprietară pe bordee la mahala), și astfel casele improductive se vor ruina, rămînînd numai un oraș de margetii cu aspecte rurale. Trebue pus frâu acestei situații nechibzuite. Mici slăbiciune dă amănuntul precis că, în călătoria d-sale prin localitățile Franței, d. Iuliu Maniu se recomandă la portarii hotelurilor: „președinte al consiliului de miniștri în Romînia“. Mici slăbiciuni omenești. Nu știm însă dacă-i convin d lui Mironescu. Sau poate există convenția clară ca d. Mironescu să funcționeze ca simplu interimar la preșidenție . Se mai spune că d. Maniu face sforțări să atragă de partea d-sale pe d. Titulescu. Insă (zic forurile competente) încercarea e zadarnică, fiindcă d. Titulescu e angajat a rămâne înafară de partide Semnificativ In lupta contra „personalităților“ partidul liberal se sprijină pe idem de constituționalism și democrație. Iată însă că pe ziua de ieri, gazeta dlui Tancred Constantinescu cere, nici mai mult nici mai puțin decât, militarizarea întregei administrații a Basarabiei! Așadar, asta-i democrația ? Acesta-i constituționalismul ? C R. G. Bijuteriile țarilor nu găsesc cumpărători Precum am anunțat, guvernul sovietic a vîndut o mare parte din comoara foștilor țari ai Rusiei. Cu acest prilej s'au întîmplat însă și unele excrocherii. Multe din bijuteriile vîndute ca făcând parte din tezaurul țarilor, s'au dovedit apoi simple imitațiuni. Astfel numeroși bijutieri, în special din America, au fost păcăliți cu lumi fabuloase și conduc acum procese în justiție. De curînd guvernul sovietic a anunțat că vinde și restul bijuteriilor din comoara țaristă. Dar pare-se nu se mai găsesc cumpărători, căci la primele licitații juvaerurile n’au putut fi vîndute din lipsă de concurenți. Intr'adevăr sovietele cer și prețuri extraordinare. Dar și bijutierii americani se tem să nu fie păcăliți din noul Regele Albaniei și prevestirea visului Un ziar austriac relatează următorul fapt aflat din cercurile suitei regelui Albaniei: Cu câteva zile înainte de atentatul de la Opera din Viena, regele Zogu, precum a declarat mai trziu intimilor săi, a avut un vis prevestitor. Regele se visase la o întrunire, unde toate privirile erau ațintite asupra sa. La un moment s'a produs o încăerare generală, s’au tras focuri de armă și s’au prăbușit zidurile clădirii. Regele se vedea în primejdie de moarte și... Și s’a trezit din somn. Bineînțeles suveranul n’a dat nicio importanță acestui vis banal, ca atîtea altele. După atentat însă, regele Zogu și-a adus aminte de acest vis curios și l-a povestit oamenilor săi de încredere. Suveranul nu e superstițios , totuși visul i se pare acum o prevestire destul de curioasă. ți I y Miss Norvegia si puterea dragostei Ziarul „Berliner Tageblatt“ relatează următorul caz interesant, comunicat din Oslo. Miss Norvegia, după proclamarea ei ca regină a frumuseții, a primit în timp de o săptămână numeroase și ispititoare propuneri de căsătorie. Ea a fost ceruta de tineri din aristocrație și de bărbați cu avere considerabilă. Miss Norvegia a refuzat însă toate propunerile, dând un frumos exemplu de sinceritate în dragoste: înainte de a participa la concursul de frumusețe, ea făurise un roman de amor cu un tânăr funcțonar din Oslo. Și iubirea aceasta s-a dovedit puternică și sinceră. Miss Norvegia a renunțat la glorie și la bogăție, fiindcă nu vrea să renunțe la dragoste, și dorește să se căsătorească cu alesul inimii ei. E o pildă destul de rară astăzi, de iubire veritabilă. CASA LUI MOZART Am subliniat faptul împlinirii a 175 ani de la nașterea marelui compozitor Wolfgang Amadeus Mozart. Cu acest prilej au avut loc serbări comemorative în toată lumea. Clișeul nostru reprezintă casa din Salzburg (Austria), unde Mozart a văzut lumina zilei. »1/V TOATĂ £ Căsătoria între doi bărbați. Cazul acesta excepțional s-a întâmplat la New York, în orașul tuturor posibilităților, și a provocat o enormă senzație. Doi tineri din buna societate, al căror nume nu este divulgat, întrețineau legături anormale de dragoste. Acest amor bolnav denise atât de puternic, încât am:i interpreți trăiau în permanență împreună și se comportau așa ca și când ar fi fost de sexe contrare. Ceva mai mult, ei au hotărât să se căsătorească. Și pentru a satisface cerințele legii, unul dintre bărbați, care era mai tânăr și mai felin, s-a transformat în fată. Dar s‘a transformat nu numai ca înfățișare exterioară, purtând perucă și rocii, ci și in mod legal.. Corupând niște funcționari publici, a obținut un act de naștere pe un nume de femeie și astfel căsătoria s-a putut efectua. Curând însă faptul a fost descoperit, în urma denunțului unui vecin, care — cu mulți vecini — a privit pe gaura cheii în camera „tinerilor căsătoriți“. Bineînțeles, atentatorii la bunele moravuri au fost trimiși în fața justiției. Iar marele public este foarte mulțumit că a căpătat un subiect, de senzație I.. Un oraș fără animale Orășelul Tovam din Finlanda prezintă o particularitate curioasă. Târgul este aproape cu desăvârșire lipsit de animale de statură mică: pisici, câni, porci, etc... Asemenea animale au fost aduse în orășelul respectiv, dar după câtva timp s-a constatat că ele se îmbolnăvesc și mor. Specialiștii au întreprins cercetări și au ajuns la un rezultat interesant. Ei afirmă că pământul din numitul târg este acoperit cu o foarte mică pătură de aer otrăvitor, care îngreuează respirația animalelor. Pentru oameni, cazul nu prezintă primejdie. Dar pentru animalele mici, care respiră aerul despt suprafața pământului, faptul este dăunător. Specialiștii au hotărât să stropească pământul cu o anumită substanță, pentru a anihila gazele otrăvitoare. Și astfel poate orășelul finlandez va fi și el animalele atât de folositoare pentru oameni. Regina Angliei și țigările. Regina Mary a Angliei este o pasionată fumătoare. Faptul acesta e elocvent confirmat de următoarea întâmplare petrecută recent: Suverana se află într’o excursie în Scoția și ajunsese într’un orășel din acea provincie. I s’a făcut o primire triumfală. Regina fiind obosită de drum, priarul târgului a intrebat-o dacă vrea să se odihnească, sau dacă vrea să ieie masa. Suverana însă a răspuns: „In primul rând, vreau o țigară, fiindcă în drum am terminat țigările mele“. Bineînțeles, dorința i-a fost imediat satisfăcută. Dar cum in orășelul respectiv nu existau țigări de lux, i s'au oferit țigări din tutun de calitate mai proastă. Totuș regina a fumat câteva din ele și abea apoi s'a dus să se odihnească. Ceia ce ar dovedi că și membrii familiilor regale au adesea pasiuni din cele mai obișnuite I... IN PAÜ. 6-A ULTIMA OR.A La Ateneul popular din Tatarași, d. Popescu-Spineni, profesor la facultatea de drept din Iași, a ținu o interesantă conferință despre activitatea publicistică a d-lui prof. Simion Mehedinți. Dam un palid rezumat al conferinței d-lui Spineni: Scriitorul Simion Mehedinți, fiu de țăran din Soveja Putnei, născut pe la 1870, profesor de Geografie și Etnografie la Facultatea de Litere din București, poate fi judecat din mai multe puncte de vedere: 1. Scriitor didactic. Il cunoaște aproape toată lumea românească. De 30 de ani încoace n’a trecut elev prin școală care să nu-l cunoască drept autor al vestitelor manuale de Geografie, lăudate de toată lumea în frunte cu răposatul rege Ferdinand. Edițiile acestor Geografii au trecut de 20. Cine nu-și aduce și azi aminte de o zi la ecuator și de inimitabilele Viața în Olanda, in Elveția etc... Nimeni până azi nu l-a întrecut, nici nu l-a ajuns în dibăcia prezentării manualelor didactice, ca stil și cumpătare la vorbă. 2. Scriitor religios. Integrat în viața poporului său, ne-a dat cea mai frumoasă apărare pentru Biserica noastră ortodoxă, m Către Noua Generație (ediția 111, 1928). Nimeni nu ne va putea da vreodată o pledoarie mai frumoasă decât Pentru Biserica Noastră, Degeaba a trăit pe lume preot și chiar creștin ortodox, dacă n’a citit măcar odată această apărare a Bisericii noastre, poate fără egal chiar în literatura universală. Iar definiție a religiei ca aceea dela pagina 111 a Școlii Poporului (ed. II, 1923), dată in vârtejul unui discurs parlamentar din August 1918, rar mai poți găsi. Din profundă iubire pentru Creștinismul nostru, scriitorul Mehedinți a scris, între altele, și un manual didactic pentru clasa II de liceu, Explicarea Evangheliilor, care a impresionat pe toată lumea pri punctele de privire cu totul noi asupra evangheliilor. 3. Pedagog. E cel mai original scriitor-pedagog al României. Altă creștere a ajuns în 12 ani la ediția V, deși unele ediții anterioare au fost tipărite în 20.000 de exemplare. Scriitorul Mehedinți susține că Pedagogia, ca știință, nu trebue să fie internațională, ci națională, bazată pe Etnografie. Școala Poporului trebue bazată pe muncă, singurul izvor de cunoștințe și de fericire pe lumea . ACTIVITATEA CULTURALĂ SSffiEEK! SIMION MEHEDINȚI Conferința d-lui prof. Popescu-Spineni c R ° ^MARI ‘ H’ojribe... * <1 CAINTA Societate de divorsuri In America au fost descoperite societăț clandestine pentru provocarea de divorsuri Aceste societăți aveau rolul de a aranja adultere și de a provoca certuri casnice, în așa fel încât consecința lor sa însemne dizolvarea căminului conjugat. Și s-a stabilit că mulți căsătoriți de ambe sexe s’au folosit de aceste servicii. Societățile în cauză făceau afaceri strălucite, realizing importante beneficii. Un divorț era plătit generos. Solicitanții ofereau onorarii copioase, fiindcă probabil își ziceau : e scump, dar face!.. Faptul, desigur, învederează o situație elocventă: societățile respective corespund unor cerinți reale. Divorsul a ajuns o modă răspândită. Și cum relatează Paul Morand în unele din însemnările sale de voiaj, sânt oameni care se căsătoresc... spre a divorsa! Cazul poate părea curios în primul moment, însă realitatea e destul de precisă. Există situațiuni frecvente, când dragostea cu anexele ei de voluptate nu poate fi îndestulată decât pe calea oficială a mariajului. După consumarea ispitei însă—sau în alte cazuri, după împlinirea unui interes material—căsnicia devine un spectacol enervant și plicticos, ca o piesă istorică în cinci acte și în versuri. Și atunci, ultima salvare, ultima speranță: divorsul! In „Divorțons“, Victorien Sardou ne dă în această privință un exemplu inteligent și valabil peste tot. Soția diverțează în favoarea unui amant, apoi însă rolurile se invertesc și fostul bărbat devine amantul nevestei diverțate, tocmai prin faptul că a pierdut calitatea de soț, pilda, trebue să înțelegem că încăstrând genere căsătoriții au o rămânea, nu doi soți banali și plictisiți, ci doi amanți pasionați, așa cum au fost poate înaintea căsniciei. Altmintrerea, începutul înseamnă un mariaj, iar sfârșitul un divers ...și fante De vorbă cu cititorii i. b. Micuța — Intre inteligență și frumuseți nu există o legătură precisă. E drept, se spune adesea ca oamenii frumoși nu sunt prea deștepți. .Se spune I.« Dar, incontestabil, nu poate fi cinm de un criteriu sigur. .— I. P.— Care e cel mai bătrân scriitor român? E o întrebare care poate jena pe cel indicat, și de aceia vă promitem răspunsul cel mult între patru ochi ... — Don Juan — Secretul de a place femeilor ? Credem că în general, e frumuseța fizică. S'au văzut uneori și femei cari iubesc pătimaș și bărbați cu chip urât. Dar asemenea cazuri ascund poate un alt secreți.. Clipe vesele — E mare mortalitatea la New York — In genere, sânt cinci morți de fiecare automobil!... Femeile suportă mai mult durerile fizice decât bărbații. . De unde știi, ești medic ! Nu, sunt cizmar !.. Jocuri distractive Enigmă de V. Mandrea Un sculător a împușcat o jumătate de nimic, un nimic întreg, o jumătate de nimic, un nimic întreg și un cap de rață. Ce a împușcat acel vânător ! (Continuare, in pagina II-aceasta. Este o carte rară nu numai în literatura noastră săracă, ci chiar pusă alături cu alte cărți pedagogice din literatura universală. In Prefața ediției V ne spune cam acestea : a) Singura creștere bună e aceea pe care ți-o dă munca. Bogăția ucide. b) Cu cât ai mai mulți copii cu atât ii crești mai bine. c) Valoarea părinților este direct proporțională cu numărul copiilor. (Și câte—câte). Undeva autorul ne descrie minunile muncii, care l-a înnobilat până și pe Oscar Wilde în pușcăria sa din Reading, unde-i aruncaseră viciile. Dar Tolstoi, care a pornit la muncă de a valma cu țăranii, dar Faust al lui Goethe, care nu și-a găsit fericirea nici în Știință, nici în iubire, ci în Muncă, făcând zăgaz la marginea mării... (Continuarea în pagina, îl-a) Pentru ameliorarea efectelor crizei la Iași Remedii și propuneri pentru stimularea circulației capitalurilor Evident că, criza generală prin care trecem, a avut nu numai darul să producă o panică în tot ce este ramură de producție economică, dar paralizează orice inițiativă ce întrucâtva ar avea darul să creieze. Provizoratul în care o situație de fapt ne aruncă, dacă pe unii cetățeni îi găsește întrucâtva pregătiți, dacă o foarte mică parte aproape nu-i simt, însă marea majoritate a meseriașelor și muncitorilor îi trag toate ponoasele. Șomajul, cu tot cortegiul său de efecte, este apanajul permanent demoralizator și stimulator la cea mai crâncenă mizerie a acestor categorii de cetățeni. Această mizerie nu folosește nimănui. Nu folosește nici măcar spiritului de revoltă și reacțiune ce fatal însuflețește pe nedreptățiți. In țările în care șomajul este legiferat, întrucât el este permanent și este un fenomen social al producției capitaliste, șomerii înainte de a fi ajutați cu bani, cu locuință și cu pomene, ci sunt întrebuințați în tot ce exista ca lucrări publice. Se fac șosele, străzi pietruite, viaducuri munți, clădiri, se defrișează păduri, îndiguiri, însfârșit ei lucrează fiind stimulați de capitalul social al aparatului de stat Deci se pune maximum de efort pentru a se întrebuința energia creatoare a omului. In țară la noi unde nevoile de amenajare sistematică a căilor de comunicație, sistematizarea orașelor, urbanizarea și higiena lor sunt mai mari și unde șomajul ii a luat proporține pe cari te ta în țările străine, o chestiune a șomajului nici n’ar trebui să fie pusă. Statul, județul, comuna au destul de construit, de ridicat, de refăcut, de pus în valoare, pentru ca să nu profite de această energie socială ce se risipește în frământări de suferință, de boli, de griji și de mizerie, ce o reprezintă șomajul. Statutului îi lipsește însă acel capital social care să pue în valoare aceste energii. Nu numai că-i lipsește, însă acel care-l are este grevat de datorii, de fraude și de multe, foarte multe cheltueli inutile. Este pe de altă parte politicianizarea aparatului administrativ al statului, politicianizare care a atras după sine o permanentă discontinuitate în activitate creatoare, (Continuarea în pag. It al Revolta femeilor la un teatru Faptul s'a petrecut la un teatru din San Francisco. Se reprezintă acolo o piesă, care iși bătea joc in chip violent de moravurile femeilor de astăzi. In acest scop s'au desfășurat câteva scene, poate sincere, dar foarte picante. Acest fapt a produs o adevarată revoltă printre femeile din sală. Spectatoarele au început să vocifereze și să strige : „Jos cortina ! Jos cortina !“ Toate femeile din teatru s'au coalizat, provocând un vacarm îngrozitor. Și din această cauză reprezintația n'a mai putut continua. Ar fi poate cazul să credem, că femeile se apără grozav, când li se spune seiarul !... BON DE PREMII GRATUITE ZIARUL „OPINIA* NO. 1050 PREMII 40,000 LEI DETAȘAT! SERIA COMPLECTĂ