Opinia, februarie 1932 (Anul 28, nr. 7427-7450)

1932-02-02 / nr. 7427

OPINIA INFORMAŢIUNI feta WISZMţi bande de hoţi la Tg. Famos Banda a comis peste 50 furturi în diferite târguri din Moldova Tg. Frumos.—In ultimul timp o îndrăzneaţă bandă de hoţi teroriza diferite târguri şi comune din nordul Moldovei. Banda, voind să-şi schimbe terenul de activitate, a venit de câteva zile la Tg. Frumos, unde a început operaţiile. In cursul zilei de ieri, d. V. Botez, şeful poliţiei local, a reuşit să aresteze întreaga bandă de spărgători. Membrii bandei sânt: Costache Darion, Ilie Olăriţă, Costache Gordin, Gheorghe Cişcă, Neculai Tanasă zis Ignat, Hârtoape Tintiriu, Gheorghe Furtună, Petru Inasa şi Mihai Dumitru, fost funcţionar la primăria Tg. Frumos. Acesta din urmă a furnizat hoţilor bilete in alb de la fostele asociaţii săteşti. Hoţii au recunoscut peste 50 furturi de vite din cuprinsul Moldovei. La gazdele lor au fost găsite câteva vite, care au fost restituite păgubaşilor. La poliţie se prezintă numeroase persoane, care vin să-şi recunoască tucrurile furate. întreaga bandă a fost înaintată parchetului. Calmet x începând de astăzi 1 Februarie Compania de Wagons Lits a decis, in vederea situaţiei economice actuale, introducerea pe lângă menu-ul obişnuit la vag.-restaurante, încă a unui menu ceva mai redus, care va costa 80 lei, denumit menu fix. In acelaş timp au fost reduse simţitor tarifele la carte la orice consumaţii şi băuturi. Dat fiind aceste preţuri reduse, publicul nu va mai fi nevoit să scoboare în gări spre a lua masa în grabă,ci va avea o masă îmbelşugată şi ieftină în vagoanele restaurante unde, se ştie, domneşte o curăţenie exemplară şi un serviciu excelent La vagoanele cu paturi s’au făcut următoarele modificări : S'a făcut o oarecare majorare la preţurile de caz în schimb cabine e sunt numai pentru o singură persoană in loc de două, cum era până acum ; peste o lună, după ce te vor face amenajările necesara se vor introduce şi vagoane cu paturi pentru clasa III. D. Doctori. Schwartzman fost asistent al clinicei din Paris specializat în boli de inimă, plămâni şi rinichi. Tratamentul tuberculozei pulmonare cu pneumotorax artificial, injecţii sclerozente la varice, consultă boli interne şi copii zilnic între 11—1 a. m. și 4—7 p. m. în str. Căpitan Păun No 10. Telefon No. 11. cCusT&ri nZUL. / --------- Q.CLfo!' ■iaJr&L-tUC DE VÂNZARE ÎN FARMACII [Adevărata untura rfe Ficat de Peşte! Calitate extra fină, este de culoare gălbuie, gust și! fmiros plăcut de sardele. Se ia cu plăcere de copii și perisoanele cele mai delicate. Untura de Peşte pură estej [mai activă decât amestecată cu apă şi alte materii. Se găseşte de vânzare la Farmacia Curţei Regalei [Fraţii Dr. Konya—SuccesorDr. Grozea, Iaşi, stradala Lăpuşnearu. DOCTOR Ia. MATASARU Specializat la Paris—fost asistent de spital la Paris Boli Interne: INIMA, PLĂMÂNI şi tratamentul tuberculozei pulmonare cu Pneumotorax artificial Str. Mârzescu 16 (parter) Cons. 9—10 a. m. şi 3—6 p. m. PENSIONARI şi FUNCŢIONARI P. T. T. şi C. F. R. işi pot cumpără îmbrăcăminte manufactură, pânzeturi incări ţăndate, etc. în rate lunare. „LA PARADIS“ strada Elena Doamna No 4 (colţ cu Costache Negri 1 Iaşi) Doctor A. DASCAL BOLI IN TURNE VENERICE ŞI SIFILIS Tratament radical al glenoragiei acute şi cronice al sifilisului in toate perioadele boalei. Băi de lumină, Diatermie Microscopie Cons.: 8-10 a. m. şi 2-8 jum. seara Iaşi, str. Dum Vodă No. 42 vis-a-vis de Camera de Comerţ DOCTOR Mendeî Avram — Medic de spital — Consultă zilnic intre 8—10 dimineaţa şi 8—7 p. m. BOU CHIRURGICALE. BOLI DE FEMEI, NAŞTERI, VENERICE laşi, str. Costache Negri 15 Deasupra formaciei Margulies) Epiropia Generală a Casei Spalelor şi Ospiciilor Sf. Spiridon din Iaşi A N U N C I U Se aduce la cunoştinţa celor Interesaţi că in ziua de 15 Februarie a. c, orele 11 a. m. se va ţine în Camera Epitropiei Generale, licitaţie publică cu oferte închise pentru aprovizionarea cu came şi laptele necesar Spitalelor Casei din Iaşi pe timp de un an cu începere dela 15 Aprilie 1932, data expirărei concesiunei. Licitaţia se va ţinea conform art 88—110 inclusiv din legea Comptabilitaţei Publice şi Regulamentul Oficiului Central de Licitaţii Ofertele se vor putea primi separat pentru fiecare articol Garanţia va fi de 10 la sută din valoarea ofertei. In numerar sau efecte public©. CaetîM de Sarcini, se poala vedea in frecare a de lucra, în Cancelaria EpitrspleîServiciul Administrativ. LA VASLUI ziarul .Opinia“ mafia «te vânzare la Librăria „Grosswald* până la ora 12 PUBLICAŢIUNE Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că se caută pentru Atelierul de Haine Ofiţereşti din Chişinău, un maistru croitor militar specialist, care să cunoască foarte bine croiala uniformelor ofiţereşti. Doritorii de a ocupa acest post vor prezenta cererile lor, însoţite de actele de capacitate prevăzute de art. 5 şi 6 din Regulamentul Funcţionarilor Publici, până la 10 Februarie 1932, la cancelaria Comandamentului Garnizoanei Chişinău. ----Epitropia Generală a Casei Spitalelor Sf. Spiridon din Iaşi Publicaţiune Aduce la cunoştinţa amatorilor că Oficiul Central de Licitaţii, aprobând vinderea prin bună învoială a parchetelor de pădure notate mai jos, primeşte oferte şi tratează vânzarea In ziua de 8 Februarie 1932, oreie ii. Amatorii acestor vânzări vor trebui să depue imediat garanţia de 10 la sută în numerar sau efecte garantate de Stat. Vânzarea se face in conformitate cu legea comptabilităţei stabilul. Orice informaţiuni se pot lua la Serv. Silvic al Epitropiei în fiecare zi între orele 1—13 1. Pădurea Coţofăneşti, comuna Coţofăneşti jud. Putna, parchetele No. 14, 15 şi 16 suprafaţa totală de 109 hectare 54oo m. p. 2. Pădurea Roşieşti, corn. Roşieşti jud. Fălciu (Gara Roşieşti) parchetele Nr. 20, 21 şi 22 in suprafaţă de 51 hectare. 3. Pădurea Măgura Ocnei, parchetele 8, 9, 10, 11, 12 şi 13 în suprafaţă totală de 31 ha. 6500 m. p. 4. Pădurea Chiţcani, parchetele No. 3, 4, 5, 6, 7, 8, în suprafaţă totală de 49 ha. 3900 m. p. 5. Pădurea Bodeştii-Precistei, comn. Bodeştii Precistei jud. Neamţ parchetele No. 21, 22 şi 23 în suprafaţă totală de 75 hectare. 6. Pădurea Urecheşti, comuna Urecheşti jud. Putna materialul lemnos aflat fasonat de d. Moses Riesenberg în parchetul Nr. 47 Societatea Pensionarilor Publici din Iaşi atrage atenţiunea tuturor pensionarilor care au suferit reducere asupra pensiei că la 5 Februaria. c expiră termenul pentru acţiunea în contenciosul Administrativ. DOCTORUL R. DAMSKER str. Ghica-Vodă No. 44-48 consultă zilnic MEDICINE INTERNA SIFILIS şi Diathermie şi băi de lumină ntre orele 8-11 a. m. şi 8-7 p. m. GENITO-URINARE Cumpăraţi sapunui „Lacata" CINE ARE bătături tari sau unghii încarnate, rog a se adresa prin c. p. în strada Sălciilor No. 20 Loco. Rog notaţi bine adresa. DE INCHIRIAT in strada Asachi No 8, odăi mobilate. DE VANZARE întreg imobilul diferite obiecte casnice, precum și o vioară veche, in str. Asachi No. 8._______________________ DE ÎNCHIRIAT o cameră mobilată în apropiere de Universitate. A se adresa la ziar sub H. EOtub.7 acte cu terci pagina si 1 leu copia, din cauza crizei. Biroul de copiat acte str. Anas-tasie Panu 76, colţ cu Ştefan cel Mare. DE VÂNZARE casă mare in centrul oraşului. Electricitate, apă, canal, magazii, atenante. Loc spaţios. Preţ avantajos. Informaţii la ziar Tribunalul Jud. Iaşi Secţia m-a! Publicaţie de Vânzare No. 636 din 25 Ianuarie 1932 Tribunalul Iaşi, secţia 3, în baza raportului d-lui jude Sindic al Trib. Iaşi, sub No. 887 / 1932 a autorizat corpul portăreilor trib. Iaşi să efectueze din nou formele de vânzare prin licitaţie publică a averei mobile proprietatea falitei soc. col.„N. Cars & M Goldfeiner cu sediul în Iaşi str. Ştefan cel Mare No. 8 compusă din mărfuri şi mobilier de prăvălie evalatat de expert la suma de 346.060 lei. Se înştiinţează că vânzarea şi adjudecarea acestei averi vor avea loc în ziua de 10 Februarie 1932 ora 14 juni. la faţa locului din Iaşi str. Cuza-Vodă No. 83, unde se află, începându-se licitaţia publică de la suma evaluărei sus menţionată cu facultatea d-lui jude Sindic de a o începe şi de la o sumă mai mică sub rezerva omologărei tribunalului. Dosar No. 881931 Preşedinte, M. Eşianu Portărel, Gh. Savar. LA HIlel Ziarul „Opinia“ soseşte la ora 4 p. m., fiind expediat cu rapidul „Unirea“. Astfel, ziarul nostru aduce huşenilor cele mai noi ştiri cu cinci ore înaintea oricărui alt ziar. „Opinia“ se găseşte în vânzare — până la nouă seara — la depozitul nostru. Librăria „La Leontin" din centrul oraşului, precum şi la toţi vânzătorii de ziar®. Perodin Balsam contra degeraturilor. Depozit Farmacia Wemer-Iaşi REZULTATUL CONCURSULUI DE FOTOGENIE DIN LOCALITATE Concursul de fotogenie organizat de către revista bucureşteană „Cinema" în combinaţie cu renumita casă de fie din Franţa „Osso”, s-a desfăşurat sen dimineaţă în redacţia ziarului „Opinia". Juriul a examinat fotografiile prezentate de d. Marcel Braun, proprietarul atelierului de artă „Foto-Luvru". Prima clasificată a fost d-na Geta Teodoreanu-Gumă. A doua clasificată a fost d-na Liana Hagiev. A rămas să se închee un proces verbal la modul cum a decurs concursul Atât fotografiile cât şi procesul verbal urmează sase inantate juriului central din Bucureşti. * E de regretat că concursul n’a putut avea loc in condiţii normale, din cauza ca fotograful a prezintat fotografii mari numai pentru câteva concurente Pentru adele, s’au executat numai fotografii mici, improprii la o clasi care serioasă. Cum însă era ultima zi posibilă de concurs, s'a făcut clasificarea in aceasta situațe neregulată. Si de aceia nu s’au putut recomanda decât două fotografii (în loc de cincii. Reprocularea „Parna iaraeilor" Mane Marţi 2 Februarie, ora 10.30 dimineaţa va rula la Cinema Sidon filmul CHEZ-NOUSOn sau O zi de şcoală nouă în Elveţia precedat de o mea cuvântare explicativa a filmului „Povestea creşterea copiilor" ţinută de dl. Institutor Marin Bădulescu. Programul se va complecta cu o comedie şi jurnalul. îndemnăm părinţii de a veni împreună cu copiii la acest film interesant. Comitetul x Doctorul BRENER specialist mameş, boli de femei, consultaţii de la 2 până la 4 p. m. Arthur G. Sion fost șef de Portarul Domiciliat în str. Asachi No. 8 se însărcinează cu diferitele urmăriri și cu aducerea la îndeplinire a hotărârilor judecătorești. O crimă stupidă la Bârlad Un învăţător ucis cu lovituri de cuţit Bârlad 1 — Aseară pe la orele 9 învăţătorul Cărăbuţă Ignat, originar din comuna Calceva (judeţul Ismail) şi care îşi face stagiul la Regimentul 23 artilerie din localitate, se înapoia de la gară spre oraş, însoţit de soldatul Baloţel Mitrofan, tot de acel regiment. In dreptul fântânei „La gura leului“, cei doi militari, au fost acostaţi de trei indivizi cheflii, dintre care unul, în mers, a îmbrâncit puţin pe caporalul Cărăbuţă. Acesta a ripostat că nu este frumos ca cineva să se anine de trecători. Unul dintre cheflii, drept răspuns a pretins militarilor să le dea un coş pe care-l aveau cu ei. Militarii s-au opus, rugându-i din nou să-şi vadă de drum. Atunci cei trei indivizi care erau: Popa Toader, vânzător de ziare, Chiriac Gheorghe, lucrător cizmar şi Vasile Negru, zidar, au Început sa lovească pe cei doi militari. Chiriac, cu un box de alamă, a lovit în cap pe soldatul Bolotst Mitrofan. In acelaş timp, Popa Toader, care avea în mână un cuţit, a aplicat câteva lovituri în partea dreaptă a gâtului, caporalului Cărăbuţă, care a căzut mort pe loc. După săvârşirea crimei, cei trei indivizi au fugit. Soldatul Baloţei dând alarma, a venit sergentul din post, care a prins pe zidarul Negru. Apoi au fost prinşi şi ceilalţi doi care au fost conduşi la oficiul poliţiei, unde cercetării se fac de d. cornisoar Iosipescu. Popa recunoaşte crima, asemeni şi Chiriac. Ei susţin însă că au fost provocaţi de cei doi militari. Sandu ULTIMUL PROCES AL CURŢII CU JURAŢI Se cere o nouă sesiune extraordinară In şedinţa de Sâmbătă, Curtea cu Juri a dat verdictul in procesul fioroasei crime de la Spineni. Bătrânul Gh. M. Crengăniş, a acuzat că a ucis pe viticultorul Smatici a fost condamnat la 6 ani închisoare. Fiul său mai mic, Gheorghe Gh Crengăniş, de 19 ani, acuzat de loviri cauzatoare de moarte, fără pândre şi premeditare, a fost condamnat la 2 ani închisoare, iar cel mai mare dintre fii, Mihai Crengăniş, de 31 ani, acuzat tot pentru loviri mortale, făăcă premeditare şi pândire, a fost condamnat la 3 ani închisoare. Ceilalţi trei fii, Maxim de 17 ani, Simion de 21 ani şi Teodor de 24 ani, au fost achitaţi. Cu toţii au mai fost condamnaţi la 50.000 lei despăgubiri civile. Verdictul a fost dat la ora 12 noapte. Fiul cel mai mare Mihai a început să plângă. Bătrânul Crengăniş şi fiul mai mic insă au primit sentinţa cu indiferenţă. Cu acest proces, s’a închis sesiunea de iarnă a Curţii cu juri Dat fiind însă numeroasele procese ce mai sânt de judecat la Iaşi, s'a cerut astăzi aprobarea unei sesiuni extraordinare a Curţ cu juraţi. bpectacolele zilei Uik€t& mergem a & î ă sz i ?.. 1 Februar Teatrul Naţional. — Belache. Teatrul Cinema Trianon. — „Trotuarul“ cu celebrul actor Heinrich George ; şi filmul-operete „Paradisul valsului“ cu Charlotte Suza, Verebes şi Szőke Szaki I. Completare : un jurnal sonor. Teatrul Cinema Phoenix. — „ Totul pentru un sărut“ cu cel mai frumos actor Jose Moyca; şi „Simfonia inimii“ cu Gustav Froelich. In plus, un jurnal cu actualităţi. Teatrul Cinema Sidoli. — „Mamy“, noul film al lui Al. Jolson ; şi „Pe căi imorale“, dramă sensualâ cu Valter Rika. Complectam: un jurnal sonor. Cinema Elysée — „Un roman primejdios“ cu Bely Aman şi un amun interesant, precum şi un jurnal sonor. Cinema „Gheltzer" şi Cinematograful Nostru. — Belache. Berăria Luther (Piaţa Upireu Renumitul Jaz Huberting. Bufet copios cu cele mai delicioase mâncăruri calde şi reci. Supeuri speciale: Bere şi vinuri din pivniţele Luther Seara dancing în ritmul iazului „Huberting“. TEATRUL ŞI REPERTORIILE (Continuarea din pagina i-a) că teatrele noastre n’ar avea decât de câştigat de pe urma unei asemenea încernur. Prin activitatea sa, teatrul să se adreseze nu numai unei anumite categorii sociale dornică de noutăţi excentrice, ci tuturor straturilor sociale. Altfel nu-şi mai are rostul pentru care a fost creiat. Să se coboare întâi la nivelul de cultură al majorităţii publicului prin spectacole uşoare şi apoi pe nesimţite să-l ridice spre culmile mai înalte ale artei adevărata. Desconsiderarea gustului publicului aduse după sine golirea sălilor şi prăbuşirea teatrului. Nu înţeleg prin aceasta ca teatrul să urmărească numai satisfacerea înclinaţiilor grosiere ale mulţimii, şi nici nu sunt de părere să servească de tribună politică, ca în Germania unde aproape fiecare mare partid politic are sălile sale de teatru unde se joacă numai piese athese („Soirées de Berlin", Stefan Prlacei), sau ca în unele teatre din U. R. S. S. unde vrând nevând trebue să asculţi piese în care se laudă binefacerile regimului soviete. (Asta nu însemnează că atât in Germania cât şi în U. R. S. S. nu găseşti şi spectacole pur artistice). Teatrele, în special Teatrele Naţionale, nu sunt numai terenuri de experienţe pentru a vedea dacă prinde sau nu cutare autor en vogue, sau cutare fel de montare naturalistă, stilizată, cubistă, constructivistă, etc. Teatrul est® şcoală, este loc de petrecere şi laborator de creiaţie artistică. Dacă instituţiile au fost creiate de societate pentru a-i servi la scopuri bine precizate şi nu invers—, adică societatea să fi fost creiată pentru instituţii—, atunci acestea să-şi respecte obligaţiile. M. Alexandru Foca ALMANAHUL VIEŢII IEŞENE In ultimele zile, direcţiunea „Almanahului vieţii ieşene“ a primit noi scriitori şi distinşi publicişti. Din acest motiv, redactorii almanachului, d-nii H. Burileanu şi L Belfert, au adăugat o serie de suplimente lucrării pe care o prezintă ieşenilor, dând astfel o mai mare extindere almanachului ieşan. Almanachul va fi pus în vâapoare peste două zile. Deşi s’a mărit cu mult numerul paginelor, preţul volumului a rămas tot 25 lei.* Almanahul redactat de dori Burileanu şi Belfer e o lucrară unică in acest gen. Toate manifestările vieţii ieşeni, aspecte din orice ramură de activitate locală, instituţiile în progres şi în regres din oraşul nostru, figurile proeminente ale laşului, etc.,— vor fi oferite în „Almanachul vieţii ieşene“. Aspectele ieşene sunt scrise numai de personalităţi marcante ale laşului şi de scriitori de frunte. In plus, se rezervă în Almanach o serie de surprize, pe care ieșenii le vor afla peste două zile, cumpărând almanachul la chioşcuri.... INFORMAŢIUNI . Tribunalul a confirmat Sâmbătă mandatul de arestare al femeii Irina Baicu, servitoare la familia Irima Irimescu din str. Carol. Ea este acuzată că a încercat să-şi otrăvească concubinul, dându-i să bea sodă caustică. Femeia, prin d. av. Rang, susţine că nu-i vinovată. Concubinul ei ar fi încercat să se sinucidă și pentru că e gelos, o acuză prea de crimă. Tribunalul comercial a revocat Sâmbătă concordatul librarului Maier Herșcovici, proprietarul magazinului „Edison" de str. Ştefan cel Mare, declarându-1 În faliment. Comerciantul fusese reclamat că nu urmează regulat plata ratelor concordatare. x Un grup de pensionari ceferişti s’a plâns ieri d-lui N. Gheorghiade, senator, împotriva felului în care au fost reduse pensiile lor. Se pare într’adevăr că cei mai năpăstuiţi sânt pensionarii ceferişti. x D. Carol Drmer a conferinţiat ori în sala „Cultura" despre „Vechiul Testament, cartea cea mai moderna". Conferenţiarul a susţiut că „cartea cărţilor“ conţine ideile cele mai înaintate, demna de aplicat în zilele noastre. Din Baia Mare (Ardeal) sa anunţă că s’au descoperit mari furturi comise la minele de aur. Cu acceleratul de aseară, au plecat la Bucureşti, pentru a participa la lucrările parlamentului, d-nii Mihai Sadoveanu, N. Cassanău şi N. Gheorghiadi, senatori şi Omer Popovici, deputat. Facultatea de medicină, în şedinţa consiliului profesoral ţinută ieri, a numit în comisia de specialişti pentru recomandarea d-lui dr. Niţulescu, la catedra de parazitologie pe d-nii profesori Parhon şi Ţupa.