Opinia, aprilie 1937 (Anul 33, nr. 8998-9022)

1937-04-01 / nr. 8998

Păziţi-vă de răceală ! — „M’a pătruns umezeala până la os. Simt că am răcit". — „ Cum ajungi acasă fă o fricţiune cu Carmol' şi fi-a trecut“. DE ÎNCHIRIAT două apartamente în Iaşi str. Rafailă colţ cu str. Albineţ, un apartament de 3 camere şi bucătărie, magazie de lemne şi linul 2 camere, bucătărie, magazie de lemne etc. A se adresa d-lui avocat Grigore Theodoru, str. Ştefan cel Mare 21. Două ore la Paris Veţi trăi şi veţi vedea azi la Cinema „Scala" mai mult decât aţi putea vedea într’un voiaj la Paris de 3 săptămîni. Veţi fi călăuziţi de cel mai mare artist al Franţei Harry Baur, care în rolul său de şofer vă va conduce şi vă va arăta în scurt timp tot ce Metropola lumii, ce este „Paris“, a putut creia dealungul secolelor. Rând pe rând, veţi vedea înaintea ochilor Dv. defilând toate monumentele de artă, grădinile publice, pieţele publice cele mai mari din lume, Piaţa Operei, Piaţa Concordiei, Câmpia Elysée, Pădurea Bologniei, Turnul Eifel şi lucrările febrile a marei Expoziţii Internaţionale, Biserica Notre Dame, etc. etc. Acţiunea se petrece în parte la casa mondială de mode Jeanne Patou, unde veţi vedea Expoziţia de rochii, modele pentru primavara anului 1937 cu cele mai frumoase manechine vii. Veţi vedea contrastul între cele două vieţi ale marei Metropole, viaţa sbuciumată din timpul zilei a omului muncitor şi viaţa plină de farmec, veselie şi petrecere a nopţilor petrecute în Montmartre, Montparnasse, etc. Veţi face un voiaj colectiv, călăuziţi de talentatul Harry Baur şi veţi petrece minunat cu 7, 10 și 18 lei la Cinematograful „Scala“. OPINIA Tâmpul e schimbător La fiecare pas sunteţi expuşi diferitelor boli provenite din raceala. Pentru a repreveni,luaţi Janei — antinevralgic neîntrecut — înainte de a vă comanda un pardesiu de damă sau bărbătesc, vizitaţi expoziţia noilor modele confecţionate pentru sezonul de primăvară la magazinul „1L60k” str. Lapuşneanu 32 Permanent asortat în stofe bărbăteşti pe costume şi pardesie ultimele noutăţi. Prezintă modele originale cu preţuri convenabile. — RAION SPECIAL de Trench-coaturi, Fulgarine şi pardesie impermeabile de mătasă pentru domni şi doamne. Mica Publicitate DE ÎNCHIRIAT local de fabrică 10/5 m, având motor 16 H., magazii şi birou în str. Nicolna No. 74 cu preţ redus. DE ÎNCHIRIAT în str. ASbinet 14 bis două sau trei camere, bucătărie, camară de lemne şi pivniţă. Vizibil zilnic 2 6. A se adresa d-nei Ionescu. DE VÂNZARE un pian Bösendorfer, perfectă stare , la d-na Baia Brener, str. Banu (lângă Academia de Muzică). DE VÂNZARE ultimele parcele Cartierul Dr. Brener Bariera Păcurari. A se adresa Ing. I. Schleier, Elena Doamna 45. DE VÂNZARE în str. Zugravilor No. 59 case şi teren cu preţ avantajos, dureri DALINA Curente ,rucuceli uv Hotel Regal situat In Parc, Sinaia, DE ÎNCHIRIAT. Adresa proprietarului Prof. Bărbulescu, Speranţă 12, Iaşi. DOCTOR A. Abermann consultă ROCI H£ COPH BOLI INTERNE Tratamente cu raze ultraviolete Între orele 2 8 p. m. Strada L C. Brătianu 30 colț cu str. G. Enescu EUSAIBIA Regina Angliei înscenată de Erich Pomner se va vedea de Luni la Sidolia Car mol est© cea maai bună fric|iune contra gri* pe!» r ă c o I o a, durerilor reumatice șa febrei» de cop, eM. cdmlL D-na Comănescu învită copiii la al 3-lea spectacol „Teatru de Copii" ce va avea loc Duminică 4 Aprilie ora 4 d. a. la Cercu Didactic (str. Lăpuşneanu No. 13 etaj). Urmează dans pentru copii. Va avea loc şi un concurs de frumuseţe printre copiii spectatori, cu 6 premii valoroase. Bufet automat. Studio „Mimosa“ va fotografia pe toţi copiii gratis şi va da chiar fotografiile gratis. Cereţi invitaţii şi informaţiuni Str. Lăpuşneanu 24. Pâracărunt îşi recapătă culoarea cu ..Pigmentul". Depozit: Farmacia PnlUU Str Ştefan cel Mare, telefon ÎSi Cinema Roxy Programul de astăzi 2 bombe Jurnalul unei cameriste cu ROBERT TAYLOR şi LORETTA YOUNG Al doilea film Drumul durerii (Păcatele părinţilor) Complectărî : jiumal Edîair şi Saly Simfonie tiecfuMcLcL ci afioAL 1 Siorricuugjfi6eó6üze£e %Lggu6u£, «Rffr U FAjtHACII S!QPO&VERII CUTH OUCIMAIF. Pentru sezonul de primăvară CiorapiAdesgo 45, 51, 57, 77, 105caii Mănuşi piele modele r pui Cravate mătase Ciorapi p. doamne, bărbaţi şi copii ifci Poşete piele modele noui Batiste pentru bărbaţi şi doamne Lingerie mătase Milanesse ADESGO Băşti franceze kt a „GHEMUL ROŞ Str. Cuck Vocii» No. 58 VINDEM EFTINî Feţe de mese şi şervete Garnituri pentru ceai Cuverturi Kenm pentru pat şi masă Cele mai moderne lenajuri ptr. rochii ATENŢIUNE! Ca să fiţi mulţumite cumpăraţi ciorapi Adesgo numai cal. I. Observaţi vârful ciorapului dacă are ştampilat cu tuş negru : 2, 3 sau C. D., atunci nu sunt calif. 1 şi nu sunt garantaţi James Kok la Sidoli Spectacolele merg din succes în succes Trupa de jazzshow a lui James Kok continuă la „Sidoli" cu succes crescând spectacolele de adaos la film. Zilnic, la matineu și seara, „cei 14 boy" subt conducerea baghetei înaripate a lui Kok delectează imensul public spectator cu mediile tratate cu mici scene de teatru vesel, Minunata partitură „Expresul“ în care se redă întâmplări groaznice într-un tunel. Tot astfel parodia rusească şi acea tiroleză , scenele din viaţa marinarilor, ca şi sborurile, tangourile şi foxurile, executate cum nu s-a mai auzit la Iaşi. James Kok, la noi ca şi aiurea, a obţinut un succes franc cu realizările sale care sunt adevărate şi rare „bijuterii" muzicale. Spectacolul acesta original mai poate fi văzut câteva zile la „Sidon“.... Străjeria rurală (Continuarea din pag. I-a) fie şi instrucţia premilitară se contribue serios la o îndrumare cătră ridicarea satelor. Învăţătorul Stoica comandantul subgrupului premilitar, a luat parte la serbare cu 2 plutoane, foarte bine instruite şi-mi spunea cum a putut executa fără greutăţi o mulţime de lucrări de folos obştesc. Că în 2 ani, flăcăii, care prăpădeau nopţile, adeseori se ţineau de beţii, de furturi ori de bătăi, sunt foarte cuminţi şi sar la cel dintăi semnal pentru a da un ajutor ori executa 0 lucrare. Prestigiul sporit al învăţătorilor, contactul mai strâns al şcolii cu sătenii, prin executarea unor lucrări de interes obştesc (curăţirea omizilor îngrijirea ogrăzii şcolii şi bisericii, cultura legumelor şi lorilor, cruţarea cuiburilor ş.a.) se execută acum de grupuri cuiburi de câte 6 elevi sub comanda unul din ei, şi care mai de care dintre cuiburi se sileşte să dovedească că şi-a împlinit cu hărnicie şi pricepere sarcina. De-ar da D-zeu ca începutul bun să continue aceiaşi hărnicie şi devotament nu numai cu gândul de a pregăti pentru răsboiu de apărare, ci mai ales cu străduinţa de a lupta contra ignoranţei, minciunei, furtişagului şi a se ridica t neretul prin lumina cărţii şi a lucrărilor în comun. Prof. T. A. Bădărău Vernisajul expoziţiei pictorului Hârtopeanu Duminica 4 Aprilie, se deschide în sala agenţiei Marinescu (fost Braşcu) din str. Lăpuşneanu, expoziţia unui tînăr dar apreciat pictor ieşan, d-l P. Hârtopeanu. Vor fi expuse circa 50 de lucrări, lucrate în maniera care i-a adus elogii cu prilejul celor două expoziţii anterioare. Expoziţia pictorului Hârtopeanu este aşteptată cu deosebit interes de către amatorii plastici ai Iaşului. Df. Info 1» X ABUZ DE ÎNCREDERE. —A fost trimis în judecată pentru abuz de încredere Alex. Grăjdaru fost peruchier la Teatrul Naţional. Acesta a dispărut cu mai multe peruci proprietatea Teatrului. Toţi membrii part. Naţ.Ţârănesc, sectorul Tg.-Cucului, de sub preşidenţia d-lui Gr. Drăghici, sunt rugaţi să-şi scoată cărţile de alegător şi să le depună Sâmbătă 3 Aprilie, ora 6 p. m. la sector, în str. Pantelimon, când va avea loc şi o mare întrunire. „ Cercul feminin Naţional- ţărănist invită cu insistenţă membrele sale, atât cele active cât şi cele simpatizante, la şedinţa de mâine Joi 1 Aprilie ora 6 p. m. in localul Clubului Partidului Naţional-Ţărămat. Doamna Elena Ghiulea Preşedinta Cercului, va face importante comunicări.______ marti X MOARE PE DRUM.—Săteanul Ioan Chihaia din corn. Plugaru, fiind de mai multă vreme bolnav de tuberculoză, a plecat la Şipote spre a se căuta. Pe drum săteanul a încetat din viaţă. Parchetul neavând bănuieli a autorizat înmormântarea. OMOR PRIN IMPRUDENŢA.—Parchetul a deschis rechizitor de trimitere în judecată a d-lui Dumitru Zaiţki din str. Moara de Vânt, acuzat de omor prin imprudenţă. Acesta trecând cu o căruţă pe str. C. Negri a dat peste copila Maica Buium, omorând-o. x CALOMNIE.—D. A. Braunstein din str. Anast. Panu a acționat în judecată pentru calomnie pe vecinul său d. Strat Goldner. Reclamantul se constitue parte civilă cu suma de 60 mii lei. x DIVORSURI. — D -na Anica Popa din Cartierul Crucea Roşie a intentat acţiune de divors soţului ei Vasile Popa din Şos. Păcurari. A mai intentat divers Gh. Grădinaru din str. Ipsilante 18. El cere să fie despărţit de soţia sa Natalia Grădinaru. x SUSTRAGERE DE SUB SECHESTRU.—In urma reclamaţiei Soc. „Zimbrul Moldovei" a fost trimis în judecată pentru sustragere de sub sechestru d. Mihai Vidraşcu din str. Morilor. „ D-nii Membri ai Băncei Populare şi ai Blocului Pensionarilor Publici din Iaşi, sunt înştiinţaţi, că adunarea generală a membrilor Băncii Populare s’a fixat pentru ziua de 4 Aprilie ora 10 dim. a. c. şi a doua întrunire la 11 Aprilie a. c. ora 10 dim. pentru verificarea bilanţului financiar al Băncei, pe anul 1936 1937,— iar adunarea generală a membrilor Blocului, este fixată pentru ziua de 18 Aprilie a. c. . Gripa, răceala, nevralgii, se combat cu pachetele antigripale Werner, una pe zi ca preventiv, trei pe zi curative. Frantzbrantwein românesc pentru fricţiune. Menthorm Werner (pomadă pentru nas). Depozit: Farmacia Werner—Iaşi, 2 La crâşma lui moş Jelescu-Roată din Tataraşi (Continuarea din pagina l-a) Mergea să-i tragă un chel, de bucurie, îşi adună prietenii, veniseră şi clienţii lui şi moş Jelescu întinse o masă mare, cu fel de fel de bunătaţuri. Apoi luă două căni de vin, coboră în pivniţă şi se întoarse cu cănile pline cu vin, în una de cel alb, in cel altă de cel roş şi le aşeză in mijlocul mesei. Ingiră pe fiecare să-şi toarne vin, începură să bea cu toţii, strâmbând însă din nas. Cum, nu vă place vinul meu, începu să spue unuia şi altuia, moş Roată. Şi, văzând cum începură să se aşeze paharele pline cu vin pe masă, din care doar de a luat fiecare cite o înghiţătură, moş Jelescu puse paharul cu vin alb la gura, dar strâmbă şi el din nas ; apoi, turna şi din cel roş şi cu groază şi'a văzut bunătatea de vin oţetit. Coboră într'o goană în pivniţă, încercă toate butoaele, le mai împingea, le mai aşeza cu susul în jos, că doar doar va veni din nou vinul cel bun. I se stricase însă tot vinul. Vânăt la faţă, sleit de putere, moş Jelescu căzu într'o muţenie, fără a i se putea scoate o vorbă din gură. Zilele lui erau zile de scârbă. Toată munca lui, de ani şi ani de zile, tot ce făcuse el ajungând crâşma sa cea mai de vază din Tataraşi, totul s’a prăbuşit. De supărare, a mai trăit puţină vreme după aceia, pînă într’o bună zi, a fost găsit ţapan, cu capul căzut peste tejgheaua, unde şi'a trăit traiul zeci de ani de zile. RUDOLF SUŢU Alines serpelzi C. F. R. - Iaşi Conferinţa d-lui inspector general N. Codreanu, fost ministru Se înfiinţează la Iaşi o şcoală c. f. r. de piloţi pentru avioane Duminică după amiază a avut loc la căminul cultural c. f. r. de la Râpa Galbenă, o adunare a aeroclubului c. f. r. Iaşi. Cu acest prilej d. inginer inspector general Neculai Codreanu, fost ministru al comunicaţiilor, preşedintele aeroclubului c. t. r. a ţinut o interesantă conferinţă cu subiect din domeniul aviaţiei. Distinsul conferenţiar a fost prezentat publicului ieşan de d. inginer şef Emil Mitescu inspectorul atelierilor c. f. r. filiala Iaşi. Dl. inginer Codreanu şi-a început conferinţa arătând că apărarea ţării este strâns legată de înzestrarea armatei cu o aviaţie înzestrată cu aparate cât mai numeroase, de bună calitate şi în acelaş timp de formarea şi pregătirea personalului specializat. Se poate uşor prevedea că in războiul viitor aviaţia va căuta să demoralizeze toată populaţia civilă, prin bombardare cu proectile cu gaze şi cu microbi care vor fi aruncate înapoia frontului de luptă. Locuitorii civili vor lua şi ei parte la răsboi alături de armata propriu zisă la apărarea pasivă şi activă a populaţiei In acest scop trebuie să ne obişnuim cu aceste nenorociri şi să căutăm a ne pregăti din timp ca, consecinţele să fie cât mai uşor de suportat sau chiar să le îndepărtăm. Astăzi în toate ţările se face educaţia populaţiei în acest sens, pentru a o pregăti să se apere singură şi chiar spre a da ajutor efectiv armatei regulate şi în special aviaţiei şi apărării contra gazelor. Intr'un viitor răsboi, ţara noastră are nevoe cam de 2000 avioane şi deci de cel puţin 2000 piloţi. Dacă se poate spera că vom avea cele 2000 avioane nu se poate ajunge la cifra de 2000 piloţi, din cauză că şcolile de pilotaj, dau un număr prea redus de absolvenţi. Pentru a aduce o îmbunătăţire a acestei situaţii trebuia să se ivească o iniţiativă particulară, care să lucreze in paralel cu cea militară şi să contribue la sporirea numărului de piloţi brevetaţi. Activitatea Aeroclubului C. F. R. După începutul făcut de A. R. P. A. d. inginer Codreanu spune că a luat iniţiativa formării unui Aero-Club c. f. r. în Bucureşti cu filialele în centrele mari ceferiste : Iaşi, Braşov, Cernăuţi, Arad, etc. Membrii acestui Aero- Club sunt toţi funcţionari şi meseriaşi ceferişti care cotizează lunar cu 10 lei. Până azi Aero Clubul c. f. r. are 22.000 membri, realizând 2.500.000 lei anual, numai din cotizaţii. Scopul acestui Aero-Club este să dea piloţi şi mecanici de avion, care vor putea fi utilizaţi într’un viitor răsboi. Pentru aceasta Aero-Clubul a înfiinţat la Bucureşti şi mai târziu la Braşov, câte o şcoală de piloţi şi de mecanici în scopul de a uşura pregătirea piloţilor se instruesc elevii mai întăi pe planoare şi apoi trec la exerciţii cu avionul, realizându-se şi astfel o mare economie. Deosebit de aceasta se face şi o educaţie aviatiei a membrilor şi in special a tineretului, desvoltându-le gustul pentru problemele de aviaţie, pentru sbor. Până azi Aero-Clubul c. f. r. are cinci avioane proprii şi a reuşit să breveteze 26 piloţi, în afară de mecanici şi planonişti. O şcoală de pilotaj la Iaşi, inspector general Codreanu felicită pe d. inginer Mitescu conducătorul aero-Clubului c. f. r. local, care a luat iniţiativa să formeze un cerc de construcţii şi modele de avion, care vor fi executate de elevii şcoalei de meseriaşi de la ateliere şi de copiii funcţionarilor şi meseriaşilor ceferişti. Pe lângă aceasta se vor lucra planoare (avioane fără motor) cu care se va începe şcola de planonişti în toamna acestui an şi desigur în curând va lua fiinţă şi la Iaşi o şcoală de piloţi de avioane. Conferinţa d-lui Codreanu a fost ascultată cu mult interes de un numeros public printre care am remarcat prezenţa d-loi inginer Emil Niţescu, directorul regionalei c. f. r. Iaşi, inspector regional Marino locot. col. Mihăescu, delegatul M. S. M. inginer Popescu, Gaginschi inginer Gheorghe Bernagă, Iasinschi, Popovici, Neamţu,inspector şef Bulboacă inspector Ciugulescu, Atanasiu şeful gării Iaşi, etc. GRIG. SPIRU : Durerea de bătături te enervează şi te indispune. Remediul îl găsiţi în preparatul „ ANTICALUS“ soluţie şi pomadă care alină durerile şi desfiinţează bătăturile. Depozit Farmacia Dr. Ratianu strada Cuza Vodă 48. GRIP cu tot convoiul ei de neajunsuri, dureri de cap, de spate, de piept, febră, tulburări nervoase, trebue combătută ce en medicament, care să fie antinevralgic, să coboare temporatura ţi să calmeze nervii; aceste calităţi le are nume» Î1EVRALGÎÎ1E JURIST