Opinia, octombrie 1939 (Anul 36, nr. 9757-9782)

1939-10-01 / nr. 9757

1 ANUL XXXVI No. 9757 1 L IE fi ABONAMENTE: Lei 350. * . t , pe un aa i *180. îl . . . , 6 lunih • l .,3 lua 35. * * . , , 1 liînă 11500.' • .Instituţii publics« Atelierele tipografice „Odaia' * IAŞI STR. LAPUSNEANU 37 Zim» mmestm* -eattiBtoM -v ■Y, DUMINICA 1 OCTOMBRIE 1939 Ridacţia şi Administraţia IAŞI STR. LAPUŞNEANU 37 Director C. R. CHIUVIA No. 13** . 12» * 143« * 163 Bucureşti 30. — Comisia germano română, a semnat ori protocolul pentru axarea contingentelor de schimb comercial intre România şi Germania. Ankara 30 (A. T. O..—Se anunţă că în curând se va încheia un nou tratat comercial între Turcia şi Germania. Prin noul tratat se va renunţa la convenţia de clearing, urmând ca plăţile mărfurilor să se facă în devize libere, bazate pe valuta unei Noul regim intră in vigoare la 1 Octombrie. Leul românesc îşi păstrează cursul de până acum faţă de marca germană. Ankara 29.—Pentru lucrările necesare Turciei care se află in curs de executare, pre cum și acelea ce sunt proectate, guvernul turc este gata să angajeze toţi inginerii poloni care s'au refugiat din patria lor. ni osii ni owni S’a semnat protocolul comercial romano-fersstan Dl. Saracioglu vine la f»gur@a fi germano-turcesc Londra 30 (Reuter) Astăzi se va întruni un consiliu de miniştrii extraordinar pentru a teamina noua situaţie creată prin pactele de la Moscova. Probabil în şedinţa de Luni a Camerei Comunelor, d. Chamberlain va face declaraţii. * Londra 33 (Reuter). Zarele engleze, comentând pactele de la Moscova, scriu în general că oferta de pace nici nu merită a fi examinată. Numai detrugerea regimului hitlerist ar putea creia condiţiile pentru o pace justa. Ambasadorii poloneji Dacă propunerile de pace vor fi categoric şi definitiv respinse, Germania va şti că ru are de luptat numai pentru Reich, ci pentru însăşi existenţa poporului german. De aceia Germania va trece la atac. Consiliu ©Hâraordlna? de miniştri, la Londra (an n«uue.* Desfăşurarea evenimentelor D. von Ribbentrop a fost primit de d. Hitler Borin 30. (D. N. B.) — D. von Ribbentrop s’a înapoiat aseară cu avionul la Berlin, venind dela Moscova. Ministrul de externe s'a prezentat imediat d-lui Hitler, făcându-i un amănunţit raport asupra pactelor încheiate la MoSCova. Se ştie că s’au încheiat următoarele 3 pacte principale: 1) O declaraţie comună germno-sovietică prin care se oferă pace Angliei şi Franţei. Dacă ele nu vor accepta oferta, Germania şiRusia sa vor consfătui şi vor lua la comun acord măsurile impuse de împrejurări. 2) O declaraţie comună germano-rusocă nu se îngădue ni ei unui stat să si amestece în problema Poloniei şi în chestiunile Europei orientale. Se fixează linia de demarcaţie in Polonia, mai spre răsărit decât până acum, — Germania rezervându-şi o porţiune mai mare din teritorul polonez. 3! Se Încheie o convenţie economică germano-rusă, prin care republica sovietică va alimenta Germania cu tot felul de marfirii prime, iar Reichul va da Rusiei produse industriale şi maşini. In legătură cu aceste pacte, d. Ribbentrop a declarat la plecarea din Moscova că alianţa ruso-germană este definitiv stabilită. Cercurile competente din Berlin subliniază însemnătatea deosebită a înţelegerii stabilită la Moscova. Dacă se acceptă pacea Germania ar fi dispusă la unele avantaje pentru Polonia Dacă se refuză pacea Germania va trece la atac protesteaza contra psdului de la Moscova de la Londra şi Paris Moscova 30 (Taar).—P. Mootov, comisarul pentru afacerile externe, a oierit ori un dineu In onoarea d-lui Selter şi a întregei delegaţii estoniene, care a luat parte la tratativele pentru încheierea acordului sovieto-estonian. Au asistat toţi şefii comunişti, in frupte cu d. Stalin. D-nii Molotov şi Selter au rostit discursuri prin care şi-au exprimat satisfacţia pentru acordul încheiat. * Moscova 30. — Astănoapte Sovietul Suprem a ratificat pactul sovietces de protectorat! Loner • 30 Reuter). — Ambasadorul Poloniei a vizitat pe Lyd I Hilax şi a protestat împotriva pactului de la Moscova referitor la situaţia Poloniei. Prima reacţiune faţă de pactele de la Moscova, este una negativă. Există însă unele păreri la Berlin, că după o examinare mai atentă a situaţei, Londra şi Parisul îşi vor schimba atitudinea, acordând o estmare mai realistă nouilor împrejurări. In orice caz, nu mai poate exista o salvare a Poloniei pe calea armelor, ci numai la masa verde s’ar mai putea obţine avantagii pentru cauza poloneză. Ambasadorul a declarat că in ceia priveşte Polonia, consideră acel pact ca nul şi reavenit, Paris 30 (Havas).—D. Lukasievici ambasadorul Poloniei, s-a prezentat la ministerul de externe şi a declarat că Polonia nu acceptă termenii acordului de la Moscova. D. Lukisievici şi-a exprimat speranţa că victoria finală a aliaţior va da Poloniei reparaţiile care i se cuvin. Bucureşti 30. — huruitul lacob Zaigher, originar din Gura Hmărului, a comis un furt de bijuterii în valoare de un milion lei, în dauna unui bijutier din capitală. După săvârşirea faptei Zagtur a dispărut. S’a dat ordin să li® urmărit şi arestat.______' finfiormafmvmi x Azi dimineaţa a sosit in localitate d. pref Andrei, ministrul Educaţiei Naţionale. x Opera de rezsienţă. — Societatea pentru „ învăţătura poporului român", îşi continuă opera de bine, ce caracterizează această veche instituţie ieşană. Astfel a distribuit încălţăminte la 75 elevi şi 60 eleve din şcoalele primare. S-au acordat ajutoare, însumând 33.000 lei pentru 109 elevi şi eleve din şcolile secundare. Societatea este azi condusă de către d. Culianu, cunoscutul şi distinsul profesor. Lese să continuaţi a suferi de stomac dacă aveţi la îndemână un remediu sigur, care de mulţi ani deja ajută la mii de persoane atinse le boli de stoma . Acest mijloc este Magnesia Bisurata, care uşurează, pentru că neutralizează excesul de luciditate, cauza atâtor suferinţe digestive, care se strânge un stomac! O jumătate de linguriţă de cafea da Magnesia Bisurata în puţină apă după fiecare masă, face să dispare acrelile, arsurile, greutatea în stomac, greaţa, umflarea stomacului şi alte indispoziţii digestive prilejuite de un exces de aciditate. Cu Magnesia Bisurata puteţi mînca tot ce doriţi fără frică de dureri digestive, căci ea previne fermentaţia alimentelor şi le asigură perfecta asimilare, liniştind pereţii iritaţi ai stomacului, la preţul de Lei 75—şi 110 — flaconul mere, conţinând mai mult decât dublu, este mai economic. La toate farmaciile şi drogheriile. Trupe canadiene vin In Europa Roma 3D—Agenţia Ştefani află din Istambul că, la reîntoarcerea sa din Moscova, d. Saracioglu, ministrul de externe turc, se va opri la Bucureşti. Este probabil, adaogă agenţia italiană, că se va încheia un acord turco-român. In ce condiţii a capitulat Varşovia Londra 30 — Agenţia Reuter primeşte din Ottawa ştirea că prima divizie, din corpul expediţionar pe care Canada îl va trimite ca ajutor Angliei, a pornit spre Europa. Consiliu de miniştri la Roma Roma 30.—(Stefani) Azi va avea loc la Quirinal un consiliu de miniştri sub preşedinţia d-lui Mussolini. Submarin scufundat Londra 30 (Reuter) — Avioanele engleze au bombardat şi scufundat, eri după masă, un alt submarin german in Marea Nordului, împotriva acţiunii d-lui Benes Berlin 30 (D. N. B).— Ba. Varşovia 30 (Havas). — Eri -la prânz s'a transmis un mesagiu din capitala asediată prin care se anunţă că sau stabilit condiţiunile predării oraşului. Trupele dezarmata, au Început să părăsească capitala. Mesajul polonez predizemsa ci s'a obţinut dela comandamentul german ca ofiţarii că fie ţinuţi într'o captivitate o □orabilă, având dreptul de a purta asupra lor armele albe Subofiţerii şi soldaţii vor demobilizaţi şi retrimisi iacă tainurile lor. Din cauza timpului secetar pentru evacuarea armatei pooneze, intrarea oficială a trupelor germane la Varşovia se tra face abea la 2 Octombre romian semnat eri. * Londra 33 (Reuter). Din cercurile Marei Britanii, acordul pe care Sovietele l-au impus Estoniei este privit ca un veritabil protectorat. Se menționează, printre celelalte măsuri vexatorii, una din cele mai grele este acela că Estonia va trebui săi întreție și să suporte pe teritorul ei prezenţa a 25.000 soldaţi roşii. D&FE' ‘TIF STăPîS Ionul v. Neurath, protectorul Boemiei, a ţinut eri un discurs la Fraga, prin care a itnerat manevrele d-lui Beneş şi a altor fruntaşi cehi, care caută să revolte populaţia contra Reichului. Comunicatul armatei franceze Paris 30 (Havas).—istă comunicatul francez de aseară: Tir de artilerie german în estul Saarului şi mai ales asupra localităţilor Deux Ponts şi Pirmasens.* Roma 30(Stefani).— tul occidental a avut loc ieri unul din cele mai violente duceri de artilerie cunoscute in istoria războaielor. Bombardament 11 de ori a întrecut în imensitate cele mai violente canonade din cursul războiului mondial. Situaţia comuniştilor In Franţa Paris 30 (Has).—Monitorul oficial francez publică decizia prin care se desfiinţează grupul paramentar comunist. Deputaţii comunişti s'au reconstituit Intr’un alt grup numit al partidului muncitoresc şi ţărănesc, la care au aderat 42 deputaţi. D-na Hisudski în Anglia Londra 30 (Reuter).—D-na Pilsudky, însoţită de cele două fice ale ei, a debarcat azi dimineaţă în Anglia. Arestare: Basel 30—Ziarele elveţiene scriu, că francezii mână nu luptă turme mari de porci. Animalele sunt împinse pe terenul minat de germani. La trecerea porcilor bombele exploadează, aşa că infanteria franceză poate apoi să înainteze fără pericol. Experţii militari cred că acest sistem va avea un efect deosebit şi va da posibilitate nfanteriei franceze să pătrundă cu puţine pierderi la terenul minat de germani. Fort de Redacţia. TELEFOANE III Serv. de noapte red. Ad-t!a da noapte . S Incendii — Un început de incendiu s'a declarat la locuinţa d-lui C. Ionescu din str. Alexandri 4. Focul a fost stins de locatari. — Un început de Incendiu s'a declarat într’un beci al d-nei Căpățână din bulev, Elisabeta 2. Focul a fost localizat. * încercare de sinucidere: bijuterii New York 30 (A. P.)—Hirorul germanilor naziști din America, d. Fritz Kundt, a fost arestat astănoapte sub acuzarea de a fi deturnat fondurile bundurilor germano-americane. D. Kundt trebuia să prezideze mâine seară o mare manifestaţie cu torţe şi muzici, in favoarea Germaniei. — Femeia Maria Dutca din serviciul d-lui Aizic Iţic, din str. Pantelimon 18, a încercat să se sinucidă consumând spirt denaturat. Ea a fost internată la spitalul Israelit. * Accident. — Trăsură 358 proprietatea fabricei de snroape „Snitas" a dat pe str. St. Lazăr peste copilul Iţic Grimberg din aceiași stradă, lovindu-l la ambele picioare. * Furt.—Haţi necunoscuţi au furat din buzunarul d-lui Aron Iţic din str. Eternitate 90, pe când acesta se înghesuia la brutăria Climer din sta. Costache Negri, bani şi acte. • A dispărut un elev.—Poliţia locală face cunoscut tuturor care ştiu unde se afli elevul Harabagiu Paul in vârstă de 14 ani, talia mijlocie, faţa blondă şi părul castaniu, să anunţe poliţia. Elevul Harabagiu este fiul cofetarului Harabagiu şi a fost elev la liceul Kogălniceanu din Iaşi. DOCTOR Helena Preda SLS©revâ«i Medic asistent al Spitalului Specta Boals nervoase şi ale glandelor cu secreţiuni interne Analize hormonale. Diagnosticul biologic al sarcinei — Tratamentul sifilisului nevvosasi, str. Vasile Conta 32 Cons. 4—6 p. m. Cetiţi „Opinia“ om 12 Convocarea marelui coinsîliu fascist Roma 30 (Ştefani).—Marele consiliu corporatist central a fost convocat pentru ziua de 14 octombrie şi se va întruni în Palatul Veneţia. Se anunţă că se vor discuta chestiuni importante. TflMNl MMMi Ankara 30 (A. T. O). — Ştirea încheierii acordurilor germano-sovietice la Moscova a fost primită cu calm de către cercurile din Ankara. Cercurile politice turceşti aşteaptă rezultatul vizei d-lui Saracioglu la Moscova. Acţiunea d-lui Saracioglu a suferit o întârziere, ea fiind întreruptă din cauza prezenţei d-lui Ribbentrop în capitala Rusiei. Pl. Hitler telegrafiază generalului Franca Berlin 30—(T. N. B. D. Hitler a trimis o telegramă de felicitare generalului Franco, cu prilejul aniversării zlei când Candillo a luat conducerea Spaniei. Susediu pe un vapor ennies Londra 30 (Reuter). — Un puternic incendiu a izbucnit pe vaporul „Caledonia“. Acest vapor este un vas de antrenament, fostul transatlantic „Majastic“. Pagubele sunt foarte mari. Plecarea diplomaţilor polopieli din Husia Paris 30. (HiVsisi) Din Moscova se anunţă că membrii ambasadei poloneze plerfcptLuni spre Finlanda. In acest sens li s'a făcut viza paşapoarte. "'~ Totodată vor pleca şi consulatele poloneze din Minik, Kiw şi Leningrad. — Soarta refugiaţilor Bruxelles 30 , Belga).—D. von Zeeland fost prim-ministru, pleacă la Washngton, spre a participa la conferinţa personalităţilor mondiale, ce se deschide la mijlocul lunii octombrie, cu scopul de a se ocupa de soarta refugiaţilor polonezi. Filmul de spionaj al războiului de azi lMP cea mai ispititoare femeie de lume Virsanei Spiziance Erich von Stroheim Luni 2 Oct. la „Scala“ cu Porcii în război! Un sistem ingenios pe frontul de vest! Ştiri poliţieneşti