Opinia, aprilie 1940 (Anul 37, nr. 9909-9931)

1940-04-02 / nr. 9909

însemnate prevederi propuse de medicii ieșeni, a proectul de lege pentru ocrotirea mamei şi copilului Legea ce va să intre In vigoare, pentru „Protecţia Familiei Mamei şi Copilului", a provocat importante discuţii la lumea medicală. Proec- Iul legii fiind trimis la Iaşi de către Ministerul Sănătăţii, spre studiere,s-au întrunit la clinica infantilă de la spitalul „Sff. Spiridon" numeroşi medici practicieni - specialişti, cari după ample discuţii au propus o serie de măsuri. La discuţii au luat parte dinii : prof. dr. Tudoranu, prof. dr. I. Bălteanu, conf. dr. Hurmuzache, dr. Andronovici medic primar al judeţului, dr. I Văcăreanu, dr. Dobrovici, dr. Pascu, dr. Ionescu, dr. Costăchel, d-na dr. Pascu, d-ra dr. Poclitaru, dr. Marculescu, d-ra Iliescu, dr. Cazac Averbuch, dr. Barbilian, dr. Pieles. Dintre propunerile mai interesante, notăm: certificatul nr.dcal cerut la căsătorie să nu aibă o dată mai veche de cinci zile. In punerea la celibatari să înceapă de la 25 ani, când cinceva poate întemeia o limie, şi până la 60—65 ani. Se propune ca femeile funcţionare sau lucrătoare la instituţii sate Întreprinderi particulare, care ar urma să aibe drept la un concediu de şease săptămâni, înan’e şi şease săptămâni după naştere, — concediu plătit — sa-şi poată prelungi concedu! post-natal dacă starea c^. . .nut o cere, pe baza certifica.u.ui medicului specialist,—până la cinci liuni după naştere. Nici o femeie cu, copil mai mic de cinci luni, nu se poate angaja ca servitoare, dacă nu e primită cu copilul său. Mamele pot fi angajate ca doici şi înainte ca propriul copil să fi împlinit vârsta de cinci luni, dar nu înainte de a fi împlinit trei luni, atunci când persoana care o angajează ca doică îşi ia obligaţie de a permite alăptarea la sân şi îngrijirea şi a copilului doicii. Obligativitatea de a prezenta la dispensării copii luaţi spre creştere, cel puţin de două ori pe lună. Aceiaşi obligaţie să fie impusă şi patronilor Întreprinderilor particulare, spre a permite mamelor a-şi prezenta copiii la dispensariile de puericultură. Consultaţiile la dispensariile urbane şi rurale pentru copii până la 2 ani, să fie absolut gratuite. Proprietarii de interprindene întrebuinţează femei, să fie obligaţi să aibă camere de alăptare cu paturi, care Inroportis să fie 20 de paturi a o sută lucrătoare. Stagiul moaşelor să fie de şease luni . — Trei luni iarna şi trei luni vara. Moaşele de circumscripţii urbane şi rurale, trebuie să urmeze in serii un curs şi un stagiu de împrospătare a cunoştinţelor de puericultură şi medicină infantilă, care va fi organizat de Ministerul Sănătăţii şi Ocrotirilor Sociale, pe lângă clinicile şi institutele universitare de medicină infantilă şi puericultură. In comitetul de Ţinut să intre şi medicii plrimari ai judeţului şi Municipiului de reşedinţă. Aplicarea timbrului obligator să se facă toată săptămâna următoare zilei mamei şi a copilului, adică dela 21-28 Mai şi dela 9-15 Septembrie. Procesel-verbale de contravenţie la prevederile legii mamei şi a copilului să poată fi Încheiate şi de directorii centrelor de ocrotire. Observaţiile făcute au fost găsite ca juste de către organele superioare ale Ministerului Sănătăţii, şi impreună cu celelalte observaţii venite de la soc. de Pediatrie şi Ginecologie din ţară, vor servi la punerea la punct a acestei legi care urmează a fi legiferată in curând. BRUTUS OPINIA Cum se aplică lena de 2 la sută prevăzută în legea contribuţiei excepţionale Dela 1 Aprilie 1940 şi până la 31 Martie 1941, conform legei pentru aşezarea unei contribuţiuni naţionale excepţionale pentru apărarea ţării, se va percepe o taxă de 2 la sută ce se calculează şi se aplică asupra preţurilor reale —de la valoarea de 51 lei In sus,—cu care se vând întâmplător sau periodic sau se pun in consumaţie articolele de orice natură, mărfurile şi orice transmisiune a bunurilor mobiliare şi imobiliare cu titlu oneros. Această taxă se percepe la fiecare vânzare a obiectului până ce ajunge la consumator sau ultimul destinatar. La vânzările făcute prin acte, taxa se suportă prin viză, pe când la toate celelalte vânzări se anulează timbru mobil. Sunt scutite articolele de primă necesitate prevăzute de art. 21 din această lege. Aceasta scutire este limitativă aplicată la aceste articole şi la derivatele lor. Taxa se aplică la vânzările de la valoarea mărfei de 51 lei în sus după preţul real de vânzare care sunt afişate in magazine pentru detailişti şi preţul de factură pentru angrosişti conf. art. 4 din legea cifrei de afaceri şi prevăzut in notele de plată ce obligator trebuie eliberate de vânzător cumpărătorilor cu ocazia vânzărei. Ln calcularea acestei taxe falunite se întregesc. Conf. art. 17 şi 18 din lege, vinzătorii sunt obligaţi să reţină axa de 2 la sută asupra preţului oricărei vinzări, al oricărei consumaţiuni mai mare de 50 lei, eliberindu-se obligator facturile sau notele de plată pe care s'au aplicat timbrele cuvenite şi care timbre se cumpără dela percepţiile Statului. Carnete cu note ca şi facturile sunt confecţionate de vinzător cu obligaţia ca să fie formate ca şi facturile cu cotor, deci timbrul se aplică jumătate pe vîrf şi jumătate pe cotorul notei şi facturei, astfel ca prin detaşarea notei, timbrul să fie rupt în două părţi. Fiecare filă din carnetul de note trebuie să aibă sus în partea stângă emblema comerciantului cum şi un număr de ordine, deci cotoarele sunt numerotate. Comerciantul este dator ca pe nota de piaţă să specifica articolele vândute, preţul vânzării, valoarea totală şi timbrele aplicate. Comercianţii, Industriaşii, Restauratorii şi toţi acei cari fac operaţiuni supuse la această taxă, sunt obligaţi conform art. 18 din lege de a ţine o evidenţă zilnică a vânzărilor şi consumaţiunilor asupra căror s’a adăogat şi calculat această contribuţiune, care evidenţe se depun in primele cinci zile din luna următoare Percepţiei respective arătând volumul vânzării făcute cum şi valoarea timbrelor aplicate specificate pe categorii de timbre. Deasemenea va arăta stocul de timbre pe categorii disponibil şi stocul de timbre necesar continuării operaţiunilor lunare. Cotoarele carnetelor de plată se păstrează ca şi cotoarele facturilor si obligator se vor prezenta controlul organelor fiscale, iar in caz de neprezentare se vor aplica sancțiuni. Rubrica cinematografica Pentru săptămâna aceasta cinematografele din localitate au adus filme interesante. La „TRIANON" şi-au dat rendez-vous actorii Claudette Colbert, Don Amache, Francis Lederer, John Banymore şi Mary Astor in filmul „Miezul nopţei". Al doilea film este : „Şcoala de corecţie" cu Rita Johnson şi Jden Neal. Complectare s Jurnalul senor Metro-Golew.n-Mayer, * La „SIDOLI“ se prezintă cel mai mare film al anului : „Vulpea Argintie", în care apare celtbul „duo" Tyrone Power şi Linda Danielle. Al doilea film este: „Cîntecul deşertului" cu Zarah Leander. Complectare : Jurnalul sonor Paramount.  LA „SCALA" se prezintă deasemeni un program deosebit. E vorba de marele film „Antanta cordială“ cu Victor Francon și Gaby Morlay, și „Panică în văzduh*" cu John Bear. Complectare: Jurnalul sonor Fox-Movietone. * La „PHOENIX“ se reiau două mari filme cari au cunoscut mari succese in stagiunea trecută, şi anume: „El şi ea“ cu Charles Boyer şi Irenas Dunne, şi „Prizoniera din Sing-Sing”“ cu Henric Nilson. Complectare: Jurnalul sonor O. C. R. mm lămuriri in locatura cu dispariţia depe piaţa laşului a unor articole primă necesitate De o vreme încoace se observă pe piaţa laşului, lipsa a câte unui aliment de primă cerinţă. Acum câtva timp s'a resimţit lipsa untdelemnului a ouălor, a untului, iar acum de vreo săptămână încoace lipseşte făina de porumb, — articol atât de necesar alimentării populaţiei nevoiaşe. — A dispărut acest articol, sau i’au ascuns negustorii pentru a-l scumpi ?—se întreabă cetăţeanul nedumerit, — N'a dispărut şi nici nu i'au ascuns negustorii, — răspundem noi... S'a scumpit porumbul datorită dificutăţilor de transport, precum şi a altor cauze economice, iar măcinătorii de făină refuză să macine pentru că nu le convine să vânză la preţul fixat. Astfel in timp ce morarii au demonstrat că făina de porumb simplă îi costă pe ei peste 5 lei Kgr, iar cea lux 6 lei—primăria a fixat aceste preţuri pentru vânzarea endetail. Evident, noi nu pledăm pentru o scumpire a articolelor de primă necesitate, pentru ca numai lacomii şi inconştienţii pot susţine asemenea deziderate. Propunem însă că atunci când se fixează preţul la o marfă şi fabricanţii sau eagrosiştii nu pot sau nu vor să procure marfa la acest preţ, primăria ca organ administrativ, să ofere ca debuşee de aprovizionare pentru public şi pentru comercianţi detail şi, la preţul fixat prin ordonanţă. Altfel se produc perturbaţiuni în aprovizionare, de pe urma cărora suferă in special consumatorul pe care de fapt legea caută să-l ocrotească. Dar concomitent cu dispariţia mămăligii, se remarcă şi o lipsă a pânei la Iaşi. Astfel ieri şi alaltăeri mulţi ieşeni au rămas fără pâne.„ Brutarii pretind, că li s-a scumpit iarna cu 2 lei Kgr. şi nu le convine să fabrice pânea la preţul actual, de acela au redus lucrul la jumătate. E o chestie care trebue lămurită urgent* 7. DESSMOND Osia Csmsra de Comerţ Miien comerciale făcute în străinătate Ministerul Economiei Naţionale a făcut cunoscut Camerei locale de Comerţ, că a fost informit in repetate rânduri cum că unele case de comerţ şi agentură de export strecoară, in relaţiunile pe care le dau clienţilor lor, informaţiuni care constituie ştiri interzise ele legi şi vătămătoare apărării naţionale. In consecinţă, ministerul a cerut Camerei de Comerţ să facă cunoscut caselor de comerţ şi agenturilor din Iaşi, că asemenea infracţiuni sunt grav pedepsite de legile ţării şi că orice comunicare făcută în străinătate trebuie să fie controlată de patron, respectiv de conducătorul responzabil al intreprinderii. Conducerea Camerei de Comerţ a trimis câte o adresă In sensul celor de mai sus, tuturor caselor de comerţ şi agricultură din oreş şi judeţ. Registrul comerţuri In conformtate cu legea pentru înfiinţarea unui registru al comerţului, Camera d de Comerţ a intervenit la Administraţia Financiară să i se comunice de urgenţă dacă bufetele de pe lângă instituţiile publice din oraş, funcţionează in mod legal. Aceasta, in urma constatării că aceste bufete n’ar avea firmă înscrisă şi fac concurenţă cafenelelor. Chestia lemnelor Camera de comerţ a înaintat un memoriu la Primărie, prin care arată că preţurile fixate spre vânzarea lemnelor de foc sunt sub preţul de cost. După cum se ştie, Primăria a fixat preţul de vânzare a lemnelor la 105 lei sala dingr. loco depozit, când (spune memoriul Camerei de comerţ) pe negustori îi costă 110 lei. Pentru ca aprovizionarea să se facă mai intens, Camera de comerţ a propus Primăriei să se fixeza un preţ real de vânzare a lemnelor, ţinând seamă că pe negustorii li costă 110 lei suta de Kgr, la care să li se acorde un câştig mini. Se cere a se urca prețul la 120 lei sută de Kgr. V. G. Taifun George Vraca, Dina Cocea, Romald Bubinsky, Fin Harand, Cristian Etterle şi ansamblul Teatrului Comedia trăesc o vibrantă pagină de actualitate din viaţa necunoscută şi fermecătoare a extremului orient Mersuri 3 Aprilie la Teatrul Naţional Entovanafâuni „ MESECEUL“-EXTENSIA CULTURALĂ —n curând, la Soroca şi Bălţi vor avea loc conferinţele d-lor Prof. univ. Dr. L. Ballif şi Colonel tr. I. Zamfirescu. Ieri a avut loc la Tg. Ocna căsătoria religioasă a d-lui Isac Eisenbădler, directorul ziarului „Tribuna Evreiască" din Iași, cu d-șoara Flota Solaf. Comunitatea evreiască face apel către populație, de a se aproviziona din timp cu pască, pentru a se evita agromerațiile. Comandaţi la reprezentantul societăţii, Dl. V. Gh. Mândru, telefon 1136 şi 1041 BORVIZ DE BORSEC BORVIZUL DE BORSEC s'a ottenit BOR VÍZUL DE BORSEC dă sănătate BOR VÍZUL DE BORSEC vă apără contra epidemiilor BORVIZUL DE BORSEC vindecă boala lui Bazedow BOR VÍZUL DE BORSEC este plăcut la gust BOR VÍZÜL DE BORSEC vindecă rinichii BOR VÍZÜL DE BORSEC este bun pentru plămâni BOR VÍZÜL DE BORSEC e minunat pentru ficat și intestine BORVÍZÜL DE BORSEC este cea mai bună apă minerală BORVÍZÜL DE BORSEC ajută digestia BORVÍZÜL DE BORSEC se bea și cu vin. De la BORVÍZÜL DE BORSEC au împrumutat şi alte ape numele, dar nici una n a ajuns să’l concureze în calitate şi pref. — Feriţi-vă de imitaţiuni — CLINICA de STYLOURI a specialistului CRIEGHEL s'a mutat In str. Lăpuşneanu sub Hotel Palace la Magazinul Ketamot şi repară cu preţuri leftenice ori ce sisteme de tocuri rezervoare. Soc. Rom. de Telefoane informează pe abonaţii săi şi onor public că începând de la 1 Aprilie 1940 intră în vigoare noi tarife pentru convorbiri internaţionale. Modificarea acestor tarife se datorează schimbărei parietaţei în lei a francului aur cu diferite ţări. Rugăm pe abonaţii noştri şi onor public a se informa la oficiul telefonic asupra tarifului înainte de a face comenzi pentru asemenea convorbiri. Pardesie, Raglane Demi-uri Pardesie pentru domni pentru doamne Ultimele noutăţi pentru sezonul de primăvară cu preţuri excepţionale la magazinul Unifome ■■ df’lkér Mentile, fulstrăjereşti 8 .mTf m. Marine şi pe ptr. copii _lorine p.ploae Str. Lăpuşneanu 33 Din cauza mutărei MARE DESFACERE de bijuterii şi argintării de tot felul !- MALEK Str. Lăpuşneanu 28 (vis-a-vis de librăria Liga Culturală) Ecouri medicale In dorinţa de a strânge legăturile cu ţinutul de peste Prut, profesorii facultăţii noastre de medicină au hotărât un turneu ştiinţific in Basarabia. Prima conferinţă la Chişinău a fost a d-lul prof. dr. Gh. Tudoranu. Urmează conferinţele d-nilor prof. Ion Bălteanu şi Ştefan Nicolau. Cu începere de la 1 Aprilie ia fiinţă la Dispensarul Medical al Casei Asigurărilor Sociale din localitate, un centru de consultaţii pentru medicină internă. Centrul va fi condus de cunoscutul internist d. dr. Const. Strat, asistent univer sitar.* Apreciata revistă medicală franceză „Revue Medicale", publică sub semnătura lui Charles Poiter, o frumoasă recenzie comunicărei făcute de stomatogul ieşan dr. Jean David, cu privire la tratamentul rapid al pionei alveolare (puroi la dinţi). La spitau, „Maternitatea Grigore Ghica Vodă" a luat fiinţă un centru ştiinţific de analize hormonale, sub conducerea d-lui prof. dr. Abure, secondat de d-nii dr. Dobrovici asistent universitar, şi dr. Paraschiv Gheorghiu. DE ÎNCHIRIAT , apartament 4 camere bai®, cămară, bucătărie, cameră servitor și beci pentru lemnărie, teracotă, parchet. Alt apartament, 2 camere, baie bucătărie, parchet teracotă. Str. Asache 14 orei, 11-12. SE CAUTA cameră frumos mobilată, intrare separată. A se lăsa adresa la ziar. DE ÎNCHIRIAT în Str. Alba net. 14 bis un apartament compus din 4 camere, bucătărie, pivniță, cameră de lemne sau 2 apartamente a câte 2 camere și atenante. DE VÂNZARE CASĂ, Lei 420.000 str. Palat No. 50 compusă din 6 apartamente, un venit anual de 70.000 lei. Doritorii sa vor adresa II Brutăria I. Klein Strada I. G Brătianu. . Mâine seară, se reia In lista destul de restrânsă a succeselor scenei ieşene, „Mireasa de tărâscău", comedia faimoasă a lui Ottorndig, ocupă loc de frunte, deoarece de 10 ani încoace, de când a fost prezentată pentru prima oară de Teatrul Naţional, succesul ei nu a mai fost eclipsat de nici o altă piesă. Bine intenţionatăe prof. A. Oţetea—directorul teatrului— a readus pe afiş această comedie care a făcut circa 100 Adânc îndureraţi : Eugenia soţie, Alexandru cu soţie şi copilu', fiu şi noră, Elisabeta şi Ştefan Micle cu copii, fiică şi ginere, Constantin şi Andrei cu soţiile, Haralambie, Virgiliu şi Marilena fii şi fiică, Elena Alexantescu nepoată, Eleonoara Georgescu, Cecilia şi Jean Fortunescu, Eugenia Caţichi, Cpt. Dr. Theodor Caţichi cu soţia Viorica şi copilul, surori, frate, cumnat şi cumnată. Consilier Mihai Caţichi, cu soţie şi copii, văr, Lucian şi Constantin Vasiliu, cu soţiile şi copiii cumnaţi, Dumitru şi Gheorghe Sfârlos cu soţia şi copiii, Elena loan cu copiii, cumnaţi şi cumnate, precum şi celelalte familii înrudte, au nemărginita durere, de a anunţa pe această cale, rudelor, prietinelor şi cunoscuţilor încetarea din viaţă, a iubitului lor, Alexandru Caţichi Cavaler al ordinului „Coroana României“ Pensionar C.F.R. în ziua de 30 Martie 1940, înhumarea rămăşiţelor pământeşti, va avea loc în ziua de 2 Aprilie 1940, ora 15 la cimitirul Eternitatea. Cortegiu, va porni de la biserica Vulpe, din Sărărie, unde se află depus corpul defunctului. + Blocul Pensionarilor Publici din Iaşi, cu durere anunţă încetarea din viaţă a pensionarului Alexandru Caţichi Preşed. soc. C.F.R. Regele Carol I membru al Blocului Corpul fiind depus la Biserica Vulpeînmormântarea va avea loc Marţi 2 Aprilie a.c. la ora 3 p. m. la Cimitirul Eternitatea. D-nele şi D-nii pensionari care au predat calităţile defunctului sunt rugaţi a lua parte în număr cât de mare spectacole—nu numai la noi ci în toate oraşele moldovei Întregite, şi chiar peste Milcov. Astfel mâine seară teatrul National prezintă din nou ,Mireasa din Târâseaua, in vechea regie a lui Ion Maican, menţinută şi complectată de artistul Const. Ramadan, care reapare in acelaş timp şi in rolul prim al lui Herşcovici. Trebue reţinut in acelaş timp că ansamblul e aproape acelaş de la premieră şi încadrează ţi pe fostul director al teatrului, d. Sandu Morcovescu-Teleajen, care are aici una din cele mai frumoase succese. C. D. Ixxfoa,E£&saissxiix Zilnic, atât ziua cât şi seara, excursii cu reducere, pe distanţa Iaşi-Bucureşti, organizează compania de voiaj Wagons-Lits, înscrieri toată ziua la Agenţia locală Strada Lăpuşneanu. A dentistul I. Golţman consultă zilnic între orele 9—1 a. m. şi 3—7 p. m. Iaşi Str. Cuza Vodă 62. „Chinovinul Dr. Ratianu excelent tonic cu Cavix, Cola Guasana, Genţiană şiGlicerofosfat de Calciu, întăreşte organismul, dându-i vigoare. Se recomandă cu mare succes convalescenţilor şi anemicilor, mărindu-le pofta de mâncare. Depozit: Farmacia Dr. Ratianu str. Cuza Vodă No. 83. Reduceri zilnice Ca Fa Ra I® BUCUREŞTI pentru Dus cât şi Dus şi întors cu plecări în grup organizate de Agenţia Wagons Lits//Gook IAŞI Informaţiuni şi înscrieri la Agenţie, Str. Lăpunşeanu 47. Se transformă şi se refrişează orice pălărie veche in formele cele mai noi la A MARY Str. Lăpuşneanu 23 (vis-a-vis de Campus Bassa DOCTOR H. Aizicovici Boi interne şi venerice Consult. 11—1 şi 5—8 p.m. Stradela Bărboi No. 6 leion 1437 V* Mireasa dinTărăseau la National Artiştii C. Ramadan şi Sandu Telesten In rolurile prime art Dr.A.Socolovschi Specialist in boli şi operaţii de NAS, GÂT, URECHI Str. Victor Place 7 (Piaţa Unirei) Diatermocoagulare Diatermie Spec. Ori Inhalație cu ozon (electr.) electroterapia înaltă frecvență Cons. 8V.~ 10,12—2,5-7 Dr. Adrian Blănescu Medic de Spital Boli interne și nervoase METABOLISM Sir* BAZAL Consult 4—6 p. m. Tăutu No. 8 Telefon 2269Jdmbate DURERI DE CAP-MIG! SACEU-GRIPS-JUNGH