Patria, noiembrie 1926 (Anul 8, nr. 240-262)

1926-11-26 / nr. 259

26 Noemvrie 1926 Cronica streină De la Societatea Națiunilor — Se cere prezența lui Mussolini la Geneva — Se anunță din Londra că la sesiunea din Decemvrie a S. N. Briand și Chamberlain vor pretinde ca premierul italian, să se prezinte in persoană la Geneva. Ultimele evenimente politice au fost de natură, de a provoca unele neînțelegeri între Franța și Italia. Deoarece Anglia dorește o colaborare serioasă și binevoitoare între Franța și Italia, Chamberlain crede, că prezența lui Mussolini ar putea înlătura toate divergențele de păreri, mai cu seamă, că în discuție ar lua parte și Stresemann. O acțiune pentru înțelegere .Daily Telegraph“ scrie în chestia controlului aliaților în Germania: In cercurile diplomatice se confirmă știrea că până la 6 Dec, data convocării sesiunii L. N. nu va putea fi retrasă în întregime de Comisia de Control, care funcționează în Germania. Aceasta din motivul că Berlinul nu va putea îndeplini definitiv pretențiile Franței in chestia dezarmării. Se crede insă că Stresemann se va întâlni la 5* Dec. în Geneva cu Briand și Chamberlain, cu care ocazie se va discuta și chestiunea controlului pentru a se putea ajunge la o Înțelegere definitivă. 2 R. Mosse 1150 1- 1 Trei reprezentații de gală la Opera Română cu celebrul bariton SIGISMUND ZALESKI de la Opera Scala din Milano Vineri 26 Noemvrie: TOSCA Duminecă 28 Nov.: RIGOLETTO Luni 29 Noemvrie: FAUST informATIMI Procesul Băncei Agrare cu Statul In procesul Băncei Agrare societate anonimă din Cluj contra Statului pentru desființarea anticonstituțională a privilegiilor băncei, desființare prin care i s’au violat drepturile dobândite și justele interese înalta Curte de Casație a dat câștig de cauză băncei în materia competenței. Banca chemase în judecată Statul reprezentat prin Ministerul agriculturii și Ministerul finanțelor în fața instanțelor din Cluj. Avocații Statului au ridicat incident pentru lipsa de competență a instanțelor din Cluj, susținând că procesul trebue judecat de Tribunalul Ilfov și că direcțiunea contenciosului Statului din Cluj nu era în drept a reprezenta Statul la constituirea procesului. înalta Curte de Casație a hotărât că Statul a fost bine chemat în judecată și procesul constituit în fața instanțelor din Cluj. După hotărârea înaltei Curți procesul va fi judecat în fond de instanțele din Cluj. — încurajarea construcțiilor. Ministerul Bancei lucrează la proectul de lege pentru încurajarea construcțiilor care se va depune in Parlament în sesiunea actuală. — Dl N. Iorga și actul dela 4 Ianuarie. Toate ziarele au fost autorizate să publice următoarea declarație a ditat Iorga, care va apare și in numărul viitor al ,Neamului Românesc“, rectificând zvonurile tendențioase asupra declarațiilor de la Chișinău. Iată declarația textuală: „Discuțiunile asupra declarațiunilor făcute de dl Iorga la Chișinău sunt de la locul lor, acolo a avut loc o consfătuire intimă și participanții n’au fost nicidecum autorizați să comunice desbaterile. Profesorul Iorga nu are nimic de schimbat la declarațiile din 4 ianuarie. Acum ca și altădată dl Iorga nu este nici pentru hotărârile tiraniei nici pentru aventurile anarhice. Calea regală e deschisă în România oricui chiar unui fiu de Rege“. — Când se va întrebuința forța engleză. Din cercurile Ministerului de externe se anunță că guvernul Marei Britanii a aprobat, dând Instrucțiuni de a se Întrebuința forța numai în cazuri extreme ca în incidentele de la Wanshien. In acest sens s’au dat instrucțiuni, simultan, reprezentantului Marei Britanii la Peking și comandantului șef al forțelor navale engleze aflate in apele chineze. — Comitetul de apărare a Statului polon. Marți s’a ținut prima ședință a comitetului pentru apărarea Statului, prezidată de președintele Republicei. S’a discutat atitudinea Poloniei la apropiata sesiune a Consiliului Ligii Națiunilor, la care va participa ministrul de externe. — Când se vor exporta cărbunii din Anglia. Ministrul minelor a anunțat în Camera comunelor că exportul cărbunilor nu va fi permis înainte ca cererile interne să fie complet satisfăcute. — Funcționar arestat. Ni se scrie din Zălau, că acolo a fost arestat fostul președinte al Seriei orfanale dr Alexandru Mureșan, pentru învinuirea, de a fi delapidat din fondul orfanilor suma de o jumătate de milion de lei. — Claude Farrère la Varșovia. Marți seara a sosit la Varșovia scriitorul Claude Farrère, salutat în gară de reprezentanții ministerului de externe, departamentului marinei, societății scriitorilor poloni și de un numeros public. Balanța comercială a României. Balanța comercială a României de la 1 Ianuarie până la 31 Octomvrie, cifrează la export 31 miliarde 230 milioane 450.730 lei, iar la import 28 miliarde 851 milioane 172 733 lei. Balanța este deci de 2 miliarde 379 milioane 277.997 lei. Conferința prefecților din țară nu se va ținea. La sfârșitul lui Noemvrie se proedasi conferența prefecților din toată țara să discute modificările necesar legii administrative, dar întrucât Ministerul de Interne a cules date și material suficient edificator, a renunțat la conferență. — Tragerea loteriei Reuniunea „Sfta Maria“ a femeilor române greco-catolice din Cluj, anunță, că la tragerea loteriei din 15 Nov. 1926, următoarele numere au câștigat: 18836 un covor basarabean cu pătrate; 14546 un covor basarabean verde; 20989 un tablou de Demian; 16225 un tablou de Capidan; 37575 un tablou de Al. Popp ; 617 una mașină de cusut; 13033 un covor cazac; 26086 un covor și ras; 6205 un tractor; 4642 un automobil. Deținătorii acestor numere sânt rugați a-și ridica obiectele câștigate în cursul a lor 3 luni de la data tragerii altcum își vor pierde dreptul de proprietate. Obiectele se ridici contra lotului câștigător. — Asasinii soților Rosh încă n’au fost prinși. Ultima telegramă primită de către Siguranța Statului anunță, că Agata Vieru continuă să fie deținută la Chișinău. Interesant este că acuma tăgăduește declarațiunile făcute înaintea incercărei de sinucidere. Relațiuni mai complecte lipsesc. Inspectorul Strătileșu a plecat eri la Chișinău, dar deocamdată n’a raportat nimic despre mersul cercetărilor acolo. Autoritățile urmăresc pe Vasile Vieru, șeful bandei, care a asasinat pe soții Rosch, încă nu se cunoaște, rezultat al cercetărilor întreprinse în toată țara. Este fără îndoială foarte scurt timpul când Vieru va fi prins. Agenții siguranței se află pe urmele lui. — Congresul studențesc. Senatul universitar din Iași a decis să-și dea concursul congresului studențesc, in prima ședință un profesor reprezintând universitatea oficial va ține un discurs. — Asociațiunea medicilor, filiala Cluj, ține ședință plenară în ziua de 26 (Vineri) la orele 6 p. m. In amfiteatrul Clinicei chirurgicale pentru a discuta proiectul noilor statute. Toți domnii medici sunt rugați a lua parte. Un violent incendiu la Ploești La miezul nopții a izbucnit un incendiu la piața Oborului din Ploești. Până la orele 1 focul s’a întins cuprinzând întreg rândul de magazine. Panica locatarilor e imensă. Mulți au aruncat lucrurile în mijlocul drumului. Pompierii sosiți imediat au depus o muncă uriașă pentru ca focul ajutat de vânt puternic să nu cuprindă întreg cartierul. Focul distrusese până la orele două noaptea cinci magazine și continuă să ardă. Pagubele sunt foarte mari. Majoritatea sinistraților au fost asigurați. — Ungaria și reglementarea aviației comerciale. In cursul săptămânii viitoare vor începe la Paris negocierile dintre guvernul ungar și conferența ambasadorilor pentru reglementarea aviației comerciale. Ungaria cere dreptul de a participa la traficul aerian internațional. Guvernul ungar va fi reprezentat prin delegații Ministerelor de externe și comerț. Convocare. Pentru reorganizarea despărțământului „Luduș“ al Astrei, conform nouilor statute, prin aceasta toți membrii și binevoitorii ei sunt convocați la adunarea generală ce se va ținea în Luduș la 1 Dec. 1926 ora 2 p. m. în localul școalei primare de Stat. Tot cu aceia oraziune va avea loc și comemorarea zilei de 1 Decemvre. Enea Pop Bota dir. desp. Repertoriul Teatrului Național Sâmbăta 27 Noemvrie: Puterea întunericului. Dumineca 28 Noemvrie (matineu): Nepoțelul. Marți, 30 Noemvrie: „Domnul dela ora 5“, comedie in 3 acte, de Maurice Heanequin și Pierre Weber. In rolurile principale: Dnele Ecaterina Stănescu, Virginia Cronwald, Jenny Rădulescu și cnii Virgil Vasilescu, Mihăilescu Brăila, Corneliu Potcoavă, Arsene Popovici. Direcția de scenă: dl I. Stănescu-Popa — întrevederea Averescu—Hans Otto Roth. Dl general Averescu, președintele consiliului, a primit într’o audiență de două ore pe președintele partidului german, dl Hans Otto Roth, cu care a discutat diverse chestiuni minoritare și in special chestiunea subvenționării școalelor săsești. Președintele consiliului va avea în aceaș chestiune o conversație cu dl Bethlen, președintele partidului maghiar. Dl C. Berenger refuză să se ducă la Washington. Consiliul de miniștri a autorizat pe dl Briand să ofere dlui Berenger reînoirea misiunei sale ca ambasador în Statele Unite. Dl Berenger luând cunoștință de această hotărâre, a trimis o scrisoare dlui Briand, declinând propunerea, deoarece consideră terminată misiunea sa la Washington. O taxă de 30 bani pe împrumuturile cu gaj și efecte. Ministerul de finanțe a hotărât să incunoștiințeze toate băncile și instituțiile de credit, aplice taxa de 30 bani la sută pe toate Împrumuturile cu gaj de efecte Pentru trecut nu se va aplica nici o amendă. — Deces. A încetat din viață Augustin Câmpian inspector silvic, președintele comitetului de censori a băncii „Creditul Bănățean“. — Odihnească la pace! — Conferința internațională a căilor ferate. Ziua a doua a conferinței internaționale de căi ferate întrunită la Ministeul de comunicații după lungi discuții a hotărât accelerarea mersului trenurilor de marfă și acordarea de avantagii mărfurilor de transit. Un expozeu al dlui general Mircescu. Sâmbătă dl Mircescu, ministru de război va face un expozeu asupra nouilor legi militare in fața reprezentanților presei. Calendarul femeii. Reuniunea femeilor creștine, române din Cluj a hotărât redactarea unui calendar, in paginele căruia să-și dea întâlnire cele mai alese condeie ale scritoarelor noastre: începutul s’a făcut cu numărul de pe anul 1927, onorat de o frumoasă istorioară adevărată a M. S. Reginei. Mai sunt bucăți in poezie și proză de duete: Ana Conta , Kernbach, Aurelia dr Hosszu, Elena Pop Hosszu-Longin, Matilda Poni, dr Elena Bratu, Maria Cunțan, Viora dr Ciordaș și altele. Prețul unui exemplar e 30 de lei. Venitul curat se va întrebuința pentru scopuri naționale și filantropice. Caz de ciumă pe un vapor român. Pe vaporul român „Dacia” s’a declarat un caz de ciumă în portul Haifa. Vaporul s’a Întors la Beyruth unde a fost desinfectat, iar călătorii și marinarii vaccinați. Sosit la Constanța călătorii cu transit spre Polonia au fost așezați in 3 vagoane, sub pază și trimiși la Grigore Ghica Vodă. Călătorii cari rămân în țară, fac o carantină de 8 zile.  Noui comenzi de avioane. La sfârșitul lunei Noemvrie sosește în țară un avion suedez de vânătoare spre a fi studiat de autorități și a se vedea dacă e acceptabil de comandă . Lucrările Volkstag-ului din Danzig. Volkstag-ul din Danzig a votat teri in a doua lectură legea prin care se acordă depline puteri Senatului. După propunerea partidelor din coaliția guvernamentală, legea a fost votată pe articole fără discuție. Această măsură a împiedecat opoziția să continuie obstrucția. Legea va fi votată în a treia lectură în ședința de Vineri. Repertoriul Operei Româine Vineri, 26 Nov. 1926: „Tosca“ în rolul „Scarpia“ dl Sigismund Zaleski de la Teatrul Scala din Milano. Duminică 28 Nov. 1926: „Rigoletto“ în rolul titular dl S. Zaleski și debutul dnei E. Drăgulinescu-Stinghe. Vapor german prins cu contrabandă New-York. — După o urmărire în largul mării, la 225 kilometri distanță de coaste, un contratorpilor american din serviciul poliției coastelor a prins și a adus eri la New York un vapor german, care transporta 100.000 lăzi cuprinzând whisky, în valoare de un milion lire sterline. Regina a îmbarcat spre Europa New York. Regina Maria și soția regală s-a îmbarcat ori dimineața pe vasul „Berangaria“ cu destinația la Cherbourg. Sute de persoane au aplaudat pe cheia plecarea. Ultimul interview al Reginei a arătat, că fiecare clipă petrecută in America a fost fericită, iar în mesajul de adio radiofonic către poporul american Regina a declarat: „să nu vă desinteresați de lumea veche căci lumea notiță și veche trebuie să trăiască împreună intelegâdu-se și ajutorându-se reciproc“. Regina și suita sa vor ocupa pe „Berangaria“ apartamentele ocupate de prințul de Wales când a voiajat anul trecut in America. Telegrame Zinoview va fi înlăturat de la Internaționala IlI-a Paris. Din Moscova se anunță că Trotțki se află în complectă dzgrație. Comitetul Internaționalei comuniste a decis în unanimitate înlăturarea lui Zinoviev din demnitatea de președinte al Internaționalei a IlI a. Tensiunea dintre America și Mexic Washington. — Se anunță că guvernul american a decis să adopte o atitudine foarte fermă relativ la legiferarea petrolului cu Mexico. E probabilă chiar ruperea relațiilor diplomatice.• Moartea comisarului de externe sovietic Krassin Londra. — Ieri dimineață a murit Krassin, ambasadorul sovietelor, care suferea de mult timp de anemie în formă foarte gravă. Presa engleză subliniază că Krassin a fost autorul tratatului comercial din 1924 cu Macdonald și a fost partizanul strângerii relațiilor cu Anglia. Revenit în Octomvrie de la concediul din Moscova îl vizitase pe dl Chamberlain afirmând din nou dorința reluării tratativelor. Krassin era dintre conducătorii sovietici proveniți din pătura capitalistă, dinnaintea războiului, fusese director general pentru Rada sovietică. Actualmente reprezenta curentul moderat evolutiv în politica economică și externă a sovietelor. — Dl Edmund Szász, magazin de postavuri, Cal. Reg. Ferdinand No. 24 a cumpărat un automobil Overland Wippet de la Firma Ioan N. Jilescu, Cluj Str. Regina Maria No. 16. 550 2-3 ViticaJPu De vânzare una trăsură pentru doi cai cu acoperiș de piele folosită numai un an. Adresa Magazinul Pascu Calea Regele Ferdinand. 1-2 PATRIA Comitetul pentru Organizarea Asociațiunii Cant. Bis. gr. cat. Nr. 32/926. Convocare Domnii cantori bisericești gr. cat. din provincia Metropolitană de Alba Iulia și Făgăraș sunt rugați, a lua parte la congresul de constituire, ce va avea loc în comuna Seini jud. Satu-Mare la 9 Decemvrie 1926 oara 8 dimineața în [localul școalei primare [gr. cat. cu următorul Program: 1. La oara 8 dimineața asistarea în corpore la Sfânta Liturgie oficială de preoții tractului după a cărui fine va urma un parastas pentru cantorii mai înainte decedați. 2. Adunare la școală. 3. Deschiderea adunării de către Rev. Domn D-lui Aurel Dragoș, protopop tractual. 4. Insemnătatea, scopul și folosul asociațiunei, discurs rostit de Dl loan Pop cantor gr. cat. în Seini. 5. Citerea statutelor proectate precum și eventualele modificări, ce ar trebui făcut în statute. 6. Alegerea membrilor în comitetul de conducere. 7. înscrierea de membrii. 8. Eventuale propuneri. 9. Alegerea membrilor de conducere în filialele județene. 10. Diferite discursuri. 11. închiderea adunării. 10. Domnii protopop sunt rugați a aviza pe toți cantorii din tradt ca necondiționat să ia parte la acest congres care va pune bază înființării asociațiunei care va servi interesele bisericei, clasei cant. și credincioșilor noștrii. Asemenea sunt rugați și D nii preoți a trimite pe fiecare cantor la congres, iar D-nii cantori sunt rugați a-și aviza sosirea prin o carte poștală adresată oficiului cantoral din Sein. Sosirea trenurilor dinspre Cluj și Baia Mare dim. oara 6 și Îl1, p. a accelerat d. m. oara Îl10. Sosirea trenurilor dinspre Oradea—Satu Mare 637 și 1633 dim. și 1635 d. m. Seini, la 2 Noemvrie 1926 Comitetul organizator. Gramofonul „Melodion“ este cel mai bun și cel mai ieftin. Mare asortiment de plăci artistice și coreografice. J. TRISKA Cluj, Str. Șaguna Nr. 14 Reprezentanța se poate Încă da pentru deferite orașe. ■W»Wf*WlWlWfinMiam HBM IIWHWnil1BnTBffWHIBI‘flimBNI HUB HII HIHII Consumul Funcționarilor Publici Cluj Convocare Potrivit § 22 din statute, se convoacă a VII-a Adunare Generală Ordinară pe ziua de 12 Decemvrie 1926 ora 10 a. m. în sala primăriei cu următoarea ORDINE DE ZI: 1. Raportul Consiliului de Administrație și al Comisiei cenzorilor. 2. Aprobarea bilanțului și Contului Profit și Pierdere încheiate la 30 iunie 1926 și darea absolutorului. 3. Deciziune asupra profitului net. 4. Alegerea a trei membri în Consiliul de Administrație cu mandat pe un an, în locul celor eșiți prin demisie și prin strămutarea domiciliului. Membri neprezentându-se în număr de cel puțin 50, adunarea generală se va convoca din nou. Conform § 24 al statutelor. Cluj, la 14 Noemvrie 1926. Consiliul de Administrație active Contul Bilanț Încheiat la 30 Iunie 1926 PASIVE Numerar.......................... 77.53140 Capital societar . . • . . 299.350 — imobile............................. 900.000— Fond de rezervă................. 230.12554 Mărfuri generale .... 1.203.39774 Fond pentru exierderi . 3784140 Mobilier............................. 85.202 — Dividende neridicate . . . 28.29750 Autocamioane................. 72 000— Diverși. Creditori. . . . 3.239.07532 Depuneri la bancă . . . . 582 600— Cauțiuni........................... 74.520 — Diverși debitori .... 1.051.28204 Remunerațiuni neridicate . 293048 ______________________________ Profit________________59.872 94 __ ___________________3 972.013 18 ____ ___________________3 972 013 18 CHELTUELI Contul Perdere Și Profit încheiat la 30 Iunie 1926 venite Impozite............................. 96.035 08 Venite de la mărfuri. . . 315.85164 Spese generale.................................. 225.564 31 Venite dela Case .... 241.11375 Salare............................ . 209.097— Venite dela Atelierul de Amortismente................. 32 573 06 croitorie.......................... 1.760 Profit 59872 94 Diverse venituri ....___________________64417 — _____________________623.142 39 ____ _____________________623.142 39 Cluj, la 30 iunie 1926. Pentru contabilitate: Lazăr Cornel contabil autorizat. CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE (ss) I. C. Cătuneanu, președinte, (ss) Ieronim Spornic, (ss) Alexandru Ionescu, (ss) Dr. A. Bugnariu, (ss) loan Băluca, (ss) loan Iscu, (ss) Dr. Constantin Jurcan, (s s) Dr. Septimiu Barițiu, (ss) Ion Apolzan. Examinând prezentul Bilanț și Cont Perdere și Profit le-am găsit exat SC și în concordanță cu registrele. COMISIUNEA DE CENZORI _____________________________ Tipografia Național SUUCN, StraiU Baglai Mari* .