Patria, noiembrie 1931 (Anul 13, nr. 238-260)

1931-11-26 / nr. 257

13B—MW i Palton ■ . ■ Demi parten Lei 1700 și mai sus Lei 1700 Și mai sus M. Neumann! Magazin de haine Cluj, Piața Unirii 14 Fiecare abonat „ostru “"s»* Până la vânzarea depozitului nostru din Cluj prețurile noastre sunt următoarele: Clasa I.............. . Lei 73 Clasa II . .............Lei 63 Clasa 111 (bulgări) . Lei 50 Un stânjen ..... Lei 1180 4 T. O primește aralis ill note muzicale de la MAGAZINUL. DE NOTE MUZICALE ORAICII din timișoară, dacă trimite chitanța de abonare pe luna Noemvrie firmei susnumite. Firma Moraveti este cea mai mare editură de note muzicale din România, iar prețurile îi sunt primite catalog gratis pentru orî și cinei scumpesc lemnele de foc! Alunei cnmparați ocumn! transportat la domiciliu 1007 COMERȚUL LEMNULUI Locuri de comandă : Plata Mihal Vite azul 39. Telef. 11-50. Strada Negru-Vodă. Talef. 6-84 Prețurile cele mai eftine pe piața locală! Cântărit conștiincios 1 1 1 394 m. BUCUREȘTI 1n fen. 761 kH* Joi, 26 Noimvrie 1931 13. Muzică de cameră (plăci de gramofon). 13.30: Informațiuni, bursa de cereale, bursa de efecte, cota apelor Dunării și semnal orar. 13.50: Muzică instrumentală (plăci de gramofon). 18. Orchestra Grigoraș Dinicu: Muzică ușoară și românească. 19. Informațiuni, meteorițl și semnal orar. 19.10. Orchestra Grigoraș Dinicu: Continuarea concertului. Universitatea radio 20. D. A Van Saanen: Cum poți să-ți faci casa. D. Romulus Diana: Reportaj artistic. Programul de seară 20.411. Muzică românească (plăci de gramofon) 21. D. G. Stefanovici tenor de la Opera Română: O sole mio Leoncavallo: Arie din „Ragliaci“ ; Borodin: Arie din „Prințul Igor“ ; Muzicescu: Două cântece. 21.20. Orchestra Radio : Concert simfonic dirijat de d. Th. Rogalsky; Dvorak: Uvertură la „Țăranul șiret“ ; Saint-Saëns: Concert pentru violă și orchestră (solist d. Th. Popovici). 22. D. George Cantacuzino: Istoria artei românești. Goticul în arta de pe vremea lui Ștefan cel Mare. 22.151 Orchestra Radio: Beethoven: Simfonia IV-a 22.45: Informațiuni. “nari înlesniri pentru „PAÎPIA Direcțiunea ziarului „PATRIA“ considerând criza financiară în care ne zbatem și pentru a face totuși, ca ziarul atât de iubit și apreciat de către opinia publică, să pătrundă în toate colțurile Țări a hotărât, ca pentru restimpul de 1 Decembrie 1931-31 Dec. 1932 Astfel s-a stabilit să reducă prețul abonamentului pentru categoriile sociale, cari sunt mai lovite în urma crizei: a) pentru țărani agricultori abonamentul pe un an .................... și se va plăti tn zece rate; b) pentru preoți, învățători și funcționari de stat sau particulari și se va plăti în patru rate. Condițunea pusă de conducerea ziarului este, ca până la 1 Decembrie să fie remisă rata primă. ntra afltet ■M Tifftitwert tăiat lui BfcWui a MICA TÜBLICITAli Licențiat prepară comerț, cunoaște franceza engleză, Neculcea 4. Fundul Curții. ______ ___ 1013 Căutăs n conducători de chioșc de ziare cu garanție materială. A se adresa Direcțiunei Fundației Culturale „Voevodul Mihai“ Cluj, Piața Garei. 43 G. Plano pentru eleve dau oare foarte ieftin. l^r^ la acjm în^ ziarism. S ’a pierdut Brevetul de Industrie al tâmplarului Fiilip Francisc eliberat în anul 1919 de Primăria Cluj, din Strada Pata No. 66. N declar nul și fară valoare în mâinile on cui s’ar_găsi loil De închiriat camere elegant mobilate cu dormitor complet, intrare se Dayafa, parchet. Regele Ferdinand 107. Part^ ușa ultimă. iAt .jubsolvent al școalei de educație fizică din Wiener Neustadt, predă scrima itaiiană, la liceul Gheorghe Bariuțiu. Marții Joi și Sâmbătă, după masă. Gusurile încep Sâmbătă. Doritorii se pot înscrie în zilele sus menționate. 997 La cumpărături de 893 tacâmuri de argint cereți numai mărfuri marcate cu clopot ca singur.1 fabricație egală cu cea din străinătate. „Tacâmul“, fabrică de articole de argint, Cluj, Strada General Neculcea No. 6. BLANURI niciodată așa ieftin nu s’a putut cumpăra. — Vindem întreg depozitul Magazinul de blanuri DERY in atenția perceptorilor!! Sâmbătă și Duminică deschis până dimineața Student, iîistinctor de cor, destoinic, se caută pentru conducerea unui cor românesc în înființare Oferte scrise la Cercul Cultural C. Dobrogeanu Gherea Cluj, Strada Memorandului No. 21. Cilris sau Cu reduceri mari se servește la MUSSA și FIUL coaforul Operei Cluj, Str. Memorandului IO. L N Condica de Termene 1932 Sînr. Lepede si 300* 409-La 1 Lei 00 001 001 00 i 00 j 00 001 00 j 00 00 00 00 00 00 00 I 00 00 00 00 i 00 00 I 001 00 00 La Tipografia Națională din Cluj, (Str. Regina Maria 36) se găsește încă un stoc de rezervă de carnete de date. Doritorii să se adreseze numitei tipografii. * Cluj. 480 lei cu rambursă. r O nouă invenție chimică blănuri vechi, nedesfăcute. ăH 7 1 TIU vopsim In culoare modernă, brună, (Nutria). V /Ci M ia Hă In ale opanea comercianților de bâuturi spirtoase In baza adresei Administrației Financiare din Cluj, Camera de Comerț și de Industrie din Cluj atrage atențiunea tuturor comercianților cari vând băuturi spirtoase (înțelegând și cârciumarii și restauratorii) că taxele stabilite și debitate după brevete de licența conform dispozițiunilor cuprinse în art. 233 din legea băuturilor spirtoase se plătesc trimestrial și anume în primele 15 zile ale trimestrului următor, de la care dată se vor urmări conform legei de urmărire și percepere, iar în cazul, dacă taxa de brevet nu s-a plătit până la finele celei de a doua luni a trimestrului pe care e datorată, brevetul este de drept perimat. Având în vedere că conform instrucțiunilor Ministerului în viitor Administrațiile Financiare sunt îndatorate a aplica aceste dispozițiuni și a lua imediat măsuri pentru anularea brevetelor perimate conform legi. Camera de Comerț și de Industrie din Cluj aduce la cunoștința tuturor celor interesați că taxele de brevet stabilite și scadente să fie achitate cel mai târziu până la finele lunei Noemvrie 1931, cunoscând că în caz contrar brevetele se vor considera perimate. Taxele complete sunt a se plăti fără considerare că au fost apelate sau nu. _______Tribunalul Cluj, secția I-a.______ No. 2492/193,1 conc. prev. 1017 încheiere în cauza de concordat preventiv băncii „Transylvania“ Soc. An. din Cluj termenul fiind termenul fixat pentru convocarea creditorilor în conf. cu art. 16 din Legea concordatului preventiv pe ziua de 2 Decembrie 1931 ora 9 în camera 94 trib. Cluj secția la et 1 prin aceasta subsemnatul judecător delegat invită pe creditorii necunoscuți să se prezinte la termenul pe ziua susîixată, pentru a susține interesele. Cluj, la 24 Novembrie 1931. Judecător delegat: S8. Dr. I. Hossu. Grefier; ss. A. Oniciu. p conformitate: (Indiscifrabit.) Riefier. In restauraiitui 6E1ND, vis-a-vis de Teatrul Maghiar, se mânânta bine și ieftini! Un prânz Lei 15, o cină Lei 13, împreună cu pâine. O fleică la grătar Lei 10. PATRIA JOI, as Noftmvri», Anul XIVI. No. 367. Manifestații de simpatie Un tânăr preot, abia de un an așezat într’o comună din apropierea Clujului, trece cu tânăra lui preoteasă, pe lângă mine. Eu îi opresc, ca să le strâng mânile și să-i întreb: ce mai fac, cum o mai duc? Iar ei îmi dau răspunsul, ce de obiceiu se dă în zilele noastre unor astfel de întrebări. Eu, tot după obiceiul zilelor noastre oftez, mm întrebându-l așa, ca într’o doară: — Cum o duceți cu poporul? — Foarte bine, — îmi răspunde preotul, ridicând din umeri. — Oamenii ne iubesc și ne fac mereu manifestații de simpatie... Manifestații platonice, fără lei... — Cum nu ne-ar face? — îl întrerupe preoteasa. — Popa le-a îngropat până acum optsprezece morți, dar plata și-a incinsat-o numai pentru patru... Dacă mai adăugăm douăzeci de botezuri ,și opt feștanți restante, iubirea aceasta e prea explicabilă... — Hm, hm, - • intervine preotul, mai ridicând odată din umeri și adresândto mi se mie.— Când cu vre-o îngropăciune, ori botez, etcetera, cine crezi, doamnă, că mă roagă să mai aștept pe bieții oameni, sub cuvânt, că sunt săraci și necăjiți? Dumneaei, dumneaei.... — Bravo! — încheiu acum eu, strângăndu-le mânile, de rămas bun. — Manifestațiile de simpatie le meritau, așa se vede, amândoi. Fiți numai, fără grijă! O să vie ,și leii, colo, mai târziu... ADELINA ISTRATE PERSONALE RECTIFICARE. In ziarul „Curentul” din 22 Noemvrie a apărut o vetire, plasată verosimil cu anume intențiun răutăcioase, în care se comunica, că d. dr. Ieronim Stoichiția, fost deputat, vice-președintele organizației partidului național-țărănesc din Sibiu, a primit reprezentanța din Brașov a Societății de distribuire comercială („Diseom”). Suntem autorizați să dăm cea mai categorică desmințire. D. dr. Ieronim Stoichiția nicicând nu a solicitat cu atât mai puțin a primi o asemenea reprezentanță, fie în Brașov, fie altunde, și nu are nici o legătură de nici un fel cu „Diseom”. ~ O MANIE ATIE IMPREEIONANTA DE COLEGIALITATE aceea, ce se pregătește pe Sâmbătă la Teatrul Național din Cluj, când are loc reprezentația de adio a popularului și răsfățatului artist al nostru, Mihalescu-Brăila. Tot ce are mai distins scena românească, Opera românească, vine să dea concurs la această reprezentație de gală. Pe lângă spectacolul „Heidelbergul de artă, dată”, în care Mihăilescu-Brăila are creațiune delicioasă, alăturea de apreociata lui parteneră ,Ieana Popovici- Voina, — între acte, vor declama și vor cânta arii și romanțe fruntașii Teatrului și Operei, în frunte cu dna Igiroșanu, Ghibericon, etc. dietiii 20 Leci. Veniitul .net e destinat scopurilor de asistența socială. — Rectificare. Comitetul societății de binefaceire ,„Caritatea” anunță pe această cate că ceaiul ,damisant ce era .să se țină în 29 Noemvrie se amână pentru Duminecă 6 Decemvrie. DIN ȚARĂ — Festivalurile artistice dela Oradea. In numărul de ailaltăieri ai ziarului nostru am publicat o dare de seamă despre congresul A. G. R. U.tluj, congres organizat de d. profesor Alexandru Borza, un distins membru al comitetuilui central. Buna reușită a lucrărrilor Kongresului este a se mulțumi atât dsale, cât și comitetului local de organizare. D- profesor Borza a dovedit și de astădată, că este nu numai un fruntaș între fruntașii bisericei române unite, ci și un excelent organizator. In timpul lucrărilor congresului sub conducerea dsale și urmând printeștile dsale sfaturi și a federației generale proclamat și constituirea a studenților români imiți, cum de altfel arătăm la alt loc al ziarului nostm. Spre marea bucurie atât a inimilor tinere, cât și a tuturor congresiștilor, d. profesor Alexandru Borza a participat activ și la șezătoarea culturală-artistică organizată de societățile religioase ale tinerimei dela școalele secundare din Oradea,, o șezătoare, despre care nu se i Mai spune decât cuvinte bune și care eia nu i-se p pot aduce decât superlativul laudelor. Șezătoarea s’a ținut în suila teatrului Regina Alaria în fața unui public extraordinar de numeric, de față fiind și înalții arhierei și reprezentații oficialității. Strălucitul succes al șezătoarei mai dovedește, căi tinerimea școlară din Oradea are exicelenți conducători sufletești. Programul a fost norocos și bine întocmit. Atât prestațiunille corale și declamatorice, cât și disertațiile acestei șezători au fost tot atâitea drăgălașe omagii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. O admirabilă reușită a avut și festivalul corului Hubic, despre care putem afirma« că a fost o admirabilă încoronare a celor două zile de praznic. — O nouă societate culturală în Dej. La inițiativa studentului gazetar Nicolae Bodea tinerii studenți aparținători jiudețului Someș,. .s’au constituit în societate culturală. Primul comitet al acestei societăți e alcătuit din domnii Nicolae Bodea, președinte, Alexandru Bania, vicepreședinte,, Iuliu Danciu, secretar general,, Ioan Morar, secretar de ședințe, Viorica Păcurariu și Emil Coste, cenzori, iar domnii Remus Ciupe și N. Moșoni, bibliotecari. Dumineca trecută tinerii studenți în colaborare cu „Astra” s’au deplasat în câteva comune din plasa Târgul Lăpușului, organizând șezători culturale, la cari au participat numeroși săteni,In toate comunele cercetate de tinerii apostoli ai culturii naționale s’au ținutt conferințe frumoase și instructive. — Chilia directorilor școlari. Prefectura județului Făgăraș a intervenit prin scrisoarea No. 5503—1931 la Ministerul Instrucțiunii în sensul ca acele comune,în cari învățătorii directori au locuințe proprii, să nu mai fie obligate a plăti chirie învățătorilor directori. Ministerul Instrucțiunii Dir. Învățământului primiar, prin ordinul său Nrul 96632—1931 a dispus că învățătorii dir actori, cari au locuințe proprii în comuna în care este școala, la care este director, să nu mai primească de la comună nici un fel de chirie. In felul acesta se ușurează bugetele comunelor, în cari bugete nu va mai asigura chiria învățătorilor directori cari au locuințe proprii. Acest ordin a fost comunicat tuturor primăriilor spre știre și conformare. —. O demisie respinsă. Ziarul „Gazeta de Vest” aduce știrea, că d. Gheorghe Sofronie, președinte al comisiei interimare, a demisiionat, recomadâind ca viitor primar pe d. Gheorghe Tulbure. Acesta însă a declarat că în actuala compoziție a comisiei interimare, când lipsește baza de colaborare interioară nu poate primi acest post In Consecință ministerul de interne a respins demisia dlui Sofronie. 1 — O spargere la oficiul stării civile. Ieri ‘ noapte spărgători necunoscuți au păstaums în localul oficiului stării civile din Timișoara. Spre nenorocul lor însă, n’au găsit decât suma de 85 lei în pupitul unui funcționar și cărțile de vizită a funcționarului Ion Budescu. Le-au ridicat și acestea, probabil cu scopul de a pătrunde cu ajutorul lor și în alte case. Li llJ — Șezătoarea culturală a „Astrei” despărțământul Târgu-Săcuesc. Asociația culturală a „Astrei” din Târgu Săcuesc și-a reînceput activitatea culturală organizând șezători în localitate. Duminecă la ora 5, a avut loc în sala festivă a primăriei întâia șezătoare. A conferențiat de prof. Garnea, despre : „Un scriitor ardelean” (Liviu Rebreanu). D. dr. Dima a cdit câteva maxime din volumul dnei Olăjnescu și o " snoavă "de Speranția. D. dr. Bidu a citit informații din limea medicală. Itrogramul l-au 'Completat dnii Leu și Davu, executând la vioară și cu vocea ăi’ii naționale. Publicul a răsplătit cu aplauzie,atât pe conferențiar cât și pe ceilalți dominiari au contribuit și . reușita șetrăoarea ECONOMICE Mi n KaKBg Baa M MaÉ Mna MinaMi — Pentru șomerii din județul Someș. Comitetul pentru ajutorarea șomerilor din județul Someș a ținut o ședință), la Care s’a hotărât, ca primăria Dej să acorde un ajutor de 20 mii,, județul 10 mii, iar primăria Gherla 10 'mii. Gchimariul din Dej a declarat, că întrucât comuna va avea creditul necesar o să exploateze cariera de piatră, întrebuințând șomerii, iar lucrările edilitare vor fi executate tot prin șomeri. O declarație de acelaș fel a făcut primarul din Gherla în legătură cu lucrările de la aceasttă comună, iar d. inginer Silași, declară, că toate lucrările de terasament și împietruire de pe teritoril județului se vor executa ,prin șomerii diferitelor comune. Nundăritul șomerilor se ridică la 900. S’a hotărât, ca aceștia să beneficieze de asistență medicală gratuită. S’a mai hotărât și tipărirea unei serii de timbre de șomaj, cari se vor aplica pe actele ce întră la primării,, prefectură, tribunal și alte oficiii. Timbre de acest fel se vor aplica benevol și tn restaurante, cofetării și cârciume. — Din nevoile cooperației. Primim din partea unui cititor al nostru urmâtoarele: ,In Galați este o fabrică de săpun ,,Moldova” "a dilor Petalas și Athanaseulis, care în vara trecută a trimis pe un domn : Ciucean 'prin Ardeal să câștige comenzi pentru marfa ■lor. Au arătat mostre ,și comanda cu acont ,și rambursă s’a făcut. In lipsa unei centrale de aprovizionare multe Consumuri de pe Valea Someșiului au făcut ■ asemenea comenzi. Ce decepție am avut la sosirea marfei. Săpunul a fost de cea mai proastă calitate departe de mostra arăltată. A fost absolut neutilizabil. Am primit o masă galatin joasă moale care în apă se întindea iau dacă s’a uscat s’a Contras ca ciupericile uscate. — Târgul de vite, ținut în Șercaia a fost , foarte bine cercetat, vânzări însă s’au făcut foarte puține. S’au vândut 3T3 vite cornute, 81 porci și 77 oi. S’a vândut o pereche de boi buni cu 18 mii lei, o vacă 4 mii lei, un bivol cu vițel cu 5 mii lei, un cal bun cu 8 mii lei., i'H 'Porc bun cu 2500—3000 lei și 1 oaie cu 150 lei. Vite pentru export nu s’au cumpărat pentru acest târg. „întâmplarea ?n ultima analiză este Dumnezeu** spune celebrul Anatole France și într’adevăr mulți sunt aceia cari pot să mulțumească întâmplări cariera și norocul ce l-au avut în viață. Fiecărui om numai odată i se prezintă în viață prilejul norocului, principalul ca să ști profita de ocazie. O asemenea posibilitate oferă Loteria Spitalurilor Evreești, unde pentru 100 de lei oricine poate deveni posesorul fericit al unui milion. Acum încep tragerile câștigurilor mari de un milion lei, 200.000 lei și a mai multor câștiguri de câte 5..000, 25.000, 10.000 lei. Trimițând 100 lei prin poștă, primiți lotul scutit de porto. Adresa: Biroul central al Loteriei Spitalelor Evreești, Cluj, Piața Unirii 20. LOCAL.E — „Un fenomen muzical” așa <'aracterizează critica muzicală din Portis vocea minunată a primadonei Pia Igiroșanu, pe care vom avea plăcne să o auzim la Cluj,, la Opeira Română,, Vineri 27 Nov. în Madame Butterfly și Luni în „Rigoletto” înainte de a pleca la Budapesta unde e Invitată să dea un mare conceptt la Academia de muzică ,,pia Sigiroșamu,, scrie presa franceză, este un fenomen muzical din cauza elasticității unice a coardelor ei vocale desvoltate prin studiile fericite. E um tamperament muzical interesant, o soprană lirică ,prin excelent.b. Miblistul clujan va veni în mare număr să asculte ■ această glorie românească. — Expoziție pacifistă la Cluj. Ororile războiului viitor și haosul de azi, este arătat spectatorilor de tablourile tânărului pictor Keleti Ladislau. Expoziția din Cluj care premerge o expoziție din Geneva, va fi deschisă numai 3 zile în 27, 28 și 29 Noemvrie a. c. în sala Prefecturii. — Liceul „Principesa Ileana” din Cluj și-a suspendat cursurile pentru o săptămână din cauza scarlatinei. Redeschiderea se va face Miercuri 2 Decembrie în cazul când nu se vor ivi noi cazuri. — Joi seara, 26 Noembrie, orele 8 seara conferențiază în Școala de Studii Sociale (Călbinul Gon.Tructoriilor, Str. Văii 7) dr. Lotar Rădăceaniu (București) despre „Reforma agrară” și prof. N. Mărgineanu despre „,,Cultură ,și educație”. — Oaispeții sunt bine văzuți. I — Așezămintele A. S. R. Principesa Elena și Camera de Comerț și Industrie Cluj aduc la cunoștința Onor. public, că în ziua de 29 Noemvrie a. c. ora 18 aranjează un matineu dansant cu ocazia inaugurării Sălii de spectacole a noului Palat al Camerei. Luminăție feerică, aranjament luxos și modern. Intrarea 60 de Lei de persoană. Pentru .stu »eeee»»ee»ee»ee»eeeeee»eeeeeeeeeeee»eeee»ee»e»eee 0 rederala a Asoc. stoenilor români uniți din țard In 1927 studențimea din Cluj s’a organizat, greco-catolică sub inimosul imbold a eminentului profesor universitar dr. Alexandru Borza, într’o Asociație a Studenților Români Uniți (Astra), având drept scop principal regenerarea vieții publice, încreștinarea societății moderne în toate fibrele ei. Această acțiune a găsit un profund răsunet în sufletul studențimei noastre... Mișcarea a prins teren și în scurt timp s’au organizat societăți similare la Craciții Alare, Timișoara și București. La Congresul Agrulii s’au întâlnit și delegații studențimei greco-catolice pentru a discuta încadrarea lor în mișcarea Agrului... Dela început s’a simțit necesitatea unui organ central al studențimei care să stea în i pîrmanent contact cu Comitetul central al Agrului. D După discuții îndelungate, prezidate de părintele Preposit dela Blaj — Popa și îndeosebi cu concursul inițiatorului și apreciatului îndrumător al mișcării catolice, d. prof. univ. dr. A. Borza, problema de organizare și fiuctioanare a studenților uniți ca organizație omogenă, a fost definitiv rezolvată. S’a hotărât într-o atmosferă înălțătoare înființarea Uniunei Naționale a Studenților Români Uniți, drept suprem factor diriguitor al mișcării catolice, a cărei președinte va fi membru de drept în Comitetul central al Agrului. In ziua de 22 Noemvrie s’a procedat la alegerea președintelui și comitetului „U. N. St. R. U.”-lui. Președinte a fost ales cu unanimitate de voturi d. dr. _ Victor _ Biriș, președintele Astuului din Cluj, iar membri în comitet domnii: ing. Vinga, Rața și Budui, președinții A. St. R. U. din Timișoara, (.Oradeai și București... Uinnimea stă sub protectoratul S. P. Sf. Vasilie Suciu, metropolit, și-și va face în curând intrarea în „Pax Romana”. Asociația internațională a studenților catolici. Dorim U. N. St. R. U.-mi o activitate rodnică ! ' SPECTACOL.E Programul Teatrului Național al Operei Române din Cluj JOI, 26 Noemvrie : Grengoire; Fericirii; Moartea lui Fulger. Vălul VINERI, 27 Noemvrie : M. Butterfly (cu soprana Pia Igiroșanu). SAMBATA, 28 Noimbrie 1931: Heidelbergul de altă dată (o reprezentație de retragere a dlui Dem. Mihăilescu-Brăil;i\ DUMINICA, 29 Noembrie 1931 (matineu); Foveatirile lui Hoffmann.