Pentru Socialism, octombrie 1956 (Anul 7, nr. 860-878)

1956-10-14 / nr. 864

1 QfGAn AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL OAIA MARE Anul VII nr. 864 Duminică 14 octombrie 1956 4 pag. = 20 bani întrecerea patriotică în sprijinul realizării planului de colectări Drept recunoștință față de grija deosebită ce le-o poartă partidul și guvernul nostru, pentru a cimenta și mai mult alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, tot mai mulți țărani muncitori din regiunea noastră, în frunte cu colectiviștii și întovărășiții, urmînd exemplul membrilor de partid și al deputaților, termină înainte de termen predarea cotelor către stat. Colectiviștii din Băsești au fost primii pe raion care și-au predat în întregime cota către stat și îndatoririle către S.M.T. Intovărășiții din satul Stremți și-au predat în comun și în întregime cotele către stat. In comuna Cehăluț, raionul Tășnad, peste 400 de producători și-au predat pe întregul an și la toate produsele, cota către stat. Pildă vie de urmat au fost membrii de partid: Ioan Bokor, Carol Bihari, Nicolae Bolba și deputați printre care Viorica Barbu și loan Racolța. Este știut că și în perioada aceasta, lucrările de cîmp sunt destul de aglomerate și pentru ca toate să se desfășoare în bune condiții și în sectorul individual este necesar ca țăranii muncitori să fie mobilizați în întreceri patriotice. Numeroase comitete comunale de partid și organizații de bază la îndrumarea comitetelor raionale de partid au luat măsuri pentru ca, împreună cu comitetele executive comunale să asigure buna desfășurare a întrecerii patriotice. In acest scop comitetele comunale de partid, organizațiile de bază și comitetele executive comunale au analizat experiența cîștigată în organizarea întrecerii patriotice și au luat măsurile cele mai eficace pentru desfășurarea vie a întrecerii. Comitetul comunal de partid din Ulmeni, după ce a analizat problema colectărilor, a indicat organizațiilor de bază sătești să organizeze ședințe deschise și împreună cu comitetul executiv comunal, adunării populare tinde să se discute pe larg cu cetățenii, felul cum pot să fie mai bine sprijiniți în realizarea planului de colectare. După ședințele și adunările populare s-au organizat întreceri scripțiile patriotice între circumcomunale din fiecare sat, de a căror desfășurare răspund membrii comitetului comunal de partid și ai comitetului executiv comunal. In fiecare duminică se analizează desfășurarea întrecerii, iar circumscripțiilor fruntașe li se acordă drapelul de „Circumscripție fruntașă“. In afară de aceasta, comuna este în întrecere cu comuna Benesat. Cuprinși de elanul întrecerii, țăranii muncitori din circumscripții, sate și din întreaga comună luptă pentru rezultate cît mai bune Rezultatele frumoase ale întrecerii au ridicat comuna printre comunele fruntașe pe raion în realizarea planului de colectare. Pînă în ziua de 9 octombrie, realizarea planului la grîu era 99,8 la sută, porumb 41 la sută, floarea soarelui 24 la sută, alte boabe 98 la sută, fîn 102 la sută, cartofi 50 la sută, carne total pe întregul an 90 la sută și lapte de vacă 89 la sută. Țăranii muncitori din această comună sînt hotărîți ca în decursul acestei luni să realizeze planul de colectare pe întregul an. Bine procedează organizațiile de bază care antrenează în rîndul agitatorilor pe fruntașii predării cotelor. Aceștia au baza morală să ducă o susținută muncă de lămurire în rîndul restanțierilor, în rîndul acelora care amînă de pe o zi pe alta predarea în întregime a cotelor către stat pe motivul că „mai este pînă la sfîrșitul anului“. Nu există comună din regiunea noastră unde să nu se vorbească despre întrecerea patriotică. Nenumăratele rezultate pozitive dovedesc că acolo unde ea este bine organizată rezultatele sînt foarte frumoase. Din păcate însă, mai sînt comitete comunale de partid, comitete executive ale sfaturilor populare comunale și organizații de bază sătești, care subapreciază importanța întrecerii patriotice, dîndu-i o organizare pur formală, „de ochii lumii". Astfel se prezintă situația și în comuna Recea, unde întrecerea patriotică între circumscripții este organizată numai în centrul de comună, unde de altfel fac controlul obișnuit și cel de la raion. Formalismul cu care președintele și secretarul comitetului executiv comunal Ioan Gherasim, respectiv Ștefan Silaghi, privesc întrecerea patriotică, ne-o dovedește și faptul că au înmînat deodată unei circumscripții două drapele de „Circumscripție fruntașă" în timp ce o altă circumscripție merituoasă a rămas fără stimulent. In comuna Ariniș, raionul Cehu Silvaniei, cu toate că i-a fost indicat, comitetul comunal de partid n-a discutat desfășurarea colectărilor. Organizația de bază din satul Ariniș a trecut fermal peste această problemă fără să ia poziție față de unii membri de partid, ca Vasile Iluț și Ioan Szabó, care sunt restanțieri la predarea cotelor. Comitetul executiv din această comună nici nu s-a gîndit că fruntașii întrecerii patriotice trebuiesc stimulați. Tot în această comună deputații în ultima sesiune a sfatului popular comunal, care a avut loc nu de mult, n-au discutat nici un cuvînt despre predarea cotelor, provenite din produsele de toamnă: porumb, cartofi, floarea soarelui, etc. Această nepăsare față de desfășurarea planului de colectări a făcut ca planul la produsele porumb, cartofi și floarea soarelui să fie realizat într-un procentaj extrem de mic. In comuna Săcășeni, raionul Tășnad, planul de colectare la grîu este realizat doar 81%, la alte boabe 68%, la carne total pe tri 1 Ooduc OÖ vo j IR Carne total pe hí ♦: * * *»: ** :*:♦:« mestrul III, numai 71%, iar la produsele de toamnă, a căror recoltare este spre sfîrșit, la porumb de-abia 32%, cartofi 50% și floarea soarelui 42%. In această comună comitetul executiv comunal, respectiv președintele Alexandru Verendan, este mulțumit să-și zică: „Și așa, merg colectările". Acestea sînt doar cîteva exemple, care dovedesc încă o dată cît de important este să se desfășoare cu succes întrecerea patriotică. Pentru buna desfășurare a acesteia comitetele raionale de partid și comitetele executive raionale să nu se mulțumească numai cu indicațiile date, ci să urmărească pe teren traducerea lor în viață. Pentru ca întrecerea patriotică să fie un adevărat stimident, comitetle comunale de partid, organizațiile de bază și comitetele executive comunale trebuie să asigure o minuțioasă analiză a desfășurării întrecerii, clasarea circumscripțiilor și comunelor fruntașe să se facă cu mare simț de răspundere și numai pe bază de merite reale. In zilele de duminică, au loc adunări populare, unde se analizează desfășurarea lucrărilor agricole de toamnă, printre care și realizarea planului de colectări. Să nu se uite că aici trebuie să participe delegați din ambele comune, care se află în întrecere, pentru ca aceștia să decidă bazați pe date reale care a cîștigat drapelul de „Comună fruntașă“. Este stimulator să se asigure o agitație cît mai vie în legătură cu întrecerea patriotică. In această direcție trebuie să funcționeze graficele care arată locul circumscripțiilor, al satelor și al comunelor în întrecere. La gazetele de perete să se scrie și să fie publicate articole pozitive și negative în legătură cu desfășurarea întrecerii. Este bine să se afișeze chiar fotografii ale fruntașilor, să li se trimită scrisori de felicitare, etc. Organele de partid și de stat, comuniștii și deputații, fruntașii satelor în muncile agricole și în predarea cotelor au datoria să găsească noi metode care să asigure o și mai bună organizare a întrecerii patriotice, să aplice sisteme variate și mai atrăgătoare in stimularea fruntașilor — lucruri care vor asigura succese mai însemnate întrecerii patriotișice, în vederea sprijinirii realizării planului de colectări înainte de termen. 4K  Uiți în pag. 4-a: Problema Suezului. Partidul socialist din Japonia cere recunoașterea R. P. Chineze. 4 Atenție deosebită însămînțărilor de toamnă! Comunicatul Direcției Generale a Treburilor Consiliului de Miniștri și al Ministerului Agriculturii In urma ploilor căzute în ultimele zile în toată țara, condițiile de pregătire a solului și a însămînțărilor s-au îmbunătățit foarte mult. — Față de această situație cu totul favorabilă pentru însămînțări și față de stadiul întîrziat al campaniei de toamnă, Ministerul Agriculturii recomandă a se lua următoarele măsuri tehnice: — Ia arăturile de vară bolovănoase efectuate înainte de căderea ploilor, se vor face numai lucrări superficiale de afînare a solului cu polidiscul, cultivatorul, prășitoarea sau cu grapa grea, în preajma semănatului la adîncimea de însămînțare. Arăturile care după executarea acestor lucrări totuși prezintă bolovani se vor sfărîma cu tăvălugul, iar după însămînțare se vor grăpa. — Pe terenurile eliberate de culturi în preajma însămînțărilor, în special după porumb, arătura se va face la adîncimea la care nu ies bolovani, se va tăvălugi imediat pentru ca solul să se așeze, iar după însămînțare se va grăpa. — In cazul porumbiștilor bine lucrate și fără buruieni, poate fi înlocuită cu succes arătura prin două discuiri la 8—10 cm. adîncime în direcții opuse fără a se grăpa, sau se va ara cu plugul fără cormană la 10 cm., grăpîndu-se imediat. — Sfaturile populare împreună cu inginerii și tehnicienii sînt obligate a lua toate măsurile ca întreaga cantitate de sămînță ce urmează a fi însămînțată să fie condiționată și tratată. Ministerul Agriculturii obligă toate colectivele de conducere din S.M.T.-uri să ia cele mai corespunzătoare măsuri pentru folosirea zi și noapte a întregului parc de mașini și tractoare cu întreaga lor capacitate de lucru. Toate unitățile de stat trebuie să fie în fruntea lucrărilor privind recoltările și însămînțările de toamnă și vor trebui să execute lucrări la un înalt nivel agrotehnic pentru a constitui exemple vii în fața gospodăriilor agricole colective, cît și pentru țăranii muncitori cu gospodării individuale. Se recomandă cu insistență tuturor consiliilor de conducere ale gospodăriilor agricole colective, cooperativelor agricole de producție, întovărășirilor agricole și gospodăriilor individuale să folosească din plin ajutorul ce-l primesc de la stațiunile de mașini și tractoare și in același timp să folosească toate atelajele lor la executarea însămînțărilor. Sfaturile populare împreună cu inginerii și tehnicienii de la regiuni, raioane, puncte agricole și comune sînt obligați să mobizepe toți producătorii individuali și să-i ajute, să se organizeze în grupe de întrajutorare pentru ca prin eforturi comune să termine vnsămînțările cel mai tîrziu pînă la 30 octombrie 1956. Organele agricole și sfaturile populare au datoria să folosească chibzuit întreaga cantiate de sămînță selecționată ce a fost pusă la dispoziție, urmînd a fi distribuită numai acelora care nu au și să vegheze ca să fie însămînțată cantitatea corespunzătoare în terenuri bine pregătite. Inginerii, tehnicienii și mecanizatorii din agricultură au datoria de a lua măsuri pentru asigurarea însămînțării cu semințe de sol a loturilor semincere, menite să asigure semințe de bună calitate pentru anul 1957. Pe loturile semincere și în gospodăriile raionale de producere a semințelor se vor aplica îngrășăminte chimice și se vor executa lucrări la un nivel agrotehnic superior. Dat fiind că în unele raioane și regiuni ale țării mai sînt culturi de porumb, sferlă și cartofi nerecoltate și cum după aceste culturi urmează să se însămînțeze grîu, se vor lua măsuri urgente pentru recoltarea grabnică, eliberîndu-se lor cît mai terenurile spre a se face posibilă pregătirea lor pentru însămînțare. Ministerul Agriculturii consideră că acum este momentul ca toți lucrătorii din agricutură să depună eforturi zi și noapte, folosind fiecare oră bună de lucru pentru a termina insămînțările pînă ce mai tîrziu la 30 octombrie 1956, obținerea unei pentru a se asigura recolte mari în anul viitor. Angajamentele noastre prind viață Primul an din cel de al doilea plan cincinal se apropie de sfîrșit. Cooperatorii de la „Unitatea“ din Sighet sînt hotărîți ca pînă la finele anului să sporească realizările în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 7 Noiembrie. Sub îndrumarea organizației de bază, conducerea cooperativei a trecut la o temeinică analiză a posibilităților de realizare a planului, scoțîndu-se cu această ocazie în evidență nenumărate rezerve interne. Consfătuirea de producție din secția tricotaje a complectat mult părerea celor de la conducere. Numai la această secție cu ocazia consfătuirii s-au luat angajamente de a se produce peste plan 1500 bucăți tricotaje de bumbac pînă la 7 noiembrie și 3000 bucăți pînă la 30 decembrie. Se vor produce de asemenea în plus 1800 bucăți pulovăre bărbătești de bumbac, 1000 bucăți pulovăre și 1000 pantaloni trening pentru copii și altele. In fruntea acestor angajamente a stat tov. Iolanda Enyedi tricotoare, care lucrează la trei mașini automate Ea singură s-a angajat că va face în luna octombrie mai mult cu 120 pulovăre de bumbac decît prevede planul său, tov. Teleptean Reghina cu 80 bucăți pulovăre mai mult. Nici cooperatorii celorlalte secții nu s-au lăsat mai prejos. La secția tricotaje ciorapi, de pildă, tov. Sutor Maria și Orza Ioana s-au angajat că vor produce în cinstea zilei de 7 Noiembrie mai mult cu cîte 50 perechi șosete schi iar la secția de comandă tov. Silvia Popescu, Iulia Toth și altele s-au angajat că vor produce în luna octombrie cu 100 bucăți tricotaje de lînă la comandă mai mult. Conducerea cooperativei a luat imediat măsurile pentru a asigura condițiile de muncă necesare ca angajamentele să prindă viață Muncitorii de la secția de întreținere au trecut cu multă însuflețire la mecanizarea a încă două mașini manuale de tricotaj, lucrînd de zor la această lucrare tovarășii Heisler Ștefan, Blaj Tiberiu și Kronholtz Zoltán, iar tovarășii Lihet Ioan și Balazs Ștefan fac ultimele pregătiri pentru instalarea celui de al doilea grup electrogen, pentru asigurarea cooperativei noastre cu curentul electric necesar producției majorate. Și angajamentele noastre prind viață. Ele se îndeplinesc zi de zi. Și de data aceasta în fruntea realizărilor este din nou tovarășa Iolanda Enyedi, care în primele zile după luarea angajamentelor a început să producă cîte 8—10 pulovăre peste planul zilnic, urmată db tovarășa Teleptean Reghina cu 6 bucăți, iar Shutor Maria cu 3 perechi șosete de schi pe zi, etc. Asemenea rezultate frumoase obțin și ceilalți cooperatori, care în întrecerea desfășurată în cinstea zilei de 7 Noiembrie își respectă cuvîntul dat. HS. La uzinele „23 August" din Capitală Uzinele „23 August“ din Capitală. Cazangiii Constantin Alexandru și Constantin Mereteagg lactind la ultimele tronsoane pentru fabrica de ciment. Să nu pierdem nici o oră din timpul prielnic însămînțărilor! Pe ogoarele regiunii noastre însămînțările culturilor de toamnă sînt în plină desfășurare. După datele primite de la Direcția agricolă regională, pină la 11 octombrie, însămînțările sînt realizate pe regiune In proporție de 33,5 la sută, avansate find raioanele Tășnad din zona I-a și Oaș din zona II-a. Ritmul însămînțărilor se desfășoară cu mare încetineală în raioanele Șomcuta Mare, Cehu Silvaniei, Lăpuș și Vișeu. In aceste raioane comitetele raionale de partid și sfaturile populare raionale nu au luat măsurile cele mai eficace pentru grăbirea însămînțărilor, nu se folosește întreaga capacitate de muncă. Nici situația din raioanele Carei, Satu Mare, Sighet, precum și din raioanele avansate nu mulțumi pe nimeni deoarece poate față de aceeași perioadă a anilor trecuți sintem mult rămași în urmă. După prognoza timpului pe luna octombrie, ploile vor începe în următoarele zile. De aceea este necesar ca toate forțele să fie îndreptate spre terminarea în cel mai scurt timp posibil a însămînțărilor de toamnă. Comitetele raionale de partid și comitetele executive ale sfaturilor populare raionale prin comitetele comunale de partid, organizațiile de bază și sfaturile populare trebuie să mobilizeze țărănimea muncitoare pentru a folosi întreaga capacitate de lucru a utilajului agricul, să nu piardă nici o oră din timpul prielnic pentru însămînțări, întrecerea socialistă și patriotică pe circumscripții să cuprindă pe fiecare om al muncii de pe ogoare care să lupte din răsputeri pentru a deveni fruntaș. Deoarece se observă că în mai multe comune situațiile operative nu sînt întocmite pe baza realității de pe teren se cere ca în cel mai scurt timp să se identifice toate suprafețele însămînțate pentru a se cunoaște o evidență clară a muncilor agricole de toamnă și în scopul de a se îndrepta forțele acolo unde lucrările au rămas în urmă. Inginerii și tehnicienii agronomi trebuie să fie nemijlocit în mijlocul țăranilor muncitori veghind ca aceștia să respecte întocmai regulile agrotehnice specifice locului. Pregătiri pentru vinificaie la 4#. A. S. Ardud Pentru ca lucrările de vinificare să se execute într-un timp scurt și pentru a obține vinuri de calitate, la gospodăria agricolă de stat din Ardud se fac pregătiri pentru vinificare. Astfel, au fost curățate toate presele manuale, urmînd să fie vopsite de 2 ori cu lac pe părțile fieroase. Partea lemnoasă a utilajului ce va fi folosit în vinificație a fost spălată cu apă în care s-a dizolvat sodă calcinată și metale,sulfit de potasiu. Cramele de la centrele de prelucrare au fost spoite cu var și dușumelele au fost spălate cu leșie fierbinte In momentul de față la pivnițele centrale sînt în curs muncile pentru condiționarea butoaielor, iar cele care au diferite defecțiuni ca doage crăpate, cercuri slabe se repară imediat. De asemenea s-a înființat un atelier de dogărie unde se confecționează butoaie cu o capacitate de 2.000— 5.000 t, care vor servi la fermentarea mustului și păstrarea vinului. .Continuare in pfig. “W- 0 comand unde pulsează întrecerea Iod că Sanislăul este codat pe raion, l-am și spun președintelui: „Voi nu munciți bine. Numai cițiva oameni se ocupă cu mobilizarea cetățenilor. Vedeți cum lucrăm noi și apoi cei bine preluați, ce nu vă place, spuneți-ne și nouă. Că numai așa va ieși bine tot raionul". Și acum vom relata pe scurt cititorilor cum au muncit cei din Petrești de au devenit fruntași pe raion. In fața Sfatului popular din triptică. Noi nu ne bucurăm de comuna Petrești străjuiesc 2 steaguri roșii. Pe unul din ele scrie: „Comună fruntașă pe raion, în campania agricolă", pe celălalt „Comună fruntașă in întrecerea patriotică dintre comunele Petrești și Sanislău". Cetățenii din comună sînt nespus de mîndri de aceste steaguri — dovezi îmbucurătoare ale hărniciei lor. Seara cînd țăranii muncitori trec prin fața sfatului popular venind cu atelajele de pe cîmp, privesc aceste steaguri, care parcă îi îmbărbătează pentru ziua următoare și ii îndeamnă să se mențină la locul de frunte. Președintele sfatului, tov. Vasile Nyiran mi-a spus șăgalnic cu o mindune puțin ascunsă: „Știți cînd a venit la noi, acum cîteva zile, președintele din Sanislău s-a prefăcut că nu observă steagurile, deși sînt destul de măricele. Eu am avut însă grijă să-i atrag atenția. Deci, cine-i harnic e harnic, trebuie s-o recunoască toți." Tălmăcind expresia de pe fețele noastre, care dezaprobă fudulia sa, el s-a grăbit să ne explice: —Să nu mă înțelegeți greșit. Eu știu ce-i aceea întrecere pa-Să nu creadă nimeni că Petreștii este o comună fruntașă prin tradiție .Nu. Organele raionale își aduc bine aminte cum in anii trecuți această comună le-a dat mult de „furcă". Ba colectările nu mergeau, ba recoltatul intîrzia. Și acum comuna a devenit fruntașă, pentru că se desfășoară o intensă muncă politică pe circumscripții. Și în anii trecuți se știa de importanța mamii politice pe circumscripții dar aceasta era dusă numai de cițiva oameni: cei de la sfatul popular și delegații de la raion. Firește că ei nu erau în stare să cuprindă locuitorii comunei. Erau mereu grăbiți. N-aveau timp să vorbească cu oamenii, ci in cel mai bun caz doar să-i anunțe de la fereastră sau de la poartă: trebuie merse însămințuri, trebuiesc predate cotele. Asemenea vorbe nu pot avea darul convingerii și nici cu cea mai mare bunăvoință aceasta nu poate fi calificată drept muncă politică. Organizația de bază și Sfatul popular din Petrești și-au dat seama de practică aceasta greșită. Ei au format colective pe circumscripții electorale compuse din mai mulți tovarăși printre care un Circumscripția electorală — centrul muncii politice membru de partid, deputatul circumscripției respective, un gospodar harnic, un învățător sau salariat al statului, un atemist, o delegată din partea comisiei de femei, avind o grijă deosebită ca toți aceștia să fie fruntași în acțiunile"" în care merg să lămurească pe cetățeni. Un asemenea colectiv poate să cuprindă în bune condiții pe toți locuitorii circumscripției, cunoaște situația precisă a fiecărui cetățean — știe cum și cînd să-i vorbească. S-a urmărit în special întărirea răspunderii personale a deputatului față de circumscripția sa. Intr-o adunare populară a fost lansată întrecerea patriotică între circumscripții. De atunciăptămînal se întrunesc la sediul sfatului colectivele pe circumscripții, împreună cu fruntașii recoltelor bogate făcîndu-se aprecierea întrecerii. Se stabilesc de comun acord termenele precise cînd se vor efectua anumite lucrări, se înminează deputatului respectiv steagul de circumscripție fruntașă. Acest steag stă in fereastra deputatului pînă cînd circumscripția sa se menține pe locul I. In adunarea care a avut loc in seara zilei de 11 octombrie steagul de fruntaș a fost înmînat tov. Anton Pagonyi deputatul circumscripției electorale nr. 17. Nimeni n-a putut avea nimic de obiectat. Cetățenii acestei circumscripții sînt în fruntea însămînțărilor. Tov. Pagonyi nu este numai deputat, cu numele, dar și cu fapta. La predarea cotelor toți cetățenii circumscripției, ca un singur om, s-au prezentat la chemarea deputatului lor, au format un convoi în frunte cu deputatul și așa s-au prezentat la baza de recepție. A I