Pentru Socialism, octombrie 1961 (Anul 12, nr. 2398-2423)

1961-10-14 / nr. 2409

In luptă împotriva ceții Oamenii de știință de la Școala superioară de agricultură din orașul Sc’rin (R. P. Polonă) au construit un aparat pentru dispensarea ceții. El se compune dintr-un pulverizator care introduce în atmosferă particule de propan. Ele au ca efect contopirea unor picături mici ușoare de ceață suspendate în aer în picături mari, care sub influența propriei lor greutăți cad pe pămînt. Experiențele au demonstrat că prin aplicarea noii metode ceața este dispersată — în funcție de condițiile atmosferice — în timp de 15—30 minute. Noua metodă poate să aibă și un rol important în aviație, ea urmînd să servească la dispersarea ceții de pe aeroporturi. Metoda fiind avantajoasă din punct de vedere economic, și se prevede introducerea ei pe scară largă. Film consacrat zborului lui Gherman Titov Cu prilejul celei de-a patra aniversări a lansării primului satelit sovietic artificial al Pămîntului, la Moscova a avut loc premiera filmului „Din nou spre stele" — despre zborul lui Gherman Titov în Cosmos. Dmitri Bogolepov, unul din regizorii filmului, a declarat că Gherman Titov a dat sfaturi prețioase cu prilejul elaborării scenariului. Multe episoade au fost incluse în film la propunerea lui. El l-a numit pe Titov nu numai unul din realizatorii filmului, ci și primul operator cosmic de cinematograf. Intr-adevăr, cu tot programul complex al zborului, Titov a filmat din cabina navei cosmice trei casete cu pelicule, secvențe unice. Aceste înfățișînd Pămîntul de la altitudinea de 170—270 km, au fost incluse în film. Realizarea lui „Din nou filmulpre stele" a început imediat după zborul primului cosmonaut, Iuri Gagarin. ratorii au fixat Opepe peliculă pregătirile pentru zborul navei „Vostok-2", au arătat cum mașinile electronice au calculat traiectoria zborului, cum au fost pregătite punctele de observație de pe pămînt. Operatorii au filmat momentul startului... Nava „Vostok-2" se înalță spre spațiul cosmic. In fața spectatorilor se perindă secvențe emoționante, filmate de pe ecranele televizoarelor în timpul celor 17 rotații ale navei-satelit în jurul Pămîntului. Și tot timpul, de pe ecran privește chipul calm plin de încredere al cosmonautului sovietic, care adesea glumește cu prietenii lui de pe Pămînt. In încheiere se arată întîlnirea lui Gherman Titov cu localnicii din regiunea aterizării, precum și solemnitățile în cinstea lui in Piața Roșie din Moscova. O gradina de spectacole originala In parcul castelului de la Krumman din Boemia de Sud (R.S. Cehoslovacă) s-a amenajat o grădină de spectacole originală. Aici nu scena este turnantă, ci podiumul pentru spectatori. Scena o formează însuși parcul, al cărui decor natural este folosit pentru montarea de opere clasice. Podiumul cu spectatori se învîrtește după necesitățile desfășurării programului. De fapt, teatrul a fost amenajat în anul 1958, în acest an însă podiumul a fost extins și perfecționat cu prilejul reprezentării piesei „Visul unei nopți de Vară“ de Shakespeare. IN FOTOGRAFIE : Podiumul turnant. GLASUL MICROUMIVERSULUI Studierea atomului în moleculă, a moleculei în cristal și a cristalului în substanță, fără ca prin aceasta să se perturbeze integritatea lor, se poate face cu ajutorul spectografului cvadrupol, realizat de specialiștii sovietici. Aparatul permite să se cunoască particularitățile esențiale ale cristalelor conținînd atomi cu nuclee de formă nesferică. Cu ajutorul acestui aparat, practicienii vor putea să prevadă desfășurarea multor reacții chimice și să stabilească viteza desfășurării acestor reacții. Aparatul permite să se tragă concluzii cu privire la puritatea chimică a unei substanțe sau alta, să se perceapă cele mai infime deteriorări mecanice și de radiație ale cristalelor. Elvien Fedin, unul din autorii proiectului, a declarat că ideea creării acestui aparat le-a fost sugerată de una din particularitățile esențiale în structura atomilor a 44 de elemente din tabelul lui Mendeleev. Nucleele atomilor acestor elemente au o formă alungită și de aceea provoacă necontenit niște oscilații electromagnetice „neuniforme“, specifice, care pot fi percepute. Oamenii de știință cunosc gama de oscilații a fiecăruia din atomi. Prin urmare, și asocierea elementelor poate fi studiată, pornind de la particularitățile oscilațiilor produse de ele. Așa cum o vioară răsună în chip diferit într-o colibă, un palat sau pe stradă, la fel și, de pildă, atomul clorului oscilează chip diferit în asocierile cu difernte elemente. Pe cunoașterea acestui lucru se și bazează metoda rezonanței cvadrupolice. Noul radioaparat posedă un diapazon de unde, a căror lungime variază de la 10 cm la 100 m. Toate celelalte construcții de tip similar posedă o gamă de unde considerabil mai mică. Așa cum un muzicant după felul cum răsună o vioară poate să stabilească în ce încăpere cîntă ea, la fel și oamenii de știință cu ajutorul spectografului pot studia, reglînd unda, încăperea — cristalul — în care se află moleculele substanței iradiate. Datele obținute se fixează pe ecranul spectografului și în felul acesta vocea microuniversului, amplificată cu ajutorul radioaparaturii, devine înțeleasă omului. Noul aparat a fost prezentat la expoziția sovietică de la Paris. Fotografierea planetei Venus Cu ajutorul unui aparat perfecționat, astronomii de la Observatorul din Pulkovo (U.R.S.S.) au obținut 50 de fotografii ale planetei Venus. Fotografierea s-a realizat cu ajutorul unui astrograf normal înzestrat cu un aparat de fotografiat special fabricat la Pulkovo. A fost fabricat și un alt telescop — un astrograf dublu. Clișeele obținute permit să se precizeze coordonatele planetei Venus și teoria mișcării ei, a declarat profesorul Alexandr Deutsch, șeful serviciului de astronomie fotografică de la Observatorul Pulkovo. Fotografierea planetei Venus la Pulkovo continuă. Discuție vinătorească Intr-un cerc de vînători se discută despre inteligența cîinilor. Cineva spuse că odată, uitînd să dea de mîncare cîinelui, s-a pomenit cu el aducîndu-i în gură o floare de „nu mă uita“. — Pe al meu — spuse alt vînător — l-am învățat să se ducă în fiecare zi la centrul de pîine cu un coșuleț și cu 2 lei să-și ia o pîine. Dar, după cîteva zile, vînzătorul de la centru mă întrebă ce s-a întîmplat cu cîinele că n-a mai venit de cîteva zile. Intrigat, l-am urmărit și ce credeți că am descoperit? îngropa banii în grădină, și cînd strîngea cîțiva lei, își cumpăra salam... vinătoresc. Cred că al meu a dat dovadă de o și mai vie inteligență — adăugă un al treilea vînător. r Inchipuiți-vă că zilele trecute, în timp ce mîncam într- un bufet expres, cîinele dădea tîrcoale unui cetățean care bea bere. Timp de zece minute cît am stat acolo nu s-a mai dezlipit de acest cetățean. Eram cu atît mai intrigat cu cît omul nu consuma nimic altceva decit bere, în timp ce alții aveau în față mîncăruri cu carne, care puteau atrage un cîine. L-am întrebat pe cetățean dacă vine de la vînătoare. Mi-a răspuns că nu: „Ați tăiat vreo pasăre?... Sînteți bucătar?... Aveți salam în buzunare?“. Omul zîmbi: „N-ați ghicit! Dar pe mine mă cheamă Iepurescu, îmi dați voie, Nae Iepurescu...“ Intr-o cabană, un grup de turiști a organizat un concurs despre cele mai mari minciuni. Unul dintre turiști începe astfel: „ A fost odată un vînător care... N-a fost lăsat să continue, căci toată lumea a căzut de acord că el este câștigătorul, ★ Nou tip de ac chirurgical La Fabrica de ace din Ichtershausen, raionul Arnstadt, regiunea Erfurt, a fost recent introdus în producție un nou tip de ac chirurgical, realizat de un colectiv al întreprinderii, în colaborare cu clinica de oftalmologie din orașul Karl Marx- Stadt și spitalul „Charité“ din Berlin. Noul tip de ac corespunde din punct de vedere al rezistenței și finisării sale tuturor calităților cerute pentru a putea fi folosit la cusutul corneei tari a ochiului. Acul este confecționat dintr-un fir de oțel cu un diametru de 0,25 mm și are o lungime variind intre 8 și 11 mm. Întreprinderea de ace din Ichtershausen și-a extins astfel sortimentul de ace chirurgicale la 23 de tipuri în 187 mărimi diferite. ■ Vată minerală din piatră In orașul Alma Ata a fost dată în exploatare o fabrică de vată minerală obținută din piatră. Procesul de fabricare este relativ simplu. Piatra fărîmițată este topită intr-un cubilou. Vaporii de apă transformă în picături minuscule jetul de material topit, iar picăturile se transformă în fire extrem de subțiri, care sunt răcite și ajung intr-un stelaj special. In felul acesta se obține un material fibros, de culoare cenușie, foarte asemănător cu vata. Ea este folosită de constructori pentru izolații fonice și termice, la construcția de locuințe și pentru izolarea conductelor de aburi de la centralele electrice. Cosmoteca astronomului Rojkovski Astrofizicianul Dmitri Rojkovski de la Observatorul astrofizic de altitudine al Academiei de Științe a R.S.S. Kazahe, situat în apropierea orașului Alma Ata, posedă o cosmotecă care numără aproximativ 3.000 de fotografii de diverse obiective cosmice, luate noaptea cu ajutorul unui telescop cu menisc. O deosebită valoare științifică prezintă cele 500 de fotografii ale nebuloaselor gazoase pulverulente. Cu ajutorul unora dintre aceste fotografii a fost confirmată ipoteza emisă de astronomul sovietic Vasili Fesenkov, potrivit căreia stelele se pot forma și în prezent din nebuloase fibroase, care se destramă. Colecția lui Rojkovski, care conduce de zece ani secția de astrofizică a Institutului de astrofizica din cadrul Academiei de Științe a R.S.S. Kazahe, a fost adunată în decursul a mii de ore de observații nocturne. Cele mai grele și interesante au fost căutările de urme ale proceselor de formare a stelelor. După cum a relatat Rojkovski corespondentului agenției TASS, acum a fost încheiată prima etapă a lucrării, al cărei obiectiv l-a constituit studierea solide din nebuloasele particulelor gazoasepulverulente. S-au obținut rezultate care au permis să se stabilească dimensiunile acestor particule, să se caracterizeze unele din proprietățile lor. Aceste date permit să se formeze o nouă concepție despre materia gazoasă pulverulentă dispersată în Cosmos. Așchierea ultrarapida a metalelor La Institutul de cercetări științifice fizice și tehnologice din Siberia al Academiei de Științe a Uniunii Sovietice se fac cercetări interesante în vederea studierii posibilităților așchierii ultrarapide a metalelor. In cadrul acestor experiențe a fost construită o instalație specială care bombardează suprafața metalului respectiv cu elemente mici de aluminium și duraluminium. In prezent sunt analizate forțele care apar în astfel de cazuri, gradul de duritate al elementelor, grosimea suprafeței prelucrate, schimbările care apar pe suprafața piesei așchiate, cristalizarea straturilor de material și temperatura acestora. Potrivit experiențelor cu acest procedeu, va fi posibilă sporirea într-o măsură uriașă a vitezei de așchiere a metalelor, PENTRU SOCIALISM IsMpopiat fie descoperiri arheologice la Vetiș Cu ocazia unor săpături efectuate nu demult în raza comunei Vetiș, raionul Satu Mare, au fost făcute importante descoperiri arheologice privind trecutul îndepărtat al regiunii. A fost scos la iveală cu acest prilej un depozit de bronz format din 9 topoare cu gaura de înmînușare longitudinea (cepuri lungi de 7—11 cm, piese de harnașament, 1 zăbală, 4 psalti și 2 agrafe). Piesele acestea sînt turnate și conțin peste 87 la sută cupru, aproape 4 la sută zinc, mai mult de 2 la sută plumb și aproape 2 la sută staniu. Făcîndu-se o comparație între obiectele găsite la Vetiș și cele, tot din bronz, descoperite mai demult la Comănești (topoare de luptă, seceri, arme, brățări), observăm că la Comănești nu s-au găsit piese de harnașament. In schimb, alte locuri din țară, cum ar fi la Balta Verde (reg. Oltenia), prinîntre obiectele scoase la iveală sunt și piese de harnașament. Pe baza analogiilor făcute cu depozite asemănătoare găsite în patria noastră se estimează că obiectele găsite la Vetiș datează din prima epocă a fierului (hallstattiană), în jurul secolelor VIII—VII î.e.n., deci ar avea o vechime de peste 2.500 de ani. Descoperirile de la Vetiș au o deosebită importanță, fiind primele de acest fel din raion. Ele vin să se adauge celor din orașul Satu Mare, Homorodu de Sus, Cidreag, Ardud, din epoca bronzului, precum și celor din Apa, Medieșu Aurit etc. din a doua epocă a fierului. In afară de Comănești și Vetiș, în regiune s-au mai descoperit depozite de obiecte de bronz la Bîrsana. Tiberiu Bader directorul muzeului Satu Mare Mhm pemm apă La Leningrad s-au obținut cupru, nichel și cobalt direct din... apa Mării Negre. Soluții albăstrii, verzui și violete din aceste elemente pot fi văzute în laboratorul problemelor în domeniul microelementelor și substanțelor de o înaltă puritate al Institutului tehnologic „Lensovet“. După cum a declarat șeful acestui laborator, V. Aleshovski, doctor în științe chimice, la prima vedere s-ar părea că extragerea din apa mării a unor anumite elemente, care se află acolo într-o concentrație infimă — de ordinul a cîtorva milioane fracțiuni dintr-un gram la litru — nu deschide nici un fel de perspective. El a subliniat însă că cercetările teoretice și primele rezultate practice permit să se afirme că rezervele inepuizabile de elemente aflate în apa oceanelor cu timpul vor fi folosite de către omenire în scopuri practice. Difuzorii de ziare și reviste au devenit prieteni apropiați ai oamenilor muncii din R. D. Vietnam. IN FOTOGRAFIE : La o mină din Han Gui. Metodă dinamică pentru prognoza timpului In cadrul unui raport pe care l-a prezentat la consfătuirea științifică unională a meteorologilor, prof. Mihail Iudin, șeful secției de meteorologie dinamică de la Observatorul geofizic principal, s-a ocupat de întocmirea prognozei timpului pe baza legilor dinamicii atmosferei, prin folosirea mașinilor electronice de calcul. Pe baza noii metode de calcul, a spus prof. Iudin, o serie de elemente meteorologice sunt des acum prezise în mod operativ și cu succes. Comparațiile efectuate de savanții sovietici au arătat că noua metodă dă erori mai mici prognoza vîntului la înălțimi deîn cit procedeul sinoptic. Experiența a arătat că mașina electronică de calcul poate fi folosită cu succes pentru analiza datelor și elaborarea de hărți ale timpului. Acest lucru va permite economisirea de timp și va spori precizia prognozei. Profesorul Iudin a declarat că în prezent în Uniunea Sovietică a fost creat centrul meteorologienii. Mijloacele tehnice cu care acesta este înzestrat trebuie să asigure activitatea operativă a meteorologilor și dezvoltarea continuă a cercetărilor științifice în vederea perfecționării metodei de pronosticare prin calcul a timpului. * Sîmbătă, 14 octombrie 1961 Chimia pe scenă Se știe cît de costisitoare sunt decorurile unui spectacol teatral, în special cortinele de fundal. Peisajele pictate pe ele își pierd coloritul, se uzează repede, in plus cortinele trebuie îmbinate cu o substanță ignifugă. In ajutorul artei a venit însă chimia. Inventatorii de la Institutul unional de cercetări în domeniul materialelor peliculare și de la fabrica experimentală „Iskor“ din Kunțevo, în colaborare cu colectivul teatrului „Mossovet“, au realizat un material care ușurează mult munca pictorilor scenografi. Este vorba de o peliculă din policlorură de vinil Ea prezintă avantajul că pigmenții și coloranții îi comunică orice culoare necesă, că lasă să treacă atîta lumina cît este nevoie, pentru aceasta fiind doar necesar să introducă în compoziție o anasemită cantitate de talc. Noua cortină de fundal nu mai trebuie să fie pictată. Imaginile sunt proiectate pe ea cu ajutorul unor aparate situate în spatele scenei. Dispare în felul acesta păienjenișul de funii și blocuri, care sprijineau cortinele de fundal. Pe una și aceeași peliculă se pot schimba cele mai diferite peisaje — cer, clădirile unui oraș, munți, păduri — în funcție de nevoile spectacolului, realizîndu-se acest lucru cu viteze cinematografice. De asemenea, noua peliculă este rezistentă la foc. Noua peliculă a fost folosită de teatrul „Mosso Vet“ în spectacolele „Vara, cerul este aproape“ și „Prima întîlnire“. Comitetul pentru problemele invențiilor și descoperirilor de pe lîngă Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. a recomandat introducerea dt mai largă a acestei prețioase invenții la teatrele sovietice, Știați că... ... primele exploatări de țiței din țara noastră se fac în anul 1646 Moldova, prin aproîapierea Bacăului, el fiind extras din puțuri de localnici și find folosit drept „păcură“ la ungerea osiilor căruțelor sau ca... medicament? ★ ... Dimitrie Cantemir, în vestita sa lucrare „Descrierea Moldovei", arată că păcura se extrăgea de pe malul pîrîului Tazlăul Sărat de lingă Moinești? De asemenea, în Muntenia petrolul era exploatat în acele vremuri la Doftana, Poieni, Mosoarele, iar în anul 1720 a fost chiar exportat. ★ ... în timpul iernii, distanța dintre Moscova și grad este, pe Leninlinia ferată, cu 300 m mai mică decit în timpul verii? Oricît de greu ar fi de crezut, s-a constatat totuși foarte precis că exact cu atît se contractă, sub influența frigului, linia ferată ce leagă aceste două orașe. Se pot da și alte exemple în legătură cu influența temperaturilor scăzute asupra marilor constructe metalice. Astfel, în timppul Fefs nni, turnul Eiffel este cu 15 cm mai scurt decit in zilele calde de vară, iar in 1927 un pod din Paris, peste Sena, s-a contractat atît de mult din cauza gerului, încît pavajul care îl acoperea s-a ondulat și apoi s-ai fărîmițat. n. în sudul peninsulei Kamceatka va fi construită o termocentrală care va funcționa cu căldura pe care o degajă un vulcan? Numeroase puțuri forate au scos la iveală mai multe straturi de apă fierbinte, ORIZONTAL: 1. Magazinul gingășiei, al culorii și parfumului — Unul din cartierele orașului Baia Mare. 2. Extinderea orașului — In ele se acordă asistență medicală și băimărenilor. 3. Element de arhitectură în stil egiptean, format dintr-un stîlp sau piesă de lemn, de piatră etc. — Se întîlniți în școlile băimărene. 4. Foaie de tablă — Ocoluri mici. 5. Verb agrar! — Măsura lui Cuza —Mari întreprinderi industriale, ca de exemplu, „Gh. Gheorghiu-Dej“, „Hutira Dezideriu“ din Baia Mare etc. 6. Cel al consumului de electricitate a fost recent redus — Creangă în... poezie — Conjuncție frapenză și latină. 7. De la Salva în Vișeu — Părți ale unor blocuri. 8. Eu (arh.) — Șosea — Activitate febrilă — Afirmație. 9. Termen în economia capitalistă — Pretinde liniște (vit.). 10. Ascensiunea producției, a nivelului de trai — Cea a Victoriei constituie una din cele mai mari și frumoase din Baia Mare. 11. Reduceri de prețuri — Fir 12. Erbiu - Plantă ce crește în Birmania 13. Forță — Progres în practica producției 14. Viteji — Ingineri și artiști, creatori ai frumoaselor construcții din Baia Mare. 15. Eșapamentul fabricii — Nenumărate sunt cele care se înalță an de an în orașele regiunii. VERTICAL : 1. La întreprinderea „Petre Gheorghe", de exemplu, (pi). Poezie sau compoziție închinată vieții noi. 2. De multe și dotate cu cele mai perfecționate aparate dispune în prezent sectorul de cercetări miniere al Trustului minier din Baia Mare — Insulă daneză 3. Muncitori, și la uzinele „Hutira Dezideriu" — Minereu care nu conține fier, o bogăție a regiunii Maramureș 4. Coastă — Ușoară sau grea, se dezvoltă deopotrivă la Baia Mare (pl.). 5. Măsuri agrare — Dăruiți 6. Val de apă produs prin întoarcerea apei care a izbit un obstacol — Minoritate națională în Maramureș — Ana Pop. 7. Lucrează obiecte de aramă (pl.) — Ceas 8. Emil Sorescu. — Are nesfîrșit — Cumpărare și vinzare — Horia Radu. 9. Precum: Vasile Elenescu. — Ritm în asalt! 10. Construcție care servește la depozitarea unor cantități mari de produse — Usturoi — Categorică. 11. Aici se repară utilaje și se confecționează piese de schimb (pl ' — Ion Aurescu. — Localitate în Fig..ța. 12. Oameni de știință — Nu se prea deosebesc azi de orășenie! 13. Deputate — In Baia Mare are un adevărat palat — Imagine toracică normală (termen medical). 14. Notă muzicală — Cea nouă pulsează peste tot în patria noastră — Popor vechi. 7. Sînger Dezlegarea jocului anterior „Priveliști intramureșene" 1. Cărbunari — Dîmb. 2. Mea Ivanul — Ar. 3. Bi — Li — Ușor — Ato. 4. Olănești — Săsar. 5. Dănești — Mogoșa. 6. Izvoare — Farmec. 7. Aer — A — U lie — E. 8. U — Loc — Anieș — Mi. 9. Stogul — Os — Pa.10. Țapinari — Scări. 11. Ura — Ura — Aparat. 12. Ra — înaripați — A. 13. Oșeni - Antrenor. 14. Iută - Șugatag - II Un emițător miniatural pentru radio și telereporteri La Institutul de cercetări științifice în domeniul telecomunicațiilor din Praga a fost realizat un emițător microfonic miniatural, care, aplicat în practică, a dat rezultate bune. Aparatul este destinat în primul rînd radio sau telereporterilor, cărora le dă posibilitatea să stabilească legătura fără fir cu un automobil înzestrat cu aparataj de amplificare, înainte, reporterul nu putea opera decit cu un microfon fixat de cablu. Acum el se poate deplasa pe o rază de 100 metri absolut independent, făcînd legătura cu automobilul prevăzut cu aparataj de amplificare prin undele scurte ale emițătorului, pe care îl țipe în buzunar. Noul aparat funcționează pe bază de semiconductori. El are dimensiunile de 110 mm /84 puți/ 28 mm. Aparatul este alimentat de baterii plate. Darurile nisipului în județul Szabolcs-Szatmár din R. P. Ungară se află mari întindi de nisip. Dacă cu 20 de ani în urmă cineva ar fi întrebat ce s-ar putea cultiva aici, orice localnic ar fi răspuns că nimic. Aceasta era însă o părere greșită. Azi, pe aceste meleaguri pot fi văzute livezi întinse de meri. Această „minune“ s-a produs în urma faptului că agronomii au descoperit conținutul bogat în apă al solului aflat sub nisip, la o anumită adîncime. S-au făcut apoi încercări de cultivare a unor pomi fructiferi, și cele mai bune rezultate le-a dat mărul. Azi, livezile de cele mai bune soiuri de meri ocupă aici o suprafață de 30.000 holzi, dar planurile prevăd extinderea lor pînă la 100.000 holzi v * •4 *■ y