Pentru Socialism, februarie 1963 (Anul 13, nr. 2813-2836)

1963-02-01 / nr. 2813

OROM AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN 5)AJ SFATULUI POPULAR REGIONAL WAAAfJJUIIJ Luna cărții ia sate Intensificarea muncii culturale educative In perioada de iarna este un rezultat firesc al nr.3” partidului de a informa țăranii colectiviști în legătură cu cele mai importante evenimente interne și internaționale,de a populariza experiența înaintată în sporirea producției agricole și de a întâri gospodăriile colective din punct de vedere economico-organizatoric, de a răspîndi cunoștințe științifice și a forma trăsăturile înaintate ale omului 205L de a dezvolta gustul pentru cll acestui multiplu scop i se subordonează și hotărîrea conform căreia între 1 februarie și 1 martie a.c. se va desfășura în toată țara „Luna cărții la sate” . Manifestările variate ce vor avea loc cu această ocazie vor duce, fără îndoială, la stimularea muncii de popularizare și difuzare a cărții la sate, în special a literaturii politice și agrozootehnice. Totodată, prin centralizarea părerilor cititorilor se va sprijini implicit activitatea editorială. „Luna cărții la sate va fi în același timp și un bun prilej de generalizare a acelor metode de difuzare a cărții care s.au dovedit a fi cele mai eficiente. Un fapt care de asemene trebuie să fie menționat este acela că în cadrul acestei luni manifestările se vor îmbia cu cele care vor avea loc F A. pregătirii alegerilor de la 3 martie și cu sărbătorirea aniversarî sp a. ."10. >0 lupte ale ceferiștilor și petroli ș^ vederea desfășurării în bune condiții a „Lunii cărții la sate'. II. regiunea noastră sau ir timp măsurile organizatoriei" au fost pr nblete In toată regiunea Comisii. 1. nivel region. , nai și comunal, au fost Instruiți Activiștii culturali cu privire Sarcinile ce le revin în această Deschiderea festivă a"Lunii cărții la sate" va avea loc în forua, de 3 februarie a.c. Comisia regională a elaborat de pe acum o conferință în care sînt expuse obiectivele și semnificațiile acestei luni. Această conferință va fi ținută la fiecare cămin cultural de lectori trimiși de la centrul de raion la comuna, iar de la comună la sate. Cu aceasta ocazie se vor prezenta programe artistice si se vor amenaja standuri de cărți cu vînzare. In cadrul căminelor culturale și bibliotecilor se vor organiza numeroase manifestări de popularizare a cărților printre care: recenzii, prezentări de cărți, șecători, simpozioane și «edalo» , de literare, seri de întrebare , răspunsuri, discuții despre eroi» cărților, concursul „Cine citește folosește" și altele. Se mai prevăd încă întîlniri ale scriitorilor și redactorilor cu cititorii de la sate în numeroase localități din regiune, ca: Seini Șomcuta Mare, Mireșu Mare, Ardusat Bixad, Turț, Negrești, Tășnad, Birsana, Borșa etc. In afară de aceasta colectiviștii din Medieșu Aurit, Potău și Sanislău vor avea sa să se întîlnească cu redactori ai Editurii Politice’ diff'"i vor discuta pe marginea diferitelor broșuri agrozootehnice. In această perioadă se vor organiza săptămîni ale cărții politice, agrozootehnice, a cărții științifice și de combatere a misticismului, precum și a cărții beletristice. Intre 15 și 22 februarie vor fi inițiate zilele cărții pentru muncitorii forestieri, cu care prilej se vor amenaja la întreprinderile forestiere și gurile de exploatare standuri de cărți cu vînzare. Pe lingă toate acestea se mai pot aminti numeroase acțiuni de difuzare a cărții care vor contribui la formarea multor biblioteci personale. Asemenea acțiuni vor fi : concursul pentru difuzorii voluntari, experimentarea unei forme noi a „Librăriei pe bază obștească" la Pir, Ambud, Cărășeu, Mireșu Mare, Acîș și Beltiug, expoziții de cărți, deplasarea autolibrăriilor și multe altele. Este în sarcina tuturor comitetelor pentru cultură și artă, cooperativelor, bibliotecilor librăriilor să-și mobilizeze forțeșile pentru a asigura buna desfășurare a „Lunii cărții la sate". Cu sprijinul organelor și organizațiilor de partid va trebui antrenat un număr cît mai ridicat de difuzori voluntari. Căminele culturale și bibliotecile sătești și comunale trebuie să respecte planurile de muncă întocmite, să inițieze chiar și în afara acestora acțiuni de popularizare și difuzare a cărților. Va trebui să se acorde în această perioadă toată atenția agitației vizuale, standurile cu vînzare, expozițiile, panourile, afișele etc. să fie bine întocmite, atractive, pentru a se înlătura în felul acesta formalismul și a li se asigura eficacitatea maximă. O grijă deosebită trebuie acordată calității manifestărilor, acestea să fie orientate spre cărțile cu bogat conținut de idei. In felul acesta „Luna cărții la sate" va deveni un bun mijloc de intensificare a muncii cultural-educative în perioada de iarnă. 1 februarie 1963 Anul XIII Nr. 2813 * Vineri, 4 pagini — 23 bani Cu trei zile mai devreme Depășindu-și în fiecare zi, de la începutul anului, planul la minereu extras cu peste 10 la sută, harnicii mineri de la Exploatarea minieră Săsar-Baia Mare au reușit să realizeze plănul de producție pe luna ianuarie cu trei zile înainte de termen și să depășească planul la metal. Ca urmare a bunei organizări a muncii în subteran, in sectoarele I, II și IV — sectoare fruntașe pe mină — a obținut în luna ianuarie o înaltă productivitate a muncii. O serie de brigăzi de mineri, printre care cele conduse de comuniștii Al. Dan și Gh. Șandor, precum și cele ale minerilor Porfirie Popa, Petru Batin, Ioan Secară și altele, au sporit serios producția de minereu excavat și extras și au mărit vitezele de înaintare pe orizontală și verticală. In întrecerea ce se desfășoară între minerii de la mina Săsar și cei de la mina Valea Roșie, trebuie menționat că și cei de la mina Valea Roșie au reușit să-și realizeze cu 3 zile mai devreme planul la minereu extras. Brigada științifică în deplasare Zilele trecute din comuna Poieni- serie de Întrebări brigadă științifică le de sub Munte, pe teme economia Comitetului penru fața a peste ce, medicale, știiru cultură și ar 400 de persoane,ențifice, agricole tă* din Vișeu ,de membrii brigăzii etc. A rulat apoi Sus s-a deplasat au răspuns, la o un film artistic. Pregătiri pentru campania de primavara Colectivul de mecanizatori primăvară. Pînă în prezent de la S.M.T.Carel lucrează acest colectiv a reparat 186 cu multă însuflețire la repa- tractoare, 170 pluguri, 110 rarea tractoarelor și mașini- semănători, 370 grape, 22 salor agricole ce vor fi: folope rotative și alte unelte asite în campania agricolă de gricole. SIMPOZION LITERAR Cercul literar al Școlii de- Eminescu. Despre viața și ochii „Mihail Eminescu“ din pera poetului a vorbit eleva Satu Mare a organizat recent Ioana Cicu Au fost apoi re. un simpozion literar cu oca .. . .__+ zia împlinirii a 113 ani de la citate Poezii ale marelui post nașterea marelui poet Mihail (De la IACOB BERGER.) Sărbătorirea fruntașilor La G.A.S. din Seini ieri a gram cultural prezentat de avut loc sărbătorirea frunta către formațiile artistice ale șilor în producție, care s-a Combinatului chimico-metaîncheiat cu un bogat pro- lurgic și T.B.C. din Baia Mare. Biblioteca comunală din Cărașeu, care dispune de peste 6.000 de volume. Zilnic vin aoi prieteni ai cărții, unii împrumută cărți, alții consultă diferite ziare și reviste ce le stau la dispoziție. Bibliotecara Ileana Bute a completat de la începutul acestui an peste 460 fișe noi de cititori. Foto: I. PEAK CONCURSUL NOSTRU Toate lucrările la nivelul apartamentelor etalon Constructorii de locuințe din orașul Baia Mare au trecut de curînd la construirea a două apartamente etalon in blocul nr. 3 din strada 6 Martie. Această măsură are ca scop îmbunătățirea calității lucrărilor, la construcțiile de locuințe. Apartamentele etalon, realizate in noile cartiere ale Capitalei și in alte centre din țară, constituie un permanent model și stimulent pentru constructorii de locuințe. Pe lingă utilizarea experimentală a unor materiale noi și eficiente, lucrările sînt executate cu cea mai mare grilă de către echipe cu o calificare superioară. Se creează astfel un mijloc eficient de comparație, ceea ce duce la eliminarea lucrărilor de calitate îndoielnică sau necorespunzătoare. La cele două apartamente etalon care se realizează în prezent la Baia Mare se vor utiliza experimental în băi lambriuri de perete și pardoseli din material plastic (P.V.C.) in culori deschise, ce vor înlocui faianța și mozaicul. O noutate este și realizarea in bucătării a pardoselii din plăci de mozaic prefabricate. In vederea îmbunătățirii coloritului locuințelor, in camera de zi și în dormitor se va executa o imitație de calciu-vechie, în culori deschise, iar intersecția dintre plafon și pereți se va finisa cu un nut care va înlocui linia colorată. Culorile camerelor sînt alese in contrast: peretele cu fereastră va fi zugrăvit intr-o culoare luminoasă (galben-citron ) in timp ce ceilalți pereți vor avea culori care contrastează — albastru deschis sau verde. Pentru a realiza In noile apartamente un confort optim au fost prevăzute și alte elemente noi. Printre acestea remarcăm prizele pentru antenele de radio și de televiziune, ceea ce va duce la eliminarea firelor de antenă din camere. In plus, camera de zi și dormitorul vor fi prevăzute cu clte două și trei prize, ceea ce va face posibilă aranjarea în cele mai bune condiții, fără dificultate, a oricărui tip de mobilă. Apartamentele etalon trebuie popularizate in ringul tuturor constructorilor, pentru a întări opinia de masă în vederea îmbunătățirii calității construcțiilor de locuințe, sub lozinca: „Toate lucrările la nivelul apartamentelor etalon“. Ele pot deveni și un loc pentru schimburi de experiență între constrictorii de pe șantierele de locuințe ale regiunii și în special între echipele de finisori și instalatori. Ar fi cazul să se construiască apartamente etalon și în blocurile ce se clădesc la Satu Mare, Cavnic, Baia Sprie și alte centre muncitorești. Apartamentele etalon vor aduce prețioasa contribuție la lupta pentru îmbunătățirea continuă a calității noilor construcții de locuințe. , Ing. ALEXANDRU BĂLAN In întîmpinarea alegerilor din 3 martie wvwvvwvvwwvvwvvvv» *«I vv«v»v*v»«»v<mr*v*vmv>vw vw* v vVvvvvv» «vvm v » vv * vvvv.vwvr Alegătorii din comuna Recea verifică cu multă atenție Hitele de alegător!. ALEGATORI! PRIN GRIJA SFATURILOR POPULARE, IN COMUNELE ȘI ORAȘELE DE SUBORDONARE RAIONALA DIN REGIUNEA NOASTRA AU FOST AFIȘATE, INCEPIND DE IERI, LISTELE ELECTORALE. ALEGATORI! PENTRU A NU FI OMIȘI, VERIFICAȚI-VA CU ATENȚIE NUMELE DIN LISTELE ELECTORALE, CA ASTFEL SA PUTEȚI PARTICIPA CU TOȚII LA ALEGERILE CARE VOR AVEA LOC IN ZIUA DE 3 MARTIE, DÎNDU-VA VOTURILE PENTRU CANDIDAȚII FRONTULUI DEMOCRAȚIEI POPULARE! Verifică listele electorale La Recea Cu interes deosebit au așteptat locuitorii satului Recea, aparținător orașului Baia Mare, afișarea listelor electorale. Ei vor ca nici unul dintre ei să nu fie omis de pe liste. De aceea, ieri dimineață, grupuri de alegători urmăreau cu multă atenție listele pînă cînd își găseau numele în scris. Primii care au verificat listele au fost Flore Sabău din circumscripția electorală nr. 3, vicepreședintele G.A.C., Valeria Pop din circumscripția nr. 6, șefă de echipă la G.A.C., Ștefan Laz, din circumscripția electorală nr 2, Mihai Sabo și alții. In cursul Alături de alegătorii vârstnici se găseau și alegători tineri, care la 3 martie vor vota pentru prima dată. Erau de față și tinerii Ioan Pop și Florica Lantoș. Printre cei peste 120 de alegători care au verificat in primele ore ale dimineții de veri listele se numără Ecaterina Săsăran, Iolanda Mezei, Ioan Dan și alții. La Tg. Lapus Făptui că la Tg. Lăpuș, ca de altfel în toate satele și comunele regiunii noastre, au fost afișate ieri listele electorale a stârnit un viu interes in rîndurile alegătorilor. Dis-de-dimineață, cetățenii veniți la sfatul popular verificați, dacă sunt zilei de ieri au verificat listele electorale peste 100 de alegători din satul Recea, trecuți in listele electorale. Ei vor să fie siguri că pentru alegerile din 3 martie figurează pe listele electorale. De aceea, Vasile Perșa din circumscripția electorală nr. 17, loan Mirza din circumscripția electorală nr. 1, loan Beșenschi și alții au ținut să verifice printre primii cincizeci de alegători listele electorale. La Tăunii Măgher~u. Deîndată ce listele electorale au fost afișate la sediul Sfatului popular comunal din Tăuții Măgherăuș, zeci de cetățeni s-au adunat în jurul lor pentru a verifica Înscrierea lor în liste. în sprijinul 1 în organizarea comisiei inginerilor și tehnicienilor de pe lingă Consiliul local al sindicatelor din Satu Mare s-a deschis recent in sălile muzeului din localitate o expoziție, care cuprinde principalele produse noi ce vor fi fabricate în anul curent de către întreprinderile sătmărene, precum și cele mai valoroase inovații aplicate în cursul anului trecut. Expoziția are ca scop mobilizarea inginerilor, tehnicienilor și inovatorilor muncitorilor din Întreprinderi pentru a face noi propuneri de inovații și raționalizări, care să contribuie la îmbunătățirea procesului tehnologic." ■ Cu ocazia deschiderii expoziției, tovarășul inginer Vasile Suciu, membru in comisia inginerilor și tehnicienilor din Satu Mare, a prezentat un referat care a trecut in revistă rezultatele obținute pe linie de inovații în cursul anului trecut, precum și sarcinile de viitor. Sesiuni ale sfaturilor Duminică, în toate comunele din raionul Lăpuș au avut loc sesiuni ale sfaturilor populare. In cadrul acestora s-a dezbătut realizarea planului economic și bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 1962. Au fost, de asemenea, Brezea este planurile econom populare comunale unice și bugetele sfaturilor populare comunale pe anul 1963. La fel, sesiunile au adoptat planuri de măsuri în vederea organizării întrecerii patriotice pentru înfrumusețarea și buna gospodărire a satelor*- 1 • . S-au terminat propunerile de candidați In întreaga regiune au luat sfirșit adunările populare pentru propunerea de candidați ai F.D.P. în vederea alegerilor de deputați in sfaturile populare comunale și orășenești de subordonare raională de la 3 maritie. Desfășurate intr-o entuziasmtă atmosferă, adunările au constituit bune prilejuri de trecere in revistă a realizărilor regimului democrat-popular pe cuprinsul regiunii noastre, ocazii de făurire a noi planuri de viitor. La adunările populare pentru desemnarea celor 4.948 de candidați de deputați pentru sfaturile populare comunale au participat 181.516 alegători. Din* tre aceștia 18.188 au luat cu* vlntul, susținîndu-i cu căldură pe candidații propuși de reprezentanții birourilor comunale F.D.P. * In vederea alegerilor de deputați in sfaturile populare orășenești de subordonare raio*nală, in cadrul adunărilor populare, au fost propuși 251 de candidați ai F.D.P. Cei 17.561 de alegători care au participați la adunări,, dintre care 1.633 au luat cuvântul, au acceptat Iin unanimitate propunerile făcute. Candidații propuși au fost in registrați la circumscripțiile eectorale comunale și orășenești de subordonare raională respective. 1 1 Cltfff in paga 4-a ! — Un nou episod in lupta pentru reîmpărțirea bogățiilor din Congo. — Declarațiile primului ministru britanic Macmillan. — Scopul vizitei lui Roger Frejjj În Spania. UN FACTOR AL CALITĂȚII -« TRANSPORTUL INTERN Colectivul fabricii noastre, pentru a da viață sarcinilor ce izvorăsc din Directivele Congresului al III-lea al P.M.R. și din cele ale Plenarei C.C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste, a luat o serie de măsuri, ca produsele livrate de noi să atingă din punct de vedere un nivel cit mai ridicat, calitativ satis* 1 făcînd gustul și exigențele cumpărătorilor. Printre măsurile de seamă luate de colectivul uzinei un loc important îl ocupă cele cu privire la Îmbunătățirea transportului intern. Numai in planul de măsuri tehnico-organizatorice pe anul 1963 figurează un număr de 16 obiective, printre care mecanizarea transportului dispozitivelor grele in secția de presă, instalarea unui electropalan în atelierul de matrițerie, mecanizarea transportului in atelierul de turnătorie, containerizarea transportului intre secțiile emailate și atelierul de presă etc. 11 Trebuie reținut că produsele pe care le fabrică, fiind produse de larg consum, cu suprafețe acoperite prin emailare, implică o atenție deosebită in timpul transportului intre secții și operații, , , j ■ In cadrul procesului de fabricație. In urma multiplelor manipulări la locurile de muncă, piesele emailate sînt supuse pericolului de deteriorare, ceea ce dă naștere la piese de slabă calitate și un volum ridicat de rebuturi. Iată de ce ne-am îndreptat atenția, în mod deosebit spre reglementarea manipulării și transportului pieselor emailate. Ținind seama de această situație, in planul de măsuri tehnico-organizatorice au fost cuprinse numeroase obiective menite să asigure un transport corespunzător. In anul 1962, spre exemplu, au fost introduse rafturile mobile, incit piesele emailate de la vana de ■ emailare și pînă la faza finală de ardere sînt transportate pe aceste rafturi. Descărcarea de pe grătare a pieselor arse se face in prezent direct pe cărucioare construite în acest scop, cu care pe urmă se transportă la locurile de sortare* înlăturindu-se în felul acesta, față de vechea metodă, o serie de operații de Încărcare și descărcare. Tot la secția respectivă, pentru asigurarea transportului pînă la magazia de semifabricate, s-a făcut un studiu cu prilejul căruia s-a constatat că cel mai eficient transport ii constituie folosirea containerelor. Eficiența economică a soluției propuse este de 700.000 lei. I In atelierul de preparare a emailurilor s-a trecut, de la transportul emailului cu vase, de la moara de măcinare la cada de depozitare, la transportul pe conducte, cu aer comprimat. După terminarea operației de măcinare se introduce tamburul morii cu bile sub presiune și conținutul intră in conducte. De asemenea, tot la aceste mori cu bile, In locul măsurării cu găleți a apei necesare preparării emailului, pe conducta de apă s-a introdus un apometru, astfel că, atit transportul cit și cantitatea de apă sunt pe deplin reglementate. întreprinderea noastră folosește cantități mari de acid clorhidric. Transportul acestuia se făcea pînă in prezent in baloane de sticlă de cite 60 de litri. Pe lingă faptul că implica Ing. VASILE CADARIU , ing. șef al întreprinderii „1, Septembrie“ din Satu Mare ■ (Continuare in pag. a 3a.2