Pentru Socialism, februarie 1963 (Anul 13, nr. 2813-2836)

1963-02-26 / nr. 2834

Să îndeplinim planul de producție ritmic și la toți indicatorii S-au scurs aproape două luni ”din acest an, timp în care muncitorii, inginerii și tehnicienii din întreprinderile noastre, sub îndrumarea regiunii organelor și organizațiilor de partid, cu sprijinul organizațiilor sindicale, au obținut succese de seamă în îndeplinirea sarcinilor de plan. Aplicînd cu pricepere în viață obiectivele cuprinse în planul de măsuri tehnico-organisiatorice, numeroase colective din întreprinderi au știut să se folosească în această perioadă de experiența bogată dobîndită în anii precedenți, în ceea ce privește asigurarea condițiilor necesare desfășurării ritmice producției. Exploatările minieare din Baia Sprie, Săsar Baia Borșa și Cavnic au încheiat un bilanț rodnic pe prima lună din acest an. Ele nu numai că și-au îndeplinit planul producției globale și marfă, ci, printr-o coordonare riguroasă a întregii activități, au reușit să înregistreze depășiri importante la acești Indicatori. Lucruri asemănătoare se pot spune despre colectivele de la Comși binatul chimico-metalurgic, U.M.M.U.M., „Cloșca“ — Baia Mare, „1 Septembrie“, Combinatul „1 Mai“, întreprinderea orășenească mixtă — Satu Mare, „Unitatea“ din Sighet și altele, care și-au concentrat toate forțele în direcția mobilizării oamenilor la o luptă susținută pentru îndeplinirea zi de al a sarcinilor ce le stau în față. Fără Îndoială că aceste rezultate bune, obținute de majoritatea unităților economice, se concretizează in aceea că planul producției globale și marfă pe luna ianuarie a fost îndeplinit pe întreaga în proporție de 101,5 la regiune sută, respectiv 102 la sută, înseamnăm că față de aceeași perioadă anului trecut s-a realizat o producție globală cu 3,4 la sută mai mare. Merită să scoatem în evidență succesele dobîndite de către colectivele Combinatului „1 Mai“ din Satu Mare. Comitetul de partid de la această întreprindere îndrumă zi de zi conducerea tehnico-administrativă și comitetul sindicatului, mobilizează muncitorii, inginerii și tehnicienii la o luptă susținută pentru îndeplinirea ritmică sarcinilor de plan la toți indicatorii. Totodată el orientează munca politico-educativă de masă în sprijinul nemijlocit al producției, folosind mijloacele și metodele cele mai potrivite in vederea cunoașterii la timp de către fiecare muncitor sarcinilor ce-i revin și a anagajamentelor luate în întrecerea socialistă, analizînd periodic stadiul Îndeplinirii lui și din îndrumările planunecesare. Datorită acestui stil de muncă, întreprinderea și-a realizat planul producției globale marfă pe luna ianuarie în prodiporție de 104 la sută, respectiv 102 la sută. Această depășie s-a făcut in mare măsură pe seama creșterii productivityii muncii — indicator care a sporit cu 4,2 la sută față, de sarcina stabilită. Rezultă deci, că aici se realizează la timp obiectivele cuprinse în planul de masuri tehnico-organizatorice, există o preocupare susținută pentru aprovizionarea locurilor de muncă cu materie primă și materialele necesare, utilajele sunt folosite la întreaga lor capacitate, iar propunerile muncitorilor își găsesc aplicarea la timpul stabilit. Dar mai sunt unele întreprinderi care nu respectă aceste cerințe și, ca urmare, nu pot să meargă bine, lucrurile Drept exemplu In acest sens pot fi date exploatările miniere Șuior, Băiuț și Nistru, iar în sectorul economiei forestiere I.F. Baia Mare și altele. Colectivul întreprinderii forestiere din Baia Mare, deși la Începutul anului trecut a intîmpinat serie de greutăți din cauza nepregătirii la timp a stocurilor necesare de material lemnos, și a producției In general, totuși n-a tras învățămintele necesare, persistînd și in acest an în aceeași greșeală. In atare situație sarcinile de plan pe luna ianuarie nu au fost realizate in întregime, iar productivitatea muncii, precum și ceilalți indicatori n-au atins nivelul stabilit. Comitetul de partid de aici nu și-a exercitat (Continuare în pag. a 2-a.) Exploatarea minieră Săsăr, mina Valea Roșie, din Baia Mare. IN FOTOGRAFIE: Comunistul Dumtru Gavilă (dreapta), maistru de sector, discutînd cu cîțiva mineri despre folosirea screperelor la rambleerea golurilor. Concurs de recitări Din inițiativa Comitetului orășenesc de luptă pentru pace, duminică dimineața, la Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mare a avut loc un reușit concurs de recitări din poeziile scriitorilor noștri dedicate luptei pentru pace. Hossu (Școala de 8 ani nr. 11) și Iudita Abraham (Școala de 8 ani nr. 1). Mențiuni au fost acordate concurenților: Elena Anderian CȘcnafa nr. 1y, Maria Dragoș (Școala de muzică), Nicolae Weisz (Școala medie nr. 3), Terezia Pop (Școala nr. 5) Peste 200 de pionieri și $co și Gh. yledoran^ f Școala medie lari du asistat la această fru rit. 2). moașă manifestare închinată luptei pentru apărarea păcii. Ei i-au urmărit cu atenție pe cei peste 30 de concurenți de la 10 școli din localitate, care au recitat poezii de M. Banuș, E. Jebeleanu, T. Utan, F. Szemler, L. Letay și alții. "Au fost premiați cu prilejul concursului: Dana Liana Condor (Școala medie nr. 3), Claudia Manifestări cultural-artistice BERINȚA In obiectivul aparatului de fotografiat Din inițiativa regional de partid, Comitetului redacția ziarului nostru a editat o foaie volantă și pentru comunele aparținătoare orașului Baia Mare, In cadrul acțiunilor din campania electorală. Apariția ei in Seini a stîrnit un interes deosebit. Agitatorul Vasile Bogdan abia mai pridndește să împartă foile volante. Peste 700 de locuitori din Chirlău și-au dat întîlnire în sala căminului cultural. Pe scenă a urcat brigada artistică de agitație a Exploatării miniere „Drapelul roșu“-Herța. Iureșul dansurilor populare, textul agitatoric al programului de brigadă, talentul soliștilor Valeria Gurzău, Panteimon Ciofu, Vasile Roman au făcut ca timp de peste o oră pe buzele oamenilor să stăruie zimbftul de voioșie. Foto: I. DEAK Text: M. GRI"BRESCU Duminică, în centrul de comună și satele aparținătoare au avut loc o serie de manifestări culturale. La Copalnic, Curtuiușu Mic, Cărpiniș au fost prezentate piese de teatru, de către tineri, care au ca temă alegerile din trecut și azi, înainte de amiază la căminul cultural din Berința, unde au fost prezenți mulți colectiviști, brigada de agitație din comună a prezentat un program pentru fruntașii gospodăriei. După-amiază, tovarășul președinte al comitetului executiv al sfatului popular comunal a ținut conferința: „Sfaturile populare — organe locale ale puterii de stat“. A urmat apoi un film. La bibliotecă a avut loc întrunirea unui cerc de citit. Convorbiri pe teme diferite au avut loc la punctul de agitație. Intr-un cadru festiv, unui număr de 21 de tineri li s-au înmînat insignele de „Prieten al cărții“. GHEORGHE PODUȚ TURULUNG In comuna Turulung, raionul Oaș, a avut loc faza intercomunală a celui de-al 7-lea concurs cultural-artistic. In fața a peste 300 de spectatori s-au întrecut brigăzile de agitație, echipele de dansuri și corurile dî.i Drăgușeni, Turulung și Adrian. ------Pentru faza raională s-au calificat corul căminului cultural din Drăgușeni, brigada artistică de agitație din Turulung, echipă de dansuri din Adrian și o una din Turulung. , IULIU OSANU ; Anul XIII Nr. 2834 * Marți, 26 februarie 1963 * 4 pagini — 20 bani .................. ►Ui. Citiți în pag. a 3-a. Presa să ajungă la timp în minile cit tor lor s I Mai sunt cinci zile martie av 1 i U=__pina la alegeri Adunări electorale SATU MARE SIGHET In ziua de 24 februarie în raionul Satu Mare s-a încheiat prima etapă a întîlnirilor dintre alegători și candidații Frontului Democrației Populare pentru alegerile de deputați de la 3 martie. In această etapă au avut loc 830 de întîlniri la care au participat 39.033 alegători. Dintre aceștia 3.504 au luat cuvîntul, trecind în revistă realizările obținute în raion în anii puterii populare și făcînd 1.265 de propuneri pentru continua înfrumusețare a satelor și mai buna lor gospodărire. In aceeași zi în raion a început a doua etapă, cea a întîlnirilor între candidații F.D.P. și alegători în adunări grupate pe sate. In ziua de 24 februarie în raion au avut loc 33 asemenea adunări la care au participat 9.930 de alegători. In cadrul lor au fost de asemenea trecute în revistă o serie de realizări gospodărești în satele respective. Tot în aceste adunări au prezentat dări de seamă asupra activității lor pe semestrul II al anului trecut 38 de deputați raionali, 3 deputați regionali și tovarășa Maria Borșa, muncitoare la Fabrica „Solidaritatea“ din Satu Mare, deputată în Marea Adunare Națională. Pregătirea cabinelor și urnelor de votare . In vederea alegerilor de la 3 martie, comitetele executive ale sfaturilor populare din raionul și orașul Sighet au luat măsuri pentru pregătirea cabinelor și urnelor necesare votării. Până în prezent au fost confecționate 182 cabine de vot, 36 urne pentru secțiile de votare și 85 de urne volante pentru bolnavi, care nu se vor cetățenii putea deplasa la secțiile de votare. Duminică, 24 februarie a. c., a avut loc in satul Lunca la Tisa, aparținător comunei Bocicoi din raionul Sighet, o mare adunare electorală la care au participat candidații Frontului Democrației Populare propuși în circumscripțiile electorale din sat, cit și un număr de aproape 300 de alegători. Adunarea electorală a fost deschisă de tovarășul Mihai Mesaroș, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular al comunei Bocicoi, care a dat cuvintul tovarășului Silvestru Funățan, deputat în Sfatul popular al raionului Sighet. Acesta a prezentat o dare de seamă asupra activității din semestrul II. După darea de seamă, tovarășul Finățan a făcut o amplă expunere cu privire la realizările obținute de la ultimele alegeri și până in prezent. Referitor la realizările obținute pe plan local, s-a arătat că în raza comunei Bocicoi, numai cursul anului 1962, au fost connstruite și reamenajate 4 școli. Zilele trecute, In Șomcuta și Oaș sau raioanele terminat întilnirile dintre candidații F.D.P. și alegători. In raionul Oaș la cele 513 intilniri care au avut loc au participat un număr de aproape 17.000 de alePentru pregătirea in bune condiții a alegerilor, Comitetul executiv al Sfatului popular raional Oaș a luat măsuri din timp pentru completarea buletinelor de vot cu numele candidaților Frontului Democrației Populare, printre care și centrul școlar agricol. In satul Luca la Tisa a fost construită o școală nouă. In continuare au luat cuvintul numeroși alegători, printre care Gheorghe Corciug, loan Hreniuc, Ioan Voloizan și alții, care au făcut numeroase propuneri de ordin gospodăresc, menite să ducă la înfrumusețarea satului, angajindu-se să efectueze pentru aceasta muncă voluntară. Printre aceste propuneri amintim: repararea drumului dintre Bocicoi și Lunica la Tisa și construirea unei bariere de siguranță la rampa C.F.R. Adunarea electorală a luat și și* printr-un frumos pro-*gram cultural axat pe tema alegerilor, la reușita căruia și-ai dat concursul echipa culturală. ★ Asemenea adunări au mai avut loc și în comunele Budești, Giulești, Ocna Șugatag, Onicești, Strîmtura și altele, la care au participat peste 10.000 de alegători gători. Cu acest prilej cetățenii au făcut un număr de 422 propuneri de ordin gospodăresc. O bună parte din propuneri au și fost realizate de către sfaturile populare cu ajutorul maiselor. Pentru cele 497 circumscripții electorale comunale au fost pregătite 36.943 buletine de vot. Buletinele de vot au fost pre-* gătite, de asemenea, în raionul Șomcuta, orașele Sighet ș 1 Cărei și altele. S-au terminat întîlnirile dintre candidați și alegători Completează buletinele de vot Au expediat noi utilaje Colectivul Uzinei „Unio“ din Satu Mare a expediat în această lună Însemnate cantități de utilaje pentru diferitele șantiere și uzine din țară. Șantierelor de construcții hidroenergetice „16 Februarie“ — Argeș le-a fost expediată o stație de sortare, iar întreprinderii de utilaj greu din Capitală 20 de screpere. Au mai fost trimise 4 benzi transportoare, de cite 15 m, întreprinderii siderurgice din Hunedoara și Fabricii de zahăr „Siretul“ — Bucecea. Asemenea utilaje au mai fost expediate și altor întreprinderi și șantiere din țară. Roadele bunei deserviri La recenta adunare generală a lucrătorilor de la cooperativa de producție „Meșterii Oașului“ din Negrești s-a bilanțul rodnic al anului făcut trecut. In anul 1962 valoarea deservirii populației s-a ridicat la aproape 2.000.000 lei față de 1.600.000 cât era în anul 1961. Numărul cooperatorilor a crescut la 200, cu 65 mai mulți ca în anul anterior. Beneficiile realizate de cooperativă se cifrează la 98.784 lei. La obținerea acestor realizări au contribuit în mare măsură cooperatorii de la secția croitorie pentru bărbați. CANDIDAȚI Al F.D.P. Prețuire yasuina Leta a fost pint. în martie anul trecut casnică. S-a intimplat insă ca in calitate de activistă voluntară a Comitetului raional al femeilor din Sighet să meargă deseori pe la Fabrica de tricotaje „Unitatea“. Aici, trecînd prin secțiile de producție, a admirat mașinile complicate și pe oamenii care le stăpinesc. A impresionat o gama variată a modelelor de tricotaje, de diferite culori, rod ai hărniciei colectivului. Intr-un cuvânt, totul i-a plăcut și, după cum ne-a mărturisit-o, încă din prima zi după ce a vizitat fabrica. In minte i-a încolțit gindul să devină tricoloare, să învețe să lucreze și să stăpinească aceste mașini „complicate“... ...După ce i s-a aprobat cererea de angajare, Vasilina a fost pusă să lucreze prima oară la depănătorie. Cine a ajutat-o să se inițieze in tainele meseriei, întreg colectivul. După un timp, cină în fabrică a sosit un lot de mașini noi, Vasilina a fost transferată la secția tricotaje. Visul ei de a deveni tricot care se contura tot mai mult. Colectivul noii secții a ajutat-o și de astă dată cu răbdare să se inițieze în meserie. Treptat, Vasilina și-a ajuns din urmă „profesorii“. Jerseele, pulovărele și vestele lucrate de ea la mașină n-au dat niciodată de furcă controlorilor de calitate. Tricotoarea Vasilina Leta n-a abandonat nici munca obștească. Ia după-amiezile libere obtimnești deseori printre colectivistele din Săpînța și Remeți In calitate de activistă voluntară a comitetului raional al femeilor. Colectivistele o primesc întotdeauna cu drag și se sfătuiesc cu ea in privința aportului femeilor la întărirea economico-organizatorică a gospodăriei lor colective. De mai bine de doi ani, de când locuiește la Sighet, Vasilina Leta a participat la numeroase acțiuni de gospodărire și înfrumusețare a orașului. La o adunare cu cetățenii din circumscripția electorală nr. 19, Vasilina Leta a fost propusă candidată a F.D.P. pentru alegerile de deputați care vor avea loc la 3 martie. Deunăzi, candidata s-a intilnit din nou cu alegătorii săi din circumscripție și s-au sfătuit ce au de făcut pentru viitor. S-a amintit aici de asfaltarea în continuare a străzii Gheorghe Doja, de amenajarea unui parc in fața băii comunale și altele. Alegătorii Dumitru Halmodici, Maria Rubli, Gheorghe Cziprea, Ambrozie Rubli și canditata Vasilina Leta, care a luat apoi cuvântul, s-au angajat împreună să nu precupețească nici un efort In vederea gospodăririi și înfrumusețării orașului lor drag. 1. PRIBOI însâmînțează în răsadnițe In aceste zile colectiviștii din sectorul legumicol al G.A.C. „Someșul“ din Satu Mare au trecut la însămînțarea în răsadnițe a roșiilor, guliilor etc. Pentru obținerea unei producții mari de cartofi timpurii, ei au pus la favorizat peste 4.500 kg cartofi. Schimb de experiența La sfîrșitul săptămînii trecute în raionul Vișeu a avut loc un schimb de experiență pe teme ale muncii cultural-educative, la care au luat parte activiștii culturali din întregul vaîn perioada de iarnă, în raza orașului Baia Mare s-a intensificat munca de educție sanitară, prin organizarea mai des a conferințelor de medicină popularizată în circumscripții și cartiere. Dintre cele care au avut loc în luna februarie minion: Cu această ocazie la căminul cultural din Borșa a avut loc un concurs pe tema „Realizările științei și tehnicii sovietice în domeniul cuceririi spațiului cosmic“, ționăm pe cea de la școala nr. 10, unde, în fața a 80 de participanți, s-a vorbit despre „Alimentația rațională și Importanța ei“. In cartierul Prefabricate 150 de persoane au ascultat expunerea „Reumatismul — bilată cars se fiogts wÄi Conferințe cu caracter seniter A în prag de primăvară Toată atenția terminală! pregătirilor în S. M. T. In campania agricolă din primăvara acestui an, stațiunile de mașini și tractoare au dedus la Îndeplinire un plan de producție mai mare. Pentru a-și putea duce la Îndeplinire sarcinile ce se stau în față, S.M.T. trebuie să asigure in primul rînd folosirea deplinei capacități de lucru a tractoarelor și mașinilor agricole. Potrivit situației existente la Consiliul agricol regional, pînă în ziua de 22 februarie doar S.M.T. din Cărei a terminat in întregime reparațiile tractoarelor și utilajului agricol ce va fi folosit în campania agricolă de primăvară. In celelalte stațiuni de mașini și tractoare, și îndeosebi la S.M.T. din Cehu Silvaniei, reparațiile sînt încă intirziate. De aceea se impune ca, neîntîrziat, conducerile acestor SLMAL să ia filliul EIBIÜL a 11- - firul la două schimburi.. chida rămânerea în urmă. De asemenea, trebuie terminată în cel mai scurt timp recepționarea tractoarelor și utilajelor ce au fost reparate. Conducerile S.M.T. nu trebuie să se mulțumească numai cu situația numerică a tractoarelor și a mașinilor agricole reparate, ci să asigure — prin recepționarea conștiincioasă a fiecărei mașini și a fiecărui tractor — funcționarea acestora în cele mai bune condiții, pe toată durata campaniei. In același timp, conducerile S.M.T. trebuie să se preocupa de punerea în funcțiune a remorcilor-dormitor, a cisternelor, precum și de asigurarea posibilităților pentru folosirea capacității maxime a tuturor tractoarelor și mașinilor agricole, stabilind cuplaje și organizind Iu-