Pentru Socialism, februarie 1964 (Anul 14, nr. 3122-3146)

1964-02-01 / nr. 3122

A J 7 M PROLETAR! DIN TOATE TARILE, UNITI VÁ! nini H COMITETULUI REME t FACTIDU1UI RIUNCITONESC «Mill $1 ti SFITIIBI Will DE8191NI DUMMES Succes deplin Conferinței organizației regionale de partid. Astăzi au început la Baia Mare lucrările Conferinței organizației regionale de partid Maramureș, care constituie un eveniment însemnat în viața organizațiilor de partid, a tuturor comuniștilor și a celorlalți oameni ai muncii din regiune. Conferința va face bilanțul realizărilor dobindite de oamenii muncii din regiune, sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, pentru traducerea în viață a mărețelor sarcini trasate de Congresul al III-lea al P.M.R., va stabili noi și importante măsuri menite să ducă la continua dezvoltare economică și social-culturală a regiunii. Datorită politicii leniniste a partidului nostru de industrializare socialistă a țării, de creștere continuă a forțelor de producție, de dezvoltare ascendentă, armonioasă și multilaterală a tuturor regiunilor țării, regiunii Maramureș, care dispune de bogate resurse naturale, i s-au acordat an de an fonduri de investiții tot mai însemnate. Pentru dezvoltarea economică și social-culturală a regiunii, numai in anii 1962—1963 au fost investite sume care totalizează 2.215.000.000 lei, din care 52 la peste sută pentru dezvoltarea industriei. Pe baza fondurilor de investiții alocate regiunii au fost construite și au intrat în producție exploatările miniere Șuior și I ba. Flotația centrală și întreprinderea poligrafică din Baia Mare, liniile de 110 kV Baia Mare—Satu Mare, Baia Mare—Baia Borșa și Cavnic—Sighet. In prezent, toate raioanele regiunii sunt racordate la sistemul energetic național. Sunt în plină construcție Barajul de pe Firiza, Combinatul de industrializare lemnului din Sighet și altele. Noile capacități de producție construite, împreună cu lucrările executate pentru modernizarea și dezvoltarea unităților economice au determinat creșterea producției industriale a regiunii. In prezent, întreaga producție a anului 1938 se realizează în regiune în circa 33 de zile, încheierea colectivizării agriculturii a creat condiții pentru înfăptuirea unui program complex de măsuri în vederea dezvoltării multilaterale a producției agricole vegetale și animale și obținerea an de an a unor recolte sporite. Pe ogoarele regiunii lucrează acum peste 2.400 de tractoare convenționale, 852 combine și alte mașini agricole. Intre anii 1962—1963 pentru întărirea și dezvoltarea multilaterală a gospodăriilor colective au fost alocate 134 400 000 lei credite pe termen lung și fără dobîndă acordate de stat. Eforturile țărănimii, ale Inginerilor și specialiștilor din agricultura regiunii noastre au fost orientate de către organizațiile de partid spre consolidarea economico-organizatorică a gospodăriilor colective, îmbunătățirea permanentă a activității gospodăriilor agricole de stat și stațiunilor de mașini și tractoare, spre sporirea continuă a producției agricole, pentru realizarea unui puternic avînt al întregii agriculturi. Acestea au permis ca în anul trecut fondul de bază al gospodăriilor colective să sporească cu circa 30.000.000 lei față de 1962. Un avînt deosebit a luat în Maramureș și construcția de locuințe de alte obiective social-culturale. Chișirul orașelor și satelor regiunii este în continuă înfrumusețare. De la conferința trecută, în orașele și centrele muncitorești din regiune, pentru oamenii muncii s-au dat în folosință numai din fondurile statului peste 2.230 de apartamente moderne și confortabile, policlinica din Satu Mare, clubul minerilor de la Baia Borșa și altele. Numărul școlilor a sporit mereu, în prezent existînd peste 3.060 săli de clasă. Peste 160 de sate sunt electrificate, iar în 210 sate funcționează cinematografe. Numai în 1963 s-au cheltuit pentru nevoile culturii din bugetul de stat aproape 22.000.000 lei. Prin condițiile create de partid, pe plaiurile maramureșene au înflorit nenumărate talente ridicate din popor. Astăzi, în regiune un artist amator revine la mai puțin de 15 locuitori. Toate aceste rezultate se datoresc politicii profund științifice, marxistleniniste a partidului nostru, muncii entuziaste și creatoare a oamenilor muncii, conduși și îndrumați de organele și organizațiile de partid. Succesele dobindite oglindesc puternic hotărîrea cu care întregul popor transpune în viață programul trasat de Congresul al III-lea al partidului. îndeplinirea mărețelor sarcini trasate de Congresul al III-lea al partidului face ca rolul și însemnătatea conștiinței socialiste să crească tot mai mult. Organele și organizațiile de partid din regiune au pus în centrul preocupării lor ridicarea pe o treaptă superioară a activității conștiente a oamenilor muncii, desfâșurînd o intensă muncă politico-educativă pentru dezvoltarea conștiinței socialiste, a noilor trăsături moral-politice ale omului societății noastre. Activitatea comuniștilor, a celorlalți oameni ai muncii educați de partid constituie o pildă de luptă pentru cauza socialismului, de înaltă principialitate, de fermitate și încredere nestrămutată în ideile marxism-leninismului, in politica partidului nostru, în victoria comunismului. In lupta pentru înfăptuirea sarcinilor trasate, organizațiile de partid din regiune și-au întărit rolul de conducător, au rezolvat cu mai multă competență problemele complexe ale economiei și culturii regiunii. Comuniștii s-au situat în primele rînduri ale luptei pentru sporirea producției, productivității muncii, realizarea de economii și îmbunătățirea calității produselor. Muncind cu perseverență, cu înalt simț de răspundere, exemplul însuflețitor al comuniștilor a stimulat inițiativa creatoare a maselor, a ridicat pe o treaptă mai înaltă preocuparea pentru descoperirea și valorificarea mai deplină a rezervelor interne și Îndeplinirea planului de stat la toți indicatorii. Dezbaterea cifrelor de plan pe 1964 s-a desfășurat într-o atmosferă plină de entuziasm, de deplină încredere în posibilitățile îndeplinirii și depășirii acestor sarcini. In cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei, oamenii muncii din regiunea noastră și-au luat angajamente mobilizatoare în întrecerea socialistă. Analizîndu-și temeinic realizările și posibilitățile, ei s-au angajat să dea peste plan o producție în valoare de 25.090.000 lei și să realizeze 11.000.099 lei economii peste plan. întrecerea socialistă pentru înfăptuirea angajamentelor luate constituie un nou prilej pentru oamenii muncii romîni, maghiari și de alte naționalități din întreprinderi, de pe șantiere, din unitățile socialiste din agricultura regiunii de a-și desfășura larg spiritul de inițiativă și capacitatea lor creatoare și de a le pune în slujba dezvoltării continue a economiei naționale, a înfloririi patriei socialiste. Conferința regională de partid constituie un prilej de manifestare a încrederii nețărmurite a oamenilor muncii din regiune în politica înțeleaptă a partidului nostru, însuflețiți de cele mai profunde sentimente de dragoste și atașament față de partid, toți oamenii muncii romîni, maghiari și de alte naționalități din regiunea Maramureș salută cu căldură și urează Conferinței regionale de partid sper la muncă, exprimîndu-și hotărîrea și abnegația de a lupta cu perseverență pentru înfăptuirea sarcinilor mărețe elaborate de cel de-al III-lea Congres al P.M.R. în vederea desăvîrșirii construcției socialiste in scumpa noastră patrie — Republica Populară Romînă. >Т»■»♦ [UNK]Τ• • * * * ♦ ♦ Anii X37 ír. 3122 ★ Sîmbătă, 1 februarie 1964 * : 4 pagini — 20 bani Vedere parțială a Flotației centrale din Baia Mare. Un nou bloc de locuințe Constructorii de locuințe din orașul Satu Mare se străduiesc să dea în folosință oamenilor muncii apartamente cît mai multe și mai confortabile. Recent ei au mai dat în folosință un bloc nou cu 49 de apartamente în strada Corvinilor. In noile locuințe s-au mutat oameni ai muncii de la diferite întreprinderi și instituții din oraș. Fină la finele anului constructorii sătmăreni mai au în plan de a construi încă 299 de apartamente noi, . „Cupa Mogoșei la schi Vineri, pe pârtia de la Mogoșa au început întrecerile de schi dotate cu „Cupa Mogoșa Se întrec cu acest prilejei mai buni schiori ai regiunilor Cluj, Hunedoara , Mureș-Autonomă Maghiară și Maramureși „Festivalul filmului la sate< In ziua de 31 ianuarie a luat sfirșit etapa a II-a a „Festivalului filmului la sate“. Cu acest prilej, pe ecranele cinematografelor sătești din regiunea noastră au rulat o serie de filme, printre care: „Mirajul“,„ Cercamușki“, „Apartamentul“,; „Corepi(‘v.Flooarea de fier“, „Alarmă pe insulă" și altele," "care s-au bucurat, de o largă popularitate. Filmele au fost însoțite de jurnale agricole pe probleme actuale care au stîrnit un deosebit interes în raidurile colectiviștilor. Filmele care au rulat cu ocazia „Festivalului filmului la sate“ în prima etapă și pînă la 20 ianuarie au fost vizionate de aproximativ Se extinde mecanizarea transportului Extinderii mecanizării transportului în secțiile Combinatului chimicometalurgic din Baia Mare i se acordă o atenție deosebită. Zilele trecute aici au sosit încă 3 autoincărcătoare cu o capacitate de 5 tone fiecare. In total, în secțiile combinatului lucrează 9 asemenea autoincărcătoare. Prin intrarea în circulație a acestora, condițiile de transport al produselor se îmbunătățesc și mai mult. PENTRU OȚELĂRÎI In cursul lunii, oamenii muncii din întreprinderile și instituțiile orașului Baia Mare au colectat și predat I.C.M. peste 550 tone de fier vechi. întreaga cantitate de metale vechi a și fost expediată oțelăriilor pentru retopire. In fruntea acestei acțiuni se situează muncitorii de la Flotația exploatării Săsar, cei de la U.M.M.U.M., Uzina „1 Mai“ și 1.0.M. Baia Mare. 230.000 de persoane. Cei mai mulți spectatori au fost înregistrați la cinematografele sătești din raioanele Satu Mare, Iarei și Vișcu. toresc reparațiile tractoarelor și mașinilor agricole Din inițiativa organizației de partid, la G.A.S. Satu Mare s-a prevăzut ca repararea tractoarelor și a utilajelor agricole să fie terminată cu zece zile înainte de termenul prevăzut. Desfășurând larg întrecerea socialistă în vederea realizării acestui obiectiv și a cicaluării unor lucrări de bună calitate, mecanizatorii din această gospodărie de stat au reușit ca, pînă acum să pună în stare de funcționare 10 tractoare, 12 semănători de porumb, 9 cultivatoare, 6 sape rotative și alte utilaje necesare în campania de primăvară. Cele mai bune rezultate le-au obținut echipele de mecanizatori conduse de Ludovic Keszler, Ludovic Cseh și Alexandru Cociș. Roade ale bunei organizări a muncii Colectiviștii din Fînațe — raionul Lăpuș — transportă zilnic pe cimp însemnate cantități de îngrășăminte naturale și de marnă. Printr-o bună organizare a muncii, membrii brigăzilor conduse de Simion Bărbos și íegri Botiș, au reușit ca numai în 5 zile să transporte pe cîmp 3.300 tone marnă pentru corectarea acidității solului. Cu multă tragere de inimă muncesc colectiviștii loan Botiș, Alexandru Botiș, lier îndac, Gheorghe Dobrițan, Constantin Vasioc, Timofte Mureșan și altii. * DAMIAN BOTIȘ gorest, voluntar Deseori, la sfirtul lecțiilor, cursanții unui cerc agrozootehnic de la C.A.C. din Negrești primesc vii discuții pe marginea cunoștințelor predate. Vizita în regiunea tovarășului Leontin Sălăjan In zilele de 29 și 30 ianuarie, tovarășul Leontin Sălăjan, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R ., a făcut o vizită în regiunea noastră. Oaspetele, însoțit de tovarășii Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului regional de partid, Gheorghe Pop, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional, și de alți activiști de partid și de stat, a vizitat mai multe obiective industriale, șantiere de construcții, gospodării agricole colective, cartiere noi de locuințe. In cursul zilei de 29 ianuarie tovarășul Leontin Sălăjan a fost oaspete al colectivelor de muncă din unele întreprinderi importante băimărene: Combinatul chimico-metalurgic, secțiile de prerafinare și electroliză ale Uzinei de cupru, Flotația centrală, Uzina „1 Mai“, șantierul Sistemului hidrotehnic Firiza. De asemenea, a fost vizitat noul cartier de locuințe din Baia Mare. A doua zi, tovarășul Leontin Sălăjan a vizitat orașul Cărei, orașul Satu Mare, Uzina „Unio“, iar în după-amiaza aceleiași zile a fost oaspetele colectiviștilor din Fiulești. Realizări deosebite în întrecerea socialistă Pentru poporul nostru muncitor a devenit o tradiție să întîmpine marile sărbători și evenimente cu realizări deosebite in întrecerea socialistă. In cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei, colectivele de muncă din unitățile economice, sub îndrumarea permanentă a organelor și organizațiilor de partid, și-au luat angajamente însuflețitoare luptând cu hotărire pentru înfăptuirea lor exemplară. Angajamentele luate urmăresc depășirea planului de producție, sporirea productivității muncii, îmbunătățirea calității produselor, reducerea prețului de cost, folosirea mai intensă a rezervelor interne ale producției. Elanul cu care s-a desfășurat întrecerea socialistă în luna ianuarie, sub îndrumarea permanentă a organelor și organizațiilor de partid, s-a concretizat în rezultate de seamă. Redăm mai jos cîteva din aceste realizări. Perfecționează procesul de producție îmbunătățirea continuă a procesului de producție constituie una din principalele preocupări ale colectivului de muncă de la Uzina ,,1 Mai“ din Baia Mare. Aceasta o dovedește și faptul că din cele 13 obiective ale planului M.T.O. prevăzute pe primul trimestru al anului, 8 au și fost Înfăptuite cu o eficiență economică anuală de 215.000 lei. Inovatorii au o activitate intensă. In luna ianuarie au fost înaintate cabinetului tehnic 17 propuneri de inovații, dintre care 3 au și fost aplicate în producție. Dintre acestea se remarcă în special inovația comuniștilor Mihai Pop și Vasile Tauf cu privire la mecanizarea culegerii scoarțelor la rafinare. Toate acestea au contribuit la depășirea planului lunar la majoritatea sortimentelor cu 12-34 la sută. Material lemnos peste plan Forestierii vișoreni, sub îndrumarea organizației de partid, desfășoară o vie întrecere socialistă. Ei au reușit ca planul producției globale și marfă să-l realizeze pe luna ianuarie cu 5 zile mai devreme. De subliniat că muncitorii, inginerii și tehnicienii de la I.F. Vișeu se preocupă cu consecvență de extinderea metodelor avansate de muncă, punînd accentul cuvenit pe organizarea forestierilor în brigăzi complexe cu plata în acord global. Roadele activității lor se concretizează în realizarea ritmică a planului, nu numai global, ci și pe sortimente. Dovadă este faptul că pînă la data de 28 ianuarie lucrătorii de la această întreprindere au realizat peste planul lunar 220 m.c. bușteni de fag pentru gater, 180 m.c. bușteni de fag pentru derulaj, 3.000 m.c. bușteni și lemn rotund de rășinoase și 500 m.c. bilemanele rășinoase. ÎNAINTE DE TERMEN Desfășurând larg întrecerea socialistă, numeroase întreprinderi și-au realizat planul de producție pe luna ianuarie înainte de termen. Astfel, colectivul de muncă al I.F. Satu Mare a raportat că și-a îndeplinit planul pe luna ianuarie cu șase zile înainte de termen, cel al întreprinderii „Solidaritatea“ din Satu Mare — cu două zile mai devreme. Muncitorii, tehnicienii și inginerii de la Combinatul „1 Mai" din Satu Mare au încheiat luna la z data de 39 ianuarie, înainte de termen și-au îndeplinit planul pe luna ianuarie și Fabrica de alcaloizi din Vișeu, întreprinderea raională de industrie locală d dn Sighet, întreprinderea comunală din Satu Mare și altele. MINERII LA DATORIE Rezultatele deosebite obținute în întrecerea socialistă de către colectivul de muncă al Exploatării miniere „Herța“sînt oglindite în îndeplinirea înainte , de termen a planului pe luna ianuarie și la depășirea acestuia cu 200.000 trei, la producția globală și cu 322.000 lei la producția marfă. De asemenea,s-au dat peste prevederile planului cu 1,22 la sută mai mult minereu, mai multe tone de concentrate plumboase, concentrate zincoase și altele. In această lună s-a livrat Flotației centrale pentru prelucrare cu 4,6 la sută mai mult minereu decît prevedea planul. Realizările de mai muncii însuflețite de care sus se datoresc că comuniștii în mobilizarea au dat dovaîntregului colectiv pentru creșterea producției și îmbunătățirea calității minereului. Astfel, în această perioadă calitatea minereului s-a îmbunătățit cu 2 la sută față de cel planificat. In același timp au fost înfăptuite o serie de prevederi din planul M.T.O., cum sînt: întocmirea și urmărirea graficului de transport, folosirea la maximum a capacității mijloacelor de transport, a funicularului etc. Printre cei care au obținut cele mai bune rezultate se numără comuniștii Iosif Rakli, Dumitru Tudor, șefi de brigada, și alții. l Comuniștii Vasile Vrabeli, Alexandru Marian, Mihai Henkel, Simion Botoș și Iosif Erst de la Uzina mecanică de mașini și utilaj minier din Baia Mare se numără lună de lună în rîndul evidențiaților în întrecerea socialistă. Neobosit în muncă trebuie să fie acel cronicar care vrea să tălmăcească integral ziua de azi, să concentreze în rînduri vibrante elanul cu care lucrează poporul nostru muncitor, condus și îndrumat în permanență de partid. Stegarii muncii creatoare, fie în uzine, fabrici sau pe ogoare, sînt comuniștii. Acest adevăr îl subliniază zilnic faptele de viață. Despre acest lucru ne-am putut convinge încă o dată trecind recent pe la întreprinderea „1 Septembrie” din Satu Mare. In toate secțiile unde am intrat am fost primiți cu următoarele cuvinte: — Anul s-a început cu bine, întotdeauna e o plăcere să asculți ■ cuvintele categorice, sigure. Cu atît mai mult însă te satisfac acestea cînd au la bază un an atît de bogat în realizări, cum a fost 1963. Ioan Roșan, secretarul comitetului de partid, și alți cîțiva tovarăși din conducerea întreprinderii ne-au informat pe larg despre aceste realizări. Planul anual al producției globale a fost retilizat în proporție de 102,8 la sută, în proporții corespunzătoare fiind îndeplinit și cel al producției marfă. Productivitatea muncii a crescut cu 0,6 la sută față de nivelul planificat, iar în ceea ce privește economiile peste plan, ele s-au ridicat la 3,5 milioane lei față de angajamentul de 2 milioane lei. Ni se relatează că din această sumă s-ar putea fabrica 2.239 mașini de gătit cu gaze, 167 mașini cu combustibil solid, 121 sobe de încălzit, 305 reșouri pentru gaze, precum și alte produse. Colectivul de muncă este mîndru de rezultatele lui. In frunte cu comuniștii, el se străduiește ca în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei să obțină realizări și mai valoroase în îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan și a angajamentelor luate. Strădaniile lui sînt de pe acum încununate de succes: planul global pe primele două decade ale lunii a fost realizat în proporție de 117 la sută. In timpul vizitei noastre prin întreprindere, mulți muncitori și tehnicieni ne-au relatat atît despre recentele realizări obținute de ei, cît și despre unele măsuri aplicate încă în cursul lunilor trecute, dar care își arată acum eficacitatea lor din plin: — Nu demult am început fabricarea unor noi produse. Printre acestea se numără mașinile de gătit ,,Carpați 3“, „Ignișt și ,,Gutinl". — Am perfecționat mai multe procese tehnologice. Bunăoară, uscarea unor piese se face acum cu raze infraroșii, ceea ce contribuie mult la creșterea productivității muncii. Piesele mai mici din aluminiu sînt în prezent turnate sub presiune. In turnătorie folosim cu bune rezultate bioxidul de carbon la uscarea miezurilor, îmbunatățindu-se astfel calitatea lor. Rezultatele înșirate mai sus nu s-au născut, de la sine. Ele sînt rodul activității entuziaste a colectivului de muncitori, în fruntea cărora se află mereu comuniștii. Cunoscîndu-și forța sa, întărită zi de zi de comuniști, colectivul întreprinderii, cu cîteva săptămîni în urmă, s-a angajat să depășească în anul 1964 planul producției globale cu 0,5 la sută, pe cel al producției marfă cu 0,2 la sută și să ridice simțitor nivelul productivității muncii. Economiile suplimentare realizate din reducerea prețului de cost vor însuma 1 milion de lei. In anul trecut, spiritul de inițiativă de care au dat dovadă numeroși membri ai colectivului de muncă de aici a făcut posibil ca in locul celor 7 obiective prevăzute în planul de mică mecanizare să se efectueze nouă. Acestea se referă în primul rînd la lărgirea spațiului productiv in atelierele de șlefuit și nichelat, precum și in turnătorii, unde au fost puse în funcțiune noi mașini de formare. Eficiența economică a acestor măsuri de mică mecanizare se ridică la 1.140.668 lei. Prin traducerea în fapte a planului M.T.O. s-a obținut o eficiență economică de 2.243.787 lei, in loc de 1.353.957 lei prevăzut. — Și să mai adăugăm la toate acestea și eficiența economică a inovatorilor — completează cele spuse pînă acum președintele comitetului sindicatului. Aplicarea celor 52 de inovații a adus întreprinderii economii în valoare de peste 1 milion lei. In aceste zile, activitatea productivă a secțiilor a fost animată de intensificarea întrecerii socialiste din preajma începerii lucrărilor Conferinței regionale de partid. . Dintre muncitorii de aici 233 și-au menținut lună de lună titlul de evidențiat în întrecerea socialistă. De asemenea, acest titlu a fost menținut în tot cursul anului 1963 de 14 brigăzi și 14 echipe. Majoritatea dintre fruntașii în producție sunt comuniști. La turnătorie, brigada lui Ștefan Costan a cîștigat titlul de brigadă fruntașă în producție, dintre lăcătuși Petre Valcana. Datorită rezultatelor bune obținute, și alte colective au cîștigat înaltul titlu de fruntaș in întrecerea socialistă. Printre acestea se numără și brigada de scuteri condusă de Ioan Medișan. Șeful acestei brigăzi este unul dintre cei care reprezintă colectivul întreprinderii la Conferința regională de partid. Sînt mulți cei care muncesc de ani de zile cu un elan deosebit, obțiind rezultate demne de înaltul titlu de comunist. Vașile Mezei, clectrician, Margareta Nagy, presatoare, Mihai Ker tész, inginer, Gábriel lakos, tehnician, Gheorghe Herman, lăcătuș, și mulți alții sînt exemple însuflețitoare in muncă. Un colaborator al cabinetului tehnic ne informează cu deosebită satisfacție despre una dintre primele realizări ale anului. Pînă la 25 ianuarie, la cabinetul tehnic au fost înregistrate 14 propuneri de inovații. Majoritatea dintre primii propunători pe acest an sînt, de asemenea, comuniști. La întreprinderea „1 Septembrie” din Satu Mare, ca de altfel peste tot unde se muncește, comuniștii sînt mereu în frunte„ “n ’ IOAN PUSZTAI