Pentru Socialism, iulie 1967 (Anul 17, nr. 4180-4205)

1967-07-01 / nr. 4180

Strângerea recoltei acestui an, pregătirea celei viitoare a început recoltarea orzului în unele unități din raioanele de șes, iar în săptămâna viitoare va începe și secerișul griului. Oamenii de pe ogoarele muncii regiunii noastre au acordat întotdeauna atenție cuvenită campaniei de recoltare, act final al muncii depuse pe durată a unui întreaga ciclu de producție. In campania care a început, unitățile agricole au un volum sporit de lucrări datorită faptului că recolta se prezintă bună, ca urmare a înzestrării agriculturii cu mijloace tehnice moderne, a folosirii unor cantități mai mari de îngrășăminte chimice, a aplicării metodelor agrotehnice avansate. Pentru executarea acestui volum dispunem de condiții materiale superioare anilor trecuți și în același timp de o experiență îmbogățită. Să vedem dacă acestea le folosim din plin și ce mai avem de făcut. Succesul recoltării cerealelor depinde într-o mare măsură de felul cum au fost îndeplinite sarcinile ce au în fața unităților stat în faza de pregătire a strînsului recoltei. Deși timpul este înaintat, nici acum nu s-a terminat complet reparatul utilajului ce va fi folosit la recoltare, încă în ziua de 30 iunie nu era reparat în totalitate utilajul ce va fi folosit la recoltare în S.M.T. Apa, Moftinu Mare și Tășnad ceea ce impune urgentarea grabnică a acestei acțiuni. Lucru de mare importanță este folosirea cu eficiență maximum de a fiecărei mașini in timpul recoltării găsirea și propriu-zise, aplicarea acelor metode de organizare a muncii care să valorifice pe deplin condițiile existente în fiecare unitate. Specialiștii din unități au datoria să stabilească operativ, zi de zi, în funcție de starea măsurile și culturilor, metodele ce trebuie aplicate ca strînsul recoltei să fie terminat în perioada optimă. înainte de a intra în Ian nu trebuie neglijate unele măsuri care în mod obișnuit erau considerate mărunte în anii trecuți. Așa de exemplu trebuie nivelate toate drumurile dintre parcele și șanțurile rămase deschise pentru evacuarea apelor stagnante, reparate podurile și drumurile. Folosirea combinelor la întreaga lor capacitate de lucru este mare condiționată în măsură de colaborarea ce se realizează între brigăzile de tractoare și cooperativelele de producție. agricoConducerile cooperativelor agricole să ia măsuri de a rezerva pentru combinere recoltarea cu lanurile de griu cu producție mai bună aflate pe suprafețe plane sau puțin curățite de accidentate, buruieni și cu o proporție mai redusă de plante căzute. Pe suprafețele unde se cu combine se recoltează se vor deschide drumuri pe direcțiile de înaintare stabilite, iar în porțiunile cu plante căzute se va folosi coasa sau secerea. In tot timpul recoltării consiliile agricole raionale în colaborare cu uniunile cooperatiste mări cu toată vor fratenția și vor sprijini conducerile unităților agricole să realizeze strîngerea plovei și a paielor, transportul precum știa în cel mai acestascurt timp. Pentru a avea paie cît mai multe, hederele combinelor și secerătorilor vor fi reglate cit mai aproape de sol și se va asigura funcționarea preselor de balotat la întreaga lor capacitate. Preocuparea pentru strîngerea recoltei acestui an trebuie strîns îmbinată cu grija pentru cea a anului viitor. Un prim stituie elementul contințelor asigurarea saprin recoltarea perioare în condiții sua loturilor semincere și a culturilor recunoscute ca bune pentru sămînță. Culturile cu această recoltează destinație se numai la coacerea deplină, de preferință cu bina, avîndu-se camgrijă ca mașinile să fie bine curățate pentru evitarea lui. Sămînța impurificărezultată se condiționează imediat și se depozitează în spații pregătite din timp, bine izolate, și cu condiții corespunzătoare pentru păstrare. Aceeași atenție trebuie acordată condiționării și depozitării întregii producții în magaziile proprii ale cooperativelor agricole ale bazelor de recepșiuie. Ing. VASILE MARCU vicepreședinte al Consiliului agricol regional (Continuare în pag. a 2-a) La ordinea zilei Anul XVII Nr. 4180 Sîmbătă 1 iul» 1967 4 pagini — 25 bani Distincții acordate cadrelor didactice Pentru activitatea îndelungată și merite deosebite, precum pentru Contribuția adusă în dezivoltarea învățămîntului, Consiliul de Stat a acordat unor cadre didactice titluri, ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. Dintre cadrele didactice din regiune au fost distinse cu: Titlul de Profesor emerit al Republicii Socialiste România, Cucuiat V. Valeria, profesoară, Școala generală Sătmărel, Titlul de învățător emerit al Republicii Socialiste România; Borbély F. Iuliana, învățătoare, Școala generală Micula; Șincai I. Gheorghe, învățător, Școala generală nr. 6 Baia Mare. Ordinul Muncii clasa a VI-a: Biga Gh. Ludovic, profesor, Liceul „Mihail Eminescu" Satu Mare; Chișu V. Victor, învățător, Școala generală din comuna Vad, raionul Sighet, învățător, Școala Trilop F. Zoltán, generală din Foini, Medalia Muncii, Bogdan D. Dumiru, profesor, Școala generală Dogomirești, Bilțiu T. Ioachim, profesor, Școala specială ajutătoare din Gîrdani, Ciocotișan M. Gavy, învățător, Școala generală din Șindrești, Lindenmayer 1. Mari, profesoară, Școala generală de Tiream, Prisăcaru F. Victor, în atutor, Secția de învățămînt a Satului popular raional Oaș, Zipan S. Vaier, profesor, Liceul din Băcuta Mare, Rogojan I. Livia, învățătoare, Școala generală nr. 1 d in Cărei. Un număr de 35 de cadre didactice au fost distinse cu titlul de profesor fruntaș, respectiv învățător fruntaș. Pagina a 3-a Literatură — artă De sub tipar La întreprinderea poligrafică Maramureș au ieșit de sub tipar în aceste zile mai multe lucrări, printre care „Cultura inului de de ing. Cornel Buior" Costea, „Cultura porumbului" de inginerii Ioana Vlăduțu și Partenie Zahan de la S.E.A. Livada, editate de către Consiliul agricol regional, „Scrisoarea", piesă intr-un act de Valentin Munteanu editată de Casa regională a creației populare. De asemenea se află sub tipar lucrarea „Un cimitir celtic în nordvestul României" de Vlad Zirra, editată de Muzeul regional Maramureș și mult așteptatul „Ghid turistic comercial" sub egida Direcției comerciale regionale. Zile de vacanță Ieri, 176 elevi din școlile re giunii au plecat pentru a petrece două săptămîni în cadrul tabere lor de la Breaza și Homorod- Băi. De asemenea, 370 de școlari maramureșeni petrec acum zile frumoase de vacanță la Năvodari și în tabăra regională de la Izvoarele. Peste 200 de copii de vîrstă școlară vor pleca în 2 iulie la Bucșoaia. „Colibă pescărească“ Așa se numește punctul turistic deschis recent pe malul rîului Someș în marginea localității Păulești (raionul Satu Mare). Aici, pe o insulă din mijlocul unei bălți populate cu pește s-a amenajat o colibă din stuf și papură. Mobilierul, amenajările făcute și ambianța specifică localităților pescărești din Delta Dunării fac ca amatorii de pescuit să se simtă aici „în apele lor". Coliba pescărească cunoaște o afluență mare de oaspeți. M.A Pe strada Vasile Alecsandri din Baia Mare a fost construit noul laborator regional pentru controlul semințelor. In fotografie: Fațada noii construc ții. ADUNĂRI FESTIVE CU PRILEJUL JI ZILEI ÎNVĂȚĂTORULUI" La 30 iunie, cu prilejul „Zilei învățătorului“, în orașele și reședințele de raioane au avut loc adunări festive la care au participat mii de educatori, învățători, profesori din învățămîntul de cultură generală, fesional și tehnic, pedagogic, prereprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, părinți. In cadrul acestor adunări au luat cuvîntul, la orașul Satu Mare — tovarășul Iosif Uglar, primsecretar al Comitetului regional de partid, la Baia Mare — tovarășul Gheorghe Pop, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional, la Cehu Silvaniei — tovarășul Octavian Luțaș, secretar al Comitetului regional de partid, la Negrești — tovarășul Cornel Costea, membru al Biroului Comitetului regional de partid, la Sighet — tovarășul Grigore Ciocan, membru supleant al Biroului Comitetului regional de partid. In cuvîntarea rostită la adunarea festivă din orașul Satu Mare, tovarășul Iosif Uglar a subliniat că anul acesta tradiționala sărbătoare a slujitorilor catedrei primește o semnificație în plus deoarece se desfășoară în condițiile în care întregul nostru popor înfăptuiește cu succes prevederile celui de-al doilea an al cincinalului. După ce a reliefat realizările obținute în dezvoltarea învățămîntului din tara noastră, vorbitorul a spus: „In regiunea noastră, ca de altfel in întreaga țară, s-au construit iportante edificii ale învâțămîntului, școli noi cu săli spațioase în care elevii, cadrele didactice simt din plin minunatele înfăptuiri ale socialismului. O simplă comparație este cît se poate de edificatoare în acest sens. In prezent numărul sălilor de clasă a ajuns la peste 4.000; la aceasta se adaugă laboratoare, ateliere și cămile, în timp ce în 1938 erau abia 932 săli de clasă și acelea în bună parte necorespunzătoare“. In continuare, vorbitorul a subliniat atenția pe care partidul și guvern] o acordă dezvoltării și perfecțonării învățămîntului de toate gradele. Vorbitorul și-a exprimat convingerea că și în viitor cadrele didactice din regiunea noastă vor răspîndi cu pasiune în rîndurile tineretului studios cuceririle științei și culturii noi, înfăptuirile mărețe ale poporului sub conducerea partidului nostru, vor fi aceea care alături de părinți vor sădi in inimile copiilor dragostea fierbinte față de patria noastră, ale prieteniei și frăției oamenilor muncii fără deosebire de naționalitate care, în cadrul marii familii a României socialiste, muncesc fără preget pentru a ridica patria noastră pe cele mai înalte culmi ale civilizației umane. După ce a evidențiat sarcinile care stau în fața cadrelor didactice, tovarășul Iosif Uglar a transmis, în numele Biroului Comitetului regional Maramureș al P.C.R., felicitări călduroase tuturor slujitorilor catedrei din regiune, urîndu-le noi și însemnate succese. In cuvîntarea rostită la adunarea festivă din Baia Mare, tovarășul Gheorghe Pop, a reliefat succesele însemnate pe care le obțin oamenii muncii în toate domeniile de activitate sub conducerea încercată a partidului, accentuînd grija și prețuirea pe care o acordă partidul și guvernul nostru școlii și slujitorilor ei care plămădesc generațiile societății de mîine. „Este necesar — a subliniat vorbitorul — ca întregul corp profesoral să manifeste o grijă sporită față de realizarea conținutului științific și educativ valorificînd cu maximă al lecțiilor, eficientă largile posibilități pe care feră procesul de învățămînt se oîn dezvoltarea multilaterală a tineretului". Felicitînd călduros pe toți educatorii, învățătorii și profesorii cu prilejul tradiționalei lor sărbători, tovarășul Gheorghe Pop a adresat întregului corp didactic chemarea de a nu precupeți nici un efort în ridicarea continuă a rolului școlii în opera măreață de desăvîrșire a construcției socialismului, pentru a-și aduce din plin «portul la traducerea în viață a sarcinilor trasate de partid. La celelalte adunări festive din orașele și centrele de raioane au luat cuvîntul prim-secretari și secretari ai comitetelor raionale și orășenești de partid. O nouă promoție de tehnicieni In cursul acestei săptămîni, în cadrul grupurilor școlare din orașul Baia Mare au luat sfîrșit examenele de diplomă și repartizările absolvenților la locurile de muncă. La Grupul școlar minier, secțiile școlii tehnice pentru personal tehnic (geologi, topografi, tehnicieni minieri și energeticieni) au fost absolvite de 112 elevi. Grupul școlar pentru personal tehnic de construcție a dat în acest an 120 de absolvenți. Elevii care au urmat cursurile în specialitățile construcții civile și industriale, arhitectură-sistematizare, instalații sanitare și de încălzire, drumuri-poduri (83 la număr) au obținut diplomele de tehnicieni și au fost repartizați pe șantierele de construcții din Maramureș. In cursul acestei săptămâni vor încheia examenele de diplomă și prima serie de absolvenți maiștri de construcții și instalații. La Școala tehnică financiară, din cadrul Grupului școlar economic, un număr de 102 fete și băieți au obținut diploma de contabili. ★ In cadrul centralei telegrafice a orașului Satu Mare a fost dată în funcțiune o centrală telex automată. De acum încolo, abonații telex din acest oraș pot obține legături cu abonații similari din restul orașelor țării prin simpla formare la disc a numărului de apel. Casa raională de cultură din Vișeu de Sus a prezentat Joi, în premieră, spectacolul folcloric „Sună tulnicu-n Vișeu“. Soliștii spectacolului: Irina Șimon (cunoștință de la emisiunea televiziunii „Emoții în premieră“), Aurel Rațiu, Maria Cheșa. ★ Familia pensionarilor Grădinii zoologice din Baia Mare s-a mărit cu noi locatari: 5 pui de vulpe și 2 jderi. Recenta Hotarîre a partidului și guvernului Imbold puternic în muncă Am vizitat ieri cîteva întreprinderi și unități economice din Baia Mare și am stat de vorbă cu cîțiva din lucrătorii cărora începînd de la 1 august a.c. pe baza recentei Hotărîri a Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România li se vor majora salariile. Peste tot cei intervievați ne-au declarat că sunt mulțumiți de această măsură, că hotărîrea partidului și guvernului constituie pentru ei un nou imbold în muncă și s-au angajat să nu precupețească nici un efort pentru sporirea producției, realizarea exemplară a sarcinilor de plan și îmbunătățirea deservirii populației. La secția tîmplărie — mobilier comercial— a întreprinderii Industriale „Băimăreana" i-am cunoscut pe Ilie Verdeș și Zoltán Beregszaszy. Salariul lor tarifar va spori începînd de la 1 august cu 7 la sută. In plus ei vor primi sporul pentru munca în acord. Amîndoi erau bucuroși și mulțumiți de această măsură pe care a luat-o partidul și guvernul nostru, amîndoi s-au angajat să-și ridice necontenit calificarea profesională. — Știm, ne-a spus tovarășul Ilie Verdeș, că numai prin eforturi sporite, prin creșterea producției și productivității muncii, reducerea prețului de cost și sporirea beneficiilor se poate asigura ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii. Unitatea nr. 21 a O.G.L. Alimentara Baia Mare. — Ați citit Hotărîrea partidului și guvernului în legătură cu majorarea salariilor? Interlocutoarea noastră, vînzătoarea Maria Cerneștean ne răspunde: I. PRIBOI (Continuare în pag. a 2-a) Pentru prima dată după mulți ani de muncă punerii și preparatorii de la Baia Sprie au satisfacția ca alături de ortacii lor din Cavnic să raporteze printre primii pe bazinul minier îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor de plan pe semestrul I. 1967. Faptul acesta exprimă încununarea eforturilor colective pentru realizarea ritmică a planului, rodul aplicării măsurilor luate în acțiunea de organizare științifică a producției și a muncii. Ce învățăminte se desprind din munca de șase luni a colectivului de la Baia Sprie? In primul rand este vorba de respectarea conștientă a disciplinei de muncă și tehnologice, de folosirea cu efect maxim pentru producție a timpului de lucru. Analiza amănunțită la care a Experiența colectivului de la E. M. Baia Sprie arată că: „PIERDERILE PLANIFICATE, POT FI LICHIDATE participat întregul colectiv al exploatării s-a concretizat într-o seamă de măsuri care au permis îmbunătățirea fondului de timp productiv cu 35 minute pe schimb. Aceste măsuri, simple în aparență ca: efectuarea apelului înainte de intrarea în schimb, constituirea de brigăzi specializate în deservire și întreținere pe orizonturi, extinderea mecanizării încărcării cu screpere a minereului în abataje și cu mașini de încărcat în galerii, și altele au condus colectivul la rezultate de seamă, la posibilitatea majorării angajamentelor anuale luate în întrecerea socialistă pentru întîmpinarea celei de-a XX-a aniversări a proclamării Republicii. Un rol important în întărirea disciplinei de muncă îl are măsura aplicată de a condiționa premiile șefilor de echipă sau brigadă, pe lângă criteriile de bază și de numărul de absențe nemotivate existente în formația de lucru respectivă. Ca urmare a acestei măsuri precum și a celor privind respectarea programului de muncă, este semnificativ faptul că față de luna ianuarie, în luna mai spre exemplu, absențele s-au redus cu 40 ,la sută, iar învoirile au fost aproape complet eliminate. In asemenea, condiții, colectivul nostru a avut posibilități mai bune de folosire a timpului de muncă, a utilajelor și agregatelor, din dotare și, beneficiind totodată de o asistență tehnică corespunzătoare pe toate schimburile, a obținut o seamă de succese cu care pe drept cuvînt se poate mîndri. Așa de exemplu, în cinci luni, colectivul nostru a dat peste plan la producția marfă 1.827.000 lei, iar pe seama creșterii productivității muncii în medie cu 2,77 la sută, a îmbunătățirii calitative a minereului extras și concentratelor produse, a obținut economii suplimentare la prețul de cost de peste 2.800.000 lei. Elementul cel mai important care exprimă de fapt o sinteză a întregii noastre activități în această perioadă îl constituie reducerea pierderilor planificate cu aproximativ 4.500.000 lei. Creșterea productivității muncii a avut o urmare favorabilă asupra activității noastre economice. Brigăzile complexe de aprovizionare și cele de întreținere, care muncesc acum pe baza unor norme bine fundamentate, obțin în abataje un apreciabil spor de productivitate. Minerii au la dis- Ing. V. MAGURAN șeful Exploatării miniere Baia Sprie DAVID CRISTEA economist - (Continuare in pag. a 2-a\ A A