Pentru Socialism, mai 1970 (Anul 20, nr. 5059-5083)

1970-05-03 / nr. 5059

r T i M jk ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XX nr. 5059 I Duminică 3 mai 1970 | 4 pagini — 30 bani [ | , SUB CONDUCEREA PARTI BULEI COMUNISTI român, înainte Înfăptuire SOCIETĂȚII SOCIALISTE MULTILATERALI DEZVOLTATE!i! SCUMPA NOASTRĂ PATRIE! ! ! SUB SEMNUL DRAGOSTEI NEȚĂRMURITE FAJA DE PARTID Manifestări De fiecare dată în anii libertății, 1 Mai, această sărbătoare a celor ce muncesc de pretutindeni, a primăverii, găsește Maramureșul, ca și întreaga noastră țară, într-o atmosferă de voioșie, de optimism viguros, conferite de marile izbînzi obținute de poporul român sub conducerea partidului. Din cauza demonstrația vremii nefavorabile, oamenilor muncii din Baia Mare n-a avut loc. In casele oamenilor, în localurile publice au domnit însă veselia și satisfacția, s-au ridicat pahare cu vin în cinstea realizărilor prezente și a celor viitoare. In municipiul Sighetul Marmației, unde s-au desfășurat mitingul și demonstrația oamenilor muncii, nesfîrșite coloane multicolore cuprinzînd aproape 20.000 de oameni se îndreaptă spre piața orașului. Ora 10. Mitingul este deschis de tovarășul Constantin Calagheratu, prim-vicepreședinte al Consiliului popular municipal. Ia apoi cuvîntul tovarășul Adrian Slujeru, președintele Consiliului municipal al sindicatelor, care trece în revistă frumoasele succese obținute de oamenii muncii din Sighetul Marmației în cinstea zilei de 1 Mai. Unitățile economice și-au depășit principalii indicatori economici, realizînd producția globală în proporție de 101,4 la sută, dîndu-se peste plan produse în valoare de 3 milioane lei. Planul la export a fost realizat în proporție de 104,5 la sută, beneficiile planificate se cifrează la peste 500.000 lei, începe apoi menilor muncii, demonstrația printr-o aliniere perfectă, în pas cadențat și ținută ostășească, grupul compact al gărzilor patriotice deschide demonstrația. In aplauzele asistenței se apropie de tribună coloana celor 4.000 de pionieri și școlari cu chipuri radiind de fericire, cu brațele încărcate de flori, fluturînd stegulețe și eșarfe colorate, iar pancartele cu note de 9 și 10 simbolizează succesele la învățătură. O imensă coloană, pășind în ritm cadențat, trece acum prin fața tribunei. Sunt salariații celei mai mari și moderne unități economice din municipiu. Muncitorii, inginerii și funcționarii de la C.E.I.L. platformă au venit la demonstrație cu un buchet bogat de realizări. Pe lângă realizarea principalilor indicatori, în cele 4 luni ale anului, ei au livrat peste plan la export mobilă în valoare de 112.300 lei, iar produse din placaj în valoare de 116.000 lei. Pe numeroase grafice sînt înscrise alte succese, care ilustrează munca avîntată a acestui vrednic colectiv. Au trecut apoi prin fața tribunei lucrătorii complexului C.F.R. O impunătoare emblemă anunță intrarea în piață a lucrătorilor de la autobaza de transporturi. Trec apoi harnicii muncitori de la „Unitatea". Graficele, ingenios lucrate, reliefează dezvoltarea vertiginoasă a fabricii de tricotaje, succesele obținute în realizarea sarcinilor de plan. Ei sînt urmați de colectivul Fabricii „Partizanul", care prin muncă și sîrguință și-a cîștigat un binemeritat prestigiu. Importante succese au raportat și lucrătorii celor două cooperative meșteșugărești „Mara" și „Deservirea" — care în ultima perioadă și-au lărgit și diversificat producția, au extins serviciile de prestări pentru populație. Toate unitățile economice și instituțiile sighetene s-au prezentat la demonstrație cu sentimentul datoriei împlinite, cu ferma hotărîre de a da viață obiectivelor stabilite de partid. Prin proporțiile și entuziasmul său, prin dragostea nețărmurită manifestată de către participanți față de conducerea de partid și de stat în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, demonstrația oamenilor muncii din Sighetul Marmației a constituit o semnificativă expresie a satisfacției și optimismului oamenilor muncii stăpîni pe destinele lor. ★ După-amiază, în parcul natural Grădina Morii, diferite formații au prezentat programe cultural-artistice la care a participat un numeros public, iar pe terenurile de sport s-au desfășurat antrenante concursuri. VASILE OANȚA prilejuite de sărbătorirea zilei de 1 Mai Infa(a tribunii se află acum colectivul de salariați al celei mai mari și moderne unități economice sighetene — C.E.I.L. Declarația guvernului Republicii Socialiste România cu privire la situația din Indochina Guvernul Republicii Socialiste România a luat act cu adincă îngrijorare de apariția unor noi elemente de încordare în regiunea Asiei de sud-est. Războiul din Vietnam, dus împotriva poporului vietnamez, nu a luat încă sfîrșit In Cambodgia a fost înfăptuită o lovitură de stat reacționară. Trupe saigoneze, sprijinite de aviația Statelor Unite, au pătruns pe teritoriul acestei țări. Populația civilă este supusă terorii și masacrelor. In Laos se intensifică acțiunile militare americane împotriva forțelor patriotice. Toate acestea creează noi pericole atît pentru situația din Asia de sud-est, cît și pentru pacea lumii. aduc prejudicii popoarelor din această parte a lumii în lupta lor pentru apărarea libertății și independenței, pentru dezvoltarea economică și socială de sine stătătoare. Republica Socialistă România urmărește cu simpatie și se pronunță neabătut în sprijinul luptei popoarelor pentru eliberarea de sub dominația imperialistă, pentru cucerirea și apărarea independenței naționale, pentru afirmarea și promovarea dreptului lor inalienabil și imprescriptibil de a-și hotărî singure soarta, Guvernul Republicii Socialiste România a luat cunoștință cu satisfacție de întrunirea conferinței la nivel înalt a popoarelor din Indochina, la care au participat: delegația poporului cambodgian, condusă de Norodom Sianuk, șeful statului Cambodgia, președintele Frontului Național Unit, delegația poporului laoțian, condusă de prințul Susanurong, președintele Frontului Patriotic din Laosi delegația poporului Republicii Vietnamului de Sud, condusă de Nguyen Fiun Tho, președintele Prezidiului C.C. al Frontului Național de Eliberare din Vietnamul de sud, președinte al Consiliului Consultativ al Republicii Vietnamului de Sud, delegația poporului Republicii Democrate Vietnam, condusă de Fam Van Dong, șeful guvernului Republicii Democrate Vietnam. Guvernul român își exprimă solidaritatea cu cauza dreaptă a acestor popoare, pentru apărarea libertății, independenței și dreptului de a decide soarta lor și sprijină obiectivele luptei lor nobile, în conformitate cu principiile fundamentale ale acordurilor de la Geneva. Guvernul român salută înțelegerea privind hotărîrea popoarelor respective de a colabora între ele în apărarea libertății și independenței fiecărei țări, pe baza respectului reciproc, în lupta împotriva agresiunii imperialiste. Manifestîndu-și îngrijorarea față de pericolul pe care îl reprezintă extinderea conflictelor militare în Indochina, guvernul și poporul român declară încă o dată că trebuie să înceteze agresiunea Statelor Unite în Vietnam, să fie retrase trupele acestora și ale aliaților lor din Vietnamul de sud, consideră necesar că trebuie să se pună capăt acțiunilor agresive contra popoarelor din această parte a lumii. Interesele păcii cer imperios să se respecte drepturile sacre ale popoarelor la libertate și independență, impun ca popoarele vietnamez, laoțian și cambodgian să fie lăsate să-și hotărască singure, fără nici un amestec din afară, calea dezvoltării lor, să-și construiască viitorul în conformitate cu interesele și aspirațiile lor. Guvernul și poporul român își reafirmă deplina solidaritate și întregul sprijin față de lupta dreaptă a popoarelor din Indochina pentru libertate, independență și apărarea ființei lor naționale, pentru cauza progresului și păcii în lume. In pag. a 2-a alte reportaje din județ. TINERETUL - în primele rînduri Tineretul maramureșean, însuflețit de marile prefaceri socialiste pe care le trăiește țara, se integrează activ in toate domeniile de activitate economică și socială pentru traducerea în viață a obiectivelor stabilite de cel de-al X-lea Congres al P.C.R. Sub conducerea organizațiilor de partid, mobilizat de organizațiile U.T.C., tineretul dă dovada unei maturizate conștiințe socialiste, afirmîndu-și prin munca lui de zi cu zi deplina adeziune față de politica partidului, manifestîndu-și profundul sentiment patriotic. Pe baza angajamentelor luate de organele și organizațiile U.T.C. din județul nostru, Comitetul județean U.T.C., răspunzînd chemării la întrecerea patriotică lansată de comitetele județene ale U.T.C. Prahova și Teleorman, s-a prezentat la sfirșitul anului trecut cu realizări frumoase, dintre care amintim: colectarea și predarea a 4.595 tone deșeuri metalice, împădurirea unei suprafețe de 70 ha, plantarea a 5.000 plopi în aliniament, lucrări de înfrumusețare a localităților urbane și rurale și altele în valoare totală de peste 23 milioane lei. Continuînd și dezvoltînd tradițiile de muncă voluntar-patriotică, începută in anii reconstrucției țării, organizația noastră județeană a trecut la organizarea de noi șantiere ale tineretului. In ultimii doi ani aproape 2.000 de tineri au participat la lucrările de pe șantierul național Baia Sprie — Sighetul Marmației, iar în acest an peste 10.000 de tineri vor fi mobilizați atit la șantierul național cit și la cele șapte șantiere locale ale tineretului. Militînd pentru traducerea în viață a hotărârilor plenarei C.C. al P.C.R. din decembrie 1969, Comitetul județean al U.T.C. și-a completat tematica manifestărilor politico-educative, cultural-artistice, sportive și turistice, astfel incit prin conținutul lor, prin forma de realizare și oportunitatea desfășurării lor să răspundă în măsură tot mai mare scopului pentru care au fost inițiate. Asigurînd o mai bună sincronizare a activității am reușit să imprimăm activității de educare prin muncă și pentru muncă continuitate și finalizare. Aș menționa aici că acțiunile specifice cuprinse în planul propriu pe anul în curs vor stimula și mai mult interesul tinerilor pentru calificarea și ridicarea necontenită a nivelului de cunoștințe profesionale pentru formarea deprinderilor de muncă și aplicarea în practică a cunoștințelor dobîndite prin organizarea olimpiadelor pe meserii, a concursurilor profesionale, a studierii și răspîndirii literaturii tehnice de specialitate și altele. Prin manifestările și acțiunile întreprinse, organizația noastră județeană își realizează funcția de inițiatoare și promotoare a activităților ce contribuie la cunoașterea temeinică politicii partidului, a idei lor marxism-leninismului, la formarea convingerilor comuniste, la cultivarea sentimentului patriotismului socialist și internaționalismului proletar, la maturizarea ținutei etice a tinerilor în concordanță cu principiile și normele moralei comuniste. Tematica manifestărilor politico-educative, cultural-artistice și sportive a fost orientată spre popularizarea și cunoașterea de către tineri a documentelor de partid și de stat, prin forme devenite tradiționale în practica muncii noastre, printre care amintim: dezbateri in cadrul cercurilor de studiere a documentelor Congresului al X-lea al partidului, întîlniri cu activiști de partid și de stat, informări politice, jurnale vorbite, călătorii pe hartă și altele. Preocupări continue au organele și organizațiile U.T.C. din județ prin lărgirea orizontului de cunoștințe ale tinerilor, în direcția formării și educării gustului pentru frumos, stimulării pasiunii pentru literatură, pentru cunoașterea și aprecierea fenomenului artistic național și universal, pe baza unor juste criterii de valoare. Ne preocupă în prezent, în acest domeniu, aplicarea în viață a măsurilor stabilite de recenta plenară a C.C. al U.T.C., spre a asigura antrenarea unui număr tot mai mare de tineri la activitatea cluburilor, caselor de cultură și a căminelor culturale. In luna mai vom începe desfășurarea fazelor comunale, orășenești și municipale ale festivalurilor culturalartistice, distractive ale tineretului, la care vom mobiliza peste 30.000 de tineri. Calendarul sportiv propriu al U.T.C. asigură pentru toate categoriile de tineri o susținută activitate de educație fizică și sport. Se bucură de o susținută participare și apreciere organizarea în fiecare an a etapelor de iarnă și de vară ale Cupei tineretului de la sate, a campionatelor școlare și universitare, diferitelor cupe pe ramuri de producție. Locuitorii municipiului Baia Mare au putut urmări faza județeană a popularei competiții sportive de masă „Crosul tineretului“ care an de an antrenează un număr tot mai mare de tineri. Am prezentat pe scurt o parte din direcțiile de activitate a organelor și organizațiilor U.T.C. dedicate muncii de educare comunistă a tineretului. Pe viitor, acționînd pentru promovarea în rîndurile tineretului a înaltelor principii ale eticii comuniste, a atitudinii corespunzătoare față de muncă, Vom spori contribuția noastră la activitatea generală de construcție a societății socialiste multilateral dezvoltate. GHEORGHE SAS prim-secretar al Comitetului județean Maramureș al U.T.C. Cei ce plămădesc recoltele — prezenți la datorie Capriciile Vremii i-au obligat în acest an pe lucrătorii din agricultură să onoreze tradiționala sărbătoare a oamenilor muncii — 1 Mai — prin muncă. In ziua de 1 Mai ei au muncit atît la pregătirea terenului cît și la semănat. Ceva mai expeditivi, cooperatorii din Costeni au ținut ca sărbătoarea solidarității celor ce muncesc să-i găsească pregătiți și în domeniul gospodăririi fondului funciar. In consecință, în preziua lui 1 Mai, în frunte cu comuniștii, peste 200 cooperatori au participat la o importantă acțiune de redare în circuitul productiv a unei suprafețe de 10 hectare de teren prin săparea unui canal de desecare în lungime de peste 500 m. La Lăpușel, zeci de cooperatori se îndreptau spre gurile de grîu, pentru a sace plivi de buruieni. Alături, pe alte parcele, sub supravegherea tovarășului Vasile Stan, președintele unității, și a inginerului șef, Vaier Dorea, mecanizatorii au lucrat de zor la arat, pregătirea terenului și semănat. Bilanțul preocupărilor din această zi este semnificativ. S-au însămînțat 16 ha cu porumb, alte 25 ha au fost pregătite spre a fi însămînțate cu această cultură. Totodată, au fost arate 10 ha, iar alte 7 au fost însămînțate cu borceag. Rezultate demne de luat în seamă au obținut în ziua de 1 Mai și cooperatorii din Șomcuta Mare. Pe fundalul unei vremi înnourate și mohorîte, mecanizatorii și cooperatorii de aici și-au transformat ogoarele în adevărate șantiere. La brigada din Finteușu Mare, mecanizatorii Vasile Mîrza, Valer Dan și Vasile Cristea și-au strunit „caii", discuind 25 ha de teren ce urmează a fi însămînțat cu porumb. Tot aici, alți 8 ortaci de ai lor au lucrat de zor la arat. In brigăzile din Șomcuta Mare, Vasile Coteț și Ioan Achim, doi dintre cei mai mecanizatori, i-au ajutat bani pe cooperatori să însămânțeze 25 ha cu lupia. De un sprijin de nădejde din partea mecanizatorilor s-au bucurat în zilele de 1 și 2 mai și cooperatorii din satele de pe lunca Someșului. La Ulmeni, omul cu mașina de semănat porumb, cum îi spun sătenii mecanizatorului loan Balmoș, a semănat în ziua de 1 Mai 12 ha cu porumb și și-a propus ca a doua zi să încheie lucrările pe mai bine de jumătate din cele 270 ha planificate a se însămînța cu porumb. In cooperativele agricole din Sălsig, Tămaia, Fărcașa și Ardusat, de asemenea, preocupările mecanizatorilor și specialiștilor au fost orientate spre însămînțarea porumbului și pregătirea terenului în zilele de 1 și 2 mai. Rezultatele obținute în aceste zile vorbesc elocvent despre strădaniile celor ce plămădesc recoltele de a impulsiona la maximum ritmul semănatului, folosind din plin fiecare ceas și zi bună de lucru. Peste tot unde s-a putut lucra mecanizatorii au fost prezenți la datorie și au făcut tot ce era posibil pentru a folosi din plin utilajul solicitat de către unități. De remarcat că în toate unitățile vizitate în zilele de 1 și 2 mai, inginerii și președinții cooperativelor agricole, ca și tovarășii de la organele agricole județene și din conducerile întreprinderilor de mecanizare au fost prezenți pe ogoare, îndrumînd și impulsionînd lucrările. MIRCEA POP în ceasuri hotărîtoare