Pentru Socialism, octombrie 1970 (Anul 20, nr. 5187-5213)

1970-10-14 / nr. 5198

2 GÎNDIRE VIE ȘI SPIRIT CREATOR (Urmare din pag. 1) stă în fata organelor și organizațiilor de partid, a tuturor activiștilor din sectorul muncii de propagandă din județul Maramureș este să se asigure învățămîntului de partid din actualul an școlar un grad cu mai ridicat de eficiență, pentru însușirea aprofundată a tezelor cuprinse în documentele Congresului al X-lea, ca și în alte documente de partid și de stat. Eficiența învățămîntului nu e o noțiune abstractă, ci ea derivă din însuși scopul și finalitatea învățămîntului de partid care are ca obiectiv principal înarmarea cursanților cu cunoașterea temeinică a politicii științifice partidului, mobilizarea lor activă a la realizarea exemplară a îndatoririlor ce le revin. Desigur, în centrul preocupărilor partidului și guvernului se află in actuala perioadă îndeplinirea exemplară a sarcinilor economice pe anul curent, ultimul an al cincinalului, și pregătirea condițiilor necesare trecerii la înfăptuirea pflanului pe 1971, primul an din staul cincinal. E firesc ca și în centrul propagandei de partid să se afle aceste probleme social-politice majore. Este deosebit de important să se abordeze în toate forrmele de studiu, corespunzător nivelului de pregătire a cursanților, aprofundarea documentelor Congresului al X-lea și ale plenarelor C.C. al P.C.R., a legilor adoptate de M.A.N., a măsurilor luate în vederea dezvoltării forțelor de producție, perfecționarea relațiilor de producție, a tuturor raporturilor sociale socialiste. Și în viitor accentul în studiu se va pune pe dezbaterea problemelor legate de dezvoltarea industriei, agriculturii, pe creșterea eficienței economice, a productivității muncii pe îmbunătățirea calității produselor, reducerea cheltuielilor materiale și bănești, pentru realizarea de economii la prețul de cost. O atenție sporită trebuie acordată abordării, în strînsă concordanță cu realitatea temelor axate pe perfecționarea modului de exercitare a rolului de conducător al organelor și organizațiilor de partid, pe creșterea competentei acestora in soluționarea complexelor probleme pe care se ridică noile realități din întreprinderi, unități cooperatiste, învățămînt și cultură. In curînd se va sărbători semicentenarul Partidului Comunist Român. Comuniștii prețuiesc, ca pe cele mai scumpe bunuri, tradițiile progresiste și democratice înaintate ale poporului, eforturile și lupta patriotică a înaintașilor, luptele revoluționare ale clasei muncitoare pentru eliberare socială și națională, prin care România a intrat într-o nouă epocă istorică de dezvoltare. Sub conducerea partidului, poporul român făurește în prezent o grandioasă operă care a determinat adinci prefaceri pe toate planurile vieții sociale. Tocmai o asemenea problematică, reflectarea principalelor prefaceri social-economice și politice ca și perspectivele dezvoltării ce caracterizează România în anul sărbătoririi semicentenarului Partidului Comunist Român, să fie abordată și dezbătută aprofundat în toate formele învățămîntului de partid din județul nostru. Condiția principală a creșterii eficienței învățămmîntului de partid o constituie abordarea temelor în spirit creator, premisă sigură de stimulare a gîndirii și acțiunii cursanților. Or, realizarea acestui deziderat este incompatibil cu formalismul în conducerea de către organizațiile de partid a învățămîntului. Ele au sarcina de a controla calitatea expunerilor, și dezbaterilor, nivelul la care se desfășoară acestea, de a combate manifestările de închistare și bacherism, a șabloanelor a rutinei și metodelor învechite. La ce folosesc acele dezbateri care, în loc să aprofundeze probleme de principiu din domeniul politicii economice, se transformă într-o analiză mai reușită sau mai puțin reușită a îndeplinirii sarcinilor de plan? Dezbaterile trebuie să prilejuiască un viu schimb de opinii, o confruntare rodnică a părerilor între cursanți despre diferite realități, iar cei care conduc formele de învățămînt trebuie să acorde atenție consultațiilor pentru a explica cît mai bine tema pusă în discuție. In cursul anilor în județul nostru s-a format un valoros corp de propagandiști și lectori. In el sunt cuprinși numeroși activiști de partid și de stat, ingineri, cadre didactice, medici, oameni cu o bună pregătire profesională, muncitori, maiștri, tehnicieni, care se bucură de stimă și prestigiu. Preocuparea Comitetului județean de partid este de a asigura buna pregătire a acestora, înarmîndu-i sistematic cu cunoștințe, politice și ideologice necesare asigurării unui bogat conținut de idei studiului efectuat în toate formele învățămîntului de partid. In afară de pregătirile periodice organizate la nivelul județului, propagandiștilor li se țin cu regularitate expuneri de către membrii Biroului Comitetului județean, sunt informați operativ asupra tuturor evenimentelor interne și externe, asupra preocupărilor organelor și organizațiilor de partid. Este însă o sarcină permanentă a comitetelor municipale, orășenești, comunale de partid de a se îngriji de buna pregătire a propagandiștilor, de a nu lăsa numai pe seama lor toată activitatea pe care o implică buna desfășurare a învățămîntului de partid. Ei trebuie să aibă create condiții ca, pe lingă pregătirea organizată periodic, să desfășoare un prodigios studiu individual, pentru că numai așa pot să-și îndeplinească cît mai bine, cu eficiență sarcinile, pentru a ridica nivelul de cunoștințe politice și ideologice al cursanților de la forma de studiu pe care o conduce fiecare propagandist. Ridicarea nivelului de eficiență a învățămîntului de partid, imprimarea suflului creator și novator, cu mare putere de mobilizare — trăsături ce caracterizează întreaga politică a partidului nostru — sînt sarcini cărora Comitetul județean de partid le acordă în acest an școlar o deosebită atenție. Desfășurarea la un înalt nivel de eficientă a învățămîntului de partid se va răsfrânge, fără îndoială, asupra întregii activități a organelor și organizațiilor de partid din unitățile economice și instituțiile social-culturale, va contribui și mai mult la creșterea capacității lor de mobilizare colectivelor de muncă la înfăptuirea sarcinilor stabilite de Congresul al X-lea al partidului de dezvoltare multilaterală a patriei noastre. în loc de carambol A scăzut numărul accidentelor de circulație Joi 8 octombrie, autorul acestor rînduri a însoțit o patrulă auto de miliție, condusă de plutonierul Simion Golban, care a efectuat un control asupra felului cum se desfășoară circulația autovehiculelor pe traseul Vișeu de Sus — Poienile de sub Munte, traseu ce măsoară peste 30 rom. Cu acest prilej , au fost controlate peste 30 de autovehicule. Consemnăm cu plăcere faptul că fiecare autovehicul controlat, cu excepția tractorului 41 MM 415, condus de Vasile Herlea de la I.M.A. Sighetu Marmației, corespundea din punct de vedere al stării tehnice, că toți șoferii aveau foile de parcurs completate la zi și acte legale de însoțire a mărfurilor transportate. Ce-i drept, au fost și cîțiva contravenienți. Gheorghe Duga bunăoară, care lucrează pe autobasculanta 31 MM 698 transporta 5 călători in cutia basculantă (11). Să nu cunoască oare acesta pericolul la care sunt expuși cei care călătoresc astfel? Noi credem că da. Este vorba insă de o încălcare premeditată a regulilor de circulație. Un alt contravenient a fost Mihai Andreica de pe autocamionul 21 MM 1450. Dumnealui transporta mai mulți călători clandestini. Firește nu pe degeaba. Toți șoferii contravenienți au fost sancționați cu Cu prilejul amenzilului au mai contrasancționați sau fost avertizați un număr însemnat de bicicliști și pietoni, printre care și Mihai Covaci din localitatea Ruscova, care intr-un fel sau altul au încălcat regulile de circulație. In încheiere ne permitem să subliniem un amănunt care ni s-a părut extrem de semnificativ. Dacă în anul 1969, pe carierele rutiere din localitățile vișovene au fost înregistrate 16 accidente de circulație și 4 tamponări soldate cu 16 morți și însemnate pagube materiale, în acest an au fost înregistrate numai două accidente de circulație și o tamponare, singură cu pierderea soldate unei vieți omenești. Reducerea numărului de accidente in această zonă, așa după cum ne-a confirmat-o și tovarășul lt. major Vasile Pop, șeful serviciului circulație din cadrul I.M.J. Maramureș, este urmarea firească a muncii de educare și prevenire depusă de organele de stat, cadre didactice, părinți și de lucrătorii posturilor de miliție, pentru respectarea cu strictețe a regulilor de circulație, este o urmare a creșterii spiritului de răspundere al conducătorilor auto. I. PRIBOI r l Miercuri 14 octombrie 1970 • BAIA MARE — Dacia: Degetul de fier: Minerul: Helga. 1 Mai: Sezon mort. • BAIA SPRIE: Iubita lui Gramima. • SIGHETU MARMAȚIEI — Muncitoresc: Marele semn albastru; Studio: Călătorul cu bagaj. • VIȘEU DE SUS: Marile vacanțe. @ BORȘA: Castelul condamnaților. O CAVNIC — Minerul: Răzbunătorul: Gutinul: Omul pe care îl iubesc. • TG. LĂPUȘ: Moll Flanders. • ȘOMCUTA MARE: Urmărirea. • SEMI: Joc dublu în serviciul secret. • CÂMPULUNG LA TISA: Visul domnului Gentil. BĂIUȚ: Popasul. . • BĂIȚA: Apelul. --- -----------I i I Recoltatul cartofilor (Urmare din pag. 1) cu cartofi a cooperativei din Remetea Craioarului. Intr-adevăr suberul din coajă lipsește cu desăvîrșire. Acest fenomen nu este neașteptat. Calamitățile naturale din lunile mai și iunie, i-au determinat pe cooperatori să depășească cu mult perioada optimă de însămînțare și astfel cantitatea de căldură și lumină necesară maturizării cartofilor a fost diminuată simțitor. Nu-i mai puțin adevărat însă că nici cartofii neajunși la maturitate și nici ceilalți nu pot rămîne de acum în sol. Intr-o recentă discuție, tovarășul Leon Broască, director adjunct al Direcției agricole județene, a ținut să precizeze în mod deosebit ,,că nu mai avem ce aștepta, vremea strînsului cartofilor a sosit peste tot și specialiștii, ceilalți factori de răspundere din unități au datoria să acționeze cu hotărîre pentru strîngerea și depozitarea cartofilor". Așadar in săptămîna în care ne aflăm toți lucrătorii de pe ogoare trebuia să-și concentreze atenția spre parcelele cu cartofi, urgentînd strîngerea, depozitarea și bineînțeles valorificarea acestora. O atenție aparte trebuie acordată cartofilor neajunși încă la maturitate care după o salarizare ușoară trebuie de urgență valorificați pentru consum. Pentru ca acțiunea în sine să aibă continuitate, să fie operativă și deplin finalizată, conducerile unităților agricole, sub atenta îndrumare a organelor și organizațiilor de partid, trebuie să acorde o deosebită grijă organizării ireproșabile a muncii, creșterii efectului ei. De la caz la caz, se va intensifica munca politică de masă, in vederea creșterii aportului cooperatorilor la muncă. Aceștia nu trebuia să uite că Legea privind organizarea producției și muncii în agricultură prevedea nu numai drepturi ci și îndatoriri, cere inițiativă și preocupare pentru soarta producției, o masivă participare la muncă. De dimineața și pînă seara deci, cooperatorii trebuie să fie pe cîmp, terminind în cel mai scurt timp posibil recoltatul cartofilor, a celorlalte produse agricole rămase încă pe cîmp. PENTRU SOCIALISM liî \ Miercuri 14 octombrie 1970 ii în piața „Gh. Gheorgighiu-Dej" din Baia Mare. Obligațiile unităților la angajarea pensionarilor Se constată in ultima vreme că o seamă de unități socialiste procedează la angajarea în muncă a pensionarilor, fără să respecte actele normative în vigoare, fie din necunoașterea completă a acestor dispozițiuni legale, fie din interpretarea eronată a acestora. Care sunt condițiile în care unitățile socialiste pot angaja pensionari și care sunt consecințele nerespectării actelor normative ce reglementează această materie. Conform H.C.M. nr. 252/1967 art. 68, obligațiile principale ale întreprinderilor și instituțiilor în caz de angajare sunt următoarele : — să ceară solicitantului să menționeze pe cererea de angajare dacă este sau nu pensionar sau beneficiar de ajutor social și să confrunte această declarație cu datele cuprinse în carnetul de muncă al acestuia. — să comunice în termen de 15 zile de la angajare oficiului de prevederi sociale competent angajarea pensionarului, cum și orice schimbări survenite în situația pensionarului, de natură să ducă la modificări în plata drepturilor la pensie. — să înainteze aceluiași organ în termen de 15 zile de la efectuarea primei plăți, extrase în două Fișier juridic exemplare de pe statul de plată al pensiei. Pensionarii menținuți sau reîncadrați în muncă cu excepția celor care potrivit legii primesc pe timpul angajării și pensia în întregime pe lingă salariu ,nu mai pot primi pensia prin Oficiul de prevederi, aceasta urmînd a se face — potrivit art 69 din H.C.M. nr. 252 1967 — din fondurile de asigurări sociale ale unităților la care aceștia sînt încadrați. Dacă pensionarul primește pensia de la Oficiu — datorită faptului că acesta nu a fost informat de către unitate cu privire la angajare — plata este necuvenită și unitatea urmează să restituie in întregime sumele încă sate de pensionar. Decizia emisă de Oficiul de pensii, prin care se stabilesc plățile necuvenite, constituie potrivit art. 49 pct. 3 din Legea nr. 27/1966 titlu executoriu în baza căruia Organul de pensii trece la recuperare prin decontare bancară. Este de menționat că H.C.M. nr. 2494/1969 privind stabilirea sancționarea contravențiilor în doimeniul muncii și ocrotirii sociale prevede sancționarea cu amendă de la 100-500 lei necomunicarea în termenul legal la direcțiile pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale a încadrării de muncă a pensionarilor. AUREL VARHANIOVSCHI consilier juridic televiziune Miercuri 14 octombrie 1970 © 18.00 Deschiderea emisiunii. Microavanpremieră. 0 18.05 Universal-șotron — enciclopedie pentru copii. Litera „M”. 9 18.30 Cabinetul economic TV. Instrumente moderne ale planificării. # 19.15 Anunțuri-publicitate. 9 19.20 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. 9 19.30 Telejurnalul de seară. 9 20.00 Reflector. 9 20.15 Telecinemateca: „Comoara din Sierra Madre". Film realizat în anul 1947, cu Humphrey Bogart. 9 22.20 Cărți și idei — Ovidiu Trăsnea: „Știința politică". 9 22.50 Telejurnalul de noapte. 9 23.00 închiderea emisiunii. Tineri căsătoriți (medic-profesor), fără copii, caută cameră nemobilată cu intrare separată, acces la baie și bucătărie. Adresați-vă strada Secerei 6/7 Baia Mare (Létay) între orele 14-16. (306) întreprinderea industrială „Iza"” Vișeul de Sus oferă fără repartiție întreprinderilor agricole de stat și cooperativelor agricole de producție acest produs, loco stația de încărcare. Comenzile se depun la serviciul desfacere al întreprinderii. Informații la telefon 219. Pentru a evita deplasarea solicitanților de medicamente pe timp de noapte la farmacia de gardă, se recomandă ca în fiecare familie să existe „MICA FARMACIE", care să conțină medicamente de strictă necesitate (indicate de farmacie la cerere). Periodic se va verifica calitatea medicamentelor din mica farmacie, solicitînd avizul unui farmacist. întreprinderea teritorială de aprovizionare Baia Mare, strada Crișan nr. 18, angajează: — mecanic centrală termică; —merceolog; — șef serviciu aprovizionare-desfacere; — conducător autostivuitor. Condițiile de angajare și salarizare, conform H.C.M. nr. 914/1968. * Informații la telefon 13697. \ Se spală ușor, se usucă repede Nu se calcă