Pentru Socialism, octombrie 1971 (Anul 21, nr. 5498-5524)

1971-10-14 / nr. 5509

Jftf 14 ocTftmWo 1971 PENTRU SOCIALISM 3 Raportul prezentat de tovarășul Gheorghe Blaj (Urmare din pag. 1) comitent cu primirea unui număr important de țărani, de cadre tehnico-inginerești, profesori, medici etc., care au întrunit calitățile moral-politice și profesionale cerute. Evidențiind aceste cîteva aspecte pozitive, sîntem pe deplin conștienți de faptul că pe tărâmul activității politico-ideologice n-am făcut totul, că în munca organelor și organizațiilor noastre de partid, de stat, de masă și obștești s-au făcut simțite și o seamă de neajunsuri. In multe locuri, sfera de cuprindere, combativitatea, forța de înrîurire muncii politico-educative nu s-au a ridicat la nivelul cerințelor. Atit rezultatele obținute, cit și deficiențele manifestate sînt în strînsă legătură cu modul cum organele și organizațiile de partid din județ au condus, îndrumat și desfășurat activitatea politico- ideologică. Or, în acest sens, trebuia spus că organele noastre de partid, chiar Biroul Comitetului Județean, deși au adoptat numeroase hotarîri și măsuri valoroase, nu au dovedit destulă consecventă în aplicarea lor pînă la capăt. Uneori această activitate a fost lăsată doar pe seama propagandiștilor, lectorilor și a altor activiști din sistemul muncii politico-ideologice, neconstituind o preocupare sistematică și plină de răspundere a fiecărui organ de partid, a tuturor activiștilor de partid. La unele organe și organizații de partid, cum sunt comitetele orășenești Cavnic, Tîrgu Lăpuș, comitetele de partid de la întreprinderea „Băimăreana", întreprinderea de transporturi auto Baia Mare, E.M. Șuior ș.a., au escistat manifestări de formalism, de „tehnicizare" a muncii de partid, de apreciere a activității politico-ideologice cu precădere prin prisma unor cifre, a unor fapte nesemnificative. In unele unități economice și instituții, între care Uzina mecanică de mașini și utilaj minier, întreprinderea de Panificație, Topitoria de in din Ulmeni, Inspectoratul școlar județean, Muzeul județean, Direcția generală a agriculturii, Uniunea județeană a cooperativelor de consum, ș. a., mai sunt cadre cu munci de răspundere care n-au înțeles pe deplin rolul educării oamenilor. Unele cadre de conducere au stil de muncă defectuos, nu folosesc metode politico-organizatorice adecvate pentru antrenarea Colectivelor de muncă la îndeplinirea sarcinilor, la înlăturarea unor neajunsuri și greutăți, încearcă să se impună prin metode de comandă, ajungînd chiarmbfuscarea și jignirea unor suballaterii. S-au semnalat abateri de la disciplina de partid și de stat, de la normele de comportare în societate și familie, însă organizațiile respective de partid au tolerat cu o îngăduință nepermisă astfel de fenomene negative. A fost necesară intervenția Biroului și secretariatului Comitetului județean de partid pentru tragerea la răspundere a unor cadre cu astfel de abateri, între care amintim pe fostul președinte al Tribunalului județean, Sabin Trifan, pe fostul director al întreprinderii materialelor de din Baia Mare, Vasile construcții Petrușca, pe fostul director al Direcției județene a industriei locale, loan Ghioreanu, pe fostul secretar al Comitetului comunal de partid Ulmeni, loan Staicu etc. Pentru înlăturarea acestor fenomene negative se impune luarea de măsuri eficiente care să asigure întărirea conducerii controlului de partid în orientașirea întregii activitati politicoeducative, coordonarea unitară de către Comitetul județean de partid, de către celelalte organe și organizații de partid a tuturor factorilor care sunt chemați să desfășoare munca de ridicare a conștiinței socialiste a maselor. Materialul a tratat cu multă profunzime preocupările privitoare la modul cum s-a organizat și desfășurat învățământul de partid. Printre altele, plenara a fost informată că în formele organizate ale învățămîntului de partid au fost cuprinși peste 90 la sută din numărul comuniștilor din județ, precum și un mare număr de uteciști și alți oameni ai muncii fără de partid. Este, de asemenea, pozitiv faptul că în ultimii ani a căpătat extindere studiul problemelor economice actuale, îndeosebi al celor privind perfecționarea conducerii și planificării economiei, organizarea superioară a producției a muncii, precum și studiul proiblemelor de educație partinică, patriotică și moral-cetățenească. După ce a evidențiat o seamă de rezultate apreciabile, vorbitorul s-a oprit mai mult asupra unor neajunsuri care au dăinuit, subliniind că munca de propagandă n-a dovedit întotdeauna suficientă combativitate față de manifestările negative, n-a fost pretutindeni temeinic legată de viață, de realitățile din cadrul colectivelor de muncă. Deși intr-o serie de unități economice, cum sânt exploatările miniere Cavnic, Baia Borșa, Șuior, Fabrica „Unitatea" din Sighetu Marmației, întreprinderea „Băimăreana", Fabrica de mobilă curbată de la C.E.I.L. ș.a., se înregistrează nu puține acte de indisciplină în muncă, absențe nemotivate, nu se asigură folosirea judicioasă a timpului de lucru și a capacităților de producție, totuși în cadrul învățământului de partid, a celorlalte forme ale propagandei și a muncii politice de masă, aceste fenomene negative nu au fost analizate și combătute cu tărie, nu s-a creat o opinie colectivă intransigentă fată de ele. In același timp, iin numeroase unități ale comerțului de stat și cooperatist, pe unele șantiere de construcții, într-o serie de unități agricole și în alte sectoare au existat numeroase de atitudine înapoiată față cazuri de avutul obștesc, s-au înregistrat furturi și delapidări, aspecte de risipă și de proastă gospodărire a unor bunuri materiale și financiare, munca politico-ideologică a trecut deseori cu ușurință peste asemenea manifestări, n-a insistat suficient asupra răspunderii ce revine comuniștilor, fiecărui membru al societății noastre privind dezvoltarea și apărarea avutului obștesc. In unele cercuri de etică, cum au fost cele care au funcționat în cadrul organizațiilor de partid de la unitățile sanitare din Baia Mare, Vișeu de Sus, Sighetu Marmatiei, dezbaterile s-au referit mai mult la aspectele teoretice, în timp ce cazurile concrete de atitudine necorespunzătoare față de bolnavi, de cadre sanitare care pretind bani sau alte recompense de la cei pe care îi îngrijesc nu făceau obiectul unor discuții critice, principiale. Este adevărat că tematica propagandei de partid s-a îmbogățit considerabil în ultimii ani, dar trebuie să recunoaștem că ea n-a stăruit suficient pentru explicarea și înțelegerea conținutului etapei făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate pe care o străbate în prezent țara noastră, a rolului conștiinței socialiste, a problemelor umanismului, democrației socialiste, ale echității în societatea noastră. Se știe că in ultima vreme — îndeosebi în perioada premergătoare sărbătoririi semicentenarului Partidului Comunist Român — s-au organizat o serie de acțiuni menite să facă cunoscute tradițiile de luptă ale clasei muncitoare, ale comuniștilor, să pună în lumină marile realizări dobîndite în anii construcției socialiste. Dar nu toate aceste activități s-au ridicat la nivelul așteptat, datorită faptului că unii lectori, propagandiști și alte cadre n-au reușit să facă o prezentare convingătoare, sugestivă, a drumului eroic parcurs de poporul nostru în anii epocii socialiste. Au existat lipsuri și în munca de recrutare și de pregătire lectorilor și propagandiștilor. Uneale organizații de partid, cum sunt cele de la E.M. Gavnic, Platforma Firiza, din cadrul C.M.M.N. Baia Mare, Autobaza din Sighetu Marmatiei, cooperativa de consum din Tirgu Lăpuș, cooperativele agricole din Cichrlău, Bogdan Vodă, Dragomirești etc., au selecționat pentru munca de propagandist și tovarăși cu o slabă pregătire politico-ideologică. In organizarea noului an de invătămint de partid, Biroul Comitetului județean de partid a luat măsuri ca în corpul de lectori și propagandiști să fie promovați tovarăși cu o bună pregătire politico-ideologică, asigurînd creșterea numărului de propagandiști din rîndul muncitorilor care lucrează nemijlocit în producție. Cu privire la adunările de partid se constată că unele au o tematică unilaterală, o viziune îngustă, tehnicistă, de abordare a problemelor, nivelul de combativitate scăzut împiedică organizațiile de partid în cauză să-și îndeplinească în bune condiții menirea de școală de educare partinică, revoluționară. Datorită faptului că într-o serie de organizații de partid problemele privind nivelul de conștiință și de comportare a comuniștilor nu se dezbat, vreme îndelungată, s-a ajuns la o slăbire a spiritului critic și autocritic al membrilor organizațiilor respective, la repetarea unor abateri, care impun în cele din urmă aplicarea sancțiunilor corespunzătoare. Organizațiile de partid nu trebuie să scape din vedere rolul educativ al sancțiunii de partid, să urmărească în permanentă activitatea și comportarea celor care au fost sancționați, să-i ajute în îndreptarea lor. Este necesară adoptarea și înfăptuirea, de către toate organele și organizațiile de partid, a unor măsuri concrete menite să ducă la activizarea și la ridicarea conștiinței comuniste a tuturor membrilor de partid. Repartizarea de sarcini concrete fiecărui membru de partid, controlul permanent și exigent asupra modului cum sunt îndeplinite aceste sarcini trebuie să constituie un mijloc eficient de educare partinică, de călire politico-ideologică a comuniștilor. Privind munca politico-educativă de masă, se poate spune că o serie de organe și organizații de partid s-au preocupat de îmbogățirea formelor și creșterea eficienței acestei activități.Astfel, într-o serie de organizații de partid, printre care cele de la E.M. Herja, Fabrica „Unitatea" din Sighetu Marmației, Uzinele metalurgice de metale neferoase din Baia Mare ș.a., au apărut sau au fost preluate inițiative valoroase care au dus la înviorarea muncii politico-educative, la creșterea răspunderii colectivelor de muncă față de mersul realizării sarcinilor economice, față de starea disciplinară din unitățile respective. Cu toate acestea, considerăm că sfera de cuprindere, combativitatea și eficiența muncii politico-educative de masă nu se ridică peste tot la nivelul cerințelor. Comitetele de partid, de sindicat, conducerile ministrative din unele tehnico-adunități, cum sunt E.M. Cavnic, E.M. Nistru, Flotația centrală, întreprinderea de transporturi auto, O.C.L. Produse industriale Baia Mare, cooperativa meșteșugărească „Țibleșul" din Tg. Lăpuș, cooperativele agricole din Asuaju de Jos, Boiu Mare, Coroieni, Săliștea de Sus, ș.a., neglijează desfășurarea activității politice de masă, înlocuind uneori munca educativă vie cu măsuri administrative. Neajunsuri mai serioase s-au manifestat în acest sens la E.M. Baia Borșă, unde comitetul de ■partid, conducerea exploatării, Centrala minelor nu numai că n-au acționat cu toată hotărîrea pentru înlăturarea deficiențelor de natură tehnico-organizatorică, dar nu s-au preocupat nici de întărirea activității politico-educative în rîndul salariaților, re■curgîndu-se deseori la măsuri administrative. In unele unități munca politico -educativă nu vizează problemele esențiale, laturile calitative ale activității economice, cum ar fi reducerea cheltuielilor materiale, folosirea intensivă a mașinilor și utilajelor, creșterea productivității muncii, îmbunătățirea calității produselor, sporirea rentabilității. Conducerile unor unități economice, cum sunt U.M.M.U.M. Baia Mare, întreprinderea de transporturi auto, întreprinderea „Băimăreana“ ș.a., au fost criticate în repetate rînduri de către Biroul Comitetului județean de partid pentru nerealizarea unora din indicatorii amintiți, dar organizațiile de partid ■și conducerile tehnico-administrative din unitățile respective ■n-au desfășurat o activitate politico-educativă eficientă pentru mobilizarea colectivelor de muncă la realizarea în condiții bune a ■tuturor sarcinilor de plan. Nu se acționează suficient prin mijloacele muncii politico-educative pentru crearea unei opinii de masă combative, sănătoase, potriva cazurilor de abateri, îmde proastă gospodărire a obștesc, de încălcare a avutului legilorstatului, a normelor de conviețuire socialistă. In acest sens, trebuie să rețină atenția faptul că consiliile populare ale municipiilor Baia Mare, Sighetu Marmației, Consiliul popular al orașului Cavnic, asociațiile de locatari ■n-au întreprins acțiuni educative de amploare în rîndul cetățenilor, nu s-au preocupat cu toată răspunderea de buna întreținere a ■spațiului locativ, tolerează cu ușurință comportarea acelor locatari care degradează chiar unele imobile noi. Munca politică de masă n-a combătut cu destulă forță educativă tendința unor salariați de a pretinde câ mai mult de la societate și a-i da ci mai puțin, opina colectivă a fost creat mobilizată împotriva iisușiunor manifestări de parazitism, trîndăvie, împotriva celor care încearcă să ducă o viață ușoară, fără muncă, care atentează la avutul obștesc, la normele de echitate socială. Va trebui serios îmbunătățită activitatea sindicatelor pe linia educării salariaților în spiritul disciplinei, ordinii, al responsabilității față de avutul obștesc și îndatoririle sociale. Fiindcă există încă un număr ridicat de ore pierdute din cauza absențelor nemotivate, a învoirilor și întîrzierilor, ceea ce denotă că eficiența acțiunilor educative organizate de sindicate este încă scăzută. Consiliul județean al sindicatelor, biroul executiv al acestuia au manifestat uneori tendințe de formalism și superficialitate în munca de îndrumare a comitetelor de sindicat nrmnr Hocfesmarea activității educative de masă, n au reușit să imprime un spirit combativ, muncitoresc, tuturor acțiunilor întreprinse în acest domeniu, n-au militat suficient pentru cuprinderea întregii mase a salariaților sub influența muncii educative, îndatoriri importante revin Direcției generale a agriculturii și Uniunii județene a coperativelor agricole de producție în vederea îmbunătățirii conținutului și ridicării eficienței propagandei agricole, a activității politico-educative la sate. Au fost perioade cînd conducerile organelor agricole județene n-au acordat atenția cuvenită îndrumării și conducerii activității de răspîndire a cunoștințelor agrozootehnice înaintate, de aplicare a metodelor noi, de generalizare a experienței unităților agricole, fruntașe, lăsînd această muncă mai mult pe seama Casei Agronomului, a cadrelor care lucrează nemijlocit în acest domeniu. Ca urmare, într-o serie de cooperative agricole, cum sînt cele din Berința, Dumbrăvița, Urmeniș, Viile Apei, Satu Nou de Sus, Băița de sub Codru ș.a., se mai practică încă metode înapoiate de cultivare pămîntului și de creștere a aniamalelor, nu se depun suficiente eforturi pentru efectuarea lucrărilor agricole în epoca optimă. Organele agricole județene au datoria de a îndruma și conduce efectiv desfășurarea propagandei agricole, orientînd-o în mai mare măsură spre rezolvarea problemelor specifice care se ridică în județul nostru în procesul de realizare a sarcinilor ce tip revin din programele adoptate de conducerea partidului și statului privind dezvoltarea creșterii animalelor, gospodărirea judicioasă a fondului funciar, executarea lucrărilor de hidroameliorații, extinderea plantațiilor pomicole, dezvoltarea și apărarea avutului obștesc, generalizarea noilor forme de organizare și retribuire a muncii în cooperativele agricole. Sarcini de înaltă răspundere revin organelor și organizațiilor de partid pe linia educării comuniste a tineretului, a îndrumării și conducerii tuturor factorilor care se ocupă de pregătirea pentru viață a tinerei generații. Putem spune că în această direcție s-au obținut și în judelui nostru o serie de succese îmbucurătoare. Prin munca entuziastă pe care o depun în producție sau pe băncile școlilor și facultăților, marea majoritate a tinerilor muncitori, țărani, intelectuali, elevi și studenți din județ își dovedesc din plin devotamentul față de patrie și partid, față de cauza socialismului, aducînd o contribuție de preț la înfăptuirea sarcinilor care ne revin din mărețul program elaborat de partid. Nu putem să nu vedem însă și atitudinile înapoiate ale unor tineri, tendința unora de a ocoli munca fizică, de a nu-și îndeplini obligațiile profesionale și obștești, neseriozitatea și superficialitatea cu care văd unii tineri sarcina pregătirii lor pentru muncă și viață. Este bine că Comitetul județean U.T.C. s-a preocupat de efectuarea unor sondaje și cercetări psihosociale în rîndul tinerilor, care au furnizat o serie de concluzii valoroase. Dar Comitetul județean U.T.C., biroul său, nu s-au ocupat în aceeași măsură de îndrumarea concreta a activității organizațiilor U.T.C., n-au asigurat prezenta permanentă a activiștilor U.T.C. în mijlocul tinerilor din exploatările miniere, fabrici, șantiere, sate, din școli, n-au militat unei activități pentru desfășurarea politico-educative sistematice. Prea puțin s-a acționat pentru dezvoltarea la tineri a atitudinii înaintate față de muncă și avutul obștesc. In activitatea cluburilor, inclusiv a Clubului tineretului din Baia Mare aflat sub ochii tovarășilor din conducerea Organizației județene U.T.C. — acțiunile politică sînt deseori de educare neglijate, predominînd manifestările distractive. Unele din neajunsurile amintite își au explicația și în faptul că nu toate organele și organizațiile de partid au acordat atenția cuvenită îndrumării activității organizațiilor U.T.C. De asemenea, nu s-a imprimat conducerilor tuturor unităților economice, tuturor comitetelor de sindicat, responsabilitatea ce le revine privind soluționarea problemelor legate de calificarea și integrarea profesională a tinerilor, de educarea lor în spiritul ordinii și disciplinei. Ținînd seama de faptul că aproximativ 90.000 de copii și tineri se află pe băncile școlilor și facultăților, putem înțelege răspunderea deosebită pe care are școala în educarea și formarea pentru viață a tinerei generații. In majoritatea localităților au fost create condiții care au permis trecerea la învătămîntul general obligatoriu de 10 ani și cuprinderea în clasa I a copiilor în vîrstă de 6 ani. S-a îmbunătățit baza materială a învătămîntului prin darea în folosință a unor noi localuri de școală. A fost înființat la Baia Mare un institut de subingineri minieri, s-a lărgit rețeaua școlilor tehnice și profesionale, au fost create unele condiții pentru efectuarea de către elevi a practicii în producție. A crescut, de asemenea, numărul cadrelor didactice, reducîndu-se considerabil ponderea celor fără calificarea necesară. Privind însă lucrurile în lumina exigențelor puse în fața școlii de către conducerea partidului, nu ne putem declara mulțumiți cu rezultatele dobîndite pînă acum pe linia legării invățămintului de activitatea practică, a educării elevilor și studenților în spiritul muncii și responsabilității sociale, al concepției materialist-dialectice despre lume și viață. Inspectoratul școlar județean n-a acționat cu destulă perseverență pentru ca procesul de predare a cunoștințelor și procesul educativ să constituie pretutindeni un tot unitar. Inspecțiile școlare n-au reliefat întotdeauna calitatea muncii educative desfășurate de cadrele didactice. Lipsuri serioase s-au manifestat în predarea științelor sociale. Mai sunt cadre didactice care își rezumă activitatea la transmiterea de cunoștințe de cultură generală sau de specialitate fără a pune în valoare valențele educative ale disciplinelor pe care le predau, considerînd, în mod greșit, că educația elevilor s-ar realiza doar prin predarea unor cunoștințe de filozofie și socialism științific sau prin orele de dirigenție. Nu s-a acordat alerția necesară informării politice operative a elevilor și studenților. Orele de dirigenție, activitățile organizațiilor U.T.C. din școli nu au fost orientate în mod consecvent de către organizațiile de partid spre cunoașterea și înțelegera de către elevi a problemelor actuale ale politicii interne și externe a partidului și statului nostru. Sunt încă numeroase deficiențe și în privința orientării profesionale a elevilor. Acțiunile organizate în acest scop de către conducerile de școli, și organizațiile de tineret sînt sporadice și uneori formale, vizînd în prea mică măsură necesitățile de cadre calificate ale județului nostru. Deficiențe serioase au existat și în activitatea organizației de pionieri. Ce-i drept, Consiliul județean al Organizației pionierilor, numeroși comandanți de unități și detașamente au depus strădanii pentru antrenarea pionierilor la diverse activități, dar s-a neglijat de multe ori caracterul politic al activității acestei organizații, faptul că ea are in primul rînd menirea de a asigura educația comunistă a copiilor, formarea lor ca viitori cetățeni de nădejde ai patriei noastre socialiste. Este necesară îmbunătățirea substanțială a însăși educării educatorilor. La numeroase cadre didactice, chiar și la unele cadre cu o bună pregătire științifică și metodică, se constată serioase lacune în pregătirea lor politico-ideologică. Invățămîntul ideologic al acestor cadre s-a desfășurat, de multe ori formal, dezbaterile se rezumau la enunțarea unor idei generale, abstracte, fără a se asigura aprofundarea lor temeinică, în strînsă legătură cu necesitățile perfecționării întregului proces instructiv-educativ din școli. Pe linia educării tineretului, a tuturor oamenilor muncii, sarcini deosebit de importante revin instituțiilor și așezămintelor de cultură și arta, a căror activitate trebuie să se caracterizeze printr-un înalt spirit partinic, prin combativitatea revoluționară față de orice manifestări ale ideologiei și moralei burgheze, printr-o susținută preocupare pentru educarea maselor în spiritul patriotismului și al internaționalismului socialist. Sunt cunoscute succesele obținute de mișcarea artistică de amatori și de instituțiile de spectacole din județ la diverse concursuri și festivaluri naționale și internaționale. De asemenea, în ultimii ani au fost organizate numeroase serbări folclorice de amploare. Dar în îndrumarea și conducerea activității cultural-educative și artistice din județ s-au făcut simțite și serioase carențe. In stilul de muncă al Comitetului județean pentru cultura și artă s-au manifestat uneori tendințe de formalism, o insuficientă fermitate politico-ideologică în îndrumarea instituțiilor și așezămintelor subordonate. Deseori s-a scăpat din vedere scopul educativ al acțiunilor cultural-artistice, și-a făcut loc un climat festivist, de automulțumire, în loc să se facă din fiecare casă de cultură, club și cămin cultural un lăcaș de educare socialistă a maselor și nu doar un simplu loc de distracție. Unii activiști culturali consideră că munca lor este apreciată doar după numărul premiilor obținute la diferite concursuri, neglijînd îndrumarea și sprijinirea nemijlocită a activității așezămintelor de cultură. Este necesar să acționăm cu mai multă vigoare pentru intensificarea și creșterea eficienței educației ateist-științifice, pentru înfăptuirea sistematică, continuă, a programului de acțiune adoptat în acest sens de Biroul Comitetului județean de partid. Se impune orientarea mai judicioasă a activității editoriale a instituțiilor noastre culturale. In ■planurile de tipărituri ale Muzeului județean, ale Casei creației ■populare au fost prevăzute și lucrări care nu răspundeau necesităților reale ale activității cultural-educative sau lucrări care depășeau posibilitățile științifice ale instituțiilor respective. Colectivul de autori este încă prea restrîns, ceea ce are o influență negativă asupra lărgirii tematicii, cit și asupra calității lucrărilor editate.ă De asemenea, va trebui urmăriîmbunătățirea repertoriului Teatrului dramatic, al Ansamblului de cântece și dansuri „Maramureșul", cât și a formațiilor artistice de repertoriilor amatori. Acestea vor trebui să aibă un caracter militant, să cuprindă multe piese, lucrări muzicale mai și coregrafice inspirate din lupta revoluționară și patriotică a clasei muncitoare, a poporului nostru, din construcția socialismului, care să contribuie la educarea socialistă a maselor. La educarea patriotică, etică și estetică a maselor o mai mare contribuție pot și trebuie să aducă Filiala Uniunii artiștilor plastici, societățile științifice ale cadrelor didactice, medicilor, cât și cenaclurile literare care activează în județ, a căror activitate va trebui ancorată mai temeinic în problematica construcției socialiste, pentru a contribui din plin la formarea omului nou, cu o conștiință înaintată. După cum se știe, în procesul de edificare a conștiinței socialiste a maselor, un rol de prim rang revine presei de partid. Biroul Comitetului județean de partid s-a îngrijit ca ziarele „Pentru socialism" și „Banyavideki faklya" să-și întărească continuu forța educativă și de mobilizare, să-și sporească contribuția la realizarea sarcinilor imediate și de perspectivă care stau în fața organizației județene de partid. Apreciind faptul că ziarele județene și-au întărit prezența în viața organelor și organizațiilor noastre de partid, în viața tuturor colectivelor de oameni ai muncii, va trebui să asigurăm creșterea în continuare a spiritului partinic și a combativității revoluționare a organelor noastre de presă, abordarea în coloanele lor într-o măsură mai mare decit pînă acum a problematicii pe care o ridică educarea marxist-leninistă a comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii, criticarea cu curaj a neajunsurilor care apar.rit și popularizarea largă a experienței valoroase. Făcând o amplă analiză a activității desfășurate în județul nostru pe linia muncii politicoideologice și cultural-educative de masă, iar raportul prezentat de tovarășul Gheorghe Blaj, au fost criticate neajunsurile care au persistat, în munca secției de propagandă, a organelor și organizațiilor de partid și a unor cadre care răspund nemijlocit de acest domeniu important al muncii de partid, subliniind totodată măsurile preconizate în scopul eliminării carențelor semnalate. In încheierea materialului prezentat se subliniază: județean de partid, toți „Comitetul comuniștii și ceilalți oameni ai muncii din Maramureș văd în amplul program de educație comunistă elaborat de tovarășul Nicolae Ceaușescu Un document de o excepțională însemnătate nu numai pentru îmbunătățirea activității politico-ideologice, ci și pentru ridicarea la un nivel mai înalt a întregii munci de partid, pentru perfecționarea tuturor domeniilor vieții sociale din patria noastră. Aducem cele mai vii mulțumiri conducerii partidului, secretarului său general, pentru modul strălucit in care abordează și soluționează toate problemele pe care le ridică vasta operă de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru îndrumarea și ajutorul neprețuit de care organizația noastră județeană s-a bucurat în permanență. Cred că exprim gîndurile și sentimentele dumneavoastră, ale comuniștilor și tuturor celorlalți oameni ai muncii din județ, asigurînd conducerea partidului, pe tovarășul Nicolae Ceaușescu personal, că organizația nă de partid Maramureș, județeastrîns unită în jurul Comitetului Central, nu-și va precupeți eforturile pentru a asigura înfăptuirea neabătută a programului de dezvoltare a conștiinței socialiste a maselor, pentru mobilizarea susținută a tuturor oamenilor muncii din județ la traducerea neabătută în viață a mărețelor sarcini ce ne revin din documentele Congresului al X-lea în vederea înfloririi neîncetate a scumpei noastre patrii, România socialistă". ASPECT DIN SALĂ.