Pentru Socialism, octombrie 1971 (Anul 21, nr. 5498-5524)

1971-10-26 / nr. 5519

A l. r ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN O ȘTIINȚA CARE TREBUIE APLICATĂ FĂRĂ REȚINERE Conferința de ergonomie care a avut loc la București în cursul lunii septembrie anul curent, prima cu acest caracter din România, organizată de Ministerul Muncii, Academia de Științe Sociale și Politice și Academia de științe medicale a reunit peste 400 de ingineri, economiști, medici, psihologi, sociologi, antropologi și și-a propus ca scop să treacă în revistă preocupările existente în domeniul ergonomiei, pentru elaborarea unui program de activitate menit să conducă la realizarea sarcinilor trasate de Directivele Congresului al X-lea al P.C.R. cu privire la îmbunătățirea fiilor de muncă și ridicarea conciiîn ritm susținut a productivității muncii în toate sectoarele economiei naționale. Ritmul actual de dezvoltare al științei și tehnicii modifică în permanență sistemele tradiționale de muncă prin noi cerințe față de organismul uman. Modificările intervenite în raportul dintre munca fizică și cea intelectuală implicat participarea specialiștilor din diferite domenii de activitate, creînd astfel premisele de extindere a studiului muncii atît asupra relațiilor om-mașină, cît și asupra mediului în care omul își desfășoară activitatea de zi cu zi. In cadrul obiectivelor stabilite de conducerea de partid și de stat privind organizarea pe baze științifice a întregii producții și a muncii, ergonomiei îi revine sarcina de a contribui la rezolvarea unor probleme practice de mare importanță economică și socială pentru țara noastră cum sunt: îmbunătățirea folosirii forței de muncă, reducerea duratei proceselor de producție, sporirea gradului de competitivitate a produselor, reducerea duratei și a costului instruirii profesionale, eliminarea cauzelor accidentelor de muncă, scăderea morbidității, a incapacității de muncă etc. , Cele 55 comunicări prezentate, au scos în evidență o serie de aspecte teoretice și practice legate de caracterul interdisciplinar al ergonomiei. In țara noastră, preocupările ergonomice privite în ansamblu pot fi considerate într-un stadiu incipient, ele fiind orientate de regulă în funcție de specificul instituțiilor care au atribuții referitoare la cercetarea diferitelor laturi ale muncii omenești. Se studiază în special corecția condițiilor de muncă în întreprinderi, în raport cu principiile de bază ale ergonomiei, manifestîndu-se mai puțină preocupare în ce privește proiectarea noilor obiective industriale sau a noilor produse, mașini, instalații. Astfel, de preocupări există la Combinatul siderurgic Reșița, Combinatul siderurgic Galați, Combinatul chimic Făgăraș, Combinatul textil Arad, Uzinele Tractorul Brașov, care au înființat laboratoare sau au constituit colective ergonomice. IOAN NAPRADEAN instructor la Cabinetul județean de organizare științifică a producției și a muncii, EUGEN PARIPAS director adjunct la Direcția de planificare și salarizare a Consiliului popular județean Maramureș (Continuare în pag. a 2-a) în așteptarea trubadurilor... Foto: 1. DEAC ia. NUMĂRUL :pg Az.;1": SPORTS3 Rezultate și clasamente la fotbal (diviziile A, B, C și campionatul județean) 3 Cronica întîlnirii dintre Minerul Baia Mare și Metalurgistul Cugir 3 Relatări de la meciuri din divizia C (Minerul Cavnic __ Minerul Baia Sprie; Constructorul — Voința Cărei; Topitorul — Bradul Vișeu de Sus) & Volei: Explorări — Industria sîrmei Cîmpia Turzii 3 Handbal: Banatul Timișoara — Minaur FILM 3 Prezentări ale premierelor săptămînii: Omul orchestră și întoarcerea „Sfîntului Luca" PUNCTĂRI Actualitatea internațională Anul XXI nr. 5519 Harți 26 octombrie 1971 4 pagini — 30 bani LIVEZILE DIN SCRIPTE NE VOR RODI NICICÂND Despre lucrările de pregătire a plantării pomilor Ancorat pe deplin în realitățile productive ale județului. Programul de dezvoltare a patrimoniului pomicol și zonarea producției de fructe stabilește pentru unitățile agricole cooperatiste și de stat sarcini anuale concrete privind extinderea suprafeței ocupate cu pomi și arbuști fructiferi. In toamna acestui an, de exemplu, în județul nostru trebuie să se planteze o suprafață de 100 ha cu pomi fructiferi și 30 ha cu arbuști. La ora actuală încă nu se poate planta. Lucrările de pregătire însă trebuie să fie peste tot definitivate; documentațiile tehnice să fie terminate și depuse la bancă; materialul săditor să existe și să fie recunoscut; terenul ales, curățat și pichetat. Care este situația pe teren? Muncă intensă la pichetat Cu trei săptămâni în urmă, la Asociația colă de la intercooperatistă pomiSighetu Marmației, deși planul de plantare pentru această toamnă se cunoștea, lucrările de pregătire a terenului și pichetului nu începuseră. Motivul l-am aflat de la directorul asociației, ing. Alexandru Dohi, și se referea la lipsa proiectului de execuție a lucrării. S-a lucrat însă intens și în momentul de față inconvenientul a fost înlăturat. Actualmente aici e în plină desfășurare pregătirea terenului. Situație bună în privința pregătirii plantatului am întîlnit și la Asuaju de Sus, unde alegerea terenului și curățarea lui, pichetarea și săparea gropilor se apropie de sfîrșit. Demne de relevat sunt, de asemenea, în această direcție și preocupările coopera MIRCEA POP (Continuare tv pag. a 3-a) • Azi, in jurul orei 17,30, in fața camerelor de luat vederi ala studiorilor noastre de televiziune se va consuma ultimul act al emisiunii-concurs „Brățara de aur“ inițiat de redacția pentru tineret a Televiziunii in colaborare cu C.C. al U.T.C. După cum se știe, in prima etapă a competiției s-au prezentat reprezentanții tuturor județelor, pentru ca pe parcurs — du-se sistemul folosirieliminatoriu — în faza finală să rămînă doar doi concurenți pentru fiecare meserie. Ca specialitatea radioelectricieni, unul dintre cei doi concurenți este Aurel Muth, tehnician depanator radio și televizoare la Cooperativa „Gutinul" din Baia Mare, atelierul din strada „G. Coșbuc". Adversarul lui este un craiovean deci reprezentantul județului Dolj. In legătură cu participarea sa, după numai un an de producție, la faza finală a unui concurs de aur de mare interes, în urmă cu cîteva zile i-am solicitat lui Aurel Muth un scurt interviu: — Ce înseamnă pentru dumneata confruntarea profesională sub numele de „Brățara de aur“? — In primul rind o verificare a stilului de muncă propriu și a posibilităților mele. In al doilea rind, după primul an de muncă o asemenea competiție iți arată cam pe ce drum te afli. — In ce măsură drumul dumneatale spre finala concursului a fost înlesnit de colectivul atelierului? — Am simțit asta tot timpul și mă consideram dator față de colectiv. Intr-un fel l-am angajat și pe el în concurs pentru că ea urma să demonstrez un stil de muncă și un nivel de cunoștințe pe care le-am cîștigat în școală și în atelier, să arăt că am reținut și valorificat ceea ce mi s-a spus. — Ai fost prezentat ca șef de promoție... de — O eroare a celor la televiziune. Mi-au ispus și mie cei care au urmărit emisiunea. Nu știu de unde au scos-o, că eu nu le-am spus așa ceva. Mă bucur că am prilejul să dezmint această afirmație. Șeful promoției noastre a fost Mihai Rotari din Cîmpulung Moldovenesc. Din păcate el n-a putut participa la concurs datorită faptului că nu s-a încadrat în limita de vîrstă. El ar fi cîștigat, cu siguranță— Ce crezi dumneata la 25 de ani despre propria meserie? — Simt că ea a devenit o mare satisfacție sufletească, cu toate că am ajuns să o descopăr mai Ea a schimbat tîrziu, neașteptat de mult felul de a-mi privi obligațiile, modul de a judeca în privința răspunderii. Cînd repar un televizor mă gîndesc că acest aparat îndeplinește într-o familie un mare rol în educarea și culturalizarea omului, iar eu sînt dator să-l fac să ajungă cît mai repede la posesor, să-l repar corect și să fiu cinstit cu clientul. —■ Să revenim la concurs. Cum ezi desfășurarea aprecilui pină acum? — Totul a fost bine organizat, competent și corect apreciat. Aș face totuși o observație: proba practică să se desfășoare pe „teren neutru“ și nu in atelierul adversarului. — De ce? — Poate și numai pentru a nu-mi da posibilitatea să fac această observație, vorba de avantajul terenului, care — ori este ori nu — poate fi invocat la o adică' — Iți dorim deplin succes atît în drumul spre „Brățara de aur", cît și în cel ce duce la respectul și cinstirea oamenilor. Interviu realizat de GHEORGHE SULA CU GÂNDUL LA „BRĂȚARA DE AUR“ ••••••••••••••• • • • • • Cum stați cu aprovizionarea de iarnă a cantinelor ? Timpul este relativ frumos. Recolta din acest an este bogată. Așadar aceia care se ocupă cu aprovizionarea cantinelor au condiții bune de lucru. Cum s-au Simt gospodăresc Iată atribute tari, varză roșie care caracteri și altele. Necesează activitasarui de varză tea comitetelor ceapă și afle de conducere legume vor fi ale cantinelor asigurate de restaurant, care C.L.F. Baia Mafuncționează la re cu care s-a E.M. Cavnic și încheiat deja E.M. Baia Sprie. Un contract. La prima, penn .,tru perioada de Cantina de aici iarnă au fost dispune și de o însilozați 13.000 mică gospodărig cartofi și de anexă care însemnate can la ora actuală fiind de mură- are un efectiv pregătit ei pentru iarnă? Aceasta a fost tema raidului nostru întreprins între zilele de 18—19 octombrie, de 14 porci. Bine stau cu asigurarea legumelor și zarzavaturilor pentru iarnă și gospodarii cantineirestaurat de la E.M. Baia Sprie. Om cu experiență, șeful acestei cantine, tovarășul Gavril Popa a folosit și în această toamnă metoda aprovizionării directe de producător la (C.A.P. Ocoliș), Spațiul de depozitareinsuficient. Dar.. In felul acesta produsele curate sînt pronu numai de calitate, dar și ieftine. In amîndouă cantinele sînt in curs de amenajare bufete unde abonații vor putea servi micul dejun, răcoritoare, țigări etc. Că la cele două unități mai sus-amintite treburile se desfășoară multuCantina T.C.L. de pe strada Ștefan cel Mare nr. 21 din Baia Mare, 250 de abonați nenți. In permasală, doar 15 mese. Responsabilul de cantină, Ioan Pescaru, ne spune că pentru constructorii de pe șantierul Filaturii de bumbac este organizată acolo o sală de mese. Meniul în ziua I. FETRIA AL. PORUMBESCU (Continuare in pag. a 2-a) mitor, o dovedește nu numai numărul abonaților care este în continuă creștere, dar și faptul că în trimestrul III ambele unități au încheiat situația financiară cu beneficii. Depuneri de coroane de flori la Monumentul ostașului român și la Monumentul eroilor sovietici din Baia Mare cu prilejul Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, sîmbătă după-amiază, la Monumentul ostașului român și Monumentul eroilor sovietici din Baia Mare au fost depuse coroane de flori. La solemnitate au luat parte tovarășii : Gheorghe Blaj, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, Dumitru Ciuclea, Mitrofan Boca, Gheorghe Dobra, secretari ai Comitetului județean de partid Maramureș, membri ai birourilor comitetelor județean și municipal de partid, comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal Baia Mare, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, conducători de întreprinderi și instituții, veterani ai războiului antihitlerist, oameni ai muncii. Au fost depuse coroane de flori din partea Comitetului județean de partid, Consiliului popular județean, Comitetului municipal de partid, Consiliului popular municipal Baia Mare, consiliilor județean și municipal al sindicatelor, comitetelor județean și municipal ale U.T.G., Centrului militar, din partea întreprinderilor și instituțiilor. Grupuri de pionieri și școlari au depus de asemenea jerbe de flori. In acordurile unei fanfare, o companie de onoare formată din membrii ai gărzilor patriotice și tineri din detașamentele de pregătire pentru apărarea patriei a defilat prin fața celor doua monumente și a asistenței. 11