Pentru Socialism, decembrie 1971 (Anul 21, nr. 5550-5576)

1971-12-01 / nr. 5550

i LEMI COMITETULUI EXECUTIV AL C.C. aL PCR. In ziua de 30 noiembrie 1971 a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R, prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Au participat, ca invitați, miniștri și alți conducători ai unor organe centrale. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. examinat proiectul de lege privind gospoadărirea apelor în Republica Socialistă România și proiectul de lege cu privire la regimul de stabilire a prețurilor și tarifelor. Ambele proiecte vor fi supuse dezbaterii publice și prezentate spre legiferare Marii Adunări Naționale. Au fost examinate, de asemenea, proiectele de decret cu privire la asigurările de stat și la organizarea și funcționarea Administrației Asigurărilor de Stat, care urmează să fie supuse spre aprobare Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Comitetul Executiv a hotârît reducerea, cu începere de la 1 decembrie 1971, a prețurilor cu amănuntul la aparatele de radio din producția internă în medie cu 22 la sută și la televizoare în medie cu 18 la sută. Comitetul Executiv a trasat Ministerului Industriei Construcțiilor de Mașini sarcina de a elabora un program de măsuri pentru reducerea prețului de cost, diversificarea producției de aparate de radio și televizoare, pentru mai buna organizare a activității centrelor de reparații în acest domeniu. Comitetul Executiv a mai adoptat hotărîri cu privire la principalii indicatori tehnicoeconomici ai unor lucrări de investiții care urmează să fie puse în funcțiune în actualul cincinal și a stabilit măsurile ce trebuie luate de către ministere, centrale industriale și întreprinderi pentru folosirea mai bună a capacităților de producție, pentru pregătirea forței de muncă necesare și asigurarea condițiilor tehnico-organizatorice pentru extinderea schimbului doi și trei de lucru în industrie. In încheierea ședinței, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a soluționat unele probleme ale activității curente. Plenara lărgită a activului Comitetului orășenesc de partid Vișeu de Sus Perfecționarea continuă a stilului și metodelor de muncă - o preocupare constantă, sistematică In ultima zi a săptămînii precedente a avut loc plenara lărgită a activului Comitetului orășenesc de partid Vișeu de Sus pentru dare de seamă anuală. Desfășurîndu-și lucrările în prezența tovarășului Gheorghe Blaj, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, plenara a operat, sub impulsul ideilor cuprinse în recentele documente de partid, o analiză asupra întregii temeinică activități depuse pe parcursul unui an de organul de partid, de organizațiile de bază, de stat, de masă, și obștești în vederea realizării sarcinilor politico-economice și social-culturale pe care le implică dezvoltarea actuală și de perspectivă a localității. Din materialul expus în participanților la plenară, ca fața și din discuțiile celor care au luat cuvîntul, s-au detașat, ca o trăsătură definitorie a dezbaterilor, progresele înregistrate pe calea perfecționării stilului și metodelor de muncă ale comitetului orășenesc de partid, ale organizațiilor de bază subordonate acestuia. Orientarea spre cunoașterea aprofundată a realităților, prin antrenarea unui numeros activ obștesc, alcătuit din comuniști cu experiență și cu o bună pregătire politico-profesională, a înlesnit biroului comitetului orășenesc de partid să-și înscrie pe agenda sa de lucru obiective de importanță majoră în legătură cu acțiunile ce se impun întreprinse în vederea creșterii gradului de eficiență a activității social-productive din unitățile economice locale. Astfel, în cele zece luni din acest an, colectivele de salariați din unitațile economice ale Vișeului au realizat peste nivelul planificat o producție suplimentară în valoare de 3.250.000 lei, iar productivitatea muncii a sporit cu 4,9 la sută, influențînd pozitiv asupra beneficiilor obținute. Plenara a apreciat pe bună dreptate că succesele dobîndite în realizarea sarcinilor economice sunt o consecință firească a îmbunătățirii conținutului muncii politice și educative, atît la nivelul comitetului orășenesc de partid, cît și la cel al organizațiilor de bază, care-și afirmă tot mai mult rolul de conducător în toate domeniile de activitate. „Este semnificativ faptul, sublinia în cuvîntul său tov. Gheorghe Camuca, directorul I.I.L. „Iza", că promovarea principiului conducerii și muncii colective s-a bucurat de multă atenție din partea biroului comitetului orășenesc de partid, că participarea membrilor organului la îndeplinirea sarcinilor de partid este tot mai activă, că s-a îmbunătățit calitativ îndrumarea organizațiilor de bază, că în acest context în prezent s-a creat un climat propice de dezbatere și analiză principială, critică și autocritică a tuturor laturilor activității de partid. Pentru majoritatea comuniștilor aflați în funcții de răspundere a devenit acum o necesitate înțeleasă de a se consulta cît mai mult cu oamenii, de a le cunoaște părerile și preocupările, pentru a le explica conținutul și sensul politic al măsurilor și hotărîrilor de partid și de stat. Procedînd în acest mod, noi am reușit să întronăm in rîndul salariaților de la „Iza" preocuparea permanentă de a lucra disciplinați, cu răspundere față de îndeplinirea sarcinilor încredințate. Numai printr-o participare conștientă, pasionantă și responsabilă a ficărui om, putem explica creșterea cu 22 la sută a volumului producției globale in comparație cu cel realizat în cursul anului trecut, in condițiile îmbunătățirii calitative a produselor, ale sporirii productivității muncii, reducerii prețului de cost. „Colectivul secției „Terapia", remarca îng. Ioan Anton, a primit un ajutor substanțial din partea organului orășenesc de partid, contribuind la îmbunătățirea activității productive și politice din cadrul unității. Sunt însă pe deplin de acord cu observațiile critice făcute în darea de seamă prin care se arată că în unitățile economice din orașul nostru sunt încă mari rezerve interne, insuficient valorificate, că numai prin eliminarea celor 2 044 cm/absențe nemotivate, din care o parte s-au înregistrat la secția noastră, s-ar fi realizat un spor de producție în valoare de peste o jumătate de milion de lei..." Dacă în unitățile economice se mai găsesc utilaje și instalații nefolosite, dacă în unele locuri organizațiile de bază, sindicatele, organizațiile U.T.C., conducerile tehnico-administrative dau dovadă de clemență față de actele de indisciplină, era normal ca plenara să-i facă răspunzători pe toți acei membri ai organului orășenesc de partid, care se preocupă sporadic de îndeplinirea sarcinilor încredințate. Critici aspre, întemeiate, au fost adresate dar în acest sens tovarășilor Ludovic Schmidt, Andrei Ardelean, Gheorghe Pop, Marcel Sima, Mihai Gherasim, Ion Năsui, Năsteca lusco, Traian Dughir, Francisc Kirzboi, Vasile Buftea și Ioan Viciocean, comuniști investiți cu munci de răspundere, dar care uită uneori să-și onoreze obligațiile cu toată responsabilitatea necesară. Din această cauză, unele măsuri politice bine concepute întîrzie să se aplice. Intr-o asemenea situație se găsesc, de pildă, măsurile referitoare la lărgirea gamei prestărilor de servicii către populație la cooperativa „Meșteșugarul", la îmbunătățirea efectuării reparațiilor la mijloacele auto, grăbirea ritmului de punere în funcție a atelierului mecanic aparținînd de I.G.O., precum și executarea unor lucrări de construcții din fondurile de investiții ș.a. AUREL PADUREANU (Continuare In pag. a 3-a) Macaragiul Ioandăuș de la Grupul Mide șantiere nr. 1 Baia Mare strunește acest colos de oțel. j Mergînd pe linia îmbunătățirii proceselor ■ tehnologice, a introduscerii în procesele de producție a unor noi metode de lucru, a unor noi materiale, precum și a asimilării unor produse de calitate superioară, colec■tivul C. E. I. L. Sighetul Marmației a lansat în ■fabricația de serie, la platforma industrială ■ sigheteană, de la începutul existenței sale ■ și pînă în prezent, 350 de noi produse. Aniversînd execuția celui de-al 350-lea produs ca rod al strădaniei colectivului de aici, de a se încadra în respectarea indicațiilor privind fabricarea unor produse cu înalte însușiri tehnico-economice și funcționale, cu consumuri reduse de manoperă și materiale, combinatul nostru pornește mai departe spre realizări din ce în ce mai bune. Produsul pe care-l vom executa este modern, întrunește o serie de particularități, care îl fac competitiv pe piață și se va livra începînd cu anul 1972 Caracteristicile principale ale dormitorului ce-l pregătim pentru fabricația de serie sînt: linia simplă a formei, îmbinată cu o mare funcționalitate, utilizarea finisării mate la culoarea naturală a furnirului de față, consumul redus de material lemnos, precum și demontabilitatea ușoară pe bază de feronerii adecvate. Dar cea mai importantă caracteristică acestui produs, ca de a altfel și a altor produse ce le fabricăm, va fi fără îndoială realizarea interschimbabilității pieselor, cerință majoră pentru produsele ce se livrează în stare demontată. Asigurarea interschimbabilității pieselor este o vastă acțiune cu caracter industrial care cere o corelare strînsă între folosirea materialului prelucrat, utilaje și condițiile tehnologice de fabricație. Pornind de la aceste considerente, colectivul de specialiști ce lucrează în cadrul compartimentului de concepție și a pregătirii tehnologice de fabricație acționează încă de la proiectarea produsului asupra unuia din factorii amintiți mai sus și anume asupra stabilirii optime a proceselor tehnologice și asigurării SDV-urilor necesare fiecărei operații. Este recunoscut faptul că gradul de tehnicitate, echiparea tehnică precum și asigurarea unor prelucrări precise condiționează montajul final al produselor. Acest grad de tehnicitate, în industria de fabricare a mobilei, se reliefează în cantitatea de talaj care rezultă în sectoarele de montaj, sau exprimat tehnic, in volumul manoperei de corectare a abaterilor de prelucrare prin operații de ajustare la montaj din volumul total al montajului. Această manoperă de corectare a abaterilor, ca să nu le spunem greșeli de prelucrare, reprezintă abia 12 la sută pentru fabrica de mobilă corp din cadrul platformei la produsul de bază (garnitura „ILVA“) și mai puțin de 6 la sută pentru alte produse, cum ar fi, de exemplu, dormitorul „PARISOT“, raportat la întregul volum al montajului acestor garnituri de mobilier. Acest fapt a permis reorganizarea lui de montaj sector,aducîndu-se următoarele îmbunătățiri: — executarea montajului în bandă prin crearea de linii de montaj pentru majoritatea produselor, retușarea finală în starea demontată, eliminîndu-se un montaj suplimentar, scurtarea distanțelor de transport ș.a., lucruri ce au influențe considerabile asupra creșterii productivității muncii prin scurtarea ciclului de producție, asupra calității și prețului de cost al pieselor executate; — retușarea finală a unor tipuri de paturi, a meselor și a altor piese de mobilier în stare demontată, precum prezentarea lor la consi trolul final în aceeași și stare fără a fi necesară montarea finală, este asigurată de existența unor mese de lucru dispozitive și verificatoare simple, eficiente care garantează montarea sigură și ușoară a produselor numai la beneficiar. Această acțiune va fi extinsă în curînd și la dormitorul I.P. 102, asigurîndu-se o folosire optimă a spațiului destinat montării și o calitate îmbunătățită a suprafețelor lăcuite prin evitarea loviturilor cauzate de manipulări. Prin organizarea unui atelier de prototipuri și SDV-uri, în care am încadrat muncitori cu cea mai înaltă calificare din platforma industrială, prin supravegherea respectării cu strictețe a documentațiilor tehnologice în procesul de producție precum și prin asigurarea legăturii permanente între factorii care contribuie la realizarea produsului s-a ajuns ca un produs nou să poată fi asimilat ușor, în scurt timp și în cantitățile solicitate. Dacă astăzi în fabricile de mobilă și scaune din cadrul C E.I.D. Sighet se produc simultan peste 80 de piese de mobilier diferit, aceasta este o consecință a pregătirii temeinice, a lansării în fabricație, a ridicării gradului de tehnicitate a produsului și producției și a pregătirii tehnicii corespunzătoare, a întregului colectiv ce făurește aceste bunuri materiale. Rezultatele bune obținute pînă în prezent de către tînărul nostru colectiv asigură pregătirea din timp a producției anului 1972. C. E. I. S. SIGHETU MARMAȚIEI Pregătirea tehnologică a producției în centrul atenției OCTAVIAN COSMUȚA ing. principal II la C.EJ.L. Sighetu Marmației ! actualitatea ,vV*V*A.»*V*V»%V*V*V*V*V*V*V*%V*Jt I INTERNAȚIONALA! LA O.N.U.: Un raport al E.C.O.S.O.C. asupra punctului intitulat „Situația socială mondială" Deschiderea consfătuirii miniștrilor de externe ai statelor participante la Tratatul de la Varșovia Vizita delegației parlamentare române în Liban ★ Duminică, membrii brigăzii științifice din Rozavlea, condusă de către profesorul Dumitru Dunca, au fost oaspeții cetățenilor din satul Șieu, unde au dat răspunsuri întrebărilor pe teme științifice. Apoi, brigada artistică de agitație a căminului cultural din Rozavlea a prezentat un program artistic. ★ Tot duminică brigada științifică din Șomcuta Mare s-a deplasat în satul Buteasa. Brigada a fost condusă de prof. Valer Zima. Cetățenii au vizionat apoi spectacolul „Cîntec, joc din Chioar" prezentat de către Ansamblul folcloric „Chioarul". ★ Conducerea Liceului nr. 3 a adoptat măsura ca în fiecare lună elevii să vizioneze un spectacol de teatru și în fiecare săptămînă un film, la aprecierea colectivului profesoral. Recent, spectacolul cu piesa „Interesul general“ a fost vizionat, de 600 elevi. ★ Zilele acestea a ieșit de pe masa de montaj filmul de scurt metraj color cu comentariu intitulat „Intîlnire la 20 de ani", realizat de Institutul de cercetări și proiectări pentru industria minereurilor neferoase și rare din Baia Mare. Filmul aduce pe ecran întîlnirea în aula Institului de subingineri a primei promoții de ingineri ai Institutului de mine de la Brad 1950—1951. Tot în film mai putem urmări și simpozionul pe tema: căile de creștere a productivității muncii în mineritul de minereuri feroase, neferoase, metalifere și rare, fi susținut de o parte din participanți. Regia și scenografia este semnată de Valentin D. Beregh, iar imaginea și sunetul de Carol Toth. ★ Industria morăritului și panificației din Baia Mare, dispunînd de o modernă secție pentru fabricat și îmbuteliat băuturi răcoritoare, zilele trecute a scos un nou sortiment de răcoritoare desert. In compoziția acestuia intră o cantitate mai mare de suc de lămîie. In prezent la această secție se îmbuteliază zilnic 10 mii de sticle de răcoritoare în 4 sortimente. ★ La 5 decembrie a.c., Administrația de stat Lotopronosport organizează o tragere excepțională la „Pronoexpres" în cadrul lunii cadourilor de iarnă. Prin participarea la această tragere se pot obține numeroase cîștiguri în bani de valoare variabilă și fixă, autoturisme „Dacia 1300“, „Dacia 1100“, excursii a cite 2 locuri la Berlin—Leipzig—Drezda cu o durată de circa 10 zile, în Austria cu avionul circa 8 zile. ★ Conducătorul auto Alexandru Demeter, din Sighetu Marmației, str. Gh. Doja nr. 64, a fost condamnat la 1 an și 4 luni închisoare pentru conducerea autovehiculului în stare de ebrietate.Ar Andrei Pattos, conducător auto din Baia Mare, str. I. Slavici nr. 3/20, a comis un accident de circulație provocînd rănirea minorei Maria-Carmen Karácsom. Cercetările continuă. Studioul artistului amator-un valoros schimb de experiență Un aport însemnat în educarea comunistă a maselor îl are mișcarea artistică de amatori, contribuind, alături de multitudinea de mijloace mass-media și a artiștilor profesioniști, la formarea gustului estetic și, implicit, la formarea publicului consumator al valorilor de artă. Măsurile adoptate de Partidul Comunist Român privind îmbunătățirea muncii politico-ideologice și de educare marxist-leninistă a oamenilor muncii impun mișcării artistice modalități care să răspundă exigențelor publicului, avîndu-se în vedere realizarea unor spectacole de înaltă ținută artistică. Avem în gînd cîteva spectacole impresionante realizate de artiștii amatori, așa cum sînt piesa de teatru „Ursitoarele" (Vadu Izei), spectacolul folcloric „Geneze" (Vișeu de Sus), poemul dramatic „Pintea Viteazu" (Bîrsana) și înșiruirea ar putea continua, însumînd chiar cîteva zeci de spectacole, din ultimii 3-i ani; ele sunt o bucurie pentru public, dar și pentru interpreți. Ultimele concursuri artistice pe țară, de altfel, au însemnat nu numai o confirmare a bogatelor tradiții folclorice maramureșene, ci și un etalon valoric pentru formațiile de amatori, referindu-ne la calitatea interpretativă și, mai ales, la experimentarea unor modalități scenice care au surprins prin ineditul lor, fiind preluate și generalizate în întreaga țară (am menționa aici doar ideea teatrului folcloric care, la ultimul concurs, a fost inclus ca gen aparte în cadrul mișcării artistice). Azi în județul nostru se desfășoară o bună activitate artistică, nu se pune problema lipsei formațiilor ci a etalonizării acestora, în sensul calitativ, a generalizării experienței și a căutării unor noi forme de manifestare scenica precum și a permanentizării faptului artistic în cadrul căminelor culturale, in așa fel incit fiecare sat să aibă, tunar, cite 1—2 spectacole. Este un fapt convergent sarcinii de îndrumare metodică de specialitate a formațiilor artistice de amatori, alături de multitudinea problemelor cu care se ocupă Centrul județean de îndrumare a creației populare și a mișcării artistice de masă. De aceea organizarea unor acțiuni metodice cu largă sferă de cuprindere, așa cum sunt Studiourile artistului amator, în cadrul cărora se asigură sprijin de specialitate formațiilor artistice de amatori, constituie principalele mijloace de influențare a calității artistice a acestui gen de manifestări. Aceste studiouri sunt laboratoare permanente de analiză, de îmbogățire a cunoștințelor de specialitate, de cercetare și experiment metodologic;’ întîlnirile cu oameni de cultură, cu artiști profesioniști, posibilitatea desfășurării unor spectacolestudiu, discuțiile teoretice constituie o școală vie a mișcării artistice, un centru experimental din care instructorii formațiilor artistice nu au decit de cîștigat. In județul nostru au fost înființate 5 centre ale Studioului artistului amator: Tg. Lăpuș, Vișeu de Sus, Sighetu Marmației, Ulmeni și Baia Mare, a căror activitate a fost deschisă în perioada octombrie—noiembrie a.c. Cuprinzînd, deocamdată, secțiile de coregrafie, muzică, teatru și brigadă artistică de agitație, aceste studiouri au inclus în programele lor expuneri metodice, demonstrații practice, recomandări de repertoriu, discuții la masa rotundă, NICOARA TIMIȘ, directorul Centrului județean de îndrumare a creației populare și a mișcării artistice de masă DUMITRU IUGA, metodist cu probleme de teatru și brigăzi artistice de agitație (Continuare in pag. a 2-a) t1