Pentru Socialism, decembrie 1971 (Anul 21, nr. 5550-5576)

1971-12-08 / nr. 5556

Anul XXI nr. 5556 Miercuri 8 decembrie 1971 4 pagini — 30 de bani ABORDARE REALISTA, CREATOAREA SARCINILOR Recenta plenară lărgită a Comitetului orășenesc de partid Cavnic a dezbătut în spirit critic și autocritic activitatea depusă de organele și organizațiile de partid de la ultimele alegeri și pînă în prezent. Darea de seamă prezentată de către tovarășul Augustin Bill, secretar al Comitetului orășenesc de partid, precum și discuțiile purtate pe marginea acesteia au scos in evidență preocuparea Biroului Comitetului orășenesc de partid pentru îmbunătățirea muncii politice și educative, în rea lărgirii vedermmmmmmmm ariei problemelor de pe agenda sa de lucru, a organelor și organizațiilor de partid, a perfecționării activității unităților economice, contribuția comuniștilor la înfăptuirea sarcinilor de producție, precum și măsurile ce se impun pentru îmbunătățirea activității pe viitor. S-a reliefat astfel că în cursul anului curent, Biroul Comitetului orășenesc de partid a analizat modul în care organizațiile de partid acționează pe linia îmbunătățirii calității produselor la exploatarea minieră, precum și pentru a ameliora situația aprovizionării de iarnă a unităților comerciale. De asemenea, comisia economică Comitetului orășenesc de partid a a elaborat mai multe studii în legătură cu posibilitățile de creștere a producției și productivității muncii, de reducere a prețului de cost. Biroul Comitetului orășenesc de partid a organizat de asemenea mai multe ședințe de analiză pe diferite teme, în comun cu Comitetul executiv al Consiliului popular orășenesc. Pe primele 10 luni ale anului acesta, în frunte cu membrii de partid, oamenii muncii din tînărul oraș Cavnic și-au realizat și depășit sarcinile economice planificate. Colectivul exploatării miniere din localitate a realizat, în proporție de 101,5 la sută, indicatorul de plan la echivalent metale, iar în unitățile comerțului de stat s-au desfăcut cu 3.000.000 lei mai multe mărfuri decât în aceeași perioadă a anului trecut. La capitolul realizări consemnăm totodată, terminarea lucrărilor de investiții destinate modernizării drumului de acces spre mină, darea în folosință a unui bloc cu 20 de apartamente, precum și recepționarea lucrării de alimentare cu apă de la mina Boldur. Apreciind realizările, atît darea de seamă cît și participanții la discuții, printre care doran, Mircea Tusecretarul comitetului de partid de la Exploatarea minieră, loan locțiitorul Ardeleanu, secretarului Comitetului orășenesc al U.T.C., ing. Teodor Sabău, directorul E.M. Cavnic și Iosif Kató, șeful secției de panificație — au subliniat că în activitatea organelor și organizațiilor de partid s-au manifestat unele lipsuri care s-au repercutat asupra activității economice. La exploatarea minieră, de pildă, sarcinile de plan nu au fost realizate la toți indicatorii. S-au înregistrat astfel rămîneri în urmă la productivitatea muncii, la minereu extras și altele. S-a remarcat că una din cauzele care au generat această situație a fost aprovizionarea necorespunzătoare a locurilor de muncă cu materiale. Un efect negativ asupra productivității muncii l-a avut nerespectarea disciplinei de producție. Astfel, în primele 10 luni pe exploatare s-au înregistrat 5.822 cmi/zile, absențe nemotivate. Sunt acestea o consecință a slabei munci politice și educative desfășurate de organul orășenesc de partid, de organizațiile de partid, de masă și obștești din unitățile industriale. Iată de ce plenara a cerut ca pe viitor aceste probleme să stea în centrul preocupării conducerii ex- I. PETRIA (Continuare în pag. a 3-a) plenara lărgită a COMITETULUI ORĂȘENESC DE PARTID CAVNIC PE AGENDA DE LUCRU A POMICULTORILOR Întreținerea livezilor In plină ascensiune, sectorul pomicol al Cooperativei agricole din Berchez are o pondere deosebită în bilanțul activității economico-financiare a unității. Livezile întinse, ocupînd o suprafață de peste 280 ha, din care jumătate pe rod, reprezintă o mare bogăție obștească, demnă de toată atenția consiliului de conducere. In acest sens, o importanță covîrșitoare comportă lucrările de îngrijire sistematică și de întreținere a livezilor. Șeful fermei pomicole, inginerul Gheorghe Tindela, precum și mulți dintre cooperatorii cu îndelungată experiență cunosc prea bine eficiența unor asemenea preocupări. Nu de mult la Casa agronomului din Baia Mare au fost organizate cursuri de instruire a pomicultorilor din unitățile cu un asemenea profil. Cu această ocazie s-au clarificat cu temeinicie noile linii directoare în privința Întreținerii livezilor. Dacă în trecut, bunăoară, tăierile de rodire sau cele de formare (la pomii tineri) erau considerate mai mult ca lucrări ce se execută în exclusivitate primăvara, știința și practica pomicolă au dovedit necesitatea ca asemenea acțiuni să fie întreprinse în tot timpul anului și de preferință în perioada de toamnă. Aici se include și mobilizarea solului între rîndurile de pomi sau în jurul tulpinei, fertilizarea, tratamentul pentru combaterea bolilor și a dăunătorilor etc. Cu toate că de la Berchez nu a participat încă nimeni la instructajul mai sus-amintit (probabil în seria următoare) șeful de cunoaște utilitatea lucrărilor, fermă da vine și cu argumente reale, demonstrînd chiar avantajele tăierilor de toamnă, zicînd că printre N .SOARE (Continuare în pag. a 2-a) Flotația și silozurile Exploatării miniere Săsar din Baia Mare. 1 Umiditatea scăzută dă calitate cherestele produse. La S.I.L. Vișeu de Sus, stivuirea pentru uscare se execută cu mare atenție. In pagina a 3-a însemnări: ÎNFRUNTARE ÎN MUNȚII 6ISTREI Minerii maramureșeni își desăvîrșesc succesele primului an al cincinalului Știri sportive ț Stimați tovarăși. Ne este deosebit de plăcut să luăm parte la lucrările celui de-al VI-lea Congres al Partidului Muncitoresc Unit Polonez și să vă adresăm dumneavoastră, participanților la Congres, comuniștilor și tuturor oamenilor muncii din Polonia socialistă un fierbinte mesaj de prietenie și solidaritate internaționalistă din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a comuniștilor, a întregului popor. Faptul că acest înalt forum al comuniștilor polonezi are loc în preajma aniversării a 30 de ani de la crearea Partidului Muncitoresc Polonez sporește și mai mult însemnătatea Congresului, îi conferă semnificația unui bilanț atît al luptei pentru instaurarea puterii populare, cît și al activității desfășurate în anii construcției socialiste. Raportul Comitetului Central și raportul Congresului de tovarășul prezentat Gierek oferă o amplă imagine a realizărilor pe care clasa muncitoare, oamenii muncii polonezi le-au dobîndit — sub conducerea partidului — în construcția societății socialiste, precum și a programului de dezvoltare multilaterală a patriei dumneavoastră. Comuniștii, oamenii muncii din România urmăresc cu profund interes cursul înnoitor determinat de Partidul Muncitoresc Unit Polonez pentru soluționarea problemelor complexe ale edificării noii societăți, pentru dezvoltarea economiei, științei și culturii, creșterea bunăstării poporului, pentru afirmarea tot mai puternică a rolului conducător al partidului și întărirea legăturilor sale cu clasa muncitoare , masele populare, pentru participarea largă, nemijlocită a oamenilor muncii la conducerea vieții politico-sociale a întregii țări. Ca prieteni, ai poporului polonez, ne bucură din inimă, dragi tovarăși, că partidul dumneavoastră a reușit sub conducerea tovarășului Gierek să învingă greutățile de anul trecut și să asigure dezvoltarea cu succes a orînduirii socialiste, progresului economic și social — și vă dorim succese cît mai mari pe acest drum. Dragi tovarăși. Intre poporul român și poporul polonez există vechi relații, cu bogate tradiții făurite în lupta dusă în decursul istoriei pentru libertate și independență naționala, împotriva imperialismului și fascismului, a exploatării și asupririi; aceste relații au dobîndit un conținut nou în anii socialismului, avînd drept fundament trainic noua orînduire socială, ideologia marxist-leninistă, aspirațiile și țelurile comune în lupta pentru triumful socialismului și păcii. Consemnăm cu satisfacție că între România și Polonia se dezvoltă an de an o colaborare rodnică și multilaterală, iar progresele obținute de țările noastre în construcția socialistă. Tratatul de prietenie, colaborare și asistență mutuală dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Polonă deschid largi perspective pentru intensificarea acestei colaborări. O contribuție însemnată la dezvoltarea prieteniei româno-polone o aduc partidele noastre — Partidul Comunist Român și Partidul Muncitoresc Unit Polonez, schimburile de delegații, de informații, contactele pe linie de partid înlesnind mai buna cunoaștere reciprocă a experienței și rezultatelor obținute în construcția socialistă, intensificarea colaborării pe multiple planuri. Partidul Comunist Român și guvernul Republicii Socialiste România vor acționa cu consecvența și în viitor pentru dezvoltarea continuă a relațiilor româno-polone, cu convingerea că aceasta corespunde intereselor ambelor popoare, socialiste, servește unității țărilor întăririi forțelor socialismului, cauzei progresului și păcii. Stimați tovarăși. In prezent, întregul nostru popor înfăptuiește neabătut programul adoptat de Congresul al X-lea al partidului în vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate— program care prevede continuarea în ritm susținut a industrializării socialiste, modernizarea structurii întregii economii în vederea creșterii avuției naționale, a apropierii de țările dezvoltate din punct de vedere economic. Noul plan cincinal, 1971—1975, prevede creșterea producției industriale în ritm mediu anual de 11—12 sută, dezvoltarea agriculturii, insatroducerea pe scară tot mai largă a științei și tehnicii înaintate, creșterea mai rapidă a venitului național. Avînd ca obiectiv de prim ordin ridicarea sistematică a nivelului de trai al întregului popor, planul prevede creșterea însemnată a salariilor și a veniturilor oamenilor muncii, în primul rînd a salariilor mici, precum și sporirea cheltuielilor social-culturale ale statului. Rezultatele obținute pe primele 11 luni ale acestui an — cînd sarcinile de plan au fost nu numai îndeplinite, dar chiar depășite — demonstrează realismul prevederilor cincinalului, hotărîrea cu care întregul popor român acționează pentru transpunerea lui în viață. Dezvoltăm economia națională in strînsă colaborare cu țările socialiste, acordăm o atenție deosebită promovării formelor noi de cooperare în producție și în alte domenii de activitate. In acest sens, Programului apreciem importanța complex al adîncirii și perfecționării în continuare a colaborării și dezvoltării integrării economice socialiste adoptat în vara acestui an la București. Intensificăm, totodată, relațiile noastre cu toate țările, participînd activ la diviziunea internațională a muncii, la schimbul mondial de valori. In ultimii ani, partidul nostru a luat un șir de măsuri pentru perfecționarea conducerii economiei și a întregii vieți sociale, a relațiilor de producție, a creat, în toate întreprinderile și unitățile economico-sociale, organe de conducere colectivă din care fac parte și oameni ai muncii care lucrează nemijlocit în producție; asigurăm, astfel, cadrul pentru participarea tot mai intensă a maselor populare la elaborarea înfăptuirea politicii interne și exiterne, dezvoltăm în forme noi democrația socialistă. Acordînd o atenție deosebită ridicării conștiinței socialiste a întregului popor, recent Comitetul Central al partidului a elaborat un program de îmbunătățire a activității ideologice și de educație socialistă, de așezare a relațiilor din societatea noastră pe baza principiilor eticii și echității socialiste și comuniste. In același timp, asigurăm condiții pentru dezvoltarea mai rapidă a învățămîntului, științei, culturii — ca factori de prim ordin al progresului rapid și multilateral al întregii societăți socialiste. Acționînd pentru desfășurarea cu succes a întregii opere de construcție socialistă, partidul (Continuare in pag. a 4-a)  Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la Congresul al VI-lea al P.M.U.P. SPIRITUL ECHITĂȚII SOCIALISTE ÎN LEGISLAȚIA MUNCII Umanismul socialist, lărgirea democrației socialiste, judecarea oamenilor nu după vorbe, ci după fapte, după felul cum realizează în practică hotărîrile și legile statului, după felul cum se ocupă de soluționarea problemelor care privesc bunăstarea și fericirea poporului, iată trăsături noi de etică și echitate socialistă pe care le-au subliniat lucrările Plenarei C.C. al P.C.R., din 3—5 noiembrie 1971. Pe ele trebuie să se axeze modul de a gîndi și de a acționa fiecare dintre noi, indiferent de sau locul de muncă ce-i funcția avem. Acționînd — conștienți fiind de valoarea și rațiunea practică a principiilor de etică și echitate socialistă — noi, oamenii muncii vom avea sentimentul adevărat că efectiv sîntem stăpînii propriului nostru destin, că ne integrăm trup și suflet în colectivitatea în mijlocul căreia trăim și muncim zi de zi. Echitatea ,de care s-a vorbit la Plenară — și care în limbajul poporului înseamnă dreptate, nepărtinire, cinste,, omenie pentru toți — ca principiu de viață al societății noastre socialiste, nu putea să nu stea și la baza legislației muncii, care este și trebuie să fie ramura cea mai impregnată de umanitarism a dreptului. Legislația muncii — și în special cea din ultimul timp — reflectă grijă pentru realizarea echității socialiste chiar în procesul muncii, adică în cadrul raporturilor de muncă dintre salariat și unitate. Legea recentă privind încadrarea și promovarea în muncă a personalului din unitățile socialiste de stat își are pe de-a întregul structura sa axată pe o serie întreagă de reguli ce își găsesc justificare în echitatea socialistă. Astfel, prevederea privind dreptul fiecăruia de a-și putea alege locul de muncă, încadrarea lor făcîndu-se în raport cu pregătirea și capacitatea profesională, nevoile societății și ale colectivului în care urmează să se desfășoare munca, cît și multe alte prevederi ca cele privind obligativitatea examenului sau concursului la încadrare sau promovare, consultarea colectivelor de muncă în cazul promovării în funcția de conducere a unui membru al său, posibilitatea ca însuși colectivul din compartimentul respectiv să ceară aplicarea de sancțiuni disciplinare, inclusiv desfacerea contractului de muncă celor care nu desfășoară o activitate corespunzătoare, modul de apreciere anuală a anumitor categorii de salariați pe baza unor criterii precise și obiective printre care și „preocuparea față de bunul mers al unității, grija pentru apărarea proprietății socialiste, comportarea în cadrul colectivului de muncă, în familie și în societate, participarea la activitatea obștească, atitudinea față de interesele generale ale patriei, iată numai câteva din reglementările acestei legi, care ilustrează că raporturile de muncă în concepția nouă nu pot fi rupte de regulile eticii și echității socialiste, acestea condiționîndu-le în justa lor desfășurare. Legea nr. 1/1970 a organizării și disciplinei în muncă și în special legea, recent apărută privind organizarea și conducerea unităților socialiste de stat așează pe N. HARAGA Consilier juridic șef în Ministerul Muncii (Continuare in pag. a 3-a) in pagina a 2-a 11 FAMILIA — prima școală a muncii 11 Al. Graur: „PUȚINA... ARITMETICĂ” • Mîine, Teatrul dramatic din Baia Mare prezintă spectacolul cu piesa „Interesul general", de Aurel Baranga. Sînt valabile abonamentele cu seria A. • Sub auspiciile Muzeului județean, sîmbătă, 4 decembrie, la Clubul din Baia Borșa s-a deschis expoziția „50 de ani de luptă a P.C.R.". Expoziția rămîne deschisă pînă la data de 25 decembrie. • Duminică, în sala „Studio" din Sighetu Marmației, formația de muzică ușoară a Casei de cultură din localitate a prezentat un reușit program în fata tinerilor din întreprinderile și instituțiile municipiului. • In sala Galeriilor de artă ale Uniunii artiștilor plastici, Filiala Baia Mare, str. G. Coșbuc nr. 14, s-a deschis expoziția de artă decorativă. Expun : Bitay Krasnik Ileana — tapiserii și Iuliu Dudaș — lămpi decorative. Vizionarea se poate face zilnic, între orele 8.30— 13.30 și 16.45—20. (Joi după-amiază închis). Expoziția este deschisă pină la data de 15 decembrie. • La întreprinderea de industrie locală „Băimăreana" au intrat în funcțiune în acest an, un număr de 21 de produse noi, printre care: camere combinate „Doina", „Stela", dulap „Mara", piese de schimb pentru autocamioanele R.O.M.A.N., discuri de ambreiaj pentru autoturismele „Dacia 1300", mobilier comercial etc. Numărul produselor destinate exportului crescut în anul acesta cu 16 față de 1970. • Oficiul județean de turism Maramureș ne informează că organizează revelionul 1972 în unitățile sale: restaurantele „Gutinul", „București" și „Ardealul“, Complexul turistic Borșa, stațiunea Izvoare, cabana Mogoșa și motelul Usturoi. Informații și înscrieri se fac la O.J.T., Bd. București nr. 5, telefon 11043. O Prestigiul României pe arena internațională" este titlul expunerii făcute duminică de profesorul Mihai Balaj în fața cetățenilor din Săbișa, care, în continuare, au urmărit un reușit program artistic susținut de pionierii Școlii generale de 10 ani din Seini. Comitetul municipal Sighetu Marmației al U.T.C. a organizat festivitatea de sărbătorire a tinerilor majori de la Liceul pedagogic și Grupul școlar pentru industrializarea lemnului din localitate. Cu această ocazie, Petru Big, jurist, a vorbit celor peste 200 de tineri despre îndatoririle și drepturile cetățenilor din patria noastră. A urmat un frumos program artistic și o seară distractivă la care au participat elevii celor două școli. Numărul cititorilor înscriși la secția de împrumut pentru adulți a Bibliotecii municipale Baia Mare ■ a trecut, zilele acestea, de 6 000. Secția dispune de un fond enciclopedic de peste 40.000 de volume. Aici vin, zilnic, să împrumute cărți circa 300 de cititori. Dv. sînteți printre aceștia? Rubrică realizată de A. STITH și M. PREDA 1