Pentru Socialism, mai 1972 (Anul 22, nr. 5679-5703)

1972-05-16 / nr. 5690

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R.1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXII nr. 5690 ".W ♦ Marți 16 mai 1972 ♦ 4 pagini —* 30 bani in vederea participării la inaugurarea oficială a Sistemului hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier TIUMISILIICOLIE CEUSESCU, tIFEIE DL HINCIFUL NOIOIEINIUIN SENEmn Plecarea din Capitală Secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, a plecat, luni dimineața, la Turnu Severin, pentru a participa la inaugurarea oficială a Sistemului hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier." Tovarășul Nicolae Ceaușescu este însoțit de tovarășii Gheorghe Maurer, membru Ion al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de miniștri, cu soția, Emil Bodnaraș, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului Central al U.G.S.R., Emil Drăgănescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, președintele părții române în Comisia mixtă româno-iugoslavă de colaborare economică, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. La plecare, pe aeroportul Băneasa, se aflau tovarășii Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Florian Dănălache, Janos Fazekaș, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec cu soțiile, Iosif Banc, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, Mihai Gere, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan. Erau prezenți Bojidar Bukumirici, consilier al Ambasadei R.S.F. Iugoslavia la București, cu soția, și membri ai ambasadei. Pe aeroportul municipiului Craiova, în întâmpinare au venit primul secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., Constantin Băbălău, membrii Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, activiști de partid și de stat. Conducătorii de partid și de stat se îmbarcă apoi in elicoptere, continuîndu-și drumul spre Turnu Severin. (Agerpres) Ora 13,30. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat se îndreaptă spre Casa de cultură a municipiului Turnu Severin, pentru a lua parte la adunarea jubiliară prilejuită de aniversarea a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta și de sărbătorirea a nouă decenii de existență a Uzinei de vagoane din Turnu Severin. In sală sunt prezenți membrii comitetelor județean Mehedinți al P.C.R. și municipal Turnu Severin al P.C.R., deputații consiliilor populare județean și municipal, muncitori, ingineri și tehnicieni din cadrul întreprinderii sărbătorite, din celelalte unități economice din localitate, intelectuali, activiști de partid și de stat, alți cetățeni ai municipiului. Se află, de asemenea, primii secretari ai comitetelor municipale de partid și primari ai municipiilor din întreaga țară, precum și delegații de partid și de stat din orașele riverane Kladovo și Negotin din R.S.F. Iugoslavia, invitate la marea sărbătoare a severinenilor. Sosirea tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat la adunarea jubiliară este întîmpinată (Continuare în pag. a 3-a) Adunare jubiliară Primire entuziastă în municipiul de pe malul Dunării Turnu Severin, oraș cu glorioase tradiții istorice, a sărbătorit luni, 15 mai, 1850 de ani de atestare documentară. O dată cu această importantă sărbătoare, colectivul uneia din importantele întreprinderi constructoare de mașini a țării — Uzina de vagoane din localitate — a aniversat nouă decenii de activitate. In această zi de mare sărbătoare, oamenii muncii din municipiul Turnu Severin și, împreună cu ei, reprezentanți ai altor localități din județul Mehedinți, au avut bucuria de a avea din nou in mijlocul lor pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, au venit la acest jubileu tovarășa Elena Ceaușescu, precum și tovarășii Ion Gheorghe Maurer, împreună cu soția, Elena Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Ștefan Andrei. Conducătorii de partid și de stat au sosit la Turnu Severin cu elicoptere speciale. La ora 10.00, elicopterul, la bordul căruia au călătorit tovarășii Nicolae Ceaușescu, Elena Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Elena Maurer, aterizează în uralele mulțimii. In întîmpinarea conducătorilor de partid și de stat au venit tovarășii Traian Dudaș, prim-secretar al Comitetului județean Mehedinți al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Ion Radu, prim-secretar al Comitetului municipal de partid Turnu Severin, primarul municipiului, membrii biroului comitetelor județean și municipal de partid și ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal. Sunt prezenți prim-secretari ai comitetelor municipale de partid și primari ai municipiilor din întreaga țară, precum și delegații de partid și de stat din orașele riverane Kladovo și Negotin din R.S.F. Iugoslavia, invitate la marea sărbătoare a severinenilor. O companie de onoare, formată din militari, din membri gărzilor patriotice și ai detașaamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, prezintă onorul conducătorului partidului și statului nostru, comandantului suprem al forțelor noastre armate, tovarășului Nicolae Ceaușescu. Se intonează Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. Apoi, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășul Ion Gheorghe Maurer, trece în revistă garda de onoare. Un bătrîn din partea locului, pensionarul Vasile Fota, însoțit de băieți și fete, îmbrăcați în costume populare mehedințene, conducătorilor de partid și oferă de stat tradiționala piine și sare, ploști cu vin din renumita podgorie Corcova. Pionieri oferă tovarășului Nicolae Ceaușescu, tovarășei Elena Ceaușescu, celorlalți oaspeți, garoafe roșii. In această atmosferă de entuziasm, conducătorii de partid și de stat părăsesc aeroportul. Mașinile trec pe sub un impunător arc de triumf împodobit cu covoare multicolore, țesute de meșterii populari, deasupra căruia cuvintele ce simbolizează gînduriie întregului popor — „Ceaușescu și poporul" — sunt încadrate de urările „Bine ați venit în județul Mehedinți, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu", „Bun sosit în străvechea așezare a municipiului Drobeta, Turnu Severin". Oaspeții, însoțiți de urările numeroși locuitori ai municipiului, ce formează un culoar viu de-a lungul străzilor, se îndreaptă spre zona industrială a orașului. In pagina a 4-a — în vizită la Uzina de vagoane — La Muzeul „Porțile de Fier” — Spectacol de sunet și lumină Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET Cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existență atestată documentar a municipiului Turnu Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ARTICOL UNIC. — Incepînd cu data prezentului decret, municipiul Turnu Severin va purta denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa 1 municipiului Drobeta Turnu Severin Dînd o înaltă apreciere istoriei străvechi a municipiului Drobeta Turnu Severin, contribuției aduse de locuitorii săi în decursul veacurilor la lupta întregului popor pentru libertate și progres social, participării la acțiunile conduse de Partidul Comunist Român în anii ilegalității, la insurecția armată și la cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare, precum și pentru participarea activă la înfăptuirea politicii partidului statului de construire și dezvoltare a societății socialiste în pasi tria noastră. Cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existență atestată documentar, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ARTICOL, UNIC. — Se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I municipiului Drobeta Turnu Severin. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea „Ordinului Muncii“ clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin Pentru contribuția deosebită adusă la industrializarea socialistă și participarea activă a colectivului de oameni ai muncii de la Uzina de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin la opera de construire a socialismului în patria noastră. Cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ARTICOL, UNIC. Se conferă „Ordinul Muncii" clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși. Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Turnu Severin și județului Mehedinți un călduros salut din partea Comitetului Central al Partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, orale). Sărbătorim astăzi două evenimente deosebit de importante pentru locuitorii acestor meleaguri, pentru muncitorii din Turnu Severin: împlinirea a 1850 de ani de la prima atestare documentară a municipiului Turnu Severin — antica Drobeta — și a 90 de ani de existență a Uzinei de vagoane din orașul dumneavoastră. Cu acest prilej, doresc să felicit, în mod călduros, pe locuitorii municipiului, pe muncitorii uzinei de vagoane și să le adresez tuturor cele mai calde urări de noi succese în activitatea lor. Intr-adevăr, sunt două evenimente de o deosebită importanță — și dumneavoastră, oamenii muncii din întregul județ, din municipiu, întîmpinați sărbătorirea lor cu succese remarcabile în înfăptuirea nilor trasate de Congresul sar aiX-lea al partidului, în toate doar meniile de activitate. (Aplauze puternice, prelungite). Vă înfățișați la această sărbătoare măreață cu succese deosebite, atit în industrie, cît și în agricultură, în activitatea politico-educativă; aveți o organizație de partid puternică, care constituie garanția infăntuirii neabătute a politicii partidului de către toți oamenii muncii. (Aplauze prelungite). Istoria vorbește că încă cu 5.500 de ani în urmă pe aceste meleaguri existau așezări omenești. In epoca statului geto-dac s-a dezvoltat așezarea Drobeta care, după cum știți, a dăinuit multă vreme; descoperirile atestă că, practic, în toată perioada de la înființarea sa și pînă astăzi această așezare a fost — dacă se poate spune așa — un sîmbure al dezvoltării poporului român, deoarece timp de aproape 2.000 de ani, în împrejurări grele, locuitorii au înfruntat năvălirile, au făcut față greutăților, păstrindu-și existența, contribuind, prin aceasta, la menținerea și afirmarea ființei poporului român. (Aplauze puternice, îndelungate). Vă mîndriți cu primul pod construit acum aproape 2.000 de ani, așa cum, pe bună dreptate, astăzi vămîndriți cu cea mai mare hidrocentrală de pe Dunăre — expresie a geniului creator al poporului român, a forței societății socialiste pe care o edificăm în România. (Aplauze puternice, orale). Desigur, cunoașterea istoriei, prețuirea ei, constituie un important factor de educație, un izvor de învățăminte și, totodată, un îndemn de a face totul pentru a duce mai departe făclia civilizației materiale și spirituale, de a înălța tot mai mult edificiul socialismului și comunismului în România. (Aplauze puternice). Avînd în vedere că sărbătorim existența de 1850 de ani a orașului, ne-am consfătuit aici, cîțiva membri ai conducerii de partid și de stat, și am hotărît să dăm municipiului dumneavoastră denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. (Aplauze puternice, orale, se scandează „Ceaușescu—P.C.R."). Inmănunchind aceste două denumiri ale municipiului, într-una singură, dorim să subliniem și mai mult unitatea dintre trecut, prezent și viitor, faptul că poporul român există de veacuri și va dăinui peste veacuri pe aceste meleaguri, edificînd cea mai înaltă societate din lume — comunismul (Aplauze puternice, orale, se scandează: „Ceaușescu și poporul"). Alături de glorioasele tradiții de luptă împotriva jugului străin pentru eliberarea națională și socială, orașul și județul dumneavoastră sunt și purtătorii unor vechi tradiții revoluționare sile clasei muncitoare, încă în secolul trecut s-au dezvoltat aici organizații muncitorești, au vut loc lupte de clasă împotriva asupririi capitaliste, pentru libertate și o viață mai bună. Aici, la Turnu Severin, in anii 1918—1920 au avut loc puternice lupte revolutionare. Reprezentanți ai organizației revoluționare de aici au luat parte la constituirea Partidului Comunist Român, în 1921. Iată de ce se poate spune că, intr-adevăr municipiul Turnu Severin și județul Mehedinți, întruchipează și înmănunchează în mod minunat tradițiile poporului nostru de luptă împotriva asupririi străine, pentru eliberare națională și socială, de luptă împotriva claselor asupritoare burghezo-moșierești, pentru cucerirea puterii, pentru făurirea socialismului. (Aplauze puternice, prelungite), întotdeauna, în anii ilegalității, am avut la Turnu Severin o puternică organizație revoluționară; aș menționa numai faptul că în alegerile din 1936, mehedințenii au provocat înfrîngerea forțelor reacționare, înscriind prima victorie a forțelor unite democratice din România. (Vir aplanze). In timpul războiului, la 23 August 1944, mehedințenii au răspuns cu însuflețire apelului Partidului Comunist Român, aducind o contribuție de seamă la realizarea cu succes a insurecției naționale antifasciste, la transformarea democratică, revoluționară a României și apoi la (Continuare în pag. a 3-a) După opt ani de muncă eroică grandioasa construcție hidroenergetică și de navigație de la Porțile de Fier a căpătat contururile finale. I I DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ Cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ARTICOL UNIC. — Pentru rezultatele remarcabile obținute in muncă și pentru contribuția personală adusă la dezvoltarea Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin și la realizarea an de an a sarcinilor de plan, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste" și medalia de aur „Secera și Ciocanul“ tovarășilor; Dumitru M. Dumitrescu — lăcătuș mecanic, maistru la Uzina de vagoane; Gheorghe A. Zaharia — lăcătuș construcții metalice. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU I Astăzi, 16 mai 1972, în jurul orei 11,45, posturile noastre dela radio și televiziune vor transmite direct de la Porțile de Fier! intîlnirea dintre tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general a Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, și tovarășul Iosip Broz Tito, președintele Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, președintele Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia, cu prilejul inaugurării oficiale a Sistemului hidroenergetic și de navigație Porțile de [Fier _ J