Pentru Socialism, august 1972 (Anul 22, nr. 5756-5781)

1972-08-01 / nr. 5756

* Anul XXII nr. 5756 ♦ Harti 1 august 1972 4 pagini — 30 bani INACIIDSTFAZILEI DE U AUGUST SI A CELEI DE-A XV-A ANIVERSĂRI A REPUBLICII In obiec Minerii de la Șuior obțin succese pe ambele fronturi însuflețită în trecerea minerilor de la E. M. Șuior, pe două desfășurate fronturi — cel al sporirii volumului de minereu extras și cel al impulsionării ritmului la deschiderea și pregătirea noilor rezerve, s-a soldat cute deosebite, rezultaMinerii din subteran și din carieră au reușit ca pînă ieri să extragă peste planul lunii aproape o mie iulie de tone de minereu, fapt ce a făcut posibilă realizarea sarcinilor la extracție pe 7 luni cu șase zile înainte de termen și obținerea la sfîrșitul etapei a unui avans de minereu extras de aproape 11.000 tone. In același timp pe unul din orizonturile din subteran (între G—2 și G—3) în aceste zile premergătoare marii sărbători a eliberării și Zilei minerului, oamenii perforatoarelor și specialiștii au obținut un nou și important succes: au început pușcările cu găuri medii de mină in trei din panourile pregătite pentru metoda de exploatare cu înmagazinare descendentă și surpare în subetaje. De menționat că aici s-au obținut astfel primele 20.000 de tone de iar lucrările minereu, continuă în ritm susținut, pregătirile fiind extinse pe o linie de cîteva sute de metri, numărul panourilor aflate în faza de pregătire ridicîndu-se la 9. Economii la prețul de cost In luna Conferinței Naționale a partidului, conducătorii auto aparținînd autobazelor maramureșene ale I.T.A. au ținut să obțină rezultate deosebite în ce privește folosirea capacității de transport și realizarea indicatorilor economicofinanciari. Astfel ei au reușit să transporte suplimentar 20.000 tone mărfuri care, adăugate la realizările în lunile precedente, ridică volumul transporturilor efectuate suplimentar la peste 500.000 tone, ceea ce înseamnă de fapt un avans de 19 zile la planul pe 7 luni și la cincinalul care va fi realizat, de acest colectiv, cu mult înainte de termen. De menționat faptul că toți indicatorii — capacitatea de utilizare a parcului, a capacității și parcursul mediu zilnic — au fost depășiți, ceea ce asigură pe 7 luni la indicatorul global un avans de peste 7 milioane to/km. Se remarcă, de asemenea, obținerea a 300.000 lei economii la prețul de cost. 48 milioane lei producție suplimentară Metalurgiștii și chimiștii de la U.M.M.N. raportează noile lor succese pe linia sporirii producției marfă, îmbunătățirii calității produselor și sporirii gradului de valorificare a materiilor prime. Se remarcă în primul rînd producția suplimentară la cupru convertizor și alte metale, ca urmare a reducerii timpului planificat de staționare a cuptoarelor în revizia generală și folosirii din plin a instalațiilor și agregatelor. Aceste fapte ale oamenilor, stăpîni ai marilor cuptoare, au făcut să fie realizate sarcinile de plan pe 7 luni cu 11 zile mai devreme, ceea ce a făcut posibilă realizarea unei producții suplimentare de peste 48 milioane lei, respectiv 61 la sută din angajamentul anual luat la producția peste plan. Cu două luni Colectivul întreprinderii ,,Seineanu" a hotărît să realizeze sarcinile actualului cincinal în 4 ani și jumătate, ceea ce i-a mobilizat pe toți muncitorii și specialiștii la materializarea unui ansamblu de măsuri, prin care să obțină în fiecare lună producții suplimentare mai devreme la drojdie și oțel alimentar. Printre acestea se numără măsurile, , eforturile de a atinge rapid parametrii proiectați la capacitățile date anul trecut în funcțiune, și — lucru ce merită a fi consemnat — instalațiile au atins acești indicatori cu 2 luni mai devreme. Acest fapt, ca și abnegația în muncă a colectivului au făcut ca la încheierea celor 7 luni să se poată raporta realizarea peste plan a unei producții de 46.000 kg drojdie comprimată și 124 kl oțel alimentar, ceea ce face ca depășirile valorice să fie de peste 220.000 lei. EFORT COLECTIV MULTILATERAL pentru valorificarea masei lemnoase „O problemă esențială ce se pune în cincinalele următoare, — se subliniază în Raportul tovarășului Ceaușescu la Conferința Națională a partidului, — este asigurarea unui grad înalt de prelucrare a materiilor prime în așa fel încît să sporească de cîteva ori valoarea produselor obținute..." Evident, această indicație se referă și la industria lemnului, bogăție importantă a țării. Referitor la această problemă, în condițiile județului nostru, i-am solicitat tov. ing. Gheorghe Griinstein, director general al C.E.I.S. Sighetu Marmației, delegat la Conferința Națională a partidului, să ne expună părerile. — Conferința a stabilit jaloanele dezvoltării economiei pentru următorii ani. Cum va evolua această ramură importantă a economiei județului nostru? — Conferința Națională a partidului, prin Raportul tovarășului Nicolae Ceaușescu, prin dezbaterile și hotărârile adoptate, a prezentat sarcinile actuale și de viitor, căile ce le avem de urmat pe drumul dezvoltării și ridicării patriei noastre la nivelul țărilor avansate. Cu chibzuință și simț de răspundere, pe baza resurselor materiale și umane de care dispunem, s-a conturat programul de dezvoltare economică pînă în anul 1990. Desigur, și în industria lemnului cunoaștem sarcinile cincinalului, iar pentru perioada următoare ni s-a solicitat să efectuăm studii de prognoză și să ne spunem părerea, să jalonăm posibilitățile și rezervele de care dispunem. Se prevede, în general, dezvoltarea accentuată a acestei ramuri a economiei Voi preciza că volumul județului, masei lemnoase exploatate se va menține la posibilitățile de creștere, dar aceasta se va face în condițiile creșterii ponderii lemnului mai subțire, exploatat din pădurile secundare și prin operațiuni culturale. Voi mai menționa că în acest context va înregistra o sensibilă scădere volumul rășinoaselor. Dar în aceste condiții T. TOHATAN (Continuare în pag. a 3-a) O hotărîre a Consiliului de Miniștri privind Majorarea salariului tarifar minim Ca urmare a celor hotărâte de Conferința Națională a Partidului Comunist Român cu privire majorarea salariilor, Consiliul de Miniștri a adoptatat o hotărîre în care se prevăd următoarele: 1. — cu începere de la 1 septembrie 1972, salariul tarifar minim se stabilește la 1.000 lei lunar, cu o creștere de 25 la sută față de salariul tarifar minim de 800 lei stabilit în luna mai 1970. Salariile tarifare lunare între 801 și 1.000 lei se vor majora în medie cu circa 13,2 la sută, în mod diferențiat, pe grupe de salarii tarifare, prevăzîndu-se creșteri mai ridicate pentru personalul cu salariile tarifare cele mai mici. De aceste majorări de salarii va beneficia un număr de circa 1.160.000 salariați. 2. — Pentru a se putea asigura diferențierea în continuare a salariilor tarifare în raport de gradul de calificare a personalului, chiar și în perioada de trecere de la actuala majorare a salariilor mici la majorarea prevăzută pentru anul 1973 pentru toate celelalte salarii, se vor aduce unele corecturi la salariile între 1.000—1.180 lei, urmînd ca majorarea propriu-zisă a salariilor acestei categorii de personal precum și pentru restul salariaților să se facă, pentru prima etapă din cincinal, în anul 1973. 3. — In scopul aplicării prevederilor acestei hotărîri, se va aloca, pentru perioada 1 septembrie — 31 decembrie 1972, un fond de salarii suplimentar de 1.130 milioane lei, ceea ce reprezintă, la nivelul unui an întreg, un fond suplimentar de 3.390 milioane lei. 4. — Salariații care, ca urmare a majorării sau corectării salariilor tarifare vor avea salarii tarifare ce vor depăși plafonul de salariu în raport cu care se acordă transportul gratuit, vor beneficia în continuare de acest drept, în condițiile stabilite anterior aplicării acestei hotărîri. De asemenea, se majorează plafonul de la 1.800 lei la 2.200 lei venit lunar net al ambilor părinți, pentru acordarea burselor în învățămîntul de cultură generală și de artă, precum și din institutele pedagogice de învățători și educatoare și de la 2.100 lei la 2.500 lei pentru acordarea burselor în învățămîntul superior. Majorarea salariului tarifar minim pe economie și creșterea cu precădere a salariilor mici exprimă preocuparea continuă a partidului și statului pentru îmbunătățirea condițiilor de trai materiale și culturale ale populației. Aceste măsuri vor contribui la mobilizarea maselor de oameni ai muncii la realizarea și depășirea sarcinilor care decurg din documentele aprobate de Conferința Națională a Partidului Comunist Român din 19—21 iulie 1972 cu privire la îndeplinirea înainte de termen a prevederilor actualului cincinal, la creșterea ritmului de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România. Intîlnirea prietenească a conducătorilor unor partide comuniste și muncitorești La 31 iulie 1972, în Crimeea a avut loc o întîlnire a conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești din țările socialiste aflați într-o scurtă vacanță în Uniunea Sovietică. La întîlnire au participat: T. Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, președintele Consiliului de Stat al R.P. Bulgaria, G. Husak, secretar general al C.C. al PC. din Cehoslovacia, E. Honecker, prim-secretar al CC. al P.S.U.G., J. Țedenbal, prim-secretar al C.C. al P.P.R.M., președintele Consiliului de Miniștri al R.P. Mongole, E. Gierek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P.. N. Ceaușescu, secretar general al P.C.R., președintele Consiliului de Stat al Republicii Vedere generală a noului complex balnear cărui Inaugurare a avut a loc duminică la Ocna Șugatag. Socialiste România, J. Kadar, prim-secretar al C.C. al P.M.S.U., L. S. Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., N. V. Podgornîi, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. In timpul întîlnirii a avut loc un fructuos schimb de opinii privind desfășurarea construcției socialiste și comuniste și dezvoltarea continuă a colaborării multilaterale a statelor socialiste. Au fost discutate, de asemenea, probleme internaționale actuale. Intîlnirea conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești s-a caracterizat printr-o deplină înțelegere reciprocă și unitate de vederi în toate problemele discutate și s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească. La întîlnire au participat: K. F. Katușev, secretar al C.C. al P.C.U.S., A. A. Gromîko, K. V. Rusakov, membri ai C.C. al P.C.U.S., A. I. Blatov, activist cu funcție de răspundere din C.C. al P.C.U.S., R. Frelek, membru al Secretariatului C.C.^ al P.M.U.P., M. Balev, membru al C.C. al P.C. Bulgar, C. Mitea, membru al C.C. al P.C.R., V. Eberlein, membru al Comisiei Centrale de revizie a P.S.U.G. C.C. al P.C.U.S. a oferit o masă în onoarea participanților la întîlnire. Actualitatea internațională . Scrisoarea reprezentantului României la O.N.U., adresată lui Kurt Waldheim . Un sprijin prețios Ziarul „Nhan Dan" despre consfătuirea de solidaritate cu lupta poporului vietnamez a reprezentanților partidelor comuniste și feșii din Europa muncitor Declarația R.P.D. Coreene guvernului . Vizita în portul Sevastopol a unuiment de nave ale detașarmei militare române ma O $ 0 încordare în Irlanda de Nord >0^000 oooooooooo oooooo ^ <XXr0O00OG6000<X><XXX>OO0 CONTRASTE PE OGOARE La unii grîul în magazii — la alții în spice Bătălia pentru strângerea recoltei de cereale păioase a atins în multe părți cele mai înalte cote. însuflețiți de documentele Istoricei Conferințe Naționale a partidului, cooperatorii, mecanizatorii, toți lucrătorii de pe ogoare sînt cuprinși în marea întrecere pentru înfăptuirea mărețelor obiective stabilite de partid. La Lucăcești, de pildă, cu ajutorul mecanizatorilor cele 283 tone grîu și secară au ajuns în întregime în magazii. Cu asemenea performanțe se pot mîndri azi și cooperatorii din Groși— Baia Mare, Săbișa și încă din cîteva unități unde se adună recolta de pe ultimele hectare. La Cicîrlău, după cum ne spunea cu bucurie Maria Greble, inginer șef la această unitate, 80 la sută din recoltă se află la loc sigur, în magazie. Pînă la data de 4 august strângerea recoltei va fi în întregime terminată. Cea mai mare satisfacție o constituie însă faptul că recolta medie este de 2700 kg grîu la hectar, adică cu o depășire de 1000 kg/ha față de plan. Azi, spunea inginera, terminăm și livrările către stat. — Și noi terminăm peste o zi, două, strângerea recoltei spunea Aurel Pop, inginerul șef al cooperativei agricole din Seini. Combina „Gloria" și mecanizatorii s-au acoperit de glorie prin cele 2800 kg grîu adunat în medie de pe fiecare hectar. Aceasta a permis cooperatorilor să livreze statului în plus 61 tone grîu, în contul porumbului. Despre asemenea rezultate bu(Continuare în pag. a 2-a) in sezonul estival Călător pe traseele turistice Drumuri și trasee turistice... Vara își etalează din plin frumusețile ei, iar din ambianța Încărcată și trepidantă a urbelor, oamenii caută un loc de „evadare", fie și pentru cîteva ore, la iarbă verde sau la umbra pădurii. Alături de miile de localnici, amatori de drumeții, punctele turistice, locurile de odihnă și agrement ale județului nostru sunt vizitate In aceste zile de sute și mii de oaspeți din toată țara și din străinătate, dornici de a face cunoștință cu frumoasele meleaguri maramureșene. O vizită la un punct turistic, o ieșire în mijlocul naturii, constituie pentru oricine un minunat prilej de reconfortare și refacere a forței fizice și intelectuale Această refacere este întregită, capătă noi valori numai atunci cînd la dispoziția vizitatorilor stau mijloace adecvate care să-i facă să se simtă bine, iar comerțul să se affe în permanență „pe fază" cu toate cele de trebuință. Corespund acestor cerințe mijloacele puse la îndemîna oaspeților și vizitatorilor în acest sezon estival? Investigația noastră o întreprindem pe o întinsă zonă turistică, vizitind unități comerciale, locuri de popas și agrement cu o largă căutare pentru acest anotimp. Consecințele improvizației Localitatea Mesteacăn, un sat la poarta dinspre Cluj a județului nostru. Șoseaua asfaltată străbate mai întîi cîmpii și livezi mănoase, apoi șerpuiește printre frumoase păduri de fag. La o răscruce de drumuri, o poiană cu pajiști verzi și izvoare limpezi, îți dă imaginea unui loc de o rară frumusețe. In acest cadru natural a fost creat, cui ani în urmă, un loc de popas pentru turiști — braseria Mesteacăn. Vineri, 14 iulie, o zi cu soare torid. Pe la amiaza zilei, la umbra copacilor și sub umbrarele special amenajate se aflau zeci de turiști veniți din toate colțurile țării. La braserie, plăcinta creață cu brînză este caldă și gustoasă. La braserie se mai găsește o gamă largă de produse răcoritoare, dulciuri și băuturi. In afară de acestea ce altM. TRIFOI (Continuare în pag. a 2-a)