Pentru Socialism, martie 1973 (Anul 23, nr. 5935-5961)

1973-03-21 / nr. 5952

I Anul XXIII nr. 5952 Miercuri 21 martie 1973 4 pagini— 30 bani 1 mm RECENTEI PLENARE A C.C. AL P.CJ SPORESC RÎNDURILE CELOR CE URMEAZĂ CHEMAREA MINERILOR DE LA BAIA BORȘA PENTRU„Cea mai bună brigadă in întrecerea ” Schimbul textiliștilor condus de ajutorul de maistru Ioan Buboi, (Filatura de bumbac) e înființat de anul trecut, iar anul acesta a fost reorganizat, incit astăzi cei 40 de componenți ai schimbului sunt direct răspunzători și hotărăsc soarta producției filaturii în faza finală de bobinat-livrare pe schimbul lor. Tinerii — fete și băieți — nu au la ..activ" cine știe ce bravuri, dar toți sunt ambițioși și hotărîți ca, în contextul sporirii producției și a Ungerii parametrilor, sa dovedească capacitatea și buna lor pregătire. Pornind de la faptul că în primele două luni din acest an au depășit producția ce le revenea cu peste 1 la sută, tinerii textiliști se obligă — să treacă din luna aprilie la sistemul de muncă în acord (norme asimilate), iar din trimestrul II la munca în acord global; — pe această bază va fi depășit planul fizic în medie cu 2,5 la sută; — formația va răspunde de calificarea a 10 tineri textiliști pe ciclu, astfel că după patru luni aceștia să ajungă să-și realizeze normele: reducerea la jumătate, față de prezent, a bobinelor cu defecțiuni, a remedierilor, iar în condițiile triplării producției,acestea nu vor depăși 0,5 la sută din producția obținută. Obiective majore și-au fixat textiliștii în ce privește întărirea disciplinei tehnologice și a muncii, creșterea simțului de răspundere, a conștiinței muncitorești, etc. Cuvîntul textiliștilor: „COTE ÎNALTE ALE CALITĂȚII ȘI EFICIENȚEI” Autocoloana Băiuța S. M. T. F. Tîrgu Lăpuș Alcătuită din oameni care depun eforturi stăruitoare pentru a asigura îndeplinirea ritmică a sarcinilor de transport, autocoloana Băiuț s-a impus în viata colectivului sectorului de mecanizare a transporturilor forestiere din Tg. Lăpuș cu rezultate care o situează pe primul loc în întrecerea ce se desfășoară în îndeplinirii , vederea lor actualului sarcinicincinal înainte de termen. Pe primele luni din acest an, ea a îndeplinit planul in proporție de 100,4 la sută la tone kilometrice, a realizat în proporție de 101,6 la sută coeficientul de utilizare a parcului, iar indicele de productivitate l-a depășit cu 6,2 la sută. Pe baza acestor rezultate, colectivul autocoloanei, căutînd să traducă in viată hotăririle recentei Plenare a Comitetului Central al partidului și a Conferinței Organizației dețene de partid, auhotărît să se atașeze a întrecerii pornită în județ, la chemarea lansată de minerii de la mina Burloaia — Baia Borșa, pentru titlul de „Cea mai bună brigadă in întrecerea socialistă”, cu obiectivul central de a lucra cîte 2 zile pe lună cu benzină economisită. Totodată, după cum rezultă din scrisoarea, semnată in numele coloanei colectivului de către Gavril Petruț, aceasta va realiza în 1973 un volum anul de transport cu 1 la sută mai mare decit cel planificat- va îmbunătăți coeficientul de utilizare parcului cu 2 la sută a față de cel planificat și va realiza beneficii suplimentare în valoare de 50.000 lei. C. A. Sighetu Marmatiei — fabrica de mobilă curbată Alăturîndu-se chemării la întrecere, lansată de brigada de mineri din Baia Borșa, muncitorii secției de mobilă curbată din cadrul platformei C.I.L. Sighetu Marmatiei, întruniți recent într-o consfătuire de lucru și au formulat o serie de noi și importante obiective ale întrecerii pe acest an în vederea realizării sarcinilor de producție la nivel maximal. Muncitorii sectorului de mașini, în numele cărora semnează brigadierul Nicolae Ardeleanu, maistrul mecanic Ștefan Radoș și ing. Gheorghe Zăgreanu, șeful de secție, și-au asumat următoarele obiective: depășirea producției de marfă și de mobilă cu 200.000 lei față de sarcinile maximale stabilite prin planul de stat pe 1973; diversificarea producției și asimilarea de 3 noi produse Așadar, unele mașini stau, altele circulă în gol. Ne întrebăm cine va plăti staționarea, mersul în gol, consumul de benzină uzată? Trebuie să fie clar că tovarășii de la Șantierul I.C.T. Borșa destinate pentru export; mecanizarea unor operații de prelucrare în atelierele secției, prin confecționarea de utilaje și dispozitive cu înaltă productivitate cum ar fi: mașină pentru curbat spătare, mașina de zimțuit, circular dublu de retezat etc., creșterea indicelui de valorificare a masei lemnoase cu 1 la sută, prin executarea de produse din lemn de dimensiuni mici, prelucrarea resturilor de debitare în elemente și repere pentru scaune de diferite dimensiuni; asimilarea unor tehnologii moderne de finisare a scaunelor cu coloranți de nuanțe diverse și cu lacuri mate; reducerea consumurilor specifice de materiale lemnoase și auxiliare, prin care să rezulte o economie de 100 m.clețuri de mobilă și circa 500 kg nitrolac. vor trebui să deschidă punga din moment ce n-au deschis ochii, nu s-au îngrijit să asigure de lucru mașinilor solicitate! T. IUSTIN Pano i de onoare. Lucreția Pop de la Filatura Baia Mare. de bumbac din Aceasta e coloana de mașini care în plină zi de muncă n-a lucrat nimic. mașinile, stau șoferii. Pe banii cui ? Borșa, zi de martie, la ora primului. Oameni cu treburi aleargă intr-un dute-vino continuu. Deși e iarnă și zăpadă mare, pe șantiere, in întreprinderi și ateliere, se muncește normal. Contrastantă e doar acalmia aparentă în sectorul de transporturi rutiere. Privim mai atent și constatăm că o coloană de autobasculante stă pe dreapta în așteptare. Stau mașinile, stau șoferii. Pe banii cui oare? Un conducător auto ne indică sursa de informare, șeful de coloană Ioan Chiș. — De ce vă stau autobasculantele? — Bine că mă întreabă cineva despre mașini (?!)... Stau fiindcă beneficiarul la care avem plan de stat — Șantierul I.C.T., nu are nevoie astăzi de mașini, nu ne-a creat condiții de lucru pentru ele ... Aflăm că vreo zece mașini planificate la transport de balast stau din cauză că s-a stricat excavatorul. La sediul Șantierului I.C.T. stăm de vorbă cu tovarășul Mihai Tomuș, omul care se ocupă cu dirijarea autocamioanelor. — Excavatorul s-a stricat ieri seară, de ce n-a fi anunțat să nu vă trimită mașini astăzi? — Păi, șeful de coloană a făcut planificarea fără să țină cont de necesitățile noastre ... —... S-avem iertare, intervine șeful coloanei, ieri seară s-a depus necesarul de mașini și șantierul l-a acceptat. — Acea planificare a fost făcută fără noi, o tine morțiș tovarășul Tomuș. — O aveți aici, o am și eu, să se confruntăm intervine șeful de coloană... Le confruntăm. Sunt identicei ... Atunci? — Am crezut că se va repara excavatorul... Tocmai în toiul controverselor, un birou intră doi conducători auto cu o altă veste: „Am fost trimiși în cariera Săcel, dar n-au piatră așa că am venit să ne dați de lucru". Alte mașini deci se plimbă în gol pentru că cel care dirijează mașinile nu este informat că în carieră nu există piatră! T Raid-ancheta In mai multa cooperativa agricole s CE SE ÎNTREPRINDE PENTRU APLICAREA ACORDULUI GLOBAL? • Cînd totul este bine pus la punct • Cooperatorii să știe cu lux de amănunte cit trebuie să producă, ce drepturi li se cuvin • Cooperatorul Gheorghe Bota din Suciu de Jos: „La noi nu s-a făcut aproape nimic cu acordul global" . Organele agricole județene, consiliile de conducere și specialiștii din cooperative să treacă neîntîrziat la aplicarea acordului global în deplină concordanță cu prevederile Hotărîrii recentei Plenare a CC. al P.C.R. Dată fiind experiența pozitivă acumulată de către unele unități agricole în organizarea și retribuirea muncii în acord global, cu prilejul adunărilor generale de sfîrșit de an, cooperatorii și conducerile cooperativelor agricole au hotărît să-și însușească și să aplice — fără excepție — această formă de cointeresare materială cooperatorilor și stimularea activității agricole. Prevederile din Hotărîrea recentei Plenare a C.C. al P.C.R. cu privire la organizarea și retribuirea muncii în agricultură au fost primite cu deosebită satisfacție, constituind un puternic stimulent pentru sporirea producțiilor agricole. Ce s-a întreprins pînă acum în această privință în unități? Cum evoluează și la ce nivel au ajuns pregătirile necesare pentru aplicarea acordului global ? Sîunt întrebări al căror răspuns vom încerca să-l formulăm ,cu ajutorul constatărilor desprinse dintr-o recentă investigație în mai multe unități. C.A.P. Suciu de Sus. Cu inginerul Valentin Bocănescu, specialistul și președintele cooperativei agricole de aici, n-am reușit să ne întîlnim. Era plecat, împreună cu brigadierii și cu o echipă masivă de cooperatori la individualizarea suprafețelor de terenuri care urmează să beneficieze de un amplu complex ameliorativ. In lipsa lor însă, tovarășul Ioan Cîrligeanu, secretarul comitetului comunal de partid, ne-a reliefat că pregătirile necesare pentru adoptarea sistemului de lucru în acord global sunt în întregime definitivate. Terenul afectat culturilor cerealiere, plantelor tehnice și celor de nutreț a fost de mult repartizat și dat în primire la cooperatori. La rîndul lor, aceștia cunosc în detalii tehnologia aplicării acestui sistem de retribuire, sunt la curent atît cu drepturile, cit și cu atribuțiile pe care le au. De altfel, imediat după adunarea generală, cooperatorii de Mircea POP Mihai TRIFOI (Continuare in pag. a 3-a) Sensul angajării pionieriei In urma activității de îndrumare și control pe care a desfășurat-o in județul nostru timp de 10 zile, în care perioadă a participat , la numeroase activități educative ale copiilor, tovarășul conf. univ. VIRGIL RADULIAN, președintele Consiliului Național al Organizației Pionierilor, a răspuns cu solicitudine intrebărilor noastre. Publicăm dialogul in pagina a 3-a. Interviu realizat de Gh. SUSA ÎN DEZBATERE PUBLICĂ : Proiectele de legi privind construcția de locuințe și administrarea fondului locativ Plenara C.G. al P.C.R. din 28 februarie—2 martie a discutat, aprobat și supus dezbaterii opiniei publice proiectele unor importante acte normative, așa cum sunt proiectul Legii privind dezvoltarea construcției de locuințe și proiectul Legii privind administrarea fondului locativ. Perfecționarea legislației locative, în etapa actuală are, pentru noi toți, o importanță deosebită. In municipiul Baia Mare, de pildă, au fost construite din fondurile statului peste 13.000 de locuințe, iar pentru acest an sunt prevăzute a se construi încă 532 de apartamente. 60 din acestea vor fi date în folosință în această lună. Datorită amploarei construcției de locuințe — manifestare vie a grijii față de om — era și firesc ca legislația locativă să sufere perfecționări dată fiind multitudinea de relații contractuale, de credite și administrare a spațiilor. Aceasta cu atît mai mult cu cit ,pină acum nu erau stabilite clar situațiile și condițiile în care se poate face subînchirierea spațiilor din locuințele proprietate de stat și închirierea spațiilor din locuințele proprietate personală, pentru a nu îngădui specula din partea unor elemente profitoare, ceea ce contravine cu normele eticii și echității noastre socialiste. Pentru a preveni specula și a o lichida cu desăvârșire, proiectul Legii privind administrarea fondului locativ și reglementarea raporturilor dintre proprietari și chiriași, prevede la art. 17, lit. a și lit. b condițiile în care locatarii din locuințele statului pot subînchiria o parte din suprafața locativă a locuinței. De asemenea, se precizează că închirierea și subînchirierea se vor face numai pe bază de contracte încheiate în formă scrisă și pe baza tarifelor de chirie legale, sub controlul consiliilor populare. Noi am făcut, cu cîtva timp în urmă, controale, atît în locuințele proprietate de stat, cita și în locuințele proprietate personală, unde am întîlnit situații de-a dreptul ieșite din comun, speculanții găsind și folosind în interesul lor diferite „variante“ de subînchiriere și închiriere a spațiilor. Față de aceștia am luat și vom lua măsuri drastice. Apreciez în mod deosebit stipularea privitoare la încălcarea dispozițiilor prevăzute la art. 17, încălcare care constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 la 3.000 lei. De asemenea, se precizează în continuarea acestui articol, atrăgînd atenția speculanților și tuturor acelor care vor să obțină „beneficii" de pe urma locuințelor, că subînchirierea fără contract scris, în scopul vădit de a ocoli aplicarea dispozițiilor prezentului articol, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă. Vede oricine, chiar aruncînd o privire asupra Băii Mari, că statul nostru face eforturi sporite pentru a construi cît mai multe locuințe și cu mai bune, manifestînd o grijă deosebită față de om, față de nevoile sale. De altfel, acest lucru reiese clar și din proiectele de Lege aflate în dezbatere. Intre altele, aș aminti că această grijă se manifestă și prin îmbunătățirea normei locative pentru locuințele din fondul statului, normă care a fost mărită de la 8 m.p. suprafață locuibilă, pentru fiecare persoană, la 10 m.p., chiria pentru spațiul excedentar scăzînd. La fel, chiria reprezintă un procentaj redus din salariu. Prevederile proiectului de Lege referitoare la condițiile de subînchiriere și închiriere a spațiilor din locuințe pun în evidentă grija pentru instaurarea normelor de etică și echitate socialistă în acest domeniu. Toate acestea sunt de natură să dea un nou imbold oamenilor muncii în lupta pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Ing. Mihai FEHER, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular municipal Baia Mare » va informațiF • In organizarea Agenției române de impresariat artistic azi și mîine în sala cinematografului „Dacia" are loc un concert de muzică ușoară, la care își dau concursul Marina Voica, Gioni Dimitriu și formația vocal-instrumentală „Savoy". • Formația de teatru a căminului cultural din Băsești, după premiera la sediu, a prezentat în deplasare, în fata publicului spectator din Băița de sub Codru, piesa „Doctor în filozofie" de B. Nușici, în regia învățătorului Dumitru Pop. Spectacolul a fost primit cu interes de săteni. (De la Ambrozie Pop, corespondent voluntar). Duminică la Copalnic Mănăștur, comună fruntașă în acțiunea de donare a sîngelui, a avut loc, în fața unui numeros public, o întîlnire între donatori și primitori, organizată de Comisia județeană de Cruce Roșie, în colaborare cu Centrul județean de recoltare și conservare a sîngelui. Despre importanța donării de singe a vorbit dr. Ion Vlad, șeful centrului. (De la Edita Börthe [UNK] Baia Mare). • Recent la căminul cultural din Finteușu Mare a avut loc un program artistic prezentat de formația căminului din localitate. Programul a cuprins piesa „Piatra din casă" de Vasile Alecsandri, o suită de dansuri populare, recitări și soliști vocali de muzică populară. Spectacolul s-a bucurat de un deosebit succes. • Filiala Maramureș a A.C.R. ne informează că înscrierile pentru vizionarea meciului de fotbal R.P. Ungară — Austria din cadrul calificărilor pentru campionatul mondial (în 29 aprilie 1973 la Budapesta) se mai pot face pentru posesorii de autoturisme pînă sîmbătă 24 martie a.c., ora 14, la sediul O.J.T.—A.C.R. de la • hotelul Gutînul. Se asigură bilet la meci, ■ turul orașului cu autocarul, vizitarea Parcului veseliei, cazare și masă. Costul excursiei este de 317 lei pentru posesorii de auto și 479 lei pentru însoțitori. • O.J.T. Maramureș și Filiala A.C.R. ne informează că posesorii de autoturisme, care doresc să-și petreacă concediul de odihnă în străinătate, cu asigurarea serviciilor individuale se pot înscrie la O.J.T.— A.C.R. (hotel Gutinul), numai pînă la data de 1 mai a.c. Informații la telefon 11043, 13299. • Mîine, la ora 16, pe stadionul „23 August" din Baia Mare, echipa de fotbal Minerul va susține ultimul joc de verificare în compania formației C.I.L. Sighetu Marmatiei. Rubrică realizată de A. ȘUTH 1