Presa, decembrie 1923 (Anul 1, nr. 238-263)

1923-12-08 / nr. 244

Arm! ! no, 741 "" "".... 6 PAGII« — 2 Liiliiiiiiiii«iîwilii IIh ........................ Directori • CONST. MUIE, E. D. FAGURE ^~u2asMMMaE$BM<ffiă6pf88B8a^«^^yaM6aaiiaâiai TELEFON x Direcția 53/73 și 58/75. ~ Redacția E3/74. — Administrația 10 60 REDACȚIA $1 ACMmiSILI&lstA. BUCUREȘTI, STR. SARIVDAR 12 S’A DESCHIS MARELE MAGAZIN MI BONHEUR DE DAMEL STRADA LIPSCANI NO. 42 bis asortat cu ultimele creațiuni pariziene în mătăsuri ,lenajuri, catifele etc. •V Mari vagoane de pânzării, Articole de mobile, încălțăminte etc. Presuri e^cepflosiri de redusa și absolut fina AFACEREA falsificatorilor de bancnote te ceescid Fabrica de begaiguatart Punerea in urmărire a unor studenți Iad. B. —Afacerea fabricărei de bancnote oferă zilnic noni surprize. Cineva care cunoaște afacerea ne asigură că instrucția va descoperi tucruri senzaționale. După primele cercetări căt a putut transpira se pare că suntem în ajunul unor grave constatări. Este vorba de o fabrică de diplome de bacalaureați. Diplomele false au fost eliberate unor tineri cari pa baza lor studiază actualmente în străinătate. Instrucția va avea mult de lucru în această direcția. Deocamdată putem anunța că anumite telegramaj au fost trimise la diferite consulate române din străinătate, pentru a cerceta diplomele unor studenți de acolo. Credem a ști că s'ar fi telegrafist la Viena, pentru Chemarea în fără a unui student O... din sați care a fost fabricat bacalaureat. Alte chemări și cercetări sunt la curs de efectuare. Instrucția păstrează o discreție severă. Nu va trece mult și se vor putea publica amănuntele acestei noui și senzaționale afaceri în strânsă legătură cu bancnotele false. Cererile studenților mediciniști din Iași , IAȘI. 6. — La decanatul facultăței de medicină s-au primit două propuneri din partea studenților în medicină înscriși în anul trecut. Prima întâmpinare, care are cele mai multe semnături, este aceea a studenților care cer consiliului facultății de medicină recunoașterea frecvenței anului precedent și acordarea unei sesiuni de examene în Februarie, lucru care a și fost aprobat încă acum câteva luni. A doua propunere semnată de un număr mai restrâns de studenți cere menținerea deciziilor Senatului universitar prin care frecvența anului precedent a fost luată în considerare. Ei susțin că fără să fi lucrat în laboratoriile institutului de anatomie, examenele nu pot fi decât un simulacru. Ambele întâmpinări vor fi aduse în discuția consiliului profesoral al facilitatei de medicină în ședința de Sâmbătă. Se asigură că membrii consiliului își vor menține ultima deciziune prin care recunosc valabilitatea frecvenței incomplecte a anului precedent și acordarea unei sesiuni extraordinare de examene în luna Februarie. Un părinte își omoară ietia cu o palma Iași. 6. — Ni se comunică din Chișinău că în stația Calimska s'a întâmplat următoarea nenorocire : Vasile Lozovanu din com. Schinoasa pe când aștepta împreună cu o fetiță a sa de 7 ani trenul de Galați, copila se juca mereu și alerga pe peronul gărei și aduna petricele de pe lângă linia ferată, un tren de marfă. In momentul acela intra In gară Tatăl a strigat atunci fetiței să vină la el însă copila a continuat să se joace și să adune petricele. Tatăl înfuriat se duce atunci la ea, o apucă de ceafă, și i-a dat o palmă așa de puternică peste față incât fetița a căzut jos și a murit peste câteva minute. Misteriosul asasinat de pe șoseaua Ciurea-Iași Cercetările parchetului lați. 9.=• la cabinetul 2 de instrucție au cntinuat azi d a cercetările cu privire la senzaționala afacere cunoscută sub numele „Asasinul din misteriosul automobil de pe șoseaua Ciurea-Iași“. Datorită precauțiunilor luate de complicii săi investigațiile judelui instructor Întâmpină dificultăți la fiecare pas. Circulă mai multe versiuni cu privire la această afacere deocamdată înconjurată de mister MISTERIOSUL AUTOMOBIL PAREAN DIN JUD. VASLUI Cum aproape toate informațiile dobândite la primele cercetări Îndreptau mersul cercetărilor In anume localități din cuprinsul jud. Vaslui, d. jud. Zaharia a Întreprins investigații in această direcțiune. Mai mulți tineri proprietari rurali din jud. Vaslui au fost citați ca Informatori. Pentru azi vor fi citate alte două persoane tot ca informatori. In curând va defila o serie de șoferi și proprietari din Vaslui In fața justiției. Atunci vor fi prezente mama și sora victimei, precum și sătenii cari au fost martori la scena asasinatului Luni după amiază va fi ascultată mama victimei și o soră mai mate a lui AUTORII CRIMEI ÎNCEP SA FIE DEMASCAȚI A nu a fost citat la instrucție un soldat care se afla în concediu în comuna Giurea și care a văzut automobilul in după amiaza zilei când s'a tâmplat asasinatul. Din declarațiile soldatului s’au stabilit următoarele: Automobila care s-a încrucișat pe E cu căruța țăranului Alexandru era un automobil de culoare .*• In el se aflau trei persoane. In față le volan se aflau doui domni, unul din ei cu o șapcă In cap și îmbrăcat intr'un costum care părea de vânătoare, iar cel de al doilea făcea pe boierul. In fundul mașinei era un domn cu mustața potrivită care ținea alături ,de el o pușcă și care părea să fie cam de 49—50 ani. Cel care a descărcat arma în flăcău a a fost domnul care se afla lângă ce f conducea mașina. Domnul din fundul mașinii în timpul parlamentarei cu Visza i-a dat steva palme. Tatăl lui Vuza e gospodar cu vază la Ciurea și fost primar pe vremuri. * La orele 10 noaptea siguranța totală a primit ordine severe din partea d-lui Romulus Voinescu directorul siguranței generale a statului, să dea tot concursul parchetului de stați pentru a ajuta la descoperirea. D. ministru de interne prin d. secretar de stat Richard Franasovici, s’a interesat de aproape de mersul cercetărilor. Se spune că această chestiune a fost discutată din consiliul de miniștri unde a produs o profundă impresie, șl E vorba să se acorde un premiu aceluia care va denunța sau descoperi pe asasin. Abuzurile dela regionala c. f. r. Cernăuți IAȘI. 6. — Consiliul de războiu a corpului IV de armată a terminat instrucția abuzurilor și incorectitudinilor săvârșite de unii funcționari superiori ai direcției regionale c. f. r. din Cernăuți și a dispus darea în judecată a d-lui inginer Miclescu pentru abuz de puteri, insubordonare și luare de mită. Ordonanța definitivă a fost dată, rămânând să se hotărască termenul de judecată. Acest proces va face senzație, dată fiind înaltul oficiu pe care il o clipa d-l Miclescu in administrația c. i. r, \ Arestarea unui falit la Iași IAȘI. 6. — In luna Mai 1923 comersantul Moritz Trachtemberg cârciumar din Piața Mare a dat faliment și a lăsat pe piață o datorie de 600 mii lei. După faliment el a fugit la Paris. In lipsa lui instrucția a continuat cercetările, emițând manuat de arestare contra lui. Acum 4 săptămâni el s'a întors în București și a plătit din averea lui personală suma de 520.000 lei diferiților săi creditori și apoi a venit la Iași unde s-a prezentat eri la judecată. Procurorul Tribunalului Iași a cerut imediata lui arestare și Trachtemberg a fost imediat arestat. Procesul s’a judecat ori și pentru punerea lui în libertate au luat cuvântul d-nii Omer Popovici Ion Rang și profesor Dem. Alexandrescu. D-nul Alexandrescu roagă tribunalul să elibereze pe inculpat deoarece acesta și-a achitat datoriile din propria sa avere. Tribunalul a amânat ședința pe azi când a declarat arestat pe Trachtemberg și la trimis la arestul preventiv, iar judecarea procesului în fond a fost amânată pentru ziua de 24 Decembrie. Deschiderea Sobraniei bulgare Cine va fi ales președinte Sofia. 6. — Duminică la 9 Decembrie se va deschide Sobrania bulgară. Interesele gravitează pentru moment împrejurul chestiunei președinției la Sobranie, întrucât candidatul Kouleff, un partizan puternic al lui Trankoff, se va lovi üi opoziția celor trei partide burgheze. Nu se știe dacă Regele va deschide în persoană Parlamentul însă opinia publică speră că va reînvia din nou obiceiul, care fusese abandonat din timpul fostului rege Ferdinand. 'Arestarea unui perceptor de Îspidator EL SUSTRAGE PESTE 600 MII LEI PLOEȘTI. 6. — in urma unui denunț ce s’a primit contra d-lui Toma Căonescu, perceptorul circumscriptiei Vălenii de Munte, că ar avea lipsă din cassă o mare sumă de bani." Administrația financiară a județului Prahova a delegat un controlor care a plecat să ancheteze. Din verificarea scriptelor s-a constatat că lipsea din cassă suma de 62.000 lei. In urma acestui fapt perceptorul a fost arestat și înaintat parchetului. Cum Toma Căunescu este cunoscut ca bogătaș la Vălenii de Munte unde are un hotel, o vie și o fabrică arestarea sa a produs senzație. • Pe averea delapidatorului s’a pus sechestru. Ea este în valoare de un milion si jumătate- tari îmber esc?.. Se sporesc orele de serviciu ? Avansările. Pedepse da, dar sporuri da!.. Cei cari au avut ori treburi prin administrațiile publice, au putut constata o vie nemulțumire în rândurile funcționarilor. La casa muncei dela c. f. r. s’a primit o circulară, prin care orele de serviciu se schimbă, făcându-se orar de la 8 dim. la 2 dim. O asemenea circulară s-ar fi dat și la ministerul de războiu și era așteptată cu o mare teamă la ministerul" comunicațiilor. Se știe că până acum orele de serviciu erau în număr de cinci. De altă parte, Statutul prevede 7 ore de muncă pe zi, adică și după amiaza. Funcționarii cred că făcându-se orarul de la 8—2, — adică 6 ore—se intenționează o sporire treptată a orelor de serviciu, până se va ajunge la numărul de ore prevăzut in Statut. Funcționarii sunt foarte ostili aplicării Statutului. Ei spun, — și cu drept cuvânt,— că a se cere unui om să muncească” până la 2 d. a. pentru un salariu ridicol, este o nedreptate. Functionărul care igcuește la periferie și care trebuie să mai aștepte și tramvaiul câte un ceas, va lua deci masa pe la 3 d. a. . In afară de aceasta, capitolele din statut relative la avansări, îndârjesc vizibil pe funcționari. Statulul nu prevede înaintarea automată din 2 în 2 ani, ci institue comisiuni și examene. In fine, noul regulament conține o listă foarte detaliată de pedepse, dar nu prevede un minimum de salariu. In legătură cu aceasta declarațiunea d-lui Vintilă Brătianu, că nu se vor spori salariile decât în caz de disponibilități bugetare, a produs o penibilă impresie printre funcționari. Ei sperau ca noul buget să prevadă neapărat un spor la salariu, întrucât d ministru de finanțe declară în toate ocaziile că d-sa cunoaște starea de mizerie a funcționarilor. • O cunoaște, dar nu o îndreaptă... Cât despre acel oficiu de centralizare a memoriilor și plângerilor pentru sporirea salariilor, funcționarii îl consideră ca un nou pumn de praf svârlit în ochii lor.... Al. B. Revendicările corpului didemic Comitetul de acțiune ales de congresul corpului didactic, s’a întrunit ori la orele 5 d. a. la universitate spre a hotărî modalitatea realizărei revendicărilor formulate de corpul didactic, în congres. NOUĂ MEMBRI COOPTAȚI Comitetul de acțiune găsind că numărul membrilor este prea restrâns, a propus cooptarea a noui membri. Propunerea a fost admisă în unanimitate și au fost cooptați d-nii: I. Clinciu, D. Forțu (Galați) I. Carp (Iași), Fodor (Galați) și Județeanu (Cluj). Unii membri cooptați au făcut parte din comitetul de acțiune ales în congresul din Iunie a. c. dar cari din motive de suspiciune politică din partea guvernului au demisionat în congresul actual. Comitetul actual de acțiune, ținând seamă însă de faptul că, toți acești profesori au fost propuși prin aclamație de congres, a făcut apel la ei de a primi, și de astădată, sarcina colaborării pentru reușita cauzei corpului didactic. audienta LA PRIMUL MININISTRU Comitetul s’a ocupat apoi de audiențele pe care urmează să le aibă cu factorii politici. S’a dat delegație d-lui Emil Răcoviță, profesor universitar, ca în numele comitetului să solicite primului ministru, fixarea unei zile de audiență. Audiența va fi cerută astăzi rămânând ca d. I. C. Brătianu să fixeze ziua primirei întregului comitet. Consfătuirea a luat sfârșit la orele 8. Qjații A Senatorii nu vin la ședințe. Ziarele UȘIERUL. — P Ee pasgedifite, n’a venit nici ui domn sinstl ©*! ‘I PREȘEDINTELE. — Cautâ-I pe acasă șâ spurae în câ esi se voiea să preectul măririi diurnelor s Csarti Daia 8 decemispse 1923 Situația în semnata Berlin, G. (Rador). — Reichstagul se va cupa astăzi, în a treia citire, cu legea împuternicirii și va trece la votarea definitivă a acestei legi. Se crede că Reichstagul nu va fi dizolvat. In caz însă de dizlvare, Reichstagul va trece încă în Decembrie noua lege electorala. In discuția de ori privitoare la legea împuternicirii, socialistul Scheidemann a declarat că partidul său admite legea cu condiția ca drepturile parlamentare să nu fie atinse. Deputatul Haas a declarat din partea centrului că va susține guvernul și că în massele populare nu a fost niciodată dorința mai mare de a se înțelege cu inamicii și în primul rând cu Franța. Insă nu există german care ar admite o știrbire a frontierelor Reichului. Poporul german dorește să se achite de obligațiunile sale în măsura posibilităților de plată și nu poate admite dislocarea unității germane. O lege în contra desfrâului în Bavaria Berlin, G* (R-^dor). Din München se anunță că comisarul general a dispus confiscarea locuințelor desfrânaților și arestarea lor pentru a fi siliți la muncă. Vor fi de asemneea arestați și cei care fac demonstrațiuni si în caz dacă nu sunt bavarezi vor fi expulzați- Ministrul de finanțe Krausneck și-a dat demisia.bavarez Noui acorduri încheiate la Ruhr Berlin. 6. — Reluarea lucrului continuă în bune conditiuni in Ruhr. Marți s’au încheiat noui acorduri cu firmele, care reprezintă o productiune anuală de peste milioane jumătate tone — adică 8 la sută din producțiunea carboniferă a Ruhrului — la care se adaugă Î8 la sută a acordurilor deja înregistrate. Aceste mine vor plăti peste 1 milion și jumătate pentru JCphlensteller, rămasă în urmă. numeroas I arestări la Maneta Berlin. 6. — Ziarul „Welt am Montag“ află in München că acolo s’au operat numeroase arestări politice. Zilelor bavareze li s’a interzis să scrie ceva în această chestiune. Declarațiile primului ministru al Prusiei Paris, 6. — Primul ministru al Prusiei, Braun vorbind în Dieta prusiană asupra situației din teritoriile ocupate, a Prusia nu va renunța declarat că niciodată la drepturile ei de suveranitate asupra Rhenaniei și Ruhrului. Regretă că comitetul de fă împuternicit să trateze cu comisia interaliată asupra chestiunilor economice și sociale, a intrat și în terenul politic. . „ , imifica dispuși sa acorde un împrumut Germaniei Londra, G. (Rador). — Reuter anunță din Washington că delegatul american va înștiința comisiunea reparațiunilor că Statele Unite sunt dispuse, cu condiția ca statele aliate să-i asigure prioritatea, de a acorda un împrumut Germaniei, care va cere autorizare de la comisiune pentru acest împrumut, împrumutul se va ridica până la 70 milioane dolari; jumătate din această sumă o oferă capitaliști] americani. * Londra, G. (Rador). — „Daily Telegraph" anunță că generalul Logan, observatorul american din comisiunea reparațiunilor, are de gând să sondeze pe colegii săi aliați în chestia unui credit de alimente pe care Statele Unite ar fieri încă iarna aceasta Germaniei. Statele Unite ar cere ca aliații să asigure acestui credit prioritatea de plată înaintea tuturor celorlalte datorii care decurg din tratatul de la Versailles. QeiffsrfeSi saMMat la pr@șediția ReichsbanceS Berlin, 6. (Rador). Drectorul Reichsbăncei a propus în unanimitate pe Holfferich ca președinte. O propunere analoagă făcut comitetul central al Băncei a președintelui Reichului și Reichstagului. Edinum zeului si teritoriile ocupate PAkl S. G. (Rador). — Din Duesseldorff se anunță că reluarea lucrului continuă. Nouă societăți miniere au semnat acorduri obligăndu-se de a plăti restanțele de 1 milion 500.000 dolari, impozit pee cărbuni, precum și procentele stabilite în acordurile analoage. Alegerile . Din Anglia Londra,. 6. — (Rador). —Ași au început alegerile în Anglia. După date oficiale numărul alegătorilor se ridică la 18.386.629, dintre care aproape 7.900.000 sunt femei. O statistică stabilește că în această campanie electorală s'au tipărit 109 tone de broșuri și afișe electorale față de numai 17 tone în anul trecut. Când se va cunoaște regyna.În Londra. 6. — Dat fiind că despuirea scrutinelor nu se va termina, în multe circumscripții electorale, nici până la ora 9 seara, rezultatul definitiv nu va putea fi dat decât mâine dimineață. In unele circumscrpiții chiar voturile vor fi numărate mâine dimineață și rezultatul anunțat după a miaz. Șefii tuturor partidelor au adresat astăzi prin presă ultimul apel electoral, care s-a împărțit prin circumscripțiile electorale. Un cussia FS al ministrului Ducele de Devonshire ministrul Coloniilor, a ținut cri seară la Darlinton o cuvântare rezumând situația internațională. Arată că în momentul de față orizontul Europei este mult mai luminat decât era acum câteva luni, întrevede oarecare nădejde că cu ajutorul și cooperarea aliaților și a Statelor Unite se va ajunge la soluționarea problemei despăgubirilor care apasă atât de greu asupra Europei. Dacă actualul guvern rămâne la putere se va strădui să rezolve în mod pacinic și satisfăcător această mare europeană. Este perfect problemă convins că actuala stare industrială a Britaniei nu este decât rezultatul stărei haotice în care se zbate Europa de aâta timp. In cel mai fericit caz va trebui să treacă încă mult timp până când stabilitatea și liniștea să fie restabilită în Europa. Este de părere că propunerile primului ministru oferă perspective pentru îmbunătățirea stărei industriale ,având drept efect și împuținarea lipsei de lucru într-un viitor apropiat. BuĂri la Budapeste Budapesta. 6. — Ședința Secretă a Camerei de acum două zile a avut ca urmare câteva provocări la duel Primul ministru, contele Bethlen, a cerut satisfacție deputatului Ștefan Rakowsky, iar ministrul honvezilor și secretarul de stat Oeza Pronay, au trimis martori lui Rakowsky și deputatului Ludvig Szilagy.