Primăvara, 1922 (Anul 2, nr. 2-52)

1922-01-15 / nr. 3

15 Ianuarie 1922. Norga. Cartea a fost scrisă in timpul răsboiului și distribuită în mii de exemplare atât în Anglia cât și in America, cea in englezește la străini cea in românește la români, astfel Regina prin scris a câștigat pe toți acei cari i-au cetit scrisul ei, a ținea l a România. Hei Doamne, și cum nu, când vezi cu câtă inimă, insuflețitor, dulce, duios și tainic ■ scrie despre țara sa, ea frumoasa și buna Regina a României Mari. Despre mănăstirile pacinice depun munți văi și pădurile umbroase ale frumoasei Românii și despre călugări bărboși din ele. Despre ciobanii și oite lor, despre țăranii și ostașii ei până și despre țigani scrie așa de frumos și dulce încât și soarelui când se apropie sara pare că îi pare rău ca trebuie să apună și să se despartă de raiul de pe pământ, de munții înalți și codrii bătrâni de brazi și de oamenii pacinici și plini de viață de prin satele îngropate in pomi pline de pace și farmec dulce din țara Românească Nu numai românul ci și străinul prinde dor și dragostea de acest pământ românesc. Pentru statuia lui AVRAM IANCU Cât s’a colectat până în prezent — Două vagoane cu alamă — Cât va costa statuia — Unde va fi așezată. Listele lansate de comitetul organizator pentru colectarea de bani, necesari ridicărei statuei lui Avram Ia Arcu la Cluj, au început să sosească, împreună cu banii strânși. Suma totală pe ziua de eri se ridică la 180 mii, rezultată numai dintr’um mic număr de liste, față de cele ce s’au lansat și a căror rezultat încă nu a sosit. Pentru turnarea statuei stabil a dat gratuit două vagoane de alamă, care deaseminea sunt sosite la Cluj. După aprecierile făcute, statuia va costa cam un milion de lei. In curând se va publica pianul și concepția statuei. PRIMAVARA alipite față de 40 licee <confesionale ale concetățenilor noștri de naționalitate străină. Graiul cifrelor este destul de elocvent ca să privim chestuunea învățământului nostru secundar cu toată obiectivitatea, din punctul de veder al armelor de luptă culturală. De aceia trebue să tăcem și lucrăm ca acum ne întrec străinii. Prețurile. Comisiunea superioară de cumpărare, a hotărât sporirea prețurilor actuale de învoială la grâu cu câte 4000 lei la vagon și anume: Lei 23000 loco producător vagonul de 10000 kgr Lei 24000 franco gară vagonul 10000 kgr. Lei 2500 franco șlep vagonul de 10000 kgr. Iar pentru secară s-au stabilit următoarele prețuri: Lei 19000 loco producător vagonul de 10000 kgr. Lei 21000 franco șlep vagonul de 1000000 kgr. Aceste prețuri se vor plăti, atât producătorilor, cât și comercianților, cu începere de la 17 Decembrie 1921, cumpărarea castelului lui Mihai Viteazul, din comuna Buia, județul Târnava-Mare, pentru suma de 500.000 lei și-a aprobat contractele încheiate în ziua de 22 Octomvrie 1921, între dl Constantin Tănăsescu, directorul general de interne din Cluj, ca reprezentant al Statului român pe de o parte, și între actulți proprietar, familia Maurer de Ormos pe de altă parte. Redactor responsabil: Lazar Rusovan fi TÎOÎÎSPART,medic de boale interne specialist in boale de piept, locuește. 5annicolau-mare strada George Lazar. Câte licee sunt în Transilvania și Bănat. Licee de stat 30 de băieți și 8 de fete, licee confesionale 40 de văeți și 6 de fete. in total 70 licee de băeți și 14 licee de fete. Repartizate pe confesiuni cele 46 licee sunt: 2 ort. românești 4. gr. cat. românești 3 romano-catolice 9 evangelice luterane 12 reformate 3 unitare 3 traeiite Cele 38 licee de stat, să presupunem că sunt toate românești sau vor deveni românești cu vremea, împreună cu cele 6 licee confesonate ortodoxe și gr. catolice, ne dau 44 licee românești în Transilvania, Banat și celelalte ținuturi Runiunea de cântări Doina din joc aranjează ziua primă de botez un mare Concert și reprezentațiune teatrală. Se fac mari pregătiri. Banca 1 Casă de Păstrare din Sânnicolaul-mare primește să schimbe și plătească Cecuri in țară și străinătate. In străinătate: Austria, Ungaria, Cehoslovacia, Germania, Jugoslavia, Italia, Franța, Elveția, Anglia. In Banat și Ardeal in orașele: Orșova, Arad, Brașov, Cluj, Caransebeș, Delta, Lugoj, Mediaș, Oradea-Amare, Sibiu, Satul-mare, Târgu-mureș, in București și oricare oraș din România. Tuturor cetitorilor, prietinilor și colaboratorilor noștri le dormi un nou fericit. Leul a fost cotat la Paris 10,25. * Prințul Nicolae al României a sosit la Stockholm unde va studia sistemul de educație fizică suedez. Din capitala Suediei prințul Nicolae va pleca la Cristiania. * Un număr de 14 parlamentari averescani din Basarabia au trecut la d. Take Ionescu și eri au semnat actul de adeziune. Aceștia sunt: Herevet, Miliuciuc, Rusacov, Milanov, Constantinov, Trofimov, Dimov, Fitov, C. Siraev, Bitian, Gerstenberg, Gomaz, Bogos și Dimitru. D. Dogos va intra și în guvern, ca ministru al Basarabei. * Consiliul de miniștri a autorizat <§ m ® croitor de cavaleri Ser ® % n 0 triciu promt neîntrecut. ^ ® Materie de Iaine in ® † depozit propriu. ^ Atelierul meu mechanic din Sânnicolaul german, am onorul a aduce la cunoștință că l-am mutat în casa mea proprie din Strada Sânnicolaul-mare Șandor. Am tot felul de produse mecanice în magazină. Pot îndestula orice pretenziune. Așteptând comenzile onoratului Public, sunt: Cu deosebită stimă: Nicolaie Schuszler Sânnicolaul-mare. Pulcatiie de concurs. La Sindicatul pentru regularea apelor din Torontalul de sus se publică concurs pentru postul unui cancelist (maestru de apa). Pentru funcțiunea aceasta sunt prevăzute venituriile următoare: Salarul anual: Lei 6.600, adaos de scumpete Lei 2.400, bani de cvartir Lei 1.320. — Serviciul acesta este cu drept de pensiune. — Pentru esmisiuni de serviciu pe teritorul Sindicatului primește o diurnă de 30 Lei la zi, în afară de teritoriu diurnă face Lei 60, călătoria în tren (clasa II) sau trăsură grătuita, ca și taxa pentru o trăsura la gară și dela găra. La postul aceasta pot competa toți acei, cari posed o diploma de maestru de apa.— Diploma aceasta se va înainta împreuna cu petiția respectivă , scrisă în limba română, ca și cu certificatele disponibile Comisarului Guvernial a Sindicatului, la Timișoara, Cetate. Str. G. Coșbuc No. 4. pănă cel mai târziu în 31 Ianuarie 1922. Petentul ales va fi doi ani în funcțiune provizorie și coresponzând el în timpul acesta obligamentelor lui, va urma numirea definitivă, socotindu-se anii provizori în pensiune. Timișoara la 3 Ianuarie 1922. Dr. Pompil Cioban Comisar guvernial al Sindicatului pentru regulararea apelor din Torontalul de sus. Cumpăr un căzan de 180 — 225 litri pentru fiert rachiu. Martin Drăgan comerciant Valcani. La Sindicatul pentru regularea apelor din Torontul de sus se publică concurs pentru postul unui secretar sistemizat. Pentru funcțiunea aceasta sunt fixate urmatoarele venituri: Salariu anual Lei 9000: adaus de scumpete Lei 2400, bani de cvartir Lei 1.350. — Serviciul acesta este cu drept de pensiune. — Pentru esmisiuni de serviciu făcute pe teritoriul Sindicatului primește diurna de Lei 40 la zi, iar inafară de teritoriul Sindicatului diurna face Lei 80, bilet de tren (clasa II) sau trăsura gratuita, ca si taxa trăsurei la gară și dela gară. La postul acesta pot competa toți aceia, cari posed un atelde maturitate (bacaleriat), sau achitat de serviciu militar, cunosc limba română verbal și în scris si vorbesc limba maghiară ori germană. Secretarul ales va fi doi ani in funcțiune provizorie și coresponzănd el în timpul acesta obligamentelor lui, va urma numirea definitiva, socotindu-se cei doi ani provizori în penziune. Petitia redactata în limba română se va înainta împreuna cu certificat de botez și atestatul de maturitate, precum și cu documentele privitoare serviciul militar, la subsemnalatul Comisar guvernial până la 31 Ianuarie 1922. Timișoara, la 3 Ianuarie 1922. Dr. Pompil Cioban Comisar guvernial. Timișoara I. Str. G. Coșbuc No. 4.