Progresul, iulie-noiembrie 1867 (Anul 5, nr. 48-90)

1867-10-28 / nr. 81

No. 81. PROGNOAMA PUBLICAŢIUNELOR OFICIALE DIN RESORTUL CURŢEI DE APEL DIN IAŞI IN IASSI prenumeraţiunea se face la Tipografia N. Goldner, uliţa Hiristigiei. Ziarul se publică de la 1—2 coaie pe septâmânâ. Abonamentul pe an 111 lei, pe patru luni 37 lei. Iaşii, Sâmbătă 28 Octomv. 1867. AMUUL V. In districtele României, prenumeraţiunea se face la biurourile postale. inserarea unui rând de 35 litere, costa un leu cursul fiscului. Iaşii 28 Octomvrie. .VESALIUL ! DOMNESC ! Domnilor Deputaţi Resursele estra-ordinare, votate guvernului meu pentru esereiţiulu anului curent fiind restrinsa, nu s au putut acoperi cheltuelile neprevezute fi de o neaparată trebuinţa. Guvernul meu pusa astfel în alternativa de a lasa administraţiunea în părăsire, prin lipsa de credite îndestulătoare pentru unele servicii publice, care nu sufereau amânare safe de a trece peste marginile cifrei acordate de Camera, au fost nevoit în înseşi interesele ordinei publice, aşi deschide orecare credite de strictă necesitate până la finele lui Octomvrie, reservânduşi a cere pentru acestea mobilă de indemnitate, precum şi creditele trebuitoare pâinii la finele acestui an. Convocăndu-vâ astăzi în sesiune extra-ordinară, pentru ca se daţi guvernului meu mijlocele necesarii spre a pute satisface cerinţele diferitelor servicii publice până la finele anului, vâ invită Flor. Reputaţia va ocupa tot de o datei şi de urgenţii, cu următorele proiecte de legi, privitore la poliţia ruralei, lei îmbunătăţirea armelor, la complectarea şi la remonta armatei nostre, la concesiunea unui resouele căi ferate între Suceava, Iaşi, Galaţi şi Bucureşti, menite a da o satisfacere reală, intereselor meu cu samă a României ele dincolo ele Milcovu, pentru care concesiune guvernul meu au şi încheiet o convenţiune provisorie, precum şi la diferitele concesiuni acordate sub regimule trecut, care reclamă o soluţiune cât mai neîntîrdietă. Rifeii să bine-cuvinteze lucrările Domniilor- voastre. Sesiunea estrei ordinara a adunarei deputaţilor este deschisă. Regulamentul pentru aplicarea lege, din 15 Iulie 1866, pentru înstreinarea a parte din bunurile Statului, cuprinde: Art. 11. Comisiunele judeţene, satt delegaţiilor, sunt şi în dreptat a constata prin orice mijloace vor putea, bunurile Statului de categorie a acestora. 1) Locurile şi viile date cu embatic (besmânti, olaştină, dejma) satt diferite alte angajamente, aliate prin comunele urbane şi rurale, şi în deosebi pe moşiele Statului satt altele. 2) . Locurile virane de prin comunele urbane şi rurale. 3) . Viile care sunt satt se pot arenda separat de moşii. 4) . Casele, prâvâliele, magaziile din oraşe şi târguri, ale câroror veniţii anualii nu trece peste 150 galbeni. 5) . Casele, prăvăliile şi magaziile de prin oraşe şi târguri, ale cărortt venit anual de şi ar fi mai mari de 150 galbeni, dară pentru a cârortt restaurare arii trebui sâ se cheltuească sume mai mari de cât venitul anualii. 6) . Morile, pivele, ferestreele satt alte usine de asemenea naturâ, care arii fi isolate eară nu ca făcând parte din domene întinse. 7 . Toate moşiile, livezile de lăuit şi pruni, locurile înfundate, locurile de grădini, munţi de pâşune şi orice alte terene de asemenea natură, dar ale cârortr veniţii anualii nu ar trece peste cifra de 500 galbeni. Art. 12. Particularii, comunele urbane satt rurale, şi orice alte Stabilimente publice satt private, care aici poseda vre-unul din bunurile Statului, notate mai sus, sunt ţinuţi a presenta comisiunelor judeţene în originalii titlurile satt documentele ce vor avea pentru posesiunea lor. In casa de opunere, comisiunele judeţene sunt în drept a cere procurorului local urmărirea înaintea Tribunalului. Art. 13. Arendaşii moşiilor şi Statului, pe care se afla locuri şi vii date cu embaticu, olaştină sau diferite alte angajamente şi de care se bucură prin contractul de arenduire, sunt datori a presenta comisiunelor, în terminin de una lunâ de la data notificaţieî ce li se va face de către dânsa, liste detailate şi nominale despre toate persoanele ce posedtă asemenea locuri. Art. 14. Avocaţii publici, silvicutorii, paznicii de hotarâ, pădurarii şi orice alţi agenţi ai Statului, sunt obligaţi sub penalitatea destituirei, de a da tot concursul lor comisiunelor şi judeţene în a constata proprietăţile Statului necunoscute Guvernului. Persoanele private pot asemenea veni în ajutoriul Comisiunelor. Deci comisiunea înfiinţată în acest ţinuti Iaşi, şi care’şi ţine şedinţele sale în Palatul şi Administrativii în localul Prefecture! districtului, face cunoscuţii : 1. Ori cine stăpâneşte vreunulul din bunurile Statului, arătate mai sus, se înfăţoşeze comisiunei titlurile sat documentele ce vor avea pentru posesiunea lerii, iar cei ce au locuri cu bezmăn sau cu dijmă, să înfăţoşeţlcă şi biletele de plata bezmanului pe cât timpii le vor fi având, şi să-i lese şi unii şi alţii copii de pe ele. Cei carii nu vor urma întocmai acestei deşteptări, vor şi fi despropriaţi asemănat art. 5 din legea citatâ. 2. Toţi arendaşii moşiilor Statului, pe care se vor fi aflând asemenea bunuri se trimită Comisiunei liste amănunte, arătându-se în ele numele stăpânului. Listele vor fi pe felul bunurilor, după deosebirea fâcutâ prin art. 11 citată mai sus. 3. Avocaţii publici, silvicultorii, paznici de hotare, pădurarii şi orice alţi agenţi ai Statului se arăte Comisiunei ori ce bunuri ar cunoaşte de categoriile enumerate mai sus11. Asemenea ştiinţi se pot da şi de privaţi. Paştia, C. Nelu, C. Negruţi, Antoniadi. PUBLICAŢII ADMINISTRATIVE. Prefectura Iaşi. No. 12618. Depeşa sub No. 41,126 a Domnului Ministru de Finance, se publica mai jos spre ştiinţa şi regula celor interesaţi. 7Depesesei, „S’att daţii ordinii Casierului a priimi cuponnele în despăgubirea clacei.“ Ministru G. Arghiropolu. No. 12,516. Unii postii de scriitorii clasa a 2-a, în cancelariea acestei Prefecturi fiind vacant, spre ocuparea lui s’au decis a se ţine concursi! în cipa de 5 a viitoarei luni Noemvrie, pe la oarele 12 anti-meridiane, în Camera acestei Prefecturi. Condiţiunele de admisibilitate suntii: 1) A fi de naţionalitate Română. 2) A avea absolvite cel puţină 4 clase gimnaste. Concursul se va ţinea: 1) Asupra calităţei serierei. 2) Asupra serierei ortografice. 3) Asupra compunere!. Domnii amatori a concura, sunt rugaţi a’şi presenta cerirele înscrisă la Prefectură pânâ în cripa decisâ a se ţine concursul, şi atunci sâ se înfăţoşeze pentru a lua parte la concursul, ceriele vor fi însoţite de atestatul de absolvirea cursului sustraisă? se publică aceasta spre generala cunoştinţă. No. 10,656. Fiind câ la espirarea terminului de 40 Zde publicat prin Foaea No. 54 din 22 Iulie anul curent, nu s’au presentat concurenţi de a cumpăra vitele împlinite de la unii din locuitorii satului Spinoasa, spre îndestularea D. Scarlat Şişcaîu cu o sumă bani, şi fiind ca prin foaea de evaluaţie priimită cu raportul D. sub-Prefectul de Bahlui No. 3467, în urma publicaţiei, s’att vâzut adăogiri de vite nepublicate, şi s’att constatată şi esclusa de la licitaţiune boli ce suntii pentru hrana şi cultura pământului, care s’att fost secvestrat dupâ lucrările de mai înainte, aşa dar se publicâ terminul de 15 zie socotit de la data Feei, pentru vinderea următoarelor vite împlinite, şi anume: o vacă, o mânzată şi un mănzat de la T. Pintilie, 5 oi T. Sandu, şi 16 oi de la Vasilic Letti.