Progresul, iulie-decembrie 1868 (Anul 6, nr. 51-106)

1868-07-24 / nr. 57

No. 57. ANUL VI FOAEA PUBLICAŢIUNELOR OFICIALE DIN RESORTUL CURŢEI DE APEL DIN IAŞI IN IASSI prenumeraţiunea se face la Tipografia H. Goldner, uliţa Primăriei. Joiarul se publica de la 1—2 coaie pe septâmânâl Abonaracutul pe an 3 galbeni, pe patru luni 1 galbenă. Iaşii, Mercur, 21 Iulie 1868. In districtele României, prenumeraţiunea se face la biutourile poştale. Inserarea unui rând de 35 litere, costa un lec cursul fiscului. Iaşii 24 Iulie, în momentul de a pune Foaea noastră sub presă, am primită următoarele ştiri de la Bucureşti: Episcopul de Argeşu, Ghenadie, s’aă suspendată, şi în locu’i s’au numită provisoriă pe Arhiereul Neofită Scriban.—în loculă vacantă al reposatului Episcopă de Rimnic, s'aă numită provisoriă Arhimandritul Inocentie, superioră Monastirea Dealul.—în Monastirea Ţigăneştii aă urmată câteva esiluri de maîce pentru repa conduită. Depeşe Telegrafice. jj^VIENA, 25 Iulie.— Convenţiunea telegrafică internaţională şi convenţiunea poştei cu Austria s’aă semnată. Convenţiunea Germaniei de Nord se va primi în curândă la Bucureşti. BELGRAD, 27 Iulie.— La cinci oare după ameatţi, şedinţa fiind deschisă, şi după enumerarea puncturilor de acusaţiune, prin sentinţa pronunţată, s’a condamnată la moarte patru-spreizece acusaţi: Paulă, George, Lubomir şi Costa Radovanovici, Svetozar şi Sima Nenadovici, Marici, Boghici Nidoc, Atanachevicî, Tadici, Bogosală, Petrovici, Andrea Vilotievici. PARIS, 28 Iulie— Budgetul ordinară s’aă adoptată cu 207 voturi contra 15. PETERSBURG, 28 Iulie.— „Gazeta Senatului“ publică noua tarifă a vămelor, ce va fi în vigoare de la 1 Ianuarie din 1869. BELGRAD, 28.— Cei 14 criminali, condamnaţi la moarte, au fost împuşcaţi în dimineaţazilei de 28 (7) afară din barieră pe marginea Dunărei. Poporul era numeros şi precum şi trupele. In depărtare de 20 minute departe de Belgradă, un glonţă lovindă în stâlpulă de care era legată una condamnată, s’aă întorsă şi aă ucisă pe locotenentul Miatovici. (Monitorul) CONSTANTINOPOLE, 26 Iulie.— în consiliul de miniştri ţinută erî, şi la care asista şi Midhat Paşa, s’aă luat hotărârea a se trimete acest de pe urmă la Rusciucă ca comisară straordinară cu putere deplină. Midhat aă şi plecată af ară. BELGRAD, 27 Iulie.— Procesulă atentatului s'aă sfârşită cu următoarea sentinţă : Patru-spre-trece osiudiţî la moarte. Karagheorghievici şi alţi doi la închisoare pentru 20 de ani. Ună altulă pe cinci ani. PARIS, 27. „La Patrie“ asigură că, ministrulă de finance va lua disposiţiuni ca împrumutul sa se deschidă în întâia jumătate a lunei lui August. Corpul legislativă aă votată în totală bugetul ordinară. 1 BELGRAD, 28 Iulie.— Cei patru-spre-trece condamnaţi pentru atentată, aă fost împuşcaţi astupi. Kramil-Bey aă sosită aducând Beratul pentru instalarea Principelui Milană. PARIS, 28 Iulie. Principele Napoleon s’aă întorsă. (Românul) FAPTE DIVERSE. IASI. în despărţirea a IV-a, de cătră necunoscuţi făcători de râie, s'aă pradat pe D. Zeilic sin Ilerscu, de mai multe lucruri de purtată. — în arestulă Penitenciarului suntă 313 arestuiţi, din care 9 bolnavi. ^ La 22 (10) Principele Napoleon, după o telegramă din Paris, aă sosită eri la Malta, venindă de la Smirna, şi aă plecată eara spre Nordă. La 28 a trecutei Iunie, s’aă făcută la Praga o demonstraţiune ceka de oare care importanţă. Trei mii persoane s’aă dusă la Chlum, cu toată oprirea autorităţilor, şi aă cântată cântice însoţite de vivaturi iu onoarea naţiune! slave şi a capilor ei. Locotenenţa Boemă aă primită ordină de la Viena, să privighetie această agitaţiune, şi la navoe, să ea in contra ei ori ce mesura de rigoare compatibilă cu legile imperiului. Aflămă că guvernulă rusă s’aă rechlemată consululă din Belgradă, pentru care se constatase că aă tostă în complicitate cu conspirările ce aă agitată Serbia. Principele Karagheorghievici nu recunoaşte competenţa tribunalului din Belgrad, care l'aă somată să se înfăţoşeze înainte’î. Scrisorile de învestitură ale Principelui Milan al Serbiei, se vor redigea de cătră Poartă în acelaşă sensu, ca pe timpul lor, acelea ale Principelui României. Se scrie din Varşovia, că mă ordină secreta cu data nouă, opreşte liberarea pasportelor, pentru streinătate ori cărui june, de la etatea derece ani până la doue-treci şi cinci, epocă a împlinire! obligaţiunea serviciului militară. ŞTIRI AGRICOLE ŞI ECONOMICE. IAŞII, 20 Iulie 1868. Căldura 22 grade, aă fostă veniți în 4 Zile de la apusă, semănăturile din toamnă şi primavară sunt bune, epizootie esistă în comunele: Voineştii, plasa Stavnicul şi Fodul-Iloaei plasa Bahlui, iar comuna Belceştii, plasa Bahlui, satul Andrieşenii, comuna Epurenii, plasa Tulcea, şi comuna Costulenii, plasa Braniştea, sunt sub carantină feritoare. Preţurile curente sunt: Grâu ceacâră chila 46 lei 62 bani, sacară 24 lî 62 bani, popuşol 24 lei 62 bani, orză 16 lî 66 bani, ovăsă 24 lei 62 bani, malaiă chila 16 lei 66 bani, fană carul 4 lei 99 bani, şi 6 lei 67 bani, boală de mijlocă consumativă 172 lei 65 bani, vaca 98 lei 66 bani, carne de vacă oca 60 şi 64 bani, oca pane 29 şi 33 bani, oca jemnă 46 bani, rachiul se vinde oca cu 1 leă 33 bani, vină se vinde 67 bani până la 1 leă. PUBLICAŢII ADMINISTRATIVE. Prefectura judeţ, Iaşii. No. 6574. Conform telegramei Domnului Ministru de Finanţe No. 28.129,se publică spre cunoştinţa generală, că esportul săreî în Rusiia este liberu a se face de cătră veri cine şi fără nici o altă dare, de câtu plătindu sarea la gura Ocnei după preţul de lei noi 50 % ocă, costulu consumaţiei. No. 325. Circularula ordină sub No......, relativă la esposiţiunea de articultură, ce s’aă regulată de guvernă a se face în Capitala Bucureştii, în întreaga a luneî Octomvrie, se publică mai josă în toată a ei cuprindere spre generala cunoştinţă. CIRCULARA. Guvernul Măriei Sale Domnitorului, preocupată de trebuinţa ce este de a se îmbunătăţi articultura şi industriea naţională, au înfiinţat concursurile de pluguri, producte agricole, vite şi obiecte manufacturiale confecţionate în ţară, care vor ave loc şi în judeţul acesta în toamna viitoare. Pe lângă agricultură şi industrie mai este o ramură a celei dintâi, articultura, care trebue asemenea încurajată, fiindcă are o importanţă considerabilă, mai cu samă împrejurul oraşelor mari, fâcândă ca locurile mici să ajungă a raporta câştiguri însemnate. In faţa acestor consideraţiuni şi în dorinţa ce are guvernul de ai face îmbunătăţirea trebuincioasă, au decisă atace în clipa de 1 Octomvrie viitoră, o esposiţiune de articultură în grădina publică Cişmegiu, din Capitala Bucureştii. Şi dar subscrisul din îndemnul circularei Domnului Ministru Agriculturei, Comerţului şi Lucrărilor Publice, sub No. 5287, vă invită Domnule sub Proiectă, ca potrunzlindu-va de importanţa acestei ramure agricole şi de necesitatea ce are de a se îmbunătăţi, să întrebuinţaţi toată activitatea spre a ajunge aceasta la cunoştinţa articultorilor noştri, esplicăndu-le care sunt foloasele ce potă decurge din asemenea instituţiuni, încâtă să se poată convinge şi a veni ca să espite productele D-lor în acea oli. Pentru toate acelea care se vor deosebi în feliula şi cualitatea lor, guvernulă aă luat disposiţiuni a le premia şi încuraja prin împărţirea de medalii de argint şi brânză, făcute într'adinsă pentru această esposiţiune, şi recompense băneşti. La această esposiţiune se vor priimi tot feliula de fiori de ornamentă, struguri (poamă), mere, pere, prune, gutui şi alte varze, gulii, rădichi, sfecle, cartofe, conopide şi altele. După toate cele aicea espune, îmi place a crede Domnule sub-Prefect, că veţi întrebuinţa toată activitatea spre a se pute îndeplini dorinţa ce are guvernul de a espune în acea esposiţiune, toate acele producţiuni ale ţarei, şi cât se vor pute mai multe specimente, pentru a li se pute face aprecierea mai bine. Doritorii de a espune asemenea producte, suntă invitaţi a face declaraţie la subscrisul Prefectă judeţului, cel mai tărţică până la Septemvrie, care va cuprinde natura productelor, locul de unde sunt, câtimea ce voeşte a espune şi valoarea lor, iar aceste producte împreună cu arătarea de mai sus, şi a numelui proprietarului lor, vor fi aduse în Bucureşti pe comptul Statului, negreşit până la 25 Septemvrie, însă ele nu sa vor mai înapoi. Prefect St. Sihleanu. No. 6131. La 1 Auugust viitor, urmând a se ţine licitaţie la această Prefectură, pentru repararea Liceului locală şi Institutului Vasilie Lupu, se publică aceasta spre generala cunoştinţă. No. 6432. Se publică că la 29 a curentei urmeate a se ţine licitaţie la această Prefectură şi la Ministeriul Agriculturei, conformă publicaţiei înserată în Suplementul Monitorului No. 103, pentru antrepriza construirea podurilor pe şosaua de la Iaşi la Ţuţor?.; moduul cum are a se ţine această licitaţiune e acesta: 1) mai înainte de clipa trisată se va deschide o listă în care se vor înscrie doritorii, această listă se va închide 3 olile înainte de clipa ficată pentru licitaţie; 2) în acea listă nu se vor trece decăt persoanele care însuşescă condiţiile cerute prin art. I din condiţiile generale publicate în Monitorul Oficial No. 29; 3) la licitaţie nu vor pute concura de cătă acele persoane care vor fi fost înscrise în listă cu 3 olile mai înainte ; 4) la 4 oare post-meridiane se va închide licitaţia prin încheiere de procesu-verbal; proiectul pentru construcţia acestor poduri se poate vide în toate clitele la această Prefectură până la zipa de licitare. Prefectura judeţ. iahul. No. 3865. Din raportul D-lui sub Prefectă plasei Tighedlă No. 2172 se informează, că pe teritorul comunei Cărpeştii s’au pripăşit 2 cai, unul la păr murg închisă şi inferat la şoldul drept dinapoi, şi altul la păr negru, cu pete albe pe spinare, se publică terminul de 3 luni pentru ivirea păgubaşului, care cu doveli în regulă, să se presinte aice spre a ’i se da în priimire. Prefectura judeţ. Roman. No. 4021. Pe teritoriul comunei Trifeştii s’au pripăşit o vacă la păr pravate, coarnele ţapoşe şi inferată la cornul stângă, fâră alte semne, se publică spre cunoştinţa păgubaşului ce ar fi, care în lăuntrul legiuitului termin de 3 luni, să se presinte cu doveeli spre a’şi priimi vita, căci la din contra se va vinde licitativă. No. 4108. Pe teritoriul comunei Vovrieştii s’aă pripăşită un cală în păr negru, fâră alte semne, se publică termin de 3 luni, spre cunoştinţa păgubaşului ce ar fi, care în lăuntrul lui, să se presinte cu dovezli spre a’şi priimi vita, căci la din contra se va vinde licitativă. Comisie a cvartalului al 3-le din Iaşi. No. 4611. Pentru vînelarea obiectelor împlinite de la D. Mihai Sterea, spre îndestularea D-sale Manea Marcovici cu o sumă bani, şi anume : o blană pizim cu faţa, de tifiu, un halat de struesă cenuşiă, o pârechie pantaloni de materie albă cu puebiţei, o jaletcă idem, însemnându-se termin la 31 iulie curent, se publică spre ştiinţa concurenţilor ce ar fi, şi cu aceasta că licitaţia are a se face în piaţa Primăriei de agentul acestui oficiu. Comisie a cvartalului al 5-lea din Iaşi. No. 3066, în baza mijlocire! D. Judecătoră local, se publică din noă, că boii şi carul împliniţi de la D. G. Dascalu, în pretenţie a D. M. I. Blancă, dă a se vinde în peaţa Cuza Vodă, în clipa espirarei a 15 olile de la data Foaei, prin urmare D-nii concurenţi sunt poftiţi a se presenta spre concurare. A No. 2244. In baza sentinţei D-lui judecătoria Iocabe No. 126, relativă la îndestularea D-lui Hasea