Progresul, ianuarie-iunie 1869 (Anul 7, nr. 1-48)

1869-01-15 / nr. 3

PROGRESUL care comuna sau proprietarii, carii nu’şi voru fi avândă asemenea postod, sâ şii slcâruească din vreme, pentru ca astfelu măsura de pază sâ fie mai facilă— Art. 17 şi 18 îndatoreaele pe fie care comună a’şî avea unu olterii (ocol) pentru închiderea vitelor prinse prin holde, livezi, fâneţe, vii, sădiri şi pe isissă (imaşul) altuea, şi a ţine un registru de No. vitelor închise în fie careli; asemenea îndatorire s’aă pusu încă de mal înainte comuneloru în vedere.— în multe locuri însă, ea rămăind ne aplicată, cu aceasta s’aă dat ocasie la felurite contestaţii din partea proprietariloru vitelor, şi chiară abuzuri din podea linara din arendaşi şi proprietari, cu închiderea viteloru locuitoriloru pe la casele lor, fără ştirea autorităţiloru comunale. Pentru curmarea unoru asemenea, D-voastră veţi pune de aproape îndatorire comuneloru pentru a’şî face din vreme oborul) (ocolul) (lisu, însercinându pe sub-Prefecţi a fi cu privighere pentru efectuarea negreşit unei asemenea măsuri, fără de care nu s’ar putea îndeplini strict articolele 18, 19, 20, 21,22 și 23. Prin art. 24 stipulându-se ca prețul întreţinerea unei vite la oboră (ocol), să se ficseale de Consiliul comunal prin tarife, pentru fiecare timpii al anului, D-voastră veţi pune de pe acum îndatorire Consiliilorîn comunale, pentru ficsarea unor asemenea preţuri. Prin articolele 60, 61, 62, 63, 64 şi 65, să stipuleate că paza de noaptea şi deci contra făcătorilor de răle, să se facă în fiecare comună de locuitorii ei, iar prin art. 66 să prescrie că, autorităţile comunale prin regulamente supuse revisiunea Comitetelor Permanente respective, se hotărască modală tinerei acestor paze şi numeral schimbâtoriloru ce trebue a face această pază, şi în căzu când autorităţile comunale n’ar îî urma cu facerea unora asemenea regulamente, Consiliile judeţene să le impue de jure asemenea regulamente. Nu mă îndoesc, D-le Prefect, că sunteţi convinsă despre importanţa unora asemenea măsuri, prin urmare D-voastră veţi pune toată silinţa să se pue de îndată în aplicaţie, făcându-şi Consiliula comunală lista de No. locuitorilor, carii după art. 60 urmeaz de a forma prza şi regulamentele prevăzute de art. 66, pe care apoi supuindu-le revizuire! Comitetului Permanent, îndată ce se vor aproba sâ li se înapoească , pentru a fi observate.— In căzu însă când Consiliile nu vor urma aceste disposiţii, D-voastră veţi stărui la Consiliile judeţene spre a le impune prescrisele regulamente în spiritulrişului articol 66. Reviziile ce Primarele fiecărei comune, după art. 68 este datora a face păzitorilor, veţi avea privegherea spre a nu fi neglijate, iar prin comunele în care vor fi mai multe comune, vor fi ebiemaţi la asemenea revizie şi unul din consilieri, şi în căzu când păzitorii s’ar găsi abătuți conformii articolului 69, pentru ca să li se poată aplica penalitatea prescrisă în acel art., Primarele va încheie unu procesu-verbalu. Prin art. 72 să stipulează că, în căzii de alarmă, dorobanții și grănicerii suntu datori a da ajutorii pentru prinderea făcătorilor de râie . D-voastră veţi lua înţelegere cu comandanţii respectivi, pentru a da şi din partele ordinele cuvenite spre a se aplica aceste măsuri cu toată energia. Prin art. 89 şi următoarele se prevede măsurile ce trebue a se lua îndată ce s’ar ivi epizootie, precum şi penalităţile la care sunt supuse feţele care ar devia de la acele disposiţiî, Dv. veţi pune de aproape îndatorire autorităţiloru comunale şi sub-Prefecţilor, a avea neadormită privighre, şi ori unde s’ar ivi ori ce felii de epizotie, să se ea din vreme măsuri pentru ca să nu se întindă acel rău.— Formarea societăţilor, de asigurarea în contra forţei vitelor, de boala epizotieî, prevăzute la art. 93, fiind o instituţie din cele mai binefăcătoare ce s’iu adoptată în toate ţerele. Dv. vă veţi pune toată silinţa îndemnând pe proprietari, pentru formarea unor asemenea societăţi, iar pe Consiliul judeţiană pentru a stărui şi el şi a le încuraja. Prin art. 94 să pune îndatorire Consilielor generale şi Consiliilor comunale, a lua măsurile cele mai nimerite, dându şi recompensă spre destrugerea animalelor, vătămătoare vitelor, şi animalelor şi insectelor vătămătoare holdeloră și recolteloră.— Nu mă îndoescu că Consiliile nu vor asemenea măsuri, dar pentru ca ele să fie puse în lucrare cât mai curând, vă însfircinez. D-le Prefect, a stărui cu totă dena(Uaaulfi pe lângă acele Consilii, pentru luarea acelor măsuri, prevanindu prin budgetele lor fonduri anume pentru recompensare. In fine prin art. 108 să prescrie condiţiunele după care numai se potu deschide stabilimente de crâcime prin comunele rurale, şi pe drumurile mari şi mici. Dv. veţi pune îndatorire Consiliilor comunale, să fie cu luare aminte pentru ca legea să fie esecutată întocmai.— Aicea chiema o deosebită atenţiune a Dv., D-voastră ştiţi ce înmurire fatale esercitează asupra avutului sau moralului locuitorilor, cărcimarii streini, şi mai alesă ovreii.— Puneţi dar toată stăruinţa, ca în comunele rurale să nu fie primiţi cărcmarii, de câtă din însuşi locuitorii, sau din streini numai acel ce ar însuşi condiţiunele legale. In această cestiune şi din partea voiu esercita o supravighere scrupuloasă, căci voescă ca cu orice sacrificiu, se sustragă populaţiunele rurale de la cangrena care astăzi le arde până la măduvă. Aşteptă de la Dv. în curând, raportă detailat, că noua legiuire s’i fi aplicat în toate părţile sale, în întregula cuprinsă el judeţului D-voastă. No. 232. Fiind că la 12 a curentei, când era să se ţină concursuîă pentru postură de copistu ce este vacantă în cancelariea Prefecture!, cunoscută din adresa acestui oficiu No. 11.320, înserată prin Progresul No. 1 din anul curent, nu s’au presentatu îndestul amatori pentru acel postă, ce publică din nou termin pentru 19 a curentei. Prefectura județ. Poroidă. No. 7854. La oficiul Poliţiei oraşului Dorohoi, se află o espă în păru murgă deschisă, coada, coama neagă, cu pete albe pe spinare, albată pe ochiula stângă, inferată pe şoldul stâng denapoi, cu pişcătură la urechea stângă şi cu o şe fără frâă, rămasă în urma fugirei din arestulă acelei Poliţii a individului Ionta Huţanu, se publică atâta sflarea proprietarului acelei epe, care în termină de 3 luni să se presinte cu dovezi pentru a’şi priimi vita, precum şi aflarea individului deşertat din arest, şi trimeterea lui aicea pentru a se pute da în judecata Domnului Procurare şi a I). Jude instructore, care trimesâse pe numitul în arestul Poliţiei; la erză însă cândă nu se va ivi partea în drept a’şî priimi eapa arătată, după espirarea terminuluî de 3 luni se va vinde licitativă. Prefectura judeţ. Neamţu. No. 10,635. Din raportul Domnului sub Prefectu plasei Peatra No. 3504, luăndu-se încredinţare că în comuna Doamna s’au pripăşit un bous păr piavan, cu coarnele ţapoşe; se publică aflarea păgubaşului şi presentarea lui la Prefectură în termin de 3 luni, cu dovede cuvenite. Prefectura judeţ. Roman. No. 7574. Pe moşiea Negreşti acest district, s’au pripăşit un cal derişu, coama şi coada sură, urechea stângă retezată vârfulă, şi mai multe pete mici pe trupă murgi şi negre, se publică terminal de 3 luni spre cunoştinţa păgubaşului ce ar fi, care în lăuntrul unui asemenea că se presinte cu dovedi spre a’şî lua calul, căci ia din contra se va vinde licitativă. Comitetul Permanent al judeţ, laşii. No. 8. Prescriptul verbal dresată de Comitetul Permanent în Zi°a de 30 a espiratei luni Dechemvrie anul 1868, relativă la formarea listei juraţiloră de exproprieţiune pentru cause de utilitate publică , se publică mai ju8i în toată a lui cuprindere spre generala cunoştinţă, de sub art. 39, şi au eşitu D. Nicolai Alcaz, acăruea nume se va notifică de îndată D. Prima Preşedinte şi D. Primă Procurore. Copie întocmai de pe acest prescript-verbs Iu, se va trimete ziarului Progresuî, spre publicare. D-luî Alcază se va comunica ştiinţă că au eşit la sorţi, spre a se conforma legel. (Subscris« G. Marzescu, Botez», C. Cristodulo Cerchez», Colonel Mavrori. PRESCRIPT-VERBAL. Şedinţa Comitetului Permanent din 30 Dechemvrie 1868, cu Marginea putere dată nouă de onor. Consiliu generală în şedinţa din 30 Noemvrie anul curent, în vederea art. 39 din legea de espropriaţiune pentru cause de utilitate publică, promulgată prin Monitorul Oficial No. 234 din anul 1864. Am procedată la formarea listei permanente de juraţi, pe care am compus-o de 100 nume Această listă se va tipări în afipte şi se va alipi atâtă pe stradele urbei Iaşii, câtă şi la diferitele autorităţi administrative şi comunale din judeţu. Mai multe eseraplare de această listă se vor trimele D. Prima Preşedinte şi D. Prima Procurore al Tribunalului de judeţe, spre a le avea în privire la aplicarea art. 40 din sus Zisa lege. Am procedată apoi la tragerea la sorţi a membrului juriului de espropriaţiunea cerută de aliniatul 3 X.Lista Permanentă de juraţi pentru espropriaţiune pentru cauze de utilitate publică: Asachi Alecsandru Leot. Colonel, Anghel Dimitrie, Alcaz Evghenie, Arghiropolu Emanuel, Asachi Gheorghie, Anghelichi Iancu, Andrei Iordachi, Antoniadi Iancu, Aslan Nicolai, Alcaz Nicolai, Andoniadi Toma, Beldiman Alecu, Braescu Alecu, Burduja Dimitrie, Bosie Iorgu, Bildiman Iordachi, Buzduganu Iancu, Brănişteanu Iancu, Boteză Iancu, Bălaisă Costachi, Bâdărăă Mihail, Burghelea Nicolai, Bădărăă Nicolai, Birişu Panaite, Cernea Alecu, Cernea Haralamp, Cervinovă Mihail, Cerchez Mihailu, Cerchez Cristodulo Costică, Cerchez Cristodulo Mihailă, Drosu Nicolai, Ene Costachi, Filipescu Costachi, Ghica D. Alecu, Gatovschy Iacob, Haritonescu Climentă, Hartularu Răducanu, Ianov Evdochîm, Ianov loan, Ivașcu loan, Idieru Mihail, Idieru Panaite, Cornea Dimitrie, Cozadin Dimitrie, Carp Grigorie, Cuciureanu Gheorghe, Codrescu Grigorie, Costinescu Iancu, Canta Iancu Nicolai, Corjescu Iancu, Coroiă Ioan, Cociu Costachi, Corjescu Costachi, Carp Costachi, Câzlrîu Mihailu, Cogalniceanui Mihailă, Coroiă Mihail, Carpii Nicolai, Coroiă Nicohi, Carpii Petrachi, Codrescu Teodorii, Cantacuzino Vasile Nicolai, Leon Iacovachi, Leoi Nastasa, Mavrodin Alecu, Milu Alecu Cornel, Mustei Alecu, Mavrocomat Alecu, Milea Costachi, Mereacu Costachi, Mihalachi Lascarachi, Mavrocordat Nicolai Mavroeni Petrachi, Mavrodin Mihail Colonel, Negruţ Iacob, Negruţi Leon, Pastia Dimitrie, Panaitiu Ioan Popovici loan, Poliz Costachi, Paşcanu Lascar Cantacuzino, Popovici Nastasa, Pândele Nicolai, Palad Teodor, Pogoru Vasile, Racoviţă Alecsandru, Riz Grigorie, Stamatiu Mihail, Sturza Grigorie M. Prinţi Tăcu Dimitrie, Tăcu Iorgu, Ţigara Iorgu, Troi Costachi, Tăcu Nicolai, Tăutu Teodor, Vuluţă Alei, Văsescu Dimitrie, Voinescu Iorgu, Zalarîu Emanui Zenescu Hristachi. Preşedinte Comitetului, Prefectă Ci. Mârzescu. Membri: C. Cristodulo Cerchez, Colonel Mavroc Ioan Botez. No. 46. D. Gheorghe Pavloff Secretarul, acest Comitet, oferând pentru biblioteca judeţului Codi Calimache, Comitetul a ’1 aduce, publică mulţumir’ sale. No. 54. Se publică că la reşedinţa sub-Prefectu plasei Codru, are a se pune în vânzare licitativă di respirarea terminuluî de 40 Z d e numerat de la a. rarea Foel, 2 epe, o vacă şi un cal, picate de prii în comunele Comarna şi Buciumi, precum şi o pa juncului ce au fost picată de pn pasă în corni Ciurea şi cu peşit, şi că doritorii a le cumpăra şi presinte la acea sub -Prefectură în timpul indicat s concurare. No. 53. Se publică că la reşedinţa sub-Prefecti plasei Cârligătura, are a se pune în vânzare licita, după respirarea terminului de 400 de numerar de apărarea Foael, un cal picată de pripasu în corn Brăeştil, şi că doritorii ar cumpăra sa se presint acea sub-Prefectură în timpul indicat, spre concurso. 72. Se publică terminul de 30 zile de la la Ioael, pentru deşteptarea tuturora persoane care ar voi să deie cu chirie una locală pentru serma de dorobanţi; în lăuntrul terminului sunt gate toate persoanele dispuse a închirie masera locală, să se presinte în Camera Comitetului pe a lua lămurirele necesarii. No. 75. Pentru Ziua de 15 Fevruarie viitoriirele 12, se va ţine concura în sala Comitetului Peinent, pentru ocuparea a 5 posturi de conducte; drumurile judeţene, ce trebue a se numi pe cal aflători astăzi în funcţiune, se publică aceasta deşteptarea tuturor amatorilor de a ocupa asenea posturi. No. 77, în Zi°a de 15 Fevruarie anul carei oraşul Iaşii are a se ţine concursă în sala Coricul Permanent, pentru 6 posturi de mediul de 1