Progresul, ianuarie-iunie 1870 (Anul 8, nr. 1-49)

1870-01-03 / nr. 1

PROGRESUL când espusa decisiune de punere sub acusaţiune şi actulu de acusaţiune s’au publicaţii prin Foaea Progresulu No. 94 din 5 Decembre 1869 fărâ ca numitul Vasile a luî Toader Ferariu să se fi înfăţişatu şi constituit prisonieriu în esecutarea art. 470 din Codul de Procedura Criminală. Ordonama numitului Vasile a lui Toaderu Ferariu de a se presenta într’un termeni de 10 elile înaintea Curţii cu Juraţi din acesta Judeciu spre a se judeca asupra clisei acusaţiunî şi a se pune în stare de arestaţiune în casa de opreslă spaţiatâ pe lângă Curtea juriului din acesta judeciu că la neurmare va fi declaraţi rebel legii, suspens din aserciţiul drepturilor cetăţeneşti, că averea să va fi sequestrată în cursuri instrucţiunea contumaciei, ca orice acţiune către judecători îl va fi oprit în curgerea aceluiaşi timpu, şi că se va procede în contra lui, deşi absente, comforma giî. Mal declaramu că oricine este datorii se arăte loculi unde se silă. Mal ordonămi că această ordonnţă se fie publicată prin tobă în cea din l-iu Duminică următoare şi afiptă la poarta locuinţiî acusatului, la a Primăriei şi la poarta auditoriului Curţii Juraţilor. Ministeriali Publici va executa această ordonanţe. Data astăzi în 19 Decembre 1869. Preşedinte, M. Adamescu. Corpul Portăreilor Trib. judeţului Iaşii. No. 475. Comform Ordonanţii Trib. Iassy secţ. II No. 4360 urmându a se vinde prin licitaţie în piaţa Primăriei Iassy la 8 ianuarie anul 1870 eliua Jot orele 9 de dimineaţă, unu caii cu hamuri şi o bruşcă urmărite de la Preotul Gh. Boltă pentru satisfacerea D lui Ioan Fulgeri cu o sumă bani; sub semnatura publică că această vânătare pentru sciinţi tuturori şi doritorii ce vom fi de a cumpără asemene calu, himuri şi brişcă să se presinte în aratata eli loca şi oara căci atunci ere a se face adjudecarea asupra celui ce ami oferi unu preţu mal avants josu. Portărel, M. A. Sadovianu. Corpul Portăreilor Trib. judeţ. Botoşani. No. 2062. Domnul Teodori Neculce», cu domiciliul necunoscuţi, prin citaţia Tribunalului de Botoşani No. 11.898, fiind citatu fi se presenta în clipa de 7 Fevruarie 1870, orele 10 dimineaţă, în Camera acestui Tribunal, când urmează a se cerceta procesul intentat de Catinca Neculcea născută lanovici, contra sa pentru divorai, aducând probile, la neurmare se va cerceta în lipsă, conform art. 75, aliniatul 6 Procedura Civilă, publică spre ştiinţă, iar citaţiunea s’au afişat pe uşa Tribunalului. No. 2046. Domiciliuli D-lui Andrei Ianovici, necunoscut unde ar fi, conformi art. 75, aliniatului 6 Procedura Civilă, publică citaţia Tribunalului Botoşani No. 11.9^5, prin care este citata a se presenta în ziua de 10 Fevruarie 1870, orele 10 dimineaţă, în Camera Tribunalului, când urmele a se cerceta procesuli de diversu intentată de Catinca Ianovici născută Marcovi, aducând atuncea dovezile, la neurmare se va cerceta în lipsă, iar citaţia sau afişat pe uşa Tribunalului. Judecătorul ocolului l-iu din Iaşi. No. 1516. Domnul Dona Ibrion, a căruia domiciliu nu se cunoaşte, în confinitatea art. 75 al 6 procedura Civilă este citata de a se presenta în pretoriul nostru la termenulu de 15 Ianuare 1870 cându are a se cerceta procesuli intentateu de Domnul Otilier Adolf Viider domiciliaţi în Ocoluluin strada Mitropoliei pentru suma de 152 lei 10 par. precum și cheltuelile de judecată. La neurmare se va aplica art. 28 pr. Civilă. LUCRĂRILE COMUNEI M » SI -H A.« CONSILIULU COMUNALU. Urmarea şedinţei a 34 dela 22 Octomvrie 1869. D. Cerchez. Nu este lege. D. Cernea. Este unu regulamenti municipalii şi chiar în lege se zlice că cine calcă regulamentele municipale se pedepsesce. D. Pastia. Este sancţionaţi de Domnitorii? D. Cernea. Nu este o lege ca se fie sancţionat de Domnitorii, ci este uni regulamenti. D. Pastia. Constituţiunea. D. Cernea. (Continuândi). Prin urmare consiliul trecuti n’a făcuti nici o greşală că a datu biletele D lul Călin. Prin două voturi consiliuli a admisi cererea D-lui Călin pentru deschiderea lotărieî, a depuşi documentele la Primărie, a făcută bilete după disposiţia ce este prevedlută prin regulamentuli ce nu este anulaţi, a primit biletele înapoi a adaosi 40 galbini şi ’I a depuşi la Primărie; astăzi vine Drastia şi alice că numai de cât trebue ca D. Călin să întoarcă banii. Cu aceasta amu face uni lucru ce nu se mai poate îndeplini. Cum are se meargă D. Călin pe la fie care din cel ce ai cumpăraţi bilete se le dea paralele în pol şi D-lui se ’şi ia biletele? Alţii ai foşti de la galaţi, alţii de la Botoşani, şi numai cându vede publicaţi în gazetă că ai câştigaţi, vine şi la cea cea câştigată, dar nu poate astăzi D. Călin se meargă pe la fiecare ca să întoarcă paralele, prin urmare dacă consiliuli trecută a dată biletele în mâna D. Călin, prin aceasta nu gâsescu nici o abatere din partea nimenui, și consiliuli a lucrată tocmai după lege. Dacă noi astăzi ami da uni votu că trebue să se întoarcă banii, prin aceasta I. Călin sai sacia D-sale ar fi foarte surprinși, căci n’ar sei ce sâ facă. D. Pastia tlice apoi că dacă nu să întorci bani! înapoi sâ se tragă loteria chiar mâne, prin aceasta am face o mare lovire Domnei Călin, că după ce a vendut numai 200 de bilete din 1400 să vină mâne să tragă lotăria şi chiar dacă s’ar trage loteria şi numeruli câştigătorii esă muli din biletele ce suntu în mâna D. Călin, cine câştigă atunci? Sai s’o espropriezi cu 200 bilete? D. Pastia. Da banii înapoi. D. Cernea. (Continuândi). Prin urmare nu se pote pune în aplicaţie propunerea D -lui Cechez şi D. Pastia că chiar mâne să se tragă loteria, ci mai bine să’i punem unii termeni de 3 luni şi dacă în termenuli acesta nu -şi va vinde toate biletele, atunci să se tragă cu câte bilete vor fi. D. Lupu. Să se publice. D. Cerchez. D-lor, cine zidesce pe năsipi nu poate ave clădire solidă; cine câştigă prin ilegalităţi, trebue se fie siguri că ilegalităţile nu vor merge până în fine: aceasta este sortea Domne! Călin, ci o deplângi, dar cândi este înaintea noastră onoarea comunei nu poţi face altfelii. Legea este positivă şi dacă D. Tăcu ca prim-Procuror a voitu să pună capeţi loterielor şi n’a pututii şi astăzi ca consilieri comunali susţine loteria aceasta nu este treaba noastră, însă legea este positivă aice: (cetesce) a cui autorisaţiune? A consiliului comunali? Ce este legea D-le Cerne? Legea sub regulamentuli organici era votă de Adunare sai cum ablici cei ce se folosesci de deslegări . Lgea era acea chibzuire făcută de Adunare şi întărită de Domni; astăzi legea este acea chibzuire votată de Cameră şi întărită de Domnitori. Aşadar loteria D-lui Călin şi oricare loterie ce nu este încuviinţată prin una din aceste chibzuiri aşa făcute, ca să poată fi lege este ilegală, şi orice autoritate a consiliului la care să închină D. Lupu, o comisiune de 4 persoane, la care să închină D. Cernea nu faci lege, prin urmare noi consiliuli comunali să avem atâta lipsă de respecţi cătră legea ţerei noastre? Nu! şi cu atâta mai mulți nu cu câţi este cestiunea de banii ce’t a dali cetăţenii noştri, căci consoiulu a dali D Iul Călin unu brevetu şi în puterea acestui breveti D. Călin ia pe fiecare cu bani de la cetăţeni Cine a dali biletele, respundă! Cine a dat autorisaţiunea plătească, dar noi trebue se dămm banii din casa comunală, şi noi se tragemi la respundere pe acelu Primari ce a încuviinţaţi loteria fără autorisațiunea legii, să tragemi la respundere pe aceli Primari să plătească banii dar casa comunală trebue se numare cetățenilori banii ce i a respunsi pe nisce bilete pe care era pecetea Comunei, dacă voiim ca comuna să nu 'și peardă credituli ei. D. Pastia. D-le Primarul Legea spune anume cuini trebue să se facă loteria, şi cândi este o lege precisă nu me poli sustrage de la lege, unde legea plice ca să se facă trebue să se facă, dar nu cându nu s’a păziti nici o reguli să alergi la unu regulamenti muceziti pe care ’lu a scormoliti D. Cerne şi ce nu mai are fiinţa. Regulamentuli acesta nu pote desfiinţa uni regulamenti sancţionaţi, uni regulementi poate regula una lege dar nu o poate desfiinţa, şi dacă după lege sai încuviinţaţi până acuma 3 termene, nu se mai poate încuviinţa alte pentru că credituli Primăriei ari fi ameninţaţi. Vedeţi în ce posiţiune s’a pusi cel ce au calcatu legea, şi Dv. ziceţi că suntemi puşi în posiţiune a încuviinţa loteria pentru că nu putemu lua banii; aslăţii trebue să aplicâmi legea şi sâ curmami o dat toată cestiunea pentru ca să nu mai mergemu în nesfârşire, pentru că vedeţi că i se încuviinţară uni termeni, i s’a încuviiţati al 2-le şi al 3-le, şi la toate termenile s’a crsit că biletele nu sunti vândute, apoi eu credi că dacă în 2 ani n’a fosti în stare să’şi vândă biletele nu le va vinde în 3 luni; de acea consider loteria ca anulata, şi banii să se aducă la Primărie. D. Tăcu. D-lor! ’mi place şi mie să susţini o idee ca acea invocată de D. Cerchez de a se trage la respundere pe o persoană ce nu şi-a făcuti datoria, când a’şî vede că a calcati legea, dar D-lor cea ce ’mi pare mai curioşi la D. Cerchez D-lul astăzi se arată foarte constituţionali............ D. Cerchez. Ca toti deauna. D. Tăcu. Daţi mi voie, deposiţiunile acestui regulamenti ce ţliceţî că nu este lege sau votatu de Camera de atunci şi dacă nu greşesci, totu D. C. reliez fiindi că profesiă şi profesiunea de advocaţi posedă colecţiunea D-lui Pastia şi a D lui Hasmaşi ce conţini o mulţime de disposiţiuni nu numai ca aceste ci disposiţiuni ministeriale ce sunti ca o legislaţiune şi când merge la Tribunali se servesce de dânsile, şi astăzii şi D. Cerchez şi D. Pastia se ridică în contra lor, pe cândi de atâtea ori poate s’a serviţi de dânsele. D-lor este uni principii în lege ca totu ce nu este proibiti este permisi ; ai D-t o lege pe care sâ te basezi şi să ijici că loteriile sunti proibite? Este manualuli administrativi pe care s’a bazat consiliuli comunali când a înviinţsit deschiderea loterii D-lui Călin şi astăzi n’ar trebui să tlicemu că aceşti manuali, că aceste colecţiuni sunti arbitrare, căci după eceste colecţiuni s’a hotărdit sartea poporului Români şi nu înţelegi că acuma să ţiiemu că nu sunti bune şi toţi ce s’a făcuţi este rei şi trebue să resturnami o ordine întreagă de lucruri. Ei credi că nu mai încape nici o discuţiune cândi avem articoluli 350, căci art. 350 nu opresce loteriile dar pedepsesce pe acela care încuviinţază o loterie fără a ave garanţia necesarie ce se cere de la ori care, care întreprinde o speculă. Acuma când veninul la loteria D lui Catin, ei nu poţi anula această loterie pentru că este autorisată de Consilii, ce mai întâii trebue se ’fi obligămi să depună în Primărie banii ce ai încasaţi din vânzarea biletelori şi pentru biletele care ai remasu ne vândute se ’i punemi uni termeni în care să Ie poată vinde şi dacă în aceli termeni nu Ie va pute vinde şi dacă va voi sâ se efectueze loteria, ea se va trage de nu sa se întoarcă banii, căci dacă vomi admite că biletele ce nu se vor vinde se remână la D. Călin, el are perspiva să câştige şi atunci s’ar chema că a făcuţi uni joci în paguba cetăţenilori. D. Cernea. In câţi privesce regulamentuli ce l’ami pusu înaintea D-lui Deschez şi a D-lui Pastia, D-lori trebue se ’li cunoască foarte bine şi mai aleşi cumv a spusi foarte bine D. Tăcu că D-lor sai serviţi de asemene regulamente şi ca judecători şi ca prefecţi şi tocmai D-lor spuni astăzi că nu este lege şi apoi D. Pastia tlice că ami scormoliti uni putregaiu de regulamenti. Ei bine! tocmai cu asemene putregaiuri, cu asemene mucegaiuri a făcutu D-lui stare că Ie-a tipărit și le-a retipăriti. D. Pastia. Nu este aceasta. D. Cernea. Cu de aceste a’i făcutu stare. D. Cerchez. La cestiune. D. Cernea. La cestiune, dar nu trebue ca cineva să blameze şi să zică că asemene regulamente sunti mucede. Astăzi cândi nu ne vini la socoteală asemene disposiţiuni este uşori să le blamămi şi se picein că nu sunti legi, înse ori ce mâsură vomi lua în contra acestui regulamenti va remâne fără nici uni efecli, pentru că tocmai aceşti regulamenti care ţhee D. Pastia câ este mucedi, tocmai aceşti regulamenti a serviţi de bază Consiliului cândi a încuviinţaţi deschiderea loteriei, şi această loterie este în toată regula în câtă vreme nu s’a făcutu nici uni mane la cele ce sunt scrisă în aceşti regulamenţi. D. Pastia. Cer cuvânturi în cestiune personale. D. Tăcu. Cerurile personale la urmă. (Va urma.) E R A T U M. Pentru Inginerul Hotarnim a judeţului Botoşani. însdre« Inginerului hotarnicu a judeţului Botos ni No. 126 publicată în „Pr gresul“ No. 91 din 26 Noembre 1869, din eroare s’au elisit la rândul 3 moşie» Stânjenii, care trebuia sa ceti: „Stăucenii“ ; asemenea şi rândul 9 se va edi tot „Stăucenii“ • la rândul 12 în locu de: Niclaî Borcilâ, se va ceti: „Nicolai Borcilău; la rândul 3 în locui de Gheorghe Boredă, se va ceti: „Gheorghe Borcilă11 ; la rândul 14 în locu de Tobleni, să se ceteaggâ: „Tobileni“ • și la rândul 20 în locu de Obaovieî, să se cetească • „Ohanovicî“ ; se rectifică asemenea erori.