Radio, septembrie-decembrie 1928 (Anul 1, nr. 1-15)

1928-10-14 / nr. 4

4 RADIO Duminică 13 Octombrie 1928 ЧЯР Noн2» С&Э - ■» ^ Ж 9 чиш Ingrijijifi~v€t acumulatora ? Un acumulator bine îngrijit îi este întotdeauna recunoscutor, amatorule radioionist, şi-ţi asigură audiţii plăcute. Dacă dimpotrivă îl neglijezi, se răzbună fără milă, se dencarcă în mijlocul concertului sau conferinţei, făcându-te de râs faţă de prietenii veniţi să-ţi admire aparatul, se sulfatează, i se îndoaie plăcile, şi sfârşeşte prin a se pune definitiv în grevă, silindu-te să-ţi cumperi altul, care va suferi curând aceiaşi soartă. Morala este deci: fiţi buni cu acumulatorii voştri! In ce consistă însă îngrijirea raţională a acumulatorului? Iată ce vrea să vă expun articolul de faţă, în cât mai puţine cuvinte. * * * Totul sar putea rezuma în trei propoziţiuni fundamentale: 1. Acumulatorul trebue încărcat la timp, şi complet. 2. Borcanele să fie întotdeauna pline cu acid, astfel ca plăcile să fie acoperite. 3. Suprafaţa acumulatorului să fie curată şi uscată. Dacă nu veţi respecta aceste principii, nu veţi putea înlătura defectările. Veţi scurta viaţa acumulatorului şi moartea lui prematură vă va costa parale. * * * Să vedem în ce fel trebue procedat cu un acumulator nou, când vrem să-l punem în funcţiune. a) UMPLEREA ŞI ÎNCĂRCAREA Acumulatorul se va umple cu acid sulfuric (vitriol) absolut pur, diluat cu apă destilată până ce arată o concentraţie de 28“ Beaumé la + 15° c. Borcanele se vor umple astfel încât lichidul să întreacă, cu circa 15 mm, extremitatea de sus a plăcilor, dacă e vorba de un acumulator pentru încălzirea lămpilor, sau numai cu circa 5 mm., în cazul blocurilor de 20 volţi pentru tensiune anodică. Elementul astfel umplut se va lăsa în repaos circa 2 ore, în aşa fel ca plăcile să se impregneze bine cu acid. Se pune apoi la încărcare. Presupunând că se întrebuinţează amperajul prevăzut pe eticheta lipită pe fiecare bloc, durata primei încărcări va fi: pentru elemente de 4,5 volţi, 15—20 ore; pentru elemente anodice, 20 până la 30 ore. Dacă se întrebuinţează un amperaj mai mic numărul orelor trebueşte mărit In aşa proporţie încât produsul (Amperi Ore) să rămână acelaşi egal cu cifra de Amperioară indicată pe fiecare element. b) PRECAUTIUNI IN CURSUL FUNCTIONARII 1. Acumulatorul trebue să fie curat şi uscat în toate părţile sale exterioare. 2. Plăcile trebue să fie în tot timpul acoperite de acid. Dacă electrolitul a scăzut prin evaporare, se va adăuga numai apă destilată. Acid (cu densitatea 1,24 = concentrație 28° Be) nu se va adăuga decât dacă, printr’o întâmplare oarecare, se va fi vărsat o parte a lichidului din borcan. 3. Acumulatorul se va reîncărca la timp. Se înţelege prin aceasta că nu trebue depăşit sub nici un motiv numărul de ore de lucru, calculat dinainte în raport cu numărul şi felul lămpilor aparatului pe care îl alimentează acumulatorul. Pe de altă parte, descărcarea progresivă a acumulatorului se va urmări, ținându-se seamă de următoarele fapte: Acidul unui acumulator complect încărcat are Densitatea: 1,24=28“ Bé la + 15". Acidul unui element de încălzire, are densitatea: 1,16=20° Bé, iar la un element anodic densitatea devine 1,14=18° Bé. Prin grăduirea zilnică a acidului din acumulatori se poate controla deci mersul descărcării. Există în comerţ areometre şi pipete special construite pentru acest controL Un alt mijloc de supraveghere ni-i oferă voltmetrul. Acesta este mai ales util când vrem să cunoaştem dacă încărcarea acumulatorului este complect terminată, încercarea se va face cu acumulatorul introdus în circuitul de încălzire şi cu lămpile aprinse. Dacă după 10 secunde voltmetrul arată între 2.25—2.50 volţi de fiecare element, acumulatorul este complect încărcat. In ceia ce priveşte descărcarea, voltajul minim este 1.8 volţi de fiecare element. Acumulatorul poate fi încărcat înainte de complectă epuizare. Trebue însă evitate supraîncărcările. In ceia ce priveşte acum calculul orelor de lucru ale unui acumulator, în raport cu numărul şi felul lămpilor deservit, iată cum se procedează: Exemplul 1. Fie un aparat cu trei lămpi. Aceste lămpi consumă pentru încălzire precum urmează: 0.06 Amp; 0.17 Amp; 0.17 Amp. (Se vor cerceta caracteristicile lămpii; consumul filamentului se notează cu if). Acumulatorul de încălzire are o capacitate de 40 Amperioră. Aparatul lucrează zilnic 4 ore. Câte zile poate funcţiona acumulatorul, înainte de reîncărcare? Răspuns: Consum total, pe oră: 0.06+0.17-4 0.17= 0.4 Amp. Consum total, pe zi: 4X0.4=1.6 Amp. Durata: în zile: 40:1.6=25 zile. Exemplul 2. — Aparat cu cinci lămpi, având if precum urmează: 0.11+0.114-0.06 +0.064-0.09 Amp. Lucrează 3 ore pe zi. Restul condiţiilor. Aceiaşi întrebare. Răspuns: Consum total, pe oră: 0.11+0.114-0.06+0.06 +0.09=0.43. Consum total, pe zi: 30.43=1.29 Amp. Durata: in zile: 40:1.29=31 zile. Exemplul 3. — Avem un aparat cu 4 lămpi. Aceste lămpi consumă la placă (curent de stabilizare — max — notat cu iao) precum urmează: Lampa de HF, iao = 3.6 Amp. „ dectoare, iao — 4.0 „ 1- a „ de B. F, iao = 6.0 „ 2- a „ „ „ alo = 16.0 ,, Total — 29.0 Milli Amperi Tensiunea de placă e dată de un acumulator anodic cu o capacitate de 900 Milli amperioară sub un regim de descărcare Întreruptă de circa 30 Milli amperi. Aparatul lucrează 4 ore pe zi. Se întreabă: câte zile va dura acumulatorul? Răspuns: Consum zilnic: 29.5 Milli Amperi X4= 118.0 M. A. oră. Durata în zile: 900:118=7.6 adică 8 zile. 4. Reîncărcarea acumulatorului se va face imediat după descărcare. Să nu lăsaţi insă acumulatorii să se descarce într’atât încât audiţia să înceteze, mai ales acumulatorul anodic. 5. Dacă un acumulator este sortit să stea timp îndelungat neîntrebuinţat, încărcaţî-l mai întâiu complet. Apoi, din timp în timp reîncarcaţi-l (intre 4—6 săptămâni) căci altfel plăcile se vor sulfata. 6. Reparaţii şi modificări nu trebuesc făcute decât de specialişti, şi cel mai bun lucru este să încredinţaţi acumulatorul firmei fabricante. c) Reîncărcarea Se va face cu curent continuu. Polul + al acumulatorului se leagă printr’o sârmă de cupru cu polul + al tabloului de încărcare. Idem, polurile. Feriţi-vă de inversarea polurilor! Acumulatorul va deveni inutilizabil. Amperajul de încărcare să fie cel mult acela indicat pe eticheta acumulatorului; dacă e mai mic, nu strică. Va dura încărcarea ceva mai mult, dar se va face mai bine. încărcarea e terminată, când se observă în element o degajare vie de bule gazoase (acumulatorul „ferbce) şi când densitatea acidului este 1.24 şi nu mai creşte timp de jum. oră. Tensiunea la clemele acumulatorului este atunci de 2,6—2,7 volţi de fiecare element. După întreruperea încărcării, tensiunea la borne cade repede la 2—2,1 volţi de element (tensiune de геи paos). ( d) DISPOSITIVE DE ÎNCĂRCARE Aceste dispozitive se împart în două сеtegorii: 1) pentru curent continuu și tf pentru curent alternativ. In cazul curentului continuu, se poate întrebuința un tablou de încărcare constru® după schema de mai jos. In circuitul lămpilor se vor introduce atâtea becuri câte sunt necesare spre a reduce amperajul curentului la cel admisibil în acumulator. Dacă de exemplu aveţi 6 Amp. iar cel admisibil este de 1,4 Amp., trebue sa puneţi 5 becuri a 100 lumini, al căror consum este de 0,9 Amp. la un voltaj de 110 volţi. In acelaş fel puteţi calcula numărul de becuri necesare, în raport cu voltajul şi amperajul reţelei precum şi cu consumul becurilor utilizate. Dacă reţeaua este — dimpotrivă — cu curent alternativ problema e mai complicata. Devine necesară utilizarea unui „redresor** care să „îndrepte” curentul făcându-l din alternativ, continuu. Vom reveni, într’unul din numerile vii- toare ale ziarului, asupra acestei chestiuni, şi vom da scheme şi instrucţiuni pentru construirea unor asemenea „redresoare”. AL. SAN. Ж Alain Gerbault, eroul care a parcurt oceanele cu o simplă barcă, şi-a instalat nu de mult, pe „vasul” său, un post de telegrafie fără fir. Voia omul să-şi încerce, cu orice preț, postul. Intr’o zi observă pe mare un transatlantic uriaş. Gerbault se aşează imediat la manipulator : — Sunteţi gata să primiţi un mesagiu , emite dânsul chemarea in văzduh. — Da, răspunde transatlanticul. Gerbault, neştiind ce să mai spună, întreabă : — N’aveţi nevoie de nimic ? întrebarea aceasta e cel puţin îndrăzneaţă, nu vi se pare? ________ ■ИМЕВ—I li I Ilii Eli ДМЯМВЖВ—■■ UN BUN MONTAJ 9 nu poate fi construit decât cu piese de prima calitate; pe acestea le găsiţi cu preţurile cele mai reduse numai la : RADIO-MATERIAL NICOLAE SARU Bucureşti I, Pasajul Român, 20 înainte de a face orice comanda, cereţi lista de preţuri