Regele Fotbal, 2004 (Anul 3, nr. 64-73)

2004-01-01 / nr. 64

2 ■ Januarie 2004 INTERVIU Regele F^fBAL "Am jutat la Bittama pentru a mă răzbuna pe steaua" Interviu cu Gheorghe Mulțescu Cunoscut și ca antrenor, Mulțescu este unul dintre cei mai importanți jucători români ai deceniului nouă. Nu am scăpat prilejul unui interviu... Regele Ce înseamnă pentru un dinamo+BAL movist get-beget faptul că a început fotbalul la Steaua? - Păi, ai zis cam multe. Numai faptul că am început fotbalul la Steaua nu prea mă mai face dinamovist get-beget. Dar între Steaua și Dinamo a fost o perioadă la care eu am ținut foarte mult, și anume perioada de la Jiul. R ° este Aceasta era următoarea între FutBAL hare: Cum v am simțit la Jiul? Este perioada care pe mine m-a format ca om, și profesional și social. Acolo am început Divizia A, acolo m-am căsătorit, acolo am făcut primul copil, acolo am făcut facultatea. Regele a urmat apoi perioada Dinamo... Eu am plecat ca o răzbunare față de Steaua și, ca să fiu sincer, pe unde i-am prins apoi, vreo șapte ani, i-am tot bătut. Dar am plecat la Dinamo ca să fac performanță și să ajung la echipa națională. De la Jiul era aproape imposibil, cu toate că fusesem căpitan la naționala de tineret și aveam vreo 25 selecții acolo. Dar la echipa mare aveam nume grele ca adversari: Dobrin, Bălăci, Nunweiller VI, Iordănescu, și eram și provincial, erau șanse mici de tot. In plus, erau și puține meciuri pe an. Am ajuns la Dinamo pentru a câștiga un campionat, ca să mă întregesc ca fotbalist. Se spune că nu e ratat caporalul care nu ajunge plutonier, ci colonelul care nu ajunge general. Regele Vă mai aduceți aminte golurile FutBAL cu Hamburg? Da, într-adevăr, amândouă îmi sunt dragi, mai ales că sunt meciuri de Cupa Campionilor. Așa goluri frumoase am mai dat și în campionat, dar acolo era total diferit. Am primit o pasă în cercul de la centrul terenului și am avut, așa, o “impresie”, o iluzie vizuală că sunt mai aproape de poartă și am șutat. Am prins și traiectoria, pentru că am prins-o puțin “pe fals”. La al doilea, în retur, am scăpat pe contraatac, am driblat un fundaș care a vrut să mă faulteze, am driblat și portarul și am înscris. Acum mi se pare ușor. Dar atunci... “Meritam să fiu la Euro ‘84" Regele Credeți că ați fi putut ajunge la FOTBAL Humang? - Da, și cred că meritam! Mi s-a făcut o mare nedreptate. Am fost în cantonament pentru meciul de la Bratislava, și cu toate că știam că nu voi juca am stat în spatele unor jucători tineri precum Gabor sau Rednic. Chiar și așa, Lucescu a venit pe aeroport și, cu lacrimi în ochi, mi-a mulțumit că am avut caracter și am știut să am grijă de cei tineri, iar eu i-am răspuns că naționala mi-a dat multe și măcar atât puteam să-i dau și eu. Dar după aceea nu am fost selecționat. Culmea, a fost selecționat Marin Dragnea, care nu prindea loc de titular la Dinamo și nici nu mai fusese la națională. Dar astea au trecut și, cu toate că atunci m-au durut, încerc să nu mă mai gândesc la ele. Rog «»e Ca dinamovist, cum vedeți toată r #+RAL această tensiune existentă atunci când Dinamo joacă, de exemplu, la Timișoara sau Craiova? Este o situație care continuă dinainte de ’89. S-a rămas cu sechele după retrogradarea lui Poli. Eu nu mai eram la Dinamo, atunci era Lucescu... Regate Mă refeream în general, nu doar Fi#+BAL la pol. A rămas această ură încă dinainte. Dinamo este percepută ca echipa Poliției, iar Poliția este responsabilă de toate relele, amenzi, arestări. Mie însă nu mi-a fost rușine niciodată că am jucat la Dinamo, pentru că am mers la performanță și mi-am reprezentat țara cu brio în Europa. Am bătut echipe ca Inter, Hamburg și am făcut-o pentru țară. Eu cred că e greșit să se judece niște jucători prin prisma unor fapte care nu țin de fotbal. Regate De ce nu ați rezistat la Dinamo. FițiBAL la 1990 ca antrenor? Eu cred că am făcut un lucru extraordinar. A fost perioada cea mai critică din istoria lui Dinamo! Au plecat 10 titulari, toți voiau să o desființeze, era haos, nu erau bani, iar eu am ținut echipa pe locul 12. Nu mai aveam jucători și cei care au rămas erau contestați. Era ceva foarte tulbure. In retur, lanul s-a răsucit și a mers pe mâna lui nea Jean, care l-a impus pe Halagian, iar noi, fără contract, am fost dați afară. “Am fost iubit la Samsun” Regele A urmat apoi prima perioadă din FotBAL Túrnia Da, 1993-1997. A fost perioada cea mai prolifică. Echipă nou-promovată. Am terminat pe 5, am câștigat Cupa Balcanică, am făcut cel mai mare transfer între două echipe din Turcia, 7 mil. $ de la Samsun la Beșiktaș. In anul următor, patronul a pierdut foarte mulți bani, și ca să-i recupereze a început să vândă jucători, iar mie mi-a dat voie să aduc doar jucători din B și din C, dar cu foarte puțini bani. Am tras și am format o echipă din tineret și am terminat pe 8. Apoi locul 6 și semifinala de Cupa Turciei. La fel și ultimul an. Apoi un an la Ankaragücü, apoi Atlanaspor. Au fost niște salvări de la retrogradare. Sunt și acestea niște realizări. Regele Sezonul trecut au salvat și Poli FUTBAL AEK. Ce a însemnat pentru dv. perioada de acolo? A însemnat mult. Dacă regretam că m-am întors într-o Românie fotbalistică tulbure, unde toată lumea zicea de blaturi și incorectitudine și necinste, am găsit o rațiune la Timișoara. Fără trivialități, frumos, cântă, dar și decepție, pentru că oamenii cu putere din Timișoara nu se adună să facă o echipă care ar putea să ajungă în cupele europene. Regate De ce ați plecat în vară de la FutBAL Post? ’ —Cu mare, mare părere de rău am plecat de la Timișoara. Și ne-am despărțit greu. N. 13 noiembrie 1951, Botoroaga (jud. Ilfov) Cariera de jucător 1963-71 Steaua (copii, juniori, tineret) 1971-79 Jiul 1979-85. Dinamo 1985-87 Jiul (D2, D1) 1987 CSM Suceava 1988 Autobuzul București (D2) (și antrenor) 1988-89 UTA (D2) (și antrenor) 15 selecții (3 goluri) pentru România. Semifinalist al CCE (1984) Mijlocaș central Cariera de antrenor 1988 Autobuzul București (D2) (și jucător) 1988-89 UTA (D2) (și jucător) 1990 Dinamo 1991- 92 Poiana Câmpina (D3) 1992- 93 Dacia Unirea Brăila 1993- 97 Samsunspor (Turcia) 1997 Kayserispor (Turcia) 1999 Atanaspor (Turcia) 1999-2000 Ankaragucu (Turcia) 2001 Sportul Studențesc (D2) 2001-02 Astra 2002 Gaziantcpspor (Turcia) 2003 Poli AEK 2003 Samsunspor (Turcia) din 2003 Petrolul am stat împreună după meci, am mers printre suporteri până la o mașină, iar când am plecat i-am spus lui Toni Doboș: “Sămi dai măcar jumate cât primesc în Turcia”. Iar el mi-a spus că nu are nici o garanție pentru mine, așa că nu am avut ce să fac. Eu aș fi vrut să rămân. Culmea e că am mai fost solicitat în 1974. Nu s-a putut pentru că eram în anul II la facultate și ar fi însemnat să pierd un an. Cu toate că sunt legat prin rude de Timișoara, unchiul fiind grănicer la Lunca,acum e stabilit la Sânnicolau, nu am putut să vin. Pot chiar să spun că am oameni care au apărat granița aici! Regele A urmat apoi eșecul de la Sam- FuttBAL sunspor... înainte de asta a fost Gaziantep. A fost chiar înainte de Poli. Vreau să-l reamintesc, pentru că a fost unul dintre marile mele succese. Am luat o echipă care a renunțat la jucători de valoare, care aveau contracte mari, și am promovat opt tineri, dintre care șase au ajuns la lotul de tineret, vreo doi i-am vândut pe milioane bune de dolari, am fost 13 etape neînvinși și am terminat lăsând echipa pe locul 4. Pentru că am simțit că sunt uzurpat în spate de oamenii care trebuia să mă susțină! Dar eu sunt un tip mai orgolios, poate aici am fost prea orgolios. Dacă sunt greutăți și am sprijin, mă “ambalez”. Exact cum a fost la Poli. Fără masă, fără mâncare, dar era lumea care dorea foarte mult și își dorea o echipă în Divizia A. Acolo am simțit că nu am parte de asigurări! Am plecat din Turcia când eram pe loc de Cupa UEFA și toți s-au mirat cum de plec. A mai fost, acum ceva timp, și Astra, luată în retur de pe penultimul loc, cu jucători de pe la Plopeni reușind să salvez echipa și ieșind din Cupa României fără înfrângere cu Rapid. Apoi a venit și Samsun, care pentru mine a fost o decepție mai mare decât toate, pentru că acolo m-a chemat lumea. Știam că sunt iubit, m-au sunat și mă întrebau unde am umblat șase ani de zile! Le era dor de joc. Rsgele De ce credeți că există această FistfBAL apreciere mai mare a dv. în Turcia decât în România? — Pentru că acolo într-adevăr am avut rezultate concrete, am câștigat o Cupă Balcanică și am fost un om care a crescut mulți, mulți jucători! Iar pentru ei acesta a fost un lucru extraordinar. Cum unui străin poate să-i pese de soarta turcilor? Echipa juca un fotbal modern și generos, iar ei erau încântați. AsB^e înseamnă că mai aveți o ușă FutBAL deschisă la Samsun, nu? Deocamdată, cât este acest patron, nu, dar, în altă parte în Turcia, cu siguranță. Vreau să spun că eu nu consider că în România nu am avut rezultate. Dar aici nu am avut rezultate de top. Dar salvarea de la retrogradare și toate astea nu se văd. Când te duci la o echipă mare, ai și bani, ai și jucători. Dar când ești în criză, nu ai bani, tot zero, iar în plus mai ai probleme și cu arbitrii. Nu ai unde să mănânci, nu ai unde să dormi, iar tu reușești să mai și crești jucători; mie mi se pare foarte mult! Am fost la Jiul, am promovat, am fost la Rapid și am promovat. Câmpina am promovat-o în B. Sportul l-am promovat. Promovări, salvări de la retrogradare! Acestea de ce nu se pun? Plus promovări de jucători. La Jiul era Lasconi! Decăzuse. Am ajuns eu, apoi l-a luat Steaua. La UTA l-am format pe Negrău, l-a luat Steaua. Pe Timofte l-a luat Dinamo. Mi-a plăcut să fac educație și o atmosferă de profesionism. Regele De la ce vă așteptați la Petrolul? ■ Lucrurile sunt destul de greu de rezolvat, pentru că s-au unit două echipe. Trebuie create niște relații între ei. S-au pierdut niște puncte cu echipe accesibile. Există discuții la nivelul suporterilor, în presa locală. Există opțiuni între Astra și Petrolul, dar ceea ce este clar, ori că e Astra ori Petrolul, Ploieștiul merită o echipă în Divizia A. Trebuie să ne revenim în retur și să ne salvăm. “Cătălin e în Moldova pentru că nu are pile” Regele Aveți multă încredere în fiul dv. FutBAL Cătălin. De ce a ajuns tocmai la Zimbri Chișinău? Vreau să spun că nu am avut atâta încredere câtă dovadă de încredere mi-a dat el și cât m-a ajutat atunci când am fost la Astra. Nu am avut așa mare încredere în el și mi-a apărat extraordinar. După părerea mea, este unul dintre cei mai constanți jucători din A de la noi... Regele și totuși e doar în Moldova... FOTBAL ’ Asta este pentru că nu are pile! Eu nu am făcut niciodată pentru el ceva nemeritat. Eu nu am plătit niciodată jurnaliști să-mi facă reclamă. Vreau să relatez doar un fapt care va fi edificator. Era la Dinamo, la Chirilă. Era al treilea portar, nu apăra. Sunt de acord că nici nu merita. Dar Dinamo a avut un amical, titularul lipsea, iar în min. 80 Dinamo avea deja 9-0. Nici atunci Chirilă nu a vrut să-l bage, iar atunci el a avut un șoc, a plâns și mi-a zis că vrea să plece de la Dinamo. Eu i-am zis să încerce la Sportul. Culmea era că la Sportul antrenor era Vasile Suciu. Fusese la Steaua când am fost și eu junior acolo, iar la Jiul am fost coechipieri și ne cunoșteam. A dat probă, după probă i-a cerut buletinul și a văzut cine e, înainte eu nu-i spusesem nimic, pentru că am vrut să ia pe puterile lui. Atunci a venit Suciu la mine și mi-a zis: ”Cum, măi, nu ți-e rușine? De ce nu ai zis că e băiatul tău?”. I-am răspuns că trebuie să reușească singur în viață. Era un examen! Trebuia să văd care e valoarea lui. Nici pentru mine nu a vorbit tata. Acum, Dinamo l-a luat pe Preda, pe Delwarte și pe Munteanu. Cătălin e portarul care a ținut Astra în spate și nu a avut apărare ca să-l protejeze. Dar vă spun. Are un fizic atipic. Nu e de 1,90, e de 1,78, dar are reflex, are inteligență de joc, are o viteză de reacție deosebită. Un portar înalt greu scoate mingile de pe jos, în timp ce unul mai mic poate să sară! Adrian BUCUR