Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1990 (Anul 2, nr. 2-22)

1990-01-28 / nr. 21

COTIDIAN INDEPENDENT ALEGERILE NOULUI CONSILIU MUNICIPAL TIMIȘOARA AL FRONTULUI SALVĂRII NAȚIONALE organizate în baza Hotărîrii Adunării reprezentanților, consiliilor Frontului Salvării Naționale din 122 de întreprinderi și instituții din municipiu și județ, publicată în ziarul nostru din 25 ianuarie a.c., ieri, în sala „Olimpia“ din Timișoara, au avut loc alegerile celor 27 de membri ai Consiliului municipal Timișoara al Frontului Salvării Naționale, număr stabilit prin Decretul-Lege emis de Consiliul Național al Frontului Salvării Naționale. Redăm, în rezumat, conținutul procesului verbal încheiat și citit în fața întregii asistențe la sfîrșitul alegerilor. Din numărul total de 1.008 electori (delegați) reprezentând peste 180 mii de persoane, la ora 10 se aflau prezenți în sală 882. Din cei 57 candidați înscriși pe buletinele de vot, au absentat trei : domnii Sava Gruia, Otto Aczel și Constantin Ghidanar, în sală s-au aflat, de asemenea, domnul general maior Gheorghe Popescu, și domnul Pompiliu Stanciu, procuror șef al Procuraturii municipiului Timișoara, în calitate de observatori neutri, ziariști reprezentanți ai presei locale, centrale și din străinătate, înaintea trecerii la desfășurarea propriu-zisă a alegerilor, cei prezenți au păstrat un minut de reculegere în memoria eroilor martiri care s-au jertfit pentru triumful Revoluției. Au fost prezentați, apoi, nominal și cu scurte date biografice toți candidații înscriși pe buletinele de vot. După ce domnul avocat Vasile Onofrei, secretarul Comisiei electorale a dat explicații asupra tehnicii votării, electorii (delegații) au depus buletinele de vot în cele patru urne situate în fața asistenței. Pe tot parcursul lor, alegerile s-au desfășurat într-o impresionantă ordine și disciplină. Constatîndu-se că toți electorii și-au exprimat opțiunile, urnele au fost deschise și s-a trecut la numărătoarea voturilor. Ca urmare a completării necorespunzătoare, trei buletine au fost anulate. Cele 879 buletine valide au fost centralizate în calculator, iar rezultatele sunt următoarele : Dr. Szucsik Iosif, medic, Instit. de medicină ; Ursu Marius, economist Banca Națională ; Singer Karol, prof. univ. Universitate; Popa Constantin, jurist Biroul de avocați ; Dr. Ciuhandu Gh., cercet. șt. I.C.C.P.C.D. ; Andrei Dan, economist I.A.T. ; Vasile Popovici, scriitor Universitate ; Tudorache Horațiu, student Instit. Politehnic ; Serafim Ion, inginer, Regionala C.F.R. ; Radu Gabriel, I.M.T. ; Budulan Ioan, inginer S.U.G.T.C. , inginer Crăciun Constantin, inginer C.C.S.I.T.E.H. ; Lupu Camelia, studentă Institutul Politehnic ; Pop Vaier, inginer I.M.T.; Cernescu Horea, medic Instit. Agronomic ; Boiangiu Gh., muncitor I.R.E.T.; Lazarovici Gligor, muncitor Optica ; Sarbovan Gh., inginer Solventul ; Sarbescu loan, subinginer Detergenți ; Katz Ecaterina, inginer I.T.T. ; Plaz Jiva, profesor Lie. Fii. 1st. Stroie Constantin, inginer Regionala C.F.R. ; Bandula Dinu, jurist I. I. Laptelui ; Oprescu Mihai, inginer Electrometal ; Lakatos Ladislau, inginer I.J.T.L. ; Fotache Eva, inginer într. Ulei ; Grun Eugen, inginer I.I. Zahăr. PREȘEDINTĂ, SECRETAR: Ing. Mihali Petru Av. Onofrei Vasile ★ întrunit în prima sesiune de lucru, noul Comisiliu municipal, ales pînă în data de 20 mai a.c., și-a propus, pentru început, discuții libere despre democrație în vederea cunoașterii reciproce, urmînd a desemna apoi, prin vot secret Biroul executiv și șefii comisiilor pe domenii de activitate. Din păcate, datorită faptului că membrii vechiului Consiliu municipal, provizoriu constituit în data de 13 ianuarie a.c., au intervenit nerecunoscînd alegerile desfășurate ieri, membrii noului Consiliu s-au retras, evitînd discuțiile neprincipiale, și au hotărît să se întrunească, din nou luni, 29 ianuarie a.c. Reamintim că luni, 29 ianuarie, la Sala „Olimpia“ din Timișoara, începînd cu ora 9 vor avea loc alegerile pentru Consiliul județean Timiș al Frontului Salvării Naționale. Accesul va avea loc pînă la ora 10- Nr. 21 TIMIȘOARA Duminică, 28 ianuarie 1990 8 pagini Lei: 1 „O scinteie in noiembrie, semn prevestitor ____al Revoluției din decembrie“ (II) „CE VREJI, SĂ MAI AȘTEPTĂM CINCI ANI „...Apoi, din păcate, acțiunea noastră s-a topit ca o luminare. Nu am fost bine organizați. Luni, în 27, pe mine m-a chemat inginerul Lăzărescu, fost secretar p.c.r. „Ce-ai făcut, nenorocitule ?“ — mi-a zis. A vrut să mă ducă la Flucșă. N-am dat însă ochii cu „boss“-ul. Am așteptat afară vreo 20 de minute. A venit apoi Jurj, securistul întreprinderii. Lăzărescu a ieșit și i-a spus: „Asta-i!“. M-a luat într-o „Dacie” și m-a debarcat direct la Securitate. Acolo, vreo 3 ore, m-au interogat Jurj și unul cu ochi albaștri (se putea altfel ? — n.a.) și cu un neg deasupra nasului. N-am spus nimic. Am încercat, să-i întorc. Fierbeam în mine. Cam pe la ora 13, mi-au dat drumul...“. „Sunt maistrul SABIN POENAR, de la sectorul danturare-reductoare. Ce pot să vă spun acum? Am zis că dacă noi — I.M.T.-ul — nu pornim împotriva tiranului, cine să o facă ? Femeile de la „1 Iunie“ sau de la „Ciorapi“ ? Nu vreau să jignesc pe nimeni, dar noi eram și sintem stegarul industriei județului, aproape 10.000, majoritatea bărbați, viguroși, fără teamă. Am fost unul dintre organizatori și împreună cu alți colegi am gîndit mai de mult cum să facem să-l doborîm pe ticălos. Nu puteam fi de acord cu mascarada realegerii lui. Lumea nu avea curajul să vorbească, să se organizeze. Prea erau mulți „ochi curioși“ și multe „urechi ascuțite“. Naiv, am sperat că poate... Congresul. Dar, vai, a fost un bluf. Am crezut zadarnic că poate cineva, acolo. .. Speranțele au fost zadarnice. Atunci, în 20 noiembrie, am hotărît să facem ceva cu orice risc. Am luat legătura cu „nucleul“ electricienilor. Am stabilit acțiunea pentru 23, cu o zi înainte de nenorocita „reinvestire unanimă“. Era în uzină, în întreaga Timișoara, simțeam asta, o tensiune extraordinară. Probabil, ce mai sigur, mirosiseră și „băieții“ ceva... După pauza de masă, electricienii ne așteptau în tăcere, am plecat. Pe la zece și un sfert, zece și jumătate să fi fost. Am făcut o tură, oamenii ni s-au alăturat. Erau 200, 300, nu mai știu. Șeful sindicatului pe secție a venit la mine. S-a dus apoi după inginerul Gașpar. Un grup de vreo 40 am ieșit afară. Știam că și la utilaj minier se cocea ceva asemănător. Dar, cineva „prudent“ a avut „ideea“ să închidă cu sîrmă porțile secțiilor. Afară, în curte, Sîrbu și Petrescu m-au întrebat : „Ce aveți de gînd ?“, „Cum ce ? Să-l doborîm pe Ceaușescu !“. Atunci, Petrescu s-a dus să anunțe conducerea. Gașpar m-a luat de-o parte și mi-a zis: „Ce crezi, o să iasă ceva ?“. Le era frică. Mi-am dat seama că nu toți sunt hotărîți. Așa nu se putea ! Trebuia să ne întoarcem la lucru. Eram în pericol. Le-am dat oamenilor consemnul. La trei și un sfert plecăm cu toții“. Atunci, un muncitor, un copil care nu a făcut nici armata, Liviu Bile, le-a strigat în față șefilor: „Ce vreți, să mai așteptăm 5 ani ?“. (va urma) CORNELIU POPOVICI DIN PARTEA POLIȚIEI JUDEȚENE 1, în conformitate cu prevederile Decretului Lege privind organizarea mitingurilor și adunărilor publice, prin care astfel de activități trebuie înregistrate cu minimum 48 ore înainte, la organul local de poliție, care este obligat să ia măsuri specifice pentru desfășurarea corespunzătoare a acestora. Facem cunoscut că în ziua de 25 ianuarie 1990 orele 12,30 reprezentanți oficiali ai Partidului Național Țărănesc Creștin și Democrat au solicitat, în condițiile prevăzute de lege, organizarea unui miting în ziua de 28 ianuarie 1990, ora 12, în Piața Operei din Timișoara, care a fost avizat de către Poliție, luîndu-se măsurile necesare. 2. Intrucît în publicațiile „Renașterea bănățeană“ și „Timișoara“ din 27 ianuarie 1990 a fost anunțată o adunare populară din inițiativa Comitetului Județean al Frontului Salvării Naționale, prin domnul Marton Florin, tot pentru data de 28 ianuarie 1990, ora 11, facem cunoscut că aceasta nu a fost înregistrată în termen, situație în care organizatorii poartă întreaga răspundere. 3. în vederea prevenirii în viitor a unor astfel de situații, rugăm ca mijloacele de informare să publice asemenea anunțuri numai în cazul eliberării dovezii de înregistrare a cererii respective de către organul local de poliție.