Renaşterea Bănăţeană, octombrie 1991 (Anul 3, nr. 483-509)

1991-10-14 / nr. 494

□BANATEANA (DIRECTOR ONORIFIC PROF, DR. JOSDF CONSTANTIN DRÄGAN) NR. 494 ♦ LUNI 14 OCTOMBRIE 1991 ♦ 8 PAGINI ♦ 5 LEI "No comment" la izvoarele reformei Foamea de informație privind evoluția reformei inițiate de cabinetul Roman a atras în circuitul atenției și persoana domnului academician Sorin Postolache, "creierul” modelului teoretic românesc de trecere la economia de piață. Domnia sa refuză, însă, în aceste momente de cumpănă, să facă declarații publice sau prognoze. Din sesiunea științifică desfășurată cu ușile închise, Institutul Național de Cercetări Economice a stabilit jaloanele ce vor fi sintetizate intr-o lucrare amplă și documentată privind variantele în strategia dezvoltării economico-sociale a țării noastre. Pînă atunci, cel puțin încă o lună de acum înainte, "no comment!" ! Pîinea în pericol! Deși s-a extins în toate rudele, cu două excepții - Caraș Severin și Maramureș - semănatul griului este în mare întîrziere. Comparativ cu anul trecut, cînd la mijlocul lui octombrie erau semănate peste 1 milion de hectare, acum diagrama lucrării indică realizarea unei suprafețe mult inferioare - 160 mii hectare. Aceasta înseamnă cu puțin peste 6 la sută din prevederile actuale de 2,2 milioane hectare, în unele județe se lucrează într-un ritm mai alert. Astfel, Buzăul se prezintă cu 22 mii hectare semănate cu grîu, adică 35 la sută din suprafața estimată. Urmează județele Constanța, Botoșani, Brăila și Iași, cu suprafețe între 9.000 și 10.000 hectare, Galați, Bihor, Timiș, Ialomița, Satu Mare, cu cîte 6.000 - 8.000 hectare semănate. A mai avansat și însămînțarea orzului, lucrarea cuprinzînd 240 mii hectare, ceea ce reprezintă peste 25 la sută din suprafața totală agramată. Cauza principală a desfășurării lente a însamînțărilor de toamnă este criza de carburanți, Societatea comercială Peco livrînd motorina pentru tractare în tranșe foarte mici și cu intermitențe. (Rompres) Stop cimitirului de mașini "Infuzia" masivă de mașini vechi, achiziționate pe piețele vestice și care populează în număr ingrjorător de mare șoselele noastre va fi stopată printr-o hotărîre de Guvern (nr. 594/2.09.1991) ce prevede interzicerea înmatriculării în România a autoturismelor și autovehiculelor de orice tip produse în străinătate și avînd o vechime mai mare de opt ani. Conținutul hotărîrii urmează să fie făcut cunoscut prin Monitorul Oficial, după care va intra în vigoare și o directivă circulară emisă de directorul general al vămilor din România, prin care se va interzice intrarea în țară a autovehiculelor sus-menționate. Cursa leu-dolar la finiș?! Dacă speranțele nu vor fi înșelate, dacă zvonurile nu se vor dovedi iar false, iar intențiile inițiatorilor vor fi duse la bun sfîrșit, de marți, 15 octombrie - se aude prin Capitală se va trece la unificarea cursului leu-dolar. După "escaladarea” galopantă din ultima vreme, se pare că nivelul se va stabiliza totuși la 315 lei/dolarul. Vom trăi și vom vedea.______________________ [p@ra@©[h)lw§] "Fiți sfinți, că sfînt sunt Eu, Domnul Dumnezeul vostru." (Levitic 19,2) După venirea în lume a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos, cuvîntul Său dumnezeiesc ne îndeamnă permanent la desăvîrșire: "Fiți desăvîrșiți precum și Tătăl vostru cel din ceruri desăvîrșit este". Printre numeroasele exemple de evlavie, bunătate și smerenie, oferite de sfinții Bisericii noastre dreptmăritoare se numără și portretul plin de bunătate și evlavie al Sfintei Cuvioase Paraschiva, pe care Biserica noastră o prăznuiește în fiecare an în ziua de 14 octombrie. Cuvioasa Paraschiva s-a născut într-o familie creștină din satul Epivat, aflat în apropierea cetății Constantinopole, la începutul veacului al XI-lea, în sufletul ei, ale cărui adîncuri erau luminate de razele binefăcătoare ale Evangheliei creștine, ardea puternic flacăra iubirii de Dumnezeu și dragostea față de semeni, încă din copilărie și-a găsit fericirea trăind în rugăciune, în post și în fapte de milostenie față de cei săraci și năpăstuiți ai vieții. Adeseori a oferit săracilor chiar și hainele ei, atrăgîndu-și mustrarea aspră a părinților, nemulțumiți de conduita ei. După moartea lor a vîndut toată averea moștenită, iar banii i-a împărțit săracilor, hotărîndu-se să se îndrepte spre cetatea sfîntă a Ierusalimului, pentru a călca pe urmele pașilor lui Iisus. Pe drum ajungînd la Constantinopol, s-a rugat în maiestuoasa biserică "Sfînta Sofia", iar la Heracleea din Pont a intrat în cinul monahal. După cinci ani și-a continuat călătoria spre Ierusalim, unde a intrat și„a viețuit într-o mănăstire de maici ^ tigru mWSTERN pma la virsta de 25 de ani. In urma unei întîmplări minunate, s-a continuare în pag. 2 sig» - Ce ne puteți spune despre actualul Centru Cultural al Alianței Franceze relativ recent înființat la Timișoara? Până în anii '40, asemenea centre culturale franceze au existat la Iași, Cluj, Constanța și București. După 1944, singurul institut de acest fel a rămas Biblioteca Franceză din București, care posedă o clădire cumpărată de guvernul francez în 1927 și care a funcționat cu regim de bibliotecă pînă la revoluția din decenii- TRECUI PREZENT ȘI PERSPECTIVE PENTRU O PUNTE CULTURALĂ FRANCO - ROMÂNĂ LA TIMIȘOARA bine, actualmente funcționînd ca Institut Francez într-o clădire fondată în anul 1924 și cumpărată de guvernul român în 1934. între anii 1949-1965, această instituție a fost închisă din considerente mai mult sau voluție, în afară de institutul bucureștean, alte trei orașe cer înființarea sau reluarea activității centrelor culturale franceze: Clujul, Iașiul și Timișoara. La 26 septembrie 1990, între guvernul român și cel francez s-a semnat un protocol de înființare a centrelor culturale din cele trei orașe amintite și de redevenire a Bibliotecii Franceze bucureștene Institut Francez (Superior), a cărei conducere a fost încredințată profesorului universitar Norbert Dodille. în acest protocol se specifică faptul că orașul gazdă - în cazul nostru, Timișoara - oferă ca sediu o clădire de prestigiu și care va mai puțin obiec Convorbire cu domnișoara NICOLE tive. După re- directorul Centrului cultural al Alianței permite desfășurarea activităților unui astfel de centru cultural într-un spațiu adecvat, care va presupune: o bibliotecă, o videotecă, o sală de proiecție, o sală de lectură și mai multe de curs, o sală polivalentă (de expoziții, conferințe) etc. S-a convenit astfel ca acest sediu să funcționeze, pe o perioadă de cel puțin trei ani în imobilul din str. Lega 46, pînă se vor termina lucrările de restaurare a Muzeului din Piața Unirii. Deja, actualul Centre Culturel de l'Aliance Francaise a fost vizitat în două rînduri de o delegație franceză, compusă dintr-un arhitect și un artist plastic, în vede OTTO rea stabilirii unui Franceze mobilier și a unor decorațiuni interioare adecvate, estimîndu-se ca, în decembrie, toate aceste preparative să fie finalizate. Spuneți-ne cîteva cuvinte și despre activitatea dumneavoastră în domeniul cultural. Sînt absolventă de studii clasice și politice (deci două licențe distincte efectuate la Paris) și sînt specializată CARMEN PARDELEA Continuare în pag. 2 ULTIMA ORĂ • Președintele României, dl. Ion Iliescu, a transmis ieri președintelui Indiei un mesaj, prin care adresează apelul de a face tot posibilul pentru eliberarea neîntîrziată a diplomatului român Liviu Radu, "orice tergiversare putind avea urmări ireparabile". • Soția diplomatului român Liviu Radu a anunțat că, în cazul în care guvernul indian nu va întreprinde măsuri eficiente pentru realizarea schimbului propus de răpitori și deci eliberarea soțului său, va intra în greva foamei în fața reședinței primul-ministru indian. • Nelson Mandela, Papa Ioan Paul al II-lea, George Bush, Vitautas Lansbergis și Vaclav Havel sunt candidații la Premiul "Nobel" pentru pace, care va fi decernat astăzi, la Oslo. • Printr-un comunicat dat seri publicității, UDMR precizează că se "delimitează" de acțiunea organizației secuiești inițiatoare a pseudo-referendumului de la Lutița, în intervenția sa televizată de aseară, menajîndu-i evident pe inițiatori, purtătorul de cuvînt nu a putut furniza detalii explicite, iar comunicatul în cauză, ocolind esența problemei, încearcă să denatureze cauzele și implicarea UDMR în această nouă și gravă diversiune. • în ziarul nostru de mîine vă vom prezenta articolul "Strădanii de autonomizare în Țara secuilor", apărut în data de 10 octombrie 1991, în ziarul "Temesvári Uj Szó".___________________________ Lectură "Picătura găurește piatra nu prin forță, ci prin continua ei cădere" OVIDIU Adrian Severin devine diplomat? Potrivit unor surse guvernamentale, dl. Adrian Severin, ministru asistent al primului ministru pentru reformă și relații cu Parlamentul în guvernul Petre Roman, nu va mai face parte din viitorul cabinet, datorită relațiilor sale tensionate cu președintele Ion Iliescu și președintele Senatului, dl. Alexandru Bîrlădeanu. Aceleași surse afirmă însă că dl. Adrian Severin ar putea fi numit, la insistențele liderului național al FSN, dl. Petre Roman, ambasador în una dintre țările Americă Latine. (A.M. PRESS) încă un zvon infirmat Presupusul transferal domnului Alexandru Mironov, consilier prezidențial, la Televiziune, nu va avea loc, fapt confirmat de însuși persoana în cauză. "Dacă domnul președinte ar fi intenționat o asemenea schimbare mi-ar fi spus-o și mie, ceea ce deocamdată nu s-a întîmplat". Contestată, mai mult sau mai puțin, Televiziunea își păstrează deci ierarhiile proprii fără imixtiuni din partea puterii. Permutarea ca soluție Se pare că mulți dintre deținătorii portofoliilor ministeriale ai echipei Roman vor fi regăsiți în Cabinetul Stolojan, dar la alte ministere. Se dă astfel ca sigură "rocada" Babiuc - Ursu, în timp ce dl. Eugen Dijmărescu va prelua Agenția de Privatizare ridicată la rang de minister. Și Ministerul Apărării Naționale rămîne sub aceeași învestitură. Noutățile de nume vor viza deci ministerele în grija cărora intră economia, învățamîntul, sănătatea, cultura, problemele tineretului și relațiile executivului cu Parlamentul. Prin compensare partidele angajate în competiția pentru portofolii solicită procentaje importante "în jos", la eșaloanele adjuncților de miniștri, secretari de stat și directori de direcții, predeterminînd în acest mod o configurație politică specifică pentru executivul condus de domnul Stolojan. Situație incertă pentru refugiații din Canada Străinii care au revendicat statutul de refugiat în Canada ar putea să aștepte pînă în decembrie 1992 examinarea cererilor lor de către autoritățile competente, a declarat ministrul canadian pentru problemele imigrației, Bernard Valcourt. Potrivit surselor oficiale din Ottawa, peste 150.000 de cetățeni străini au formulat cereri de a obține dreptul să se stabilească cu familiile lor în Canada. O Este a 287-a zi a anului. O Mai sunt 78 de zile pînă la sfîrșitul lui 1991. O Soarele răsare la ora 6,28 și apune la ora 17,34