Renaşterea Bănăţeană, noiembrie 1991 (Anul 3, nr. 510-535)

1991-11-13 / nr. 520

RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ 13 NOIEMBRIE 1991 ♦ PAGINA 5 O cronică amînată Din păcate, așa după cum v-am informat luni, cronica transmisă prin fax de trimisul nostru special la meciul de la Nîmes a ajuns la redacție sub forma unor coli albe, cele scrise rămînînd undeva pe rețeaua telefonică internațională. Socotind că rămîne totuși nu lipsită de un oarecare interes, o redăm mai jos așa cum a fost ea transmisă inițial, formă sub care ne-a parvenit doar odată cu revenirea în țară a delegației române. USAM NIMES - POLITEHNICA TIMIȘOARA 23-15 (11-6) Pentru a înțelege cît mai aproape de realitate care a fost starea de spirit în care a debutat partida retur din turul al II-lea al Cupei Campionilor Europeni la handbal, dintre USAM și "Poli" - starea românilor, evident este necesar un scurt preambul la cele desfășurate exclusiv pe terenul de joc. Așadar, iată ce scria ziarul local "Midi Libre", în ediția sa de sîmbătă, sub titlul "Românii din Timișoara au descoperit arenele". Pentru lămurire, să spun că e vorba de arenele romane, un amfiteatru ce se păstrează aproape intact de peste 2000 de ani - unii dintre ai noștri l-au apreciat ca fiind un Colosseum în miniatură, rănind oarecum mîndria gazdelor care poate fi amenajat ca o sală de sport, printr-un sistem ușor de acoperire (operațiune ce se repetă în fiecare toamnă, pentru suma de șapte milioane franci) sau se folosește ca atare, începînd din primăvară (descoperirea se face tot panual și tot pentru aceeași sumă), atracția pală fiind luptele cu tauri, un distisment de care, personal, nu-i știam pe francezi chiar atît de dornici. Revin la "Midi Libre": "Românii din Timișoara, lideri ai campionatului național (o mică eroare - n.n.), fără îndoială că nu posedă aceleași argumente financiare ca omologii lor din Nîmes, pentru că au fost nevoiți să plece din țară miercuri seara la ora 20 și, după un drum de 2200 km, pe traseul Nădlac, Budapesta, Viena, Salzburg, Innsbruck, Verona, Brescia, Genova, Nice, au ajuns pe pămîntul făgăduinței Nîmes ului vineri dimineața, la ora 10,30. Așadar, mai mult de 40 de ore într-un voiaj non-stop, cu nopțile petrecute în autocar. Este absolut exact, presa locală fiind foarte bine informată. In stabilirea programului anterior meciului nici nu s-a mai pus problema unui antrenament adevărat, ci doar a unei recuperări cît mai rapide și cît mai intense a sportivilor, îmi amintesc - citeam undeva - că o noapte de nesomn se recuperează în două săptămîni de viață normală. Dacă e adevărat, rămîne să judecați singuri cam cum arătau românii înaintea partidei, și asta pentru că s-a plecat din țară în ultimul moment, "mulțumită" sistemului extrem de greoi de obținere a vizelor, pe care occidentalii încă îl practică, inclusiv cînd e vorba de sportivi și de competiții oficiale internaționale. Trecînd la alt aspect, voi aminti că în aceste zile s-a vorbit foarte mult aici despre bani. Dincolo de veșnica aritmetică din capul românului ajuns în Occident (care transformă, din păcate doar în gînd, franci în mărci, mărci în dolari și dolari în lei, totul cu o viteză demnă de scopuri pur pedagogice), sumele care au tot apărut pe bazele delegației noastre s-au referit la cîștigurile sportivilor ale handbaliștilor, în speță din Franța. Și dacă meniurile gazdelor au stîrnit zîmbete printre români, a fost rîndul celor dintîi să zîmbească atunci cînd au aflat că, în caz de victorie, jucătorii Politehnicii ar primi, în lei, o primă echivalentă cu ... 40 de franci, adică ceva mai puțin decît costul unui prînz francez decent. Tot la capitolul bani și în virtutea sumelor vehiculate, nu am rezistat tentației de a întreba conducerea tehnică a studenților dacă s-a sugerat cumva jucătorilor să nu forțeze, cu gîndul la eventuale avantaje materiale. Răspunsul a fost una categoric, iar jocul, cel puțin pe mine, m-a convins. Pentru a încheia această avancronică, să revin la terenul amenajat în vestitele arene romane. El a fost realizat din plăci prefabricate de parchet, cam de 2X1 metri, sistem deosebit de ingenios în sine, din care a rezultat însă o suprafață deosebit de alunecoasă și nu foarte stabilă, ce a creat probleme în plus timișorenilor, obligați în primul rînd să-și mențină echilibrul și abia apoi să mai și joace. Și acum, meciul. A fost o luptă inegală, adevăr de care nu trebuie să ne fie teamă, inegalitate ce a decurs din mai multe motive. In primul rînd, s-a datorat stării psihice a timișorenilor, care au început jocul timorați și emoționați, de miză și mai ales de atmosfera creată în incintă de ce i - au zis gazdele - cam 6000 de spectatori și întreținută, la modul absolut nesportiv, de un fel de crainic - agitator, la microfonul stației de amplificare. In plus, oaspeții nu au fost foarte siguri de forțele lor, puțini din cei prezenți oferindu-le șanse în fața unei echipe ce reprezintă, la ora actuală, un handbal surprinzător de puternic. Asta a făcut ca primele atacuri ale românilor să fie lipsite de consistență, situație care a permis francezilor să se distanțeze rapid, încă din start, stînga iugoslavului Saracevici fiind necruțătoare. Diferitele formule de echipă încercate de Otto Heel nu au dus la rezultatele scontate, creînd o oarecare impresie de improvizație. De menționat că la serviciile lui Basaraba și Dobrescu s-a renunțat după primele minute, randamentul lor dovedindu-se nesatisfăcător, cel de-al doilea fiind folosit ulterior doar pentru aruncările de la șapte metri. I-au înlocuit Niculae și, respectiv, Banu, care s-au comportat mai bine, cu mențiunea că lui Banu, la talentul și forța fizică pe care le posedă, un plus de aplomb nu i-ar strica. După pauză, jocul s-a mai echilibrat, timișorenii evoluînd, în ansamblu, mai îndrăzneț și cu mai multă hotărîre, dar raportul de forțe a continuat să rămînă totuși favorabil gazdelor, care au arătat o echipă solidă, mobilă și, nu în ultimul rînd, agresivă, la modul mai mult sau mai puțin sportiv. La acest capitol un cuvînt au avut de spus și arbitrii, cărora, personal, aș fi avut destule să le reproșez, deși părerile după meci au fost împărțite. Vom încerca o mai amplă analiză a arbitrajului internațional, cu o ocazie pe care o voi menționa în final. Nu cred că are rost să mai insist asupra desfășurării partidei. Poate doar să menționez că cel mai bun de la gazde, și cel mai dotat pentru lupta sportivă, mi s-a părut Gardens, pivotul de care cei ce au urmărit și partida de la Timișoara își amintesc cu siguranță. Mai interesant de subliniat mi se pare postura de sparring-partener a timișorenilor, ipostază cu care handbalul românesc nu prea a fost obișnuit, deși e cert că nu li se poate reproșa nimic, pentru că au făcut tot ce se putea, în fața unui adversar net superior, dovedind o condiție fizică surprinzătoare, dacă avem în vedere modul în care a decurs drumul pînă la Nîmes. De ce s-a ajuns în situația de a se spune "bine că diferența nu a fost mai mare", de ce handbalul timișorean se confruntă cu probleme atît de complexe, de natură să-i reducă valoarea și performanțele, vom încerca să deslușim cît de curînd. Spun asta pentru că am obținut acordul de principiu al conducerii tehnice a secției de handbal a Politehnicii de a oferi prilejul presei să pătrundă mai adînc în problematica de care am amintit. Primele întrebări s-au pus în seara următoare meciului. Pentru liniștea mea personală, l-am întrebat pe antrenorul Otto Heel de ce l-a folosit atît de puțin pe Nichifor Dobrescu și dacă nu a făcut-o din dorința de a-l feri de ochii francezilor. Nu, mi s-a răspuns, a fost doar rezultatul logic al formei de moment a jucătorului în discuție și, oricum, francezii îl cunosc foarte bine, așa că ar fi fost absurd să se recurgă la un truc ieftin. Dar pentru că problematica nu avea cum să se epuizeze, "Renașterea bănățeană" va găzdui o discuție mai amplă, ce va fi, cred, momentul unor clarificări necesare și așteptate de toți iubitorii handbalului, ca să nu mai spun că și jucătorii și antrenorii au multe pe suflet și nu li se pare nici lor normal ca situația să nu fie cunoscută în adevăratele ei dimensiuni. FLORIN BOIERU Doi factori au contribuit la neclaritatea acestui instantaneu realizat în USAM Nîmes - Politehnica Timișoara: rapiditatea cu care se derula faza ce-i are în prim-plan pe Ștot și Gal, precum și lipsa de experiență într-ale fotografiei a trimisului nostru special la această partidă. . Turul ciclist al Mexicului, disputat în 8 etape însumînd 2628 km, s-a încheiat cu victoria rutierului columbian Julio Cesar Ortegom,urmat la numai 7” de compatriotul său Federico Munoz și la 15” de la americanul Mike Carter. Pe echipe a cîștigat Columbiană de SUA și Mexic. Ultima etapă de circuit la t ad de Mexico pe distanța de 100 km a revenit lui Steve Speaks (SUA) în 20 02'36”. Din cei 177 alergători care au luat startul doar 75 au terminat întrecerea. • Cele trei țări baltice Estonia, Letonia și Lituania au fost reintegrate în mișcarea olimpică, se anunță de la secretariatul din. Lausanne al Comitetului Internațional Olimpic. în urma votului prin corespondență dat publicității la 11 noiembrie, 85 de comitete olimpice naționale s-au declarat de acord cu primirea țărilor baltice ca membre ale C.I.O. Nu a existat nici un vot împotrivă. In consecință, președintele C.I.O., Juan Antonio Samaranch, a invitat cele trei țări să participe anul viitor la Jocurile Olimpice de iarnă de la Albertville și la cele de vară de la Barcelona. în ceea ce privește „Olimpiada albă”, unii sportivi aflați deja în pregătire, vor putea să concureze sub culorile sovietice. Este vorba de componenții unor echipe de ștafetă, la schi fond care s-au antrenat pînă în prezent în cadrul formațiilor URSS. Carta Olimpica acceptă această situație existînd și un precedent, respectiv participarea atleților algerieni, fie pentru Franța, fie pentru Algeria, în anul cînd această țară și-a obținut independența. • Suedezul Stefan Edberg, considerat jucătorul numărul unu în tenisul mondial, nu va participa la Mastersul de la Frankfurt din cauza unei accidental la genunchi,a anunțat serviciul pe presă al Turneului. Cehoslovacii Karel Novacek îl va înlocui în grupa “Ilie Năstase” pe Edberg, care a cîștigat anul acesta șase turneu offlind pentru circuitul ATP. “Turneul de la Frankfurt este foarte important dar eu doresc să încep anul 1992 în plină formă. Prefer să mă odihnesc doua sau trei săptămîni” a declarat jucătorul suedez. Forfaitul lui Stefan Edberg implică anumite modificări în fruntea seriei și astfel americanul Jim Courier, cîștigătorul Internaționalelor Franței a devenit numărul 1 in turneul care va începe și care va reuni cei mai buni opt jucători din lume. Grupa “Ilie Năstase” va avea în componență următorii jucători: Jim Courier (SUA), Guy Forget (Franța) și Karel Novacek (Cehoslovacia), în timp ce grupa “John Newcombe” are în componența sa pe Boris Becker (Germania), Michael Stich (Germania), Pete Sampras (SUA) și Andre Agassi (SUA). • Călărețul belgian Eric Wauters, Secretarul Asociației Internaționale de Călărie, a anunțat cu ocazia concursului de la Maastricht (Olanda) o serie de reglementări împotriva dopajului în echitație. Regulamentul Federației Internaționale de Echitație (FIE) duce lipsă de claritate în decizii, a declarat Wauters criticind divergențele dintre FIE și Comitetul Olimpic Internațional. Eric Wauters dorește ca toate instanțele în materie să colaboreze “pe aceeași lungime de undă” în cazul instituirii unei comisii medicale veterinare care va trebui să consemneze toate analizele antidoping făcute la fiecare cal în parte. Eric Wauters a propus reguli clare în acest domeniu, el citînd cîteva cazuri de dopaj, printre care cazul călărețului francez Eric Maret, la Campionatul European. • Pe primul loc in clasamentul golgeterilor campionatului de fotbal al Olandei se situează Dennis Bergkamp (Ajax Amsterdam) cu 14 goluri, urmat de Harry Dedhervekt (RKC Waalwijk) 11 goluri, Youri Mulder (Fc. Twente) 10 goluri, John Clayton (FC. Volendam), Huub Lueffen (Vitesse Arnhem) și Marco Rungers (Fortuna Sittard), toți cu cîte 7 goluri. • Gary Lineken, de la Tottenham, ocupă primul loc în clasamentul golgeterilor din campionatul Angliei de fotbal, el avînd la activ 17 reușite. Este urmat de doi jucători cu 13 goluri: Mark Bright (Crystal Palace) și Mike Small (West Ham), apoi Alan Smith (Arsenal) și Jan Wright (Crystal Palace), ambii cu cîte 12 goluri. • Emilio Butragueno (Real Madrid) conduce în “top scorers” din campionatul de fotbal spaniol cu 7 goluri, urmat de Fernando Ruiz Hierro (Real Madrid) cu 6 goluri, Pedro Corbalan (Albacete), Gregorio Fonseca (Valladolid), Ivan Luis Zamorano (Sevilla)si Anton Polster (Logrones), fiecare cu cîte și goluri. Cu 4 goluri sînt Moncha (Sporting Gijon), Manoîlo Sanchez (Atletico Madrid), Jan Urban(Osasuna), Jose Miguel Gonzales ‘’Michel” final Madrid), Pelre Uralde (La Coruna) și Ronald Koeman (Barcelonul Urmează un pp de juc arie cu 3 goluri,printre mrp și românul árjila Balint (Real Burgos) •în clasamentul golgeterilor din Campionatul de fotbal al Franței, pe primul loc se află George Weah (AS Monaco) cu 13 goluri, urmat de Jean-Pierre Papin (Olympique Marsilia) cu 12 goluri, Francois Calderaro (Metz) l6 goluri, Stephane Paille (Caen) 9 goluri și Aliojsa Asanovici (Cannes), Baltazar (Rennes), Nicolas Huysman (Metz) și Abedi Pele (Olympique Marsilia) toți cu cîte 6 goluri. • Rezultate înregistrate în Campionatul de baschet profesionist al Statelor Unite (NBA) Atlanta Hawks- Miami Heat 97-93, Detroit Pistons-New Jersey Nets 110-100, New York Knicks-Charlotte Hornets 118-113, Golden State Warriors-Washington Bullets 127-119, Chicago Bulls-Orlando Magic 107-76, Houston Rockets-Pheonix Suns 96-95, Milwaukee Bucks-Dallas Mavericks 111 -95, Utah Jazz-Los Angeles, Clippers 101-84, Seattle Super Sonics-Indiana Pacers 118-111, Minnesota Timberwolves-Sacramento Kings 94-80. • Rezultatele înregistrate în campionatul profesionist de hochei pe gheață nord-american (NHL): Boston Bruins-New Jersey Devils 4-0, Pittsburgh Penguins-Minnesota North_Stars 3-2, Montreal Canadiens-Chicago Blackhawks 4-2, Calgary Flames-TorontoMapleLeafs6-1, Hartford Whalers-St. Louis Blues 4-3, Edmonton Oilers-Los Angeles Kings 4-4, San Jose Sharks-New York Islanders 4-3. í QAM La Herculane, în perioada 2-10 noiembrie, s-a desfășurat meciul România - I din I Ungaria, între cadeții celor două țări. Aceste întîlniri anuale au marele merit (pe lingă continuarea unei frumoase tradiții de a reliefa, la sfîrșitul unui an competițional,potențialul real al șahului juvenil de ambele părți. S-au disputat practic două meciuri, unul la fete și altul la băieți, jucîndu-se la cite șase mese, fiecare echipă prezentîndu-se, obligatoriu, cu cite doi juniori și junioare la trei categorii de vîrstă: 16 ani, 14 ani și 12 ani.Faptul că România a avut un an de excepție la fete s-a confirmat și de data aceasta (nu trebuie să uităm că șahul practicat în țara vecină, la toate nivelurile, este unul din cele mai puternice din lume). După patru runde, echipa fetelor a cîștigat cu un scor categoric: 17-7. Cu toate că patru junioare din echipa Ungariei erau cotate cu un ELO de peste 2100 (fetele noastre avînd un ELO mediu de 2050), coechipierele triplei campioane mondiale, M.F. Corina Peptan, parcă molipsite de jocul excelent practicat de aceasta, s-au mobilizat exemplar, dovedind că viitorul șahului feminin românesc este pe mîini bune. Corina a obținut 3,5 puncte din 4 și, cu încă 35 de puncte ELO cîștigate, la începutul anului va ajunge cu siguranță la 2200. Foarte bine au jucat și tinerele maestre Andreea Sașii Ducșoara și Marina Costescu, precum și C.M. Mariana Munteanu. în schimb, la juniori, echipa a decepționat la toate cele trei categorii de vîrstă, scorul final fiind de 16,5 la 7,5 pentru juniorii unguri. Celălalt junior timișorean prezent a fost C.M. Alin Berescu. Misiunea lui a fost foarte dificilă avînd ca adversar direct pe M.F. Peter Leko, campion mondial cu ELO de 2380. Alin a jucat curajos, dar nu atît faima adversarului cît lipsa de experiență l-au privat de cel puțin o remiză în ambele partide, el pierzînd două finaluri în criză de timp. Per total, echipa României a cîștigat la limită, dar juniorii cum spuneam nu s-au ridicat la cerințele acestui meci CORNELIU PASCALĂU V ................. ......................._________ VOLEI 1 . După cum s-a anunțat în cadrul Cupei Confederației la volei masculin, |____________ echipa Dinamo București a învins în meci retur cu 3-0 formația elvețiană TSV Jena, învingătoare și în primul joc, echipa bucureșteană s-a calificat pentru turul 2 al competiției. Alte rezultate. masculin: Cupa Campionilor Europeni: Charlottenburg-Holte 1-3, Boomers Appeldoorn-Kungalo 3-0, Moema Viena-Skien WBK 3-0, Maccabi Tel Aviv- Olympiakos Pireu 0-3, Minior Sofia-Dinamo Tirana 3-2, Benfica Lisabona-Lausanne 3-0, Ujpest Budapesta-VC Mamer 3-0, Olsztyn-Kuipio 3-4. Cupa Cupelor: Strassen-Andorra 0-3, Nyiregyhazi-Universitatea Craiova 3-0, Rentokil Zevenhuizen-Sporting Lisabona 3-0. Cupa Confederației: Stavdar Zilina-Bosna Sarajevo 3-0, Cajalmeria-Galatasaray Istanbul 3-0, JSA Bordeaux-Zenhoven 3-0, Leixoes Matosinhos-TV Gleisdorf 3-0, Dinamo Moscova-Mladost Zagreb 3-0, Tammpercewisky-Jastrzebie Borynia 3-0, Bayer Wuppertal-Autodrop Geldrop 3-1, Knack Roeselare-Chanois Geneva 3-0. Feminin: Cupa Campionilor Europeni: Gym Volley Luxemburg-Real Espanol 0-3, Stal Bielsko Biala-Koll Osie 3-0, Post SV Viena-Lucerna 3-0, Vaasan Vasama-Racing GT 3-2.Cupa Cupelor:Riom-Temse 3-0, Hakiyatini Kiryat-Eczacibasi Istanbul 0-3, Kralovopolska Erno-Koman Ponsi 3-0, Brother Martinus-Sandviken Bergen 3-0, Sirio Pirouse-Montana Lucerna 3-0. Cupa Confederației: Gunes Sigorta-Olympia Praga 3-1, Bayer Lohhof-Vasutas Budapesta 3-1, Saint Raphael-Brevok Breda 3-0, Courrieres-Tungsram Budapesta 3-3, Vaksbank Ankara-Alcorcon 3-0, Akademik Sofia-Wisla Krakovia 3-2, Hatovec Tongress-Bat Blue Eyes 3-0. Echipele subliniate s-au calificat pentru turul 2. T CT N110 ncijaoX j A seară, în Sala Olimpia din Timișoara, în cadrul turului I tNlO UI MAKA II al Cupei Campionilor Europeni, s-au întîlnit S.T.K. Partizan Belgrad și BVSC Budapesta. Victoria a revenit echipei belgrădene cu scorul de 5-0. De remarcat că jucătorii maghiari nu au cîștigat nici un set.