Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1992 (Anul 4, nr. 560-581)

1992-01-15 / nr. 569

PAGINA 2 ♦ 15 IANUARIE 1992 ...dl. lt.maj. Corneliu Surlin, de la Grupul de pompieri al județului Timiș - E vremea bilanțurilor și a statisticilor. Cîte intervenții au avut pompierii militari de-a lungul celor 365 de zile ale anului trecut? Au fost în total 250 de intervenții, ceea ce înseamnă, în medie, o alarmă la fiecare aproape 36 de ore. Dintre acestea, 182 incendii în toată regula, iar 68, doar începuturi, fără consecințe deosebite. - La cît se ridică pagubele? - Peste 7 milioane de lei, dar cifra este relativă, avînd în vedere evaluarea lor în condițiile permanentelor modificări de prețuri. - Ce mai arată statistica? - Că cele 182 de intervenții au avut loc, în principal, în sectorul particular: 138, adică 77%. Dintre acestea, 124 la locuințe și 14 la autoturisme. - Sunt mai multe față de anul precedent? - Mai puține. In 1990 s-au înregistrat 282 de intervenții, dar ponderea celor clasificate drept incendii cu pagube a fost mai mică. O întrebare neplăcută: cîte victime au căzut pradă focului în 1991 ?. Din păcate, ultima lună a anului a fost cea mai îndoliată. Din cele 9 victime - 5 copii și 4 adulți - înregistrate în 1991, numai în decembrie cazurile tragice au fost 5 - 3 copii și 2 adulți. - Care sunt principalele cauze ale jocului? - Anul trecut, ca și în 1990, acțiunile intenționate. - Vorbiți serios? - Da, în 43 dintre situații, la origine au stat incendierile provocate de persoane criminale, ca să zic așa. Apoi urmează cauzele de natură electrică - 29, jocul deschis nesupravegheat - 24, efectul termic - 15, jocul copiilor cu focul - 14. Dacă tot am vorbit de victime... primul caz tragic al anului 1992 s-a petrecut chiar în noaptea de 1/2 ianuarie, la o locuință de serviciu a S.C.A. "Recatm". Doi muncitori din Recaș au decedat prin asfixiere, căci incendiul provocat de o sursă de încălzire nesupravegheată nu s-a extins, s-a stins de la sine - dar din nefericire cei doi n-au fost găsiți decît a doua zi, - în încheierea convoit. «moastre, vă rog să facem niște recomandări pentru cei care vor citi aceste rînduri. Din analiza incendiilor produse și avînd în vedere neregulile constatate pe timpul verificărilor de specialitate, în perioada următoare Grupul de pompieri Timiș își va intensifica activitatea de control. Periodic, o sinteză a celor constatate va fi adusă la cunoștința opiniei publice. Activitatea de verificare va fi structurată pe ramuri de activitate, cu un accent deosebit, în cazul obiectivelor de interes public, pe cele cu grad ridicat de pericol în exploatare, atît din sectorul de stat cît și din cel particular, nefiind neglijate nici aspectele negative din gospodăriile cetățenilor. Activitatea a debutat deja, se află în plină desfășurare, în această lună fiind vizate obiectivele din domeniile sănătății și învățămîntului. V.ANCUTA Un aspect al grijii pentru păstrarea nealterată a limbii noastre materne îl constituie rostirea corectă a cuvintelor. Sunt însă unii vorbitori (cam mulți!) care nu respectă pronunția adecvată a unor cuvinte. Așa, de pildă, infinitivul lung articulat al verbului a crea, verb de conjugarea I, este crearea, dar foarte des e pronunțat creerea, formă potrivită pentru un verb de conjugarea a II-a. La fel, cînd este folosit prefixul re - se pronunță recreerea, ceea ce înseamnă "destindere", "odihnă", "relaxare”, în timp ce re-crearea are sensul "a crea din nou". Alți vorbitori pronunță încadrarea în activitate, pe cînd cuvîntul potrivit este încadrarea. Același vorbitor cînd rostește cu prefix, pronunță corect: "reîncadrarea în muncă". Datorită acestei false păreri că e mai elegant, mulți vorbitori pronunță înserare pentru inserare, adică "introducere într-un text, într-un tabel", pentru că înserare înseamnă "amurg", "începutul serii", "al nopții". Confuzie de sens se produce și la folosirea cuvîntului manifestație, în loc de manifestare. Cineva spunea: "Am participat cu o comunicare la o manifestație științifică. Potrivit ar fi fost:... la o manifestare științifică, deoarece manifestație înseamnă "demonstrație de masă”... Tot datorită unei confuzii de sens, unii vorbitori folosesc cuvîntul institut în loc de instituție. Instituție este un cuvînt mai cuprinzător. Chiar și institutul este o instituție, dar nu orice instituție este institut. De exemplu: universitatea,teatrul, opera, comitetul de cultură și educație, institutele politehnice, de medicină, agronomice etc. - toate sunt instituții. Institut are sensul precis - o instituție cu un specific aparte: de cercetare, de pregătire profesională, politehnică, agronomică etc. Dar: universitatea, teatrul, opera, muzeul, biblioteca etc sunt instituții de cultură, dar nu sunt institute. V. ȘERBAN In cadrul studioului electoral și-a susținut candidatura, pentru funcția de primar al Bucureștiului, dl. I.I. Brătianu, președintele Uniunii liberale care îi poartă numele. După expunerea succintă a propriului program de acțiune, în eventualitatea alegerii sale ca primar, candidatul a prezentat telespectatorilor și, evident, electoratului bucureștean, trei martofi supradimensionați, aduși direct de la Paris, precizînd că deviza liberală "prin noi înșine" va constitui motorul cultivării acestora, de către întreprinzătorii interesați... Nu am înțeles dacă promisiunile electorale ale domnului posibil viitor primar s-au rezumat numai la cei trei supercrumpi, cum de altfel, nu am înțeles nici intervenția prezentatoarei:"V-am admirat cartofii, domnule Brătianu. Ce pîini veți aduce de la Paris, dacă cartofii arată așa!" A urmat apoi o înregistrare, cu o doamnă doctor, grăsuță și emoționată, candidată țărănistă pentru funcția de primar comunal (undeva prin Ilfov), care, încadrată fiind de doi foarte gravi și mai vîrstnici "colegi de partid", promitea solemn electoratului din comună, în schimbul alegerii ca primar, că va construi împreună cu ceilalți doi, am înțeles, un pod, pentru că: "Cel vechi este din bîrne, se destramă, și se rupe..."?! în susținerea propriului program de acțiune candidatul PSD pentru funcția de primar al Capitalei, Nicolae Dide, a declarat că, dacă va fi ales primar, o să redea Bucureștiului, nici mai mult, nici mai puțin, decît farmecul și prestigiul din perioada interbelică. Gîndindu-ne că profesia "de bază" a d-lui Dido este cea de cascador, poate că va face uz de ea și atunci, poate... în ce privește administrația, același candidat asigura electoratul că se va înconjura de funcționari cinstiți, drepți și incoruptibili (de unde?!). In final, nu mă lasă inima să-i fac uitați: patru bărbați (cum s-au recomandat ei înșiși), de etnie țigănească, candidați ai Alianței Romilor pentru funcțiile de primar și consilieri, mi-au oferit o reală și plăcută surpriză. Pur și simplu am văzut țigani fericiți și frumoși, civilizați, deștepți , și demni! ADRIAN GAZA A promite (chiar și cartofi) este nobil.., AMENAJĂRI*..? în liziera Pădurii Verzi, în colțul dinspre Calea Lipovei, pe sute de metri, s-a amenajat un... depozit de gunoaie, zilnic, dîlmele de gunoaie cresc, ba au apărut și cîteva containere ruginite ale Salubrității. Din păcate, pentru a fi evacuate, este vorba de soarta unei porțiuni din pădure dar și din terenul celor din Dumbrăvița, ar fi necesare cheltuieli foarte mari. Ar trebui măcar stopată "activitatea". Oricum, Pădurea Verde, care este și plămînul orașului, dar și un spațiu de relaxare pentru mulți citadini, merită mai mult respect... (I.C.) IDEI RE PIAȚA LIBERA Și în joia care a trecut, camera 127 a redacției noastre a fost populată de prezența oamenilor inventivi din Timișoara. Dl. ing. Andrei, care a proiectat și executat "Creuzete ceramice" de producție și din materiale în totalitate indigene a repurtat succes, fiind contactat de dl. ing. Mircea Vlaia, de la "ROMECO S.R.L.". Se prevede ca, în viitorul apropiat, în cazul în care calculele economice corespund, colaborarea să aducă beneficiu de 10 milioane lei pe an, iar economia românească să primească cantități importante de metale neferoase, de o puritate ce depășește 90% și toate acestea, din deșeuri recuperabile. Clubul nostru a primit și un nume, la propunerea d-lui Victor Muranovici, cu...majoritate de voturi, s-a sărbătorit botezul, numele clubului fiind: "INVENTICA". Propunerea din această săptămînă este legată de termoficare și anume: dl. Petcov a prezentat ideea proiectării unui schimbător de căldură, diferit de cele practicate pînă în prezent la punctele termice. Dezbaterile din cadrul clubului nostru pe marginea acestui proiect continuă, dar ceea ce a reieșit, încă de acum, cu claritate, este că Regia Autonomă de Termoficare îi pune la plată pe consumatori, în funcție de ceea ce primește de la C.E.T. și nu de ceea ce-printr-o tehnologie și muncă defectuoase-"dă" consumatorului. Dl. ing. Mihai Mihăiescu a venit cu o propunere foarte interesantă: de joi, 16 ianuarie a.c., la "Clubul INVENTICA" să fie invitați nu numai cei care gîndesc și propun invenții sau inovații, dar și cei care caută soluții pentru rezolvarea anumitor probleme tehnice, membrii clubului urmînd să le devină parteneri, prin gîndirea lor creatoare. Deci, pe joi, între orele 15,30-16,30, la camera 127 a redacției. ERWIN WEINERTH RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ • Joi, 16 ianuarie, în sala "Auditorium" a Casei Universitarilor, domnul conferențiar doctor Gheorghe Mihai va susține o conferința sub titlul mei "Timp și Iubire la Eminescu", omagiu adus marelui lor poet, la care vă poftim a participa. (O.C.) • Ieri, se aflau în plata oficiilor de muncă, din țară, 289.913 șomeri, din care 171.000 femei. Mai sunt în evidență 68.758 de persoane care nu îndeplinesc condițiile cerute de lege pentru a beneficia de ajutorul de șomaj. Oficiile de muncă au oferit locuri de muncă corespunzătoare la peste 38.000 de persoane. (ROMPRES) • In 1991 s-au produs în întreaga țară 674 accidente de muncă mortale, cu 104 cazuri mai puțin față de 1990. (ROMPRES) • Pînă la sfîrșitul acestei săptămîni, la Muzeul Banatului din Piața Huniade nr. 1, este deschisă expoziția de artă naivă Lumea satului, imaginată de Viorel Cristea. Expoziția, cu vînzare, are un scop umanitar, urmărind strîngerea de fonduri pentru ajutorarea talentatului pictor, a cărui casă a fost grav afectată de cutremur. • Duminică, 12 ianuarie a.c., a sosit în țara noastră misiunea experților Agenției Internaționale pentru Energia Atomică și ai ONU pentru Dezvoltarea Industriei (ONUDI). Specialiștii celor două foruri internaționale vor prezenta un raport final și recomandări privind situația mediului și a sănătății populației în zona Copșa Mică. (A.M.PRESS) • Vineri, 10 ianuarie 1991, s-a înființat filiala Timișoara a Clubului Alpin Român, grupare de tradiție a iubitorilor de munte din România. Președinte de onoare a fost ales dl. prof. dr. ing. Eugen Seracin, o personalitate de prestigiu a alpinismului timișorean. Din comitetul de conducere fac parte Adrian Glăvan, Emil Lozan și Adrian Oprin, care se vor ocupa, în perioada următoare, de organizarea activității. (I.C.) . Ieri, în Aula Magna a Universității din Timișoara, a avut loc o interesantă manifestare închinată aniversării a 142 de ani de la nașterea "omului deplin al culturii românești" - Mihai Eminescu, în organizarea Facultății de Litere, Filosofie și Istorie. Au prezentat materiale referitoare la aspecte din viața și opera lui Mihai Eminescu: prof. univ. dr. Eugen Todoran, rectorul Universității din Timișoara, prof. univ. dr. Gheorghe Tohăneanu, conf. dr. Felicia Giurgiu, lector dr. Rodica Bărbat, cercetător științific dr. Doina Bogdan-Dascălu, conf. dr. Iosif Cheie și conf dr. Comnel Ungureanu. Manifestarea a fost urmărită cu interes de numeroase cadre didactice și studenți de la Universitatea din Timișoara. (D.D.) • Surse ale Comisiei parlamentare pentru supravegherea alegerilor prin radio și televiziune informează agenția A.M.PRESS că domnii Răzvan Theodorescu și Emanuel Valeriu au păreri diferite în ceea ce privește prezența partidelor pe post, în campania electorală. Așa se și explică de ce de campania electorală prin TV se ocupă direct dl. Răzvan Theodorescu, președintele RTvR. Dl. Theodorescu, afirmă aceleași surse, dorește să traducă în fapt angajamentul primului ministru, Theodor Stolojan, de a face o campanie electorală atît de corectă "cum nu s-a mai pomenit în nici o altă țară din Estul Europei". (A.M.PRESS) • Mai mulți cititori din Calea Girocului ne roagă să amintim Regiei Autonome de Transport Timișoara că lucrările de modernizare a străzii Săvinești s-au încheiat de o bucată bună de timp, în aceste condiții autobuzul 15 putînd să-și reia vechiul traseu, mult mai practic și mai "legat" de traseele importante ale urbei noastre. (M.B.) • Asociația Foștilor Deținuți Politici din România anunță că a luat notă de intenția de a i se pune la dispoziție de către instituțiile actualului regim, în primul rînd de către SRI, dosarele membrilor săi. Dar cîte dintre aceste dosare mai există sau sunt complete, se întreabă dl. Constantin Ticu Dumitrescu, președintele AFDPR, știind că ele au fost distruse din motive lesne de înțeles. (A.M.PRESS) • Sîmbătă, 18 ianuarie, ora 18, Teatrul German de Stat din Timișoara prezintă, în premieră absolută, comedia "Casa cu patru fete" de dramaturgul km Atlas din Israel, în traducerea lui Hans Lengenfelder, în distribuție: Claudiu Țăran-Wittrich, Isolde Cobeț, Ildikó Jarcsek-Zamfirescu, Tatiana Sessler-Pălie, Diane Calincof, Karina Reitsch, scenografia, arh. Traian Zamfirescu, regia Diogene V. Bihoi. (H.A.) • Joi, 16 ianuarie, la ora 12, la ISIM Timișoara se prezintă conferința intitulată "Asigurarea calității structurilor sudate - Europa 1993". Prezintă dl. ing. W. Pupp, de la Institutul de Sudură SSV din München-Germania. Manifestarea este organizată de Asociația de Sudură din România și ISIM Timișoara. • O nouă expoziție personală a graficianului Florin Hațegan va fi deschisă, la Casa Universitarilor din Timișoara. Vernisajul are loc la 18 ianuarie, ora 17, prezentarea fiind făcută de criticul de artă Deliu Petroiu. • O... rectificare de bun simț ne vine din partea d-lui ing. Ion Pătrășcoiu, candidat, din partea P.U.N.R., pentru funcția de consilier al Primăriei timișorene. "Am apărut, în lista publicată în ziarele din Timișoara, la poziția nr.22, în funcția de conferențiar universitar. Or postura mea este, la ora actuală, cea de inginer pensionar..." • De la anunțarea faptului că fondul "Know-how" a deschis credite pentru România nu a trecut mult timp și am aflat că specialiști angajați în activitatea de asistență pentru țara noastră au venit și în Timișoara, pentru a stabili domeniile în care se cosideră oportună asistența britanică. Am consemnat cele trei vizite în anul 1991. Și iată că, din nou, sosesc în orașul nostru specialiști britanici, pentru concretizarea direcțiilor de colaborare. De această dată oaspeții noștri au fost domnii John Hollister, Cedric Clanay și Robert Macaire, care au studiat posibilitatea colaborării în domeniul informatizării instituțiilor guvernamentale. Din programul vizitei delegației britanice am reținut că la Prefectură, în discuțiile cu domnii subprefecți Heinrich Drobny și Viorel Coifan s-au punctat domeniile de interes pentru o viitoare colaborare, la Primărie, cu dl. viceprimar Vasile Marinescu, proiectul de modernizare a circulației rutiere în Timișoara cunoscut ca "proiectul "ARBITRAF", iar la Camera de Comerț și Industrie posibilitatea instruirii personalului în ^problem^rivin^nromatizMe^ctivități^M^Cd^^^^^^