Renaşterea Bănăţeană, septembrie 1992 (Anul 4, nr. 763-788)

1992-09-15 / nr. 775

Președintele Iliescu în Italia Cu prilejul vizittei pe care a întreprins-o ieri la Roma, președintele României, dl. Ion Iliescu, a fost primit în cursul dimineții de Papa Ioan Paul al II-lea. Postul de Radio Vatican relatează că, în cursul convorbirilor, Papa a făcut referiri la restabilirea completă a vieții democratice și a libertății religioase în România, asigurîndu-l pe președintele Iliescu că, de comun acord cu reprezentanții altor religii, catolicii au hotărît să contribuie cu apărat la progresul României, a fost discutate probleme privind poziția României față de Vatican, situația bisericii și a religiilor din țara noastră, fiind relevat interesul României și al Vaticanului pentru dezvoltarea relațiilor bilaterale și colaborarea în domeniul vieții internaționale, în continuarea vizitei președintelui la Roma au mai avut loc convorbiri cu președintele Italiei, Oscar Luigi Scalfaro, despre problemele care țin de primirea României în Piața Comună. Cu ochii pe alegerile din 27 septembrie Observatori din 16 țări și-au anunțat participarea la alegerile din 27 septembrie. Au puns, de asemenea, invitației a trimite observatori străini zeci de organizații internaționale, dintre care, din partea Conferinței pentru Securitate și Cooperare în Europa, Biroul pentru instituții democratice și drepturile omului, cu sediul la Varșovia, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, Adunarea Parlamentară a Atlanticului de Nord, Uniunea Europei Occidentale, Liga Statelor Arabe, Institutul Național Democratic și Institutul Național Republican din Statele Unite. Din datele furnizate pînă în prezent de Biroul Electoral Central rezultă că și-au anunțat dorința de a participa la procesul electoral din septembrie peste 130 de observatori străini. Haz de necaz Omul gospodar De astăzi, în eclipsă De noroc, își clădește Vara sanie. S-o pună iama Pe foc1 DAN UDREA Privind racla cu moaștele aceluia ce a fost Sf. Ierarh Iosif Mitropolitul Timișoarei și a toată Țara Banatului de acum 308 ani, îmi vine în minte parabola Mîntuitorului cu “o comoară ascunsă în țarină, pe care găsind-o un om a ascuns-o, și de bucuria ei se duce și vinde tot ce are și cumpără țarina aceea”. (Matei, 14, 44). Dacă deschidem istoria Mitropoliei Banatului ne dăm bine seama că pentru credincioșii acestei Mitropolii racla cu moaștele Sf. Mitropolit Iosif este într-adevăr o comoară de mare preț. Racla cu moaștele Sf. Mitropolit Iosif constituie nu numai o comoară neprețuită și un izvor de daruri pentru cei ce se apropie de ea cu credință și pietate. Ea reprezintă mai mult decît atît. Reprezintă exemplul, modelul, tipul și simbolul vieții trăite în Hristos, cu Hristos și pentru Hristos. Sf. Mitropolit Iosif și după 308 ani de la trecerea lui în “viața cea fără de sfîrșit” ne servește drept pildă luminoasă despre cum se poate cu adevărat trăi creștinește. Născut la 1568, în Dalmația, în orașul-cetate Raguza, mare port la Adriatica, din părinți morlaci, adică români de la mare, aromâni sau macedoromâni, Ioan și Ecaterina, tînărul Iacob, cum se numea din botez, își petrece copilăria în atmosfera de tămîie din bisericile și mănăstirile orașului Ohrida, mare centru bisericesc al românilor din Macedonia și întreaga Peninsulă Balcanica, prof. dr. GH. COTOȘMAN unde s-a mutat mama sa după Continuare în pag. 8 ^ moartea tatalui sau, luat de - După tradiționalul" Bine ați venit", doresc să vă întreb dacă este prima dv. vizită la Timișoara? - Vă mulțumesc pentru urare. Da, am venit pentru prima oară în Timișoara. - O vizită particulară sau oficială? - O vizită oficială; în această dimineață (n.r.-11 septembrie) am avut o întîlnire cu domnul prefect Dorel Borza și cu reprezentanții Camerei de Comerț și Industrie din Timișoara, cu care aveam deja contacte prin corespondență. Prin prezența mea, aici, am vrut să "pavez" drumul oamenilor de afaceri indonezieni către orașul dumneavoastră. Cu această ocazie, am descoperit însă că la Camera de Comerț și Industrie sau elaborat programele în vederea stabilirii legăturilor comerciale dintre reprezentanții țărilor noastre. Toate aceste propuneri ni le-au prezentat, iar eu le voi tansmite cu plăcere conaționalilor mei, la Djakarta. Ooincidență fericită face ca un în rvrminar»ia a nanari indonezieni să se afle, zilele acestea, la Budapesta, pentru a participa la un tîrg internațional (18-26 septembrie), încerc să iau legătura cu ei ca, după încheierea tîrgului și a contactelor din Ungaria, să treacă și pe la Timișoara, deoarece Camera de Comerț și Industrie le-a transmis invitația de a-și prezenta mostrele produse de economia indoneziană în cadrul unei expoziții. Cum expoziția cu aceste mostre se află, acum, la Budapesta, sper s-o putem aduce și la Timișoara. De asemenea, l-am informat pe domnul prefect că doi cunoscuți pictori indonezieni se află acum la București și că ar veni și la Timișoara, pentru a prezenta cîteva lucrări în cadrul unei expoziții. Ideal ar fi ca cele două expoziții, atît cea cu produse ale economiei, cît și cea a pictorilor indonezieni, să aibă loc simultan. Din cîte am înțeles, oficialitățile Prefecturii și ale Camerei de Comerț și Industrie sunt deschise unei astfel de colaborări și sper să fie posibilă depășirea tuturor dificultăților pe care le ridică astfel de UMAN HOTICO * Continuare în pag. 14 [Q] "Am auzit foarte multe despre oamenii Timișoarei și sper că vor arde totdeauna în spiritul dreptății și adevărului" ! Dialog cu doamna Lamtiur Andaliah Panggabean, ambasador al Indoneziei la București C ULTIMA * RĂ ) • Cele patru partide antimilitariste din Thailanda au ajuns la un acord preliminar să formeze un guvern de coaliție după victoria lor în alegerile legislative de duminică. • Nu este exclus ca în timpul vizitei sale în Coreea de Sud, președintele rus, Boris Elțîn, să se întâlnească în Insula Okinawa cu premierul nipon, Miichi Miyazawa, a anunțat vicepreședintele guvernului rus, Mihail Poltoranin. • La Washington au fost reluate ieri negocierile de pace arabo-israeliene, după o întrerupere de 10 zile. • Sute de capi ai bisericii și alți reprezentanți ai principalelor religii din lume s-au întîlnit ieri în orașul belgian Louvain, pentru a discuta timp de două zile despre rolul lor în întronarea unei păci durabile în lume, sub genericul “Europa: Religiile și pacea”. • Marea Britanie, Rusia și SUA au semnat Declarația comună privind arma biologică. Oficialități din cele trei țări au confirmat dorința guvernelor de a respecta strict Convenția asupra armei biologice și au convenit ca ea să nu-și aibă locul în componența forțelor lor armate. SNTEM DE ACORD S//V £ PUNEM SÎ HOÎ SUB CONTROL "ARMAMENTUL GREU " “Politica veritabilă nu poate să apară decît pe pămîntul democrației." ' G. LUKACS In România nu sunt înregistrați refugiați sîrbi Potrivit unor surse din Ministerul Afacerilor Externe, pînă în prezent nu există nici o cerere de acordare a statutului de refugiat în România din partea unor cetățeni de pe teritoriul fostei Iugoslavii. Cu toate acestea, sursa citată nu exclude posibilitatea existenței, în localități din vecinătatea graniței româno-iugoslave, a unor persoane sau grupuri de persoane provenind din zona menționată și care să fie găzduite de familii românești, în baza unor legături de rudenie sau de prietenie. Conflictul inter-arab din Complexul Studențesc ia proporții în cursul zilei de 13 septembrie, lucrurile nu s-au liniștit. Dimpotrivă, în Complexul Studențesc din Timișoara, după ce au fost "pisate" temeinic, două mașini au fost incendiate. Pompierii militari au fost împiedicați, după spusele unor martori oculari, să ajungă la ele pentru a le stinge. In legătură cu autorul crimei despre care v-am informat în ziarul de ieri, surse ale Poliției județene afirmă că numele real este Shamsedin Beranvand. Se știe despre el că are un frate și a avut, pînă nu demult, o firmă particulară în Timișoara, care, în prezent, nu mai funcționează. Starea de tensiune din Complexul Studențesc se menține la un nivel ridicat. Lavinia Miloșovici nu se mărită cu dl. Rațiu Dl. Andrei Prisecaru Rațiu a dezmințit categoric, într-o convorbire cu un redactor al Agenției Rompres, informațiile apărute în mass-media privind iminenta sa căsătorie cu celebra gimnastă Lavinia Miloșovici. Domnia sa a precizat că interviurile pe care le-a acordat diferitelor ziare au fost publicate deformat, realitatea fiind că între el și Lavinia Miloșovici nu există decît relații de prietenie, ca și între familiile lor. Dl. Andrei Prisecaru Rațiu a mai declarat că mătușa sa, prințesa Elisabeta Selma Stroescu de Balian, este hotărîtă să acționeze în justiție ziariștii sau publicațiile care vor mai difuza informații false referitoare la acest caz. • Este a 259-a zi a anului. • Mai sunt 107 zile pînă la sfîrșitul lui 1992. • Soarele răsare la ora 6,53 și apune la ora 19,27._______