Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1993 (Anul 5, nr. 867-886)

1993-01-15 / nr. 875

DOINĂ De la Nistru pîn' la Tisa Tot Românul plînsu-mi-s-a, Că nu mai poate străbate De-atîta străinătate. Din Hotin și pîn' la Mare Vin Muscalii de-a călare, De la Mare la Hotin Mereu calea ne-o atin. Din Boian la Vatra Dornii A umplut omida cornii, Și străinul te tot paște De nu te mai poți cunoaște. Sus la munte, jos pe vale Și-au făcut dușmanii cale. Din Sătmar pînă-n Săcele Numai vaduri ca acele. Vai de biet Român săracul îndărăt tot dă caracul, Nici îi merge, nici se-ndeamnă, Nici îi este toamna toamnă, Nici e vară vara lui Și-i Străin în țara lui. De la Tumu n Dorohoi" Curg dușmanii în puhoi Și se așează pe la noi; Și cum vin cu drum de fier, Toate cîntecele pier; Sboară păsările toate De neagra străinătate; Numai umbra spinului La ușa creștinului își desbracă țara sînul, Codrul -frate cu Românul - De secure se tot pleacă Și izvoarele îi seacă- Sărac în țara săracă! Cine-au îndrăgit străinii, Mînca-i-ar inima cîinii, Mînca-i-ar casa pustia, Și neamul nemernicia! Ștefane Măria Ta, Tu la Putna nu mai sta, Las' Arhhimandritului Toată grija schitului, Lasă grija Sfinților în sama părinților, Clopotele să le tragă Ziua-ntreagă, noaptea-ntreagă... Doar s-a-ndruma Dumnezeu, Ca să-ți mîntui neamul tău! Tu te-nalță din mormînt, Să te-aud din corn sunînd Și Moldova adunînd, De-i suna din corn o dată, Ai s-aduni Moldova toată, De-i suna de două ori, îți vin codri-n ajutor, De-i suna a treia oară Toți dușmanii or să piară Din hotare în hotare... îndrăgi-i-ar ciorile Și spînzurătorile! CUMINTE, LA COLȚ, ÎN GENUNCHI , PE COJI DE NUCĂ Ce ne-am mai bucurat noi, românii, cînd, în 1990, țării noastre i-a venit rîndul să asigure președinția Consiliului de Securitate al O.N.U. Este, cine mai era ca noi, în buricul atenției generale și pe cap cu o sarcină atît de delicată? Reprezentantul țării noastre s-a comportat admirabil în timpul Crizei Golfului, atrăgîndu-și aprecierile unor personalități politice de prestigiu, lucru făcut repede cunoscut opiniei publice românești de către mass-media din țară, și nu oricum, ci cu o nedisimulată mîndrie. Gata, ne-am zis, am intrat în rîndul lumii care ne bagă-n seamă cînd dăm cu ciocănelul în masa unui for internațional, drept pentru care ne-am oferit apoi să participăm la pregătirea "chefului" irakian. Am fost acceptați doar la spălatul vaselor, dar era bine și atît, pentru ca să facem nu-i așa? - un important pas înainte spre brațele deschise ale O.N.U., ce urmau să ne cuprindă părintește, angajîndu-se grijulii să se "ocupe" și de miliardele pierdute de România "mulțumită" embargoului impus Irakului. Eroica armată americană au fost și militari de alte nații prin zonă, însă s-au mulțumit cu roluri secundare) a eliberat Kuweitul cît ai zice "fish", făcînd vorba unei lozinci cunoscute nouă - să triumfe libertatea, pacea și securitatea. "Furtuna deșertului" a lă- FLORIN BOIERU sat urmări destule, dar pentru noia Continuare în pag. 13 țg - Domnule inginer, vă rog să faceți o prezentare succintă a Asociației dvs. Asociația Amicii Rozelor din România are sediul la Cluj-Napoca și a fost înființată în 10 decembrie 1990, dar funcționează efectiv din 15 martie 1991 cînd a fost înregistrată la Judecătoria din Cluj-Napoca. Personal, sînt fondatorul acestei Asociații. Ce v-a determinat să aveți această inițiativă? în 1968 am participat, la Londra, la primul Congres al Federației Mondiale a Rozieriștilor și am văzut cît de puternică este Asociația Regală Națională a Rozieriștilor, care avea la acea oră 116.000 de membri. Am avut atunci ocazia să admir ac ____________ tivitatea acestei Asociații cu expoziții, demonstrații etc., avînd scopul de a răspîndi în sînul societății britanice toate cunoștințele despre trandafiri. Atunci a apărut ideea unei asociații similare la noi în țară. Dar, pentru că așa a fost situația politică, nu a fost posibilă punerea ei în practică: - în afara sediului din Cluj-Napoca, ce alte filiale mai aveți în țară? Nu pot spune că avem filiale adevărate, dar avem deocamdată membri răspîndiți în toată țară, însă ponderea majoră o are Transilvania și Banatul. Prin adevărate turnee de prelegeri avînd ca subiect trandafirul sperăm să "recrutăm" noi membri, în special în partea de sud sud-est a țării. Românul a fost și mai este înclinat spre a citi printre rînduri. Pentru a elimina din start orice interpretări, subiectul pasiunii dvs., avînd în vedere și perioada cînd ați înființat Asociația, are vreo legătură cu însemnele electorale deja cunoscute? Absolut niciuna! Trandafirii există, aș putea spune de cînd e lumea, iar asociații similare sînt în 27 de țări din lume ce formează o federație internațională. Intenția noastră a fost de a organiza o asociație strict profesională, ce nu are de-a face nici cu un trandafir, nici cu trei trandafiri. Există vreo condiție specială pentru ca cineva să devină membru al Asociației dvs.? Nu există așa ceva, fiindcă oricine, indiferent de vîrstă sau preocupări, poate deveni membru al Asociației noastre. Cu condiția să-l intereseze această frumoasă specie de flori. - Personal, de cînd datează această pasiune pentru trandafiri? - De mic copil. Tatăl meu a avut o mică pepinieră în localitatea Unirea de lîngă Aiud, LIVAN HOTICO Continuare în pag. 13 frg EXISTA ȘI TRANDAFIRI FARA SPINI • Dialog cu dl. dr. ing. Ștefan Wagner, cercetător științific principal la Stațiunea de cercetări Pomicole Cluj-Napoca, președinte al Asociației Amicii Rozelor ( ULTIMA £ rA ) . Primul ministru al Danemarcei, Paul Schlaeter, conducător al unui Cabinet de coaliție minoritar, și-a prezentat ieri după-amiază demisia. Decizia survine după publicarea unui raport al Comisiei Curții Supreme prin care este acuzat de implicare directă în scandalul politic legat de reîntregirea familiilor de tamili refugiați în Danemarca. • Un feribot polonez s-a răsturnat și s-a scufundat, ieri, în largul coastelor Germaniei. Potrivit primelor informații, cel puțin 32 din cele 60 de persoane aflate la bordul navei, au pierit . Aseară, la București, a fost semnat protocolul de unificare a organizațiilor municipale București ale P.N.L. - Aripa Tînără și P.N.L. - Convenția Democratică. • Cîteva mii de persoane au manifestat la Lodz, într-un "marș al tăcerii" contra mizeriei și șomajului. Manifestanții - muncitori din întreprinderile industriei ușoare ale orașului și regiunii - au străbătut străzile orașului cu luminări aprinse în mîini și s-au oprit în fața Prefecturii voevodale unde au depus două sicrie miniaturale, simbolizînd agonia industriei regiunii din care în prezent provin aproape 100.000 șomeri. “AM încheiat raidul asupra Irakului pără pierderi »decit 44.466 DE BOMBE. Caricatură de RADU CLEȚIU "Ci eu trec tăcut ca moartea, Nu mă uit la vechii munți. Scrisă-i soarta mea in creții întristatei mele frunți" MMAI EMINESCU Medalie pentru președinte Aflat în Italia, dl. Emil Constantinescu, președintele Convenției Democratice, a fost primit la Vatican de Papa Ioan Paul al II-lea, ocazie cu care s-au discutat conceptele morale și sociale ale societății posttotalitare, ale democrației în România, precum și rolul pe care idealul ecumenic îl are în societatea românească actuală. Președintelui Convenției Democratice i s-a conferit medalia jubiliară a Sfîntului Scaun. Dl. Emil Constantinescu își continuă vizita în Italia după un program prescurtat, pentru a se putea întoarce la timp în vederea participării la lucrările Congresului UDMR la Brașov. Dl. Silviu Brucan consilier la Cotroceni? Din surse ale Palatului Cotroceni, un redactor AMPRESS a aflat că printre consilierii de taină ai președintelui Ion Iliescu se numără Silviu Brucan și Alexandru Bârlădeanu. Conform acelorași surse, dl. Silviu Brucan ar fi fost văzut în preajma președintelui Iliescu mai ales în perioada alegerilor din toamnă, fiind consultat în momente deosebite, în probleme de politică internă și externă, în timp ce dl. Alexandru Bârlădeanu se ocupă, ca și pe vremea lui Gheorghiu-Dej, de economia națională. 30 de turci într-un camion cu arahide La un control vamal de rutină efectuat la un punct de trecere a frontierei cu România, vameșii unguri au descoperit într-un camion turcesc cu saci cu arahide 30 de cetățeni care încercau să treacă ilegal granița. papura Iată, din nou. Rugăciunea Spintecă Brume și ploi. Sfinte Mihai Eminescu, Vino mai des Printre noi! DAN UDREA