Renaşterea Bănăţeană, octombrie 1993 (Anul 5, nr. 1095-1120)

1993-10-14 / nr. 1106

PEANATERNA (DIRECTOR onorific prof. dr. Iosif Constantin dragan) NR. 1106 ♦ JOI 14 OCTOMBRIE 1993 ♦ 16 PAGINI ♦ 50 LEI ~~—————— "Picătura găurește piatra nu prin forță, ci prin continua ei cădere." OVIDIU ÎNCĂ SUNTEM OPTIMIȘTI > Toamna se numără bobocii. Dacă anul trecut s-au numărat voturile, care s-au împărțit așa cum s-au împărțit, adică destul de echitabil, astfel încât cei nemulțumiți au mai mulți decât ceilalți, „..Și acesta numărătoarea este mai complexă, de la studenții deciși să învețe chiar și sub cerul liber, în lipsa altor spații de cazare, și până la guvernanții care nu obosesc să numere leii care se înmulțesc cu rapiditatea unor lăcuste, fiind tot mai dificil să cumperi ceva cu ei, dacă o sută de lei de pe vremea odiosului echivalează cu șase mii de lei liberi și democratizați, ori de la pâinile noastre cele de toate zilele, mai puține și ele săptămânal cu câte o felie (oricât de subțire pentru unii, tot felie se cheamă) și până la ziarele unde se combate adânc, mai multe și ele, mai puțin citite, însă mai bine înțelese. Nu tâmplător am făcut aceastăntroducere, pentru că o țară care are studenți mulți, chiar studiind și în aer liber, contabili buni, chiar și împinși de diavol câteodată să greșească la împărțire fiind premianți la înmulțire, bani suficienți să îngroape în ei două guverne, nu unul, pâini destule, deși un pic mai mici, să știe omul pentru ce muncește, și ziare cuprinzătoare unde nimic nu e imposibil, putem spune că suntem pe drumul cel bun. Mai rămâne să vedem acum și cât vom rezista, când vom A. PĂDURARII » Continuare in pag. 7 sg CARITAS Dai un leu, Primești o sută Chiar și-o mie. Peste ani! Ce noroc ! Că poezia Intră-n lume Fără bani , DAN UDREA Deși este mult mai greu să recâștigi decât să primești pentru prima oară România este pe cale să redobândească mult dorita clauză . Astăzi vom mai face un pas După votul favorabil din Camera Reprezentanților pentru acordarea clauzei națiunii celei mai favorizate României, astăzi, în cursul dimineții, Comitetul pentru Finanțe al Senatului american se va pronunța asupra acestei chestiuni. Surse diplomatice românești de la Washington ne-au precizat că atmosfera este extrem de favorabilă României și nu se întrevăd surprize, chiar dacă, după cum prezice dl. Aurel Dragoș Munteanu, ambasadorul țării noastre în capitala Statelor Unite "este unicul caz în care s-a reacordat clauza după ce a fost pierdută, pentru că este mult mai greu să o recâștigi decât să o obții pentru prima oară". Normalizarea relațiilor politico-diplomatice dintre SUA și România, eliminarea opoziției puternice pe care au manifestat-o față de realitățile românești o seamă de congresmani americani au fost rodul unei construcții laborioase la care au contribuit și formațiunea de guvernământ, dar și partidele de opoziție, lobbyul amplu creat pentru România și, nu în ultimul rând, progresele procesului democratic din țara noastră. De altfel, reacțiile la votul din Camera Reprezentanților în problema clauzei au fost tema mesajelor Președinției, Guvernului și foarte multor formațiuni politice românești, care și-au manifestat satisfacția că am depășit, în sfârșit, "punctul mort" în care intrasem prin nevotarea clauzei în urmă cu aproape un an. (M.C.) La 25 octombrie "Crucea neamului" ar putea fi sfințită în cimitirul eroilor români de lângă Budapesta . Este cea de a 105-a troiță realizată de meșterul popular Aurel Perța Cuza și va fi prima troiță românească pe teritoriul Ungariei [ ungariei Dacă suntem datori eroilor neamului, care au pierit în afara hotarelor țării, dacă la momente aniversare li se depun coroane de flori în ceremonii de amploare, tot atât de adevărat este că puțini din cei căzuți în al doilea război mondial odihnesc sub o cruce. Pentru cimitirul eroilor români care și-au dat viața pentru eliberarea poporului maghiar de sub dominația fascistă, ne-a spus părintele Stelian Borza de la parohia Mehala-Timișoara, a fost realizată troița pe care domnia sa propune să o numim "Crucea neamului". Crucea a fost realizată de meșterul popular din Târgu Lăpuș, Aurel Perța-Cuza, care a dăruit și Timișoarei una din troițele de lângă Catedrală. în prezent, se fac eforturi ca, după ce va fi adusă la sfârșitul săptămânii la Timișoara, troița să fie însoțită așa cum se cuvine la Budapesta, pentru a fi sfințită la 25 octombrie la Cimitirul Rakosliget, de lângă capitala Ungariei. Pe cruce sunt inscripționate 15 nume de eroi, căzuți în apropierea Budapestei, și alți 139 sunt trecuți ca "eroi necunoscuți". (M.C.) C ULTIMATRĂ ) • România găzduiește, în perioada 18-20 octombrie, o importantă sesiune de studiu a NATO, consacrată formării și instruirii cadrelor militare superioare într-o societate democratică, informează surse din Bruxelles ale Statului Major militar internațional al Alianței. • Alianța Stângii Democratice și Partidul Țărănesc Polonez (P.S.L.) au format ieri, la Varșovia, o coaliție ce l-a propus pe președintele P.S.L. Waldemar Pawlak, drept candidat la funcția de prim-ministru. • O importantă ascunzătoare de material exploziv a fost descoperită de poliția britanică în nordul Londrei, informează agenția FRANCE PRESSE. Cantitatea de material descoperit era suficientă pentru fabricarea a 20 de bombe, a declarat un expert al Scotland Yardului. Se presupune că ascunzătoarea aparține organizației IRA. • Șefii de Stat Major ai țărilor membre ale Consiliului de Cooperare al Golfului (C.C.G.) și-au încheiat lucrările, ieri, la Abu Dhabi, după examinarea, timp de două zile, a modalităților de garantare a securității statelor respective transmite FRANCE jPRISE, în esență, ar fi fost abordate propunerea creării unei armate comune a țărilor din Golf, alcătuite din 100.000 oameni. CUVIOASA MAICA PARASCHIVA Biserica creștină și în special cea ortodoxă cinstește pe "sfinți", iar studiul "patrologiei", care este o disciplină a teologiei creștine, se ocupă sistematic cu viața, opera și învățăturile sfinților părinți. Biserica îi cinstește ca pe niște "prieteni” ai lui Dumnezeu (Ioan 15,14), deoarece ei în tot timpul vieții pământești și-au câștigat un înalt grad de perfecțiune morală și sunt preamăriți, atât în cer de Dumnezeu, cât și pe pământ de Biserică. Cinstirea sfinților aduce mult folos sufletului omenesc, așa după cum zice Mântuitorul Hristos către Sf. Apostoli: "Cine vă primește pe voi, pe Mine Mă primeș- DIMITRIE GRAMATe; și cine Ma primește pe Mine primește pe Cel ce M-a trimis pe Mine. Cine primește prooroc în nume de prooroc, plată de prooroc Continuare în pag. 2 |tv Problema caselor naționalizate este departe de a fi rezolvată Comisia senatorială pentru administrație publică și organizarea teritoriului a început ieri analiza proiectului de Lege privind casele naționalizate. Un membru al Comisiei a declarat agenției MEDIAFAX că, în ciuda divergențelor de fond, se speră în elaborarea cât mai rapidă a unui proiect unic, care să fie trimis spre dezbatere celor două Camere. Caricatură de RADU CLETIU _____________________ ______ _________________ _____ • Este a 287-a zi a anului • Mai sunt 78 de zile până la sfârșitul lui 1993. • Soarele răsare la ora 6,49 și apune la ora 17,51.