Renaşterea Bănăţeană, octombrie 1995 (Anul 7, nr. 1710-1735)

1995-10-26 / nr. 1731

RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ E PUR SI MUOVE "Viața unui popor e necontenit amestecată cu viețile celorlalte, fiind în functie de dânsele și înrâurind necontenit viața acestora". NICOLAE IORGA SUA Preocupări pentru protejarea proprietății intelectuale împotriva pirateriei multimedia Potrivit unui raport guvernamental dat publicității recent, în Statele Unite este nevoie să se aducă unele amendamente la legile privind proprietatea intelectuală pentru a o proteja împotriva piraților informației și a asigura poziția conducătoare a Americii în domeniul difuzării numerice. Pe plan global legile care există, cum este "Copyright act", sunt "eficiente și adecvate" pentru a asigura protejarea drepturilor proprietății intelectuale asupra documentelor care circulă pe rețelele în linie, cum este Internet, accesibile oricărui microordinator ce dispune de un modem. Cu toate acestea, o serie de modificări "limitate, dar importante" trebuie efectuate pentru adaptarea la era informației numerice, apreciază acest raport, de 250 de pagini, prezent la Washington de ministrul american al comerțului, Ron Brown, și de președintele Grupului de lucru asupra proprietății intelectuale, Bruce Lehman. "Fără asigurarea unei protecții, autorii nu vor fi de acord să utilizeze rețelele informației numerice ca mijloace de editare", a avertizat B.Lehman. Miza era considerabilă, cu atât mai mult cu cât prin rețele circulă în același timp o serie de documente, de studii, dar și jocuri, muzică și imagini. Pentru moment, infrastructura americană a rețelelor de informație, inițiată de Administrația Clinton "este relativ puțin comercială", dar are "potențialul necesar pentru a deveni un veritabil centru comercial" la care vor apela consumatorii din întreaga lume, a afirmat B.Lehman. "Pentru a menține locul fruntaș al economiei americane (...), noi îi încurajăm pe creatorii și pe inventatorii noștri să protejeze rodul muncii lor intelectuale", a adăugat ministrul comerțului Ron Brown, subliniind că jumătate din angajații americani au legături cu sectoarele informației și telecomunicațiilor; în această viziune, raportul grupului de lucru preconizează în primul rând ca legea americană să recunoască în mod expres orice difuzare electronică drept copie și să o plaseze sub același regim ca o fotocopie. "Legea trebuie să recunoască distribuirea electronică - a declarat președintele grupului de lucru - ca și cum ar fi vorba de distribuirea de fotocopii". "Ca și în cazul fotocopiilor, dreptul de a face uz este tolerat, dar cu anumite limite". Aceste limite ar fi depășite atunci când reproducerea sau distribuirea de documente ar atinge valoarea de 5000 de dolari. Raportul recomandă, de asemenea, revizuirea și reglementarea privilegiilor de care se bucură bibliotecile de a stoca sau difuza documente fără autorizație; în sfârșit, el încurajează energic punerea la punct a unor mijloace de criptaj sau de acces codificate ale documentelor. Prin aceasta ar deveni ilegală orice producere sau comercializare de instrumente electronice și informatice capabile să dezactiveze o asemenea protecție. "Recunoaștem rolul criptajului ca mijloc de protecție și încurajăm industria să dezvolte aceste mijloace" cu atât mai mult cu cât "proliferarea unor asemenea tehnologii ar permite industriei americane să satisfacă nevoile pieței internaționale", adaugă autorii raportului. La nivel internațional, protecția proprietății intelectuale este concepută "potrivit unei abordări unanime" atât în Japonia, cât și în Europa, a precizat Ron Brown, adăugând că, la Geneva se desfășoară în prezent o serie de reuniuni la nivel de experți din 100 de țări pentru a armoniza sistemul de copyright privind rețelele de informație. Pisicile de mare mor din cauze necunoscute Țărmurile Floridei și Texasului sunt invadate de mii de cadavre de pisici de mare, moarte din cauze neidentificate de specialiști. Misterul rezidă în faptul că, oricare ar fi sursa fenomenului, nu ucide decât pisicile de mare, lăsând toate celelalte specii de pești nevătămate. Experții care investighează cazul declară cu sinceritate că, deocamdată, "habar n-au" ce ucide miile de animale. CHInA S-au decernat premiile pentru cei mai importanți bătrâni ai anului China, recunoscută pentru venerația și respectul față de bătrâni, a acordat 472 de premii pentru cei mai demni de admirație bătrâni ai anului 1995. Decanul de vârstă al premiaților are 115 ani, 17 dintre bătrâni au peste 100 de ani, iar 72 dintre ei sunt femei. Pentru a se putea califica în cursa anuală pentru obținerea acestor premii, bătrânii trebuie să aibă cel puțin 80 de ani, să facă în mod regulat și cu plăcere exerciții fizice și să arate interes pentru generația tânără. Scopul premiilor este de a promova sănătatea fizică a persoanelor în vârstă printr-o campanie de sensibilizare a națiunii chineze. Prima mașină supersonică a fost arătată publicului . Britanicul Richard Noble, deținătorul recordului mondial de viteză terestră, a expus la salonul automobilistic din Londra mașina sa Thrust SSC, cu care speră să depășească viteza sunetului, pentru prima oară, anul viitor. Automobilul arată ca o torpilă, iar minusculul cockpit este așezat între două motoare turbo-reactoare masive. Aparatul ar trebui săși înceapă testele la începutul anului viitor, astfel încât la sfârșitul lui 1996 să aibă loc tentativa de a sparge zidul sonic, încercarea finală va avea loc în deșertul Black Rock din Nevada. Noble a jurat că va păstra recordul în ciuda faptului că vechiul săi rival, americanul Craig Breedlove, va încerca și el să depășească viteza sunetului cu mașina sa , "Spirit of America". Britanicul nu-și va conduce super-mașina prin bariera sonică, ci îi va încredința volanul pilotului de curse Andy Green, care va trebui să depășească viteza sunetului (1.195 km/h) și săe atingă viteza maximă de 1.360 km/h, fără să-și ia zborul. Thrust SSC 1 are puterea a 140 de mașini de formula unu sau a 1000 de Forduri ș i Escort și poate atinge 1.280 km/h în 30 de secunde. Din cauza costurilor necesitate de construcția bolidului, estimate la trei milioane de lire sterline, Noble și-a expus mașina, deși nu e finisată, pentru a încerca să atragă investitori. Tot pentru a aduna fonduri, britanicul a pus în vânzare tricouri Thrust și alte obiecte purtând marca supermașinii, mărfuri din vânzarea cărora Noble speră să obțină 20% din prețul automobilului. Jeanne Calment, care deține recordul absolut al longevității umane la cei 120 de ani și 238 de zile (la 17 octombrie), este întruchiparea unei planete misterioase, cea a centenarilor, din ce în ce mai numeroși, care stârnesc curiozitatea cercetătorilor. Recordul era până acum atribuit japonezului Shigechiyo Izumi, dispărut în februarie 1986 la vârsta de 120 de ani și 237 de zile, când Jeanne sărbătorea 111 ani. Excepționala longevitate a decanei de vârstă a umanității, născută în Provence, la Arles, la 21 februarie 1875, are fără îndoială o anumită legătură cu ereditatea. Tătăl său și mama sa au trăit într-adevăr până la o vârstă destul de avansată pentru acea epocă, 94 respectiv, 86 de ani. Și, manifestare a unui patrimoniu genetic favorabil, ea are numeroși strămoși care au trăit în secolul al XVIII-lea și al XVII-lea cu mult peste medie. Dar există oare o genă a centenarului? Nu, afirmă cercetătorii, care consideră că fenomenul îmbătrânirii este multifactorial . (mai multe elemente sunt în cauză, printre care condițiile de viață). Multe gene sunt probabil implicate, dar rolul lor rămâne de determinat în diferite momente ale vieții fiecărui individ, potrivit geneticienilor, care încearcă să clarifice acest aspect al misterului. Contrar centenarilor legendari care trăiau în Anzi, Caucaz, China sau Iran, cercetătorii dispun de dovezi de necombătut (arhive civile și religioase) în cazul Jeannei Calment. Cazul ei este într-adevăr "unic" și "omologat" de o comisie de experți internaționali pentru studierea longevității maximale cu sediul la Cambridge, prezidată de istoricul Peter Laslett, a declarat AFP dr. Michel Allard, specialist în problemele centenarilor. "Nu cunoaștem nici un alt caz în lume care ar putea pretinde serios că a atins aceeași vârstă", afirmă trei membri ai comisiei, Jim Vaupel (SUA), Bernard Jeune (Danemarca) și V. Kannisto (Finlanda). Dar Jeanne Calment, care a trecut prin două războaie mondiale, l-a cunoscut pe Van Gogh "cu urechea lui", a asistat la nașterea cinematografiei și la primii pași pe Lună, este urmată îndeaproape de o generație de "venerabili"; în Franța, centenarii erau în număr de 200 în 1953, sunt în număr de 6000 astăzi și vor fi în număr de 150000 în 2050, subliniază dr. Allard, ale cărui prognoze sunt valabile pentru celelalte țări occidentale Prelungirea duratei vieții umane datorează mult îmbunătățirii condițiilor de viață, de igienă și progreselor medicinei. Acum un secol, un copil din doi dispărea înainte de a atinge vârsta de 10 ani. Astăzi, potrivit dr. Allard, se câștigă un an de speranță de viață aproape la fiecare patru ani, iar aceasta scapă geneticii. Specialiștii consideră că centenarii au o rezistență excepțională la maladii și o bună facultate de adaptare la întâmplările vieții. Dar "este inexact să se creadă că nu sunt niciodată bolnavi; ei depășesc însă maladia și apoi o uită", afirmă dr. Allard. Cât privește teoria unei rețete miraculoase, "sanitar corecte", pentru a deveni centenar (să bei puțin, să nu fumezi, să consumi alimente "sănătoase" etc), ea nu pare a fi perfect stabilită. Inegalitatea în fața vieții nu poate în nici un caz să fie explicată numai prin climă sau, de exemplu, prin regimul mediteranean (ulei de măsline, legume, usturoi și puțin vin), puțin obișnuit în Belgia, de pildă, care are totuși o proporție de centenari echivalentă cu a Franței. Abstinența nu este o regulă de aur pentru toți: Jeanne a început să fumeze după împlinirea a 100 de ani, iar Emile, bărbatul cel mai vârstnic din Franța, a fumat cu înverșunare pipă până la moartea sa, la vârsta de 110 ani, în șapte cazuri din opt, centenar este o femeie, poate protejată de hormonii săi. In schimb, bărbații ating un secol de existență adeseori într-o stare fizică și mentală mai bună. Există și centenari demenți, dar proporția lor se plafonează în loc să sporească după 90 de ani, afirmă dr. Allard.: "In perfectă formă" până la aproximativ 110 de ani, înainte de a intra într-o instituție specializată, Jeanne Calment, deși oarecum ruptă de i realitate, surdă, oarbă și în imposibilitate de a se mișca, și-a păstrat capacitățile de judecată și și-a conservat impertinența, întrebată la 120 de ani cum este, în viziunea ei, viitorul, ea a răspuns: "Foarte scurt". (AFP) JEANNE CALMENT, DECANA DE VÂRSTĂ A OMENIRII 26 OCTOMBRIE 1995 ♦ PAGINA 11 Situată la etajul întâi al elegantului centru comercial "Trocadero", din Piccadilly Circus (Londra), Lumea Recordurilor Guinness oferă vizitatorilor 1e mii de fapte spectaculoase și recorduri menționate în cartea ce și-a câștigat o faimă mondială, "Guinness Book of Records". Aici, orice turist dornic de a se informa se simte în largul său: recordurile sunt prezentate prin intermediul benzilor video sau prin modele în mărime naturală sau pe computere, dotate cu mai multe ecrane. Vizitatorul poate face cunoștință cu cel mai înalt bărbat din lume: 2,26 m,i apoi cu cea mai scundă femeie din lume ce a trăit în Austria, recordul fiind înregistrat când aceasta avea 19 ani, cu cel mai gras om al planetei: 485 kg, cu un cetățean al SUA care a slăbit de la 410 kg la 98 kg, în numai 2 ani. De asemenea ni se oferă o statistică ce înregistrează pe un ecran creșterea populației j globului pe minut: de exemplu într-o zi de iulie a acestui an s-a înregistrat o creștere a populației globului de 156,35/minut, din care China reprezenta Guinness World of Records j 24,8, iar Marea Britanie 0,02. Lumea animală se mândrește cu cel mai lung fildeș din lume: 3,8 m. Vizitatorilor li se oferă șansa de a face o plimbare spectaculoasă prin gura unei balene albastre. Iubitorii fotbalului au prilejul de a se reîntâlni cu imaginea și statuia Regelui Fotbalului - celebrul Pelé. Recordurile sportive pot fi selectate din banca de date sportive: cei interesați în cucerirea spațiului cosmic pot viziona o cronică a explorării acestuia. Gurmanzii și marii amatori de dulciuri pot admira cu plăcere cel mai mare tort din lume din care au mâncat 30.000 de oameni. Nu puține sunt tentațiile în materie de muzică: tonomatele oferă fanilor marilo succese, începând cu melodiile anilor '50 când vânzările discurilor au atins cifre de domeniul milioanelor, până la cele mai rafinate CD-uri, reprezentând toate genurile muzicale. Fiind un centru comercial, "Trocadero" oferă cumpărătorilor săi piesele muzicale sau videocasetele pe care aceștia le solicită. Amfitrionii acestei expoziții și ai întregului j centru comercial prin ingeniozitatea, bunul gust și, nu în ultimul rând, printr-o ținută și amabilitate de excepție - reușesc să creeze un extrem de plăcut și util mediu de informare și de relaxare după dorința fiecăruia DORINA ȚĂRNU